Obs: Alla frågor
är "omanipulerade"! Både innehållsmässigt
och språkmässigt! Rubriker är dock satta av oss.
---
TACK! ( mars - 2004)
Jag vill bara tacka för en kanonsajt! Vet inte hur många
gånger jag lusläst projtesterna.
Vågar jag be om ett test av sharp Z-201E?
Mvh
Stig K
Svar
Hej och tack så mycket för dem orden! Det vågar du, för
det är på väg inom kort. Maskinen står här
och väntar på sin tur. :) Det är dock lite svårt
att hinna med i den takt man skulle vilja, då alla inblandade inkl
jag har ett ordinarie arbete om dagarna. Men vi, och i synnerlighet jag,
kämpar på så gott det går. Må så gott
och fortsatt trevlig läsning. :)
Christer Bengtsson
---
Nu fattar jag ingenting ang Panasonic 500?
( mars - 2004)
Hej! Jag har läst om Panasonic PT-AE500 på flera håll
(bl a på bigscreen.se) och alla tycks anse att den är fullt
lika bra som Sanyo PLV-Z2, men så läser man följande om
Panasonic PT-AE500 på hemmabio.se (cinema concept): "Vi har
stoppat försäljningen av denna produkt på grund av undermålig
kvalitet och dålig pixel garanti." Vad gäller..? Är
kvaliteten undermålig? Vem har rätt och vem har fel? Tacksam
om du/ni kan svara på det!
Mvh
Oskar
Svar
Hej. Jag förstår att du reagerar, men jag kan dock inte svara
på varför de säger så, det får du fråga
dem. Jag och min panel står för våra åsikter till
100%. AE500 rockar! Men det är en fri värld och alla
får tycka som de vill. Jag känner för övrigt mannen
bakom CC och han brukar vara en kompetent person. Vet dock inte vad han
grundar detta på? Kanske har de haft otur med just dem ex de har
sålt, men det är inget som distibutören AVD känner
till i alla fall? Så... ja? Vem som har "rätt" beror
nog på vem du frågar... Det finns ju ingen "lag"
om vad som är rätt eller fel i en åsikt om en produkts
kvalitet. Tänk vad världen skulle vara enkel och trivsam om
alla tyckte likadant. Men som sagt... kanske vore det bättre om du
ställde samma fråga till Cinema Concept?
Christer Bengtsson
---
Missnöjd med Panasonic 500 pga "Vertical
Banding"? ( mars - 2004)
Hei. Jeg kjøpte en Panasonic Ae500 fordi den hadde fått
så god omtale. Det viste seg at den var totalt ubrukelig for meg
pga. VB (vertical banding) Jeg sjekket en del på internett (div.
forum) og der fikk jeg vite at omtrent 50% av de som hadde kjøpt
denne, hadde problemer med VB. Dette var også et stort problem med
sanyo PLV-Z2. Jeg kunne ikke leve med dette da det så ut som det
regnet fra blå himmel. Jeg tok kontakt med Panasonic Norge, men
de gjorde som de ikke kjente til problemet. Jeg hadde heldigvis angrerett
på kjøpet og fikk levert den tilbake. Da er mitt spørsmål
til dere. Er den Panasonic ae500 og sanyo PLV-Z2 som dere har testet av
bedre kvalitet en de som blir solgt til forbrukerne? Dere har jo ikke
nevnt VB. med ett eneste ord.
Mvh
Karl Eriksson
Svar
Hej. (Se även novemberfrågan "Testet av Panasonic PT-AE300"
nedan). Det var tråkigt att höra att du är missnöjd
med ditt köp. Jag vill dock passa på att poängtera något
viktigt här och därför hoppas jag att folk läser denna
sida med alla frågor av olika sort. Det finns en anledning till
att vi (jag) har en sk "Disclaimer/Ansvarsfrånsägelse"
och det handlar om att - som Tolkien skrev ang sina Ringen-böcker:
"Det är omöjligt att skriva på ett sätt som
tillfredsställer alla". Nu handlar det förvisso inte om
litteratur, utan om fakta och upplysning, men det är fortfarande
präglat av åsikter. Dessa åsikter av baserade på
gedigen erfarenhet... MEN det betyder inte att alla kommer att dela våra
uppfattningar. Mina åsikter går inte alltid ihop med panelen,
men det är just därför de finns, för att ge mig som
skriver andra infallsvinklar och synpunkter. Det som till slut blir en
artikel kommer att göra många glada och intresserade, andra
irriterade och uppretade - så är det bara. För att svara
på din fråga på ett sätt som knyter ihop ovan nämnda
ämne i samma paket så säger jag som så här.
Alla LCD har mer eller mindre "Vertical Banding" - alla DLP
har mer eller mindre RGB-flimmer ("Regnbågseffekter").
Personligen stör jag mig vanligtvis inte på någon av
dem till den grad att de behöver nämnas och i synnerlighet inte
på en Panasonic 500. VB syns mer på en lågupplöst
LCD än en högupplöst precis som RGB-flimmer syns mer på
en lågspinnar-DLP än en högspinnare. Men de finns där
mer eller mindre beroende på individens perception. Huruvida testexemplar
är trimmade eller ej är omöjligt att veta, men historien
förtäljer tyvärr att sådant händer, men jag
har sett 5-6 ex av Panasonic 500 som enligt mig inte har VB att tala om.
Så är det med det och förmodligen skall du inte ha en
LCD över huvud taget. Kanske en DLP om du inte lider av regnbågar...
annars får det bli plasmaskärm för din del? ;)
Christer Bengtsson
---
Vänligen förklara er ang dukar?
( mars - 2004)
Hej!
Vad menas?? Citat från Panasonic PT-AE500 test: "speciellt
om man kör den på en grå duk (0,8 gain) vilket vi egentligen
förespråkar till samtliga LCD-modeller." Testduk Euroscreen
FrameVision / 4meter / 1.1 gain.
Duktest 2003: BigScreen om dukar: "Alltså håller vi fast
vid att det bästa är att satsa pengarna på en bra projektor
och istället hålla sig till en neutral duk kring 1,0 gain med
helt vit yta."
Kan ni förklara er?
Mvh
Ulf
Svar
Ja detta kanske kräver en förtydning… "Bästa"
borde ha kallats "enklaste" tror jag, då det är mer
det jag syftar till. Normalt sett är det enklast och säkrast
att välja en vit duk för helt neutrala färger och utan
gain (som behåller 180 graders (dvs full) betraktningsvinkel). Men
om man vill ha mer djup i svärtan hos en blek projektor så
ger en grå duk just detta, med en viss "risk" för
färgavvikelser och ljussvaghet beroende på projektorn i fråga
som inte bör vara för ljussvag (under 700 ansi). Det handlar
om en smaksak samt en fråga om perception, men då DLP dragit
ifrån rejält på sista tiden så får LCD svårt
att hänga med i fråga om svärta. Det var emellertid ganska
nyss vi började rekommendera grå duk som ett intressant val
för att minska relationen mellan LCD- och DLP-svärta. Detta
var på grund av att de första grå dukar som kom kostade
långt mer än en normal projektor. Idag sedan en kortare tid
tillbaka erbjuder lyckligtvis "billigare" tillverkare gråa
dukar som alltså gör dem mer intressanta och tillgängliga
val för gemene konsument. Men vi står fast vid att en vit duk
är det säkraste kortet för alla projektorer – precis
som på bio, även om en grå duk faktiskt ger bättre
svärta, men jag är tveksam till att alla konsumenter komer att
jubla över kopiösa skillnader som inte finns där. Det blir
bättre kontrast, men det är inte som natt och dag. Är 110
km/h mycket fortare än 100 km/h eller bara lilte? ;) Vill du vara
säker, gå den enkla vägen o spara pengar (det skiljer
ett par tusen) och kör på vitt. Vill du trimma bilden genom
att sänka svärtan en 10-20 % och mecka lite med färgerna,
samt vara beredd på ett litet ljusbortfall som biverkning –
kör då på grå. Vet inte om du blev klokare på
det. Själv använder jag som sagt en vit duk för garanterat
opåverkat testresultat.
Christer Bengtsson
---
Avstånd till en Panasonic 300?
( februari - 2004)
hej.. ja har en panasonic PT-AE 300 ..på vilket avstånd
är det bra att sitta från projen om bilden är H:170 cm
Och B:90 cm..? Och hur stor är skillnade om man kör super video
eller RGB.? Glad för ett svar..
Mvh
Erik
Svar
Som det står på sajten: Minst dubbelt så långt
som bilden är bred. I ditt fall 340 cm eftersom jag antar att du
menar att bilden är 170 BRED och inte hög? RGB (skall) ge stabilare
konturer, minskad kornighet och minskad risk för färgblödningar.
Kan inte lova att du ser ngn skillnad dock då även om vi gör
det, men det ÄR en bättre signalform på pappret iaf. Bäst
blir dock DVI eller progressiv komponent.
Christer Bengtsson
---
Beröm & Allt om DVD... ( november
- 2003)
Hej! Innan jag talar om vad det är för hjälp jag skulle
vilja ha, så vill jag bara tala om att Bigscreen.se är ett
av de bästa ställena med information om projektorer och hemmabio.
Jag har rekommenderat den till alla mina vänner och jag hoppas att
ni fortsätter med att ge ut hög kvalitativa recensioner. Jag
har lärt mig oerhört mycket om projektorer av er. Tack! Jag
inser att ni kanske inte har tid att besvara mitt mail men jag var tvungen
att försöka få svar på en del frågor. Jag
är ytterst tacksam om ni har tid att besvara mitt mail. Jag läst
och studerat olika projektorer och jag är på väg att köpa
en till min hemmabio. Problemet är bara att projektorn måste
kunna projicera en 100" bild på ca 6 meter. Den projektor som
jag läst mycket om är Sharp Xv - Z90E. Den kan få upp
en 100" bild på ca 6 meter och projektorn fick också
mycket beröm av er. Det som dock bekymrar mig är att Sharp inte
fick så bra kritik i tidningen DVD (någonting). De skrev att
det fanns mycket blockbildningar i bilden och att bilder var gryning.
Det jag undrar är om ni såg sådana tendenser när
ni testade Sharp och ni tror att detta är något man normalt
sätt stör sig på. Den andra funderingen jag har är
om det är möjligt att byta ut linsen på andra projektorer
och därigenom öka avståndet mellan duken och projektorn,
och vad ett sådant byte kan kosta och vilka projektorer i 20.000
kronors klassen man kan byta linsen på.
MVH
Andreas
Svar
Hej och tack för alla trevliga ord! Jag
skall driva sidan så länge som det är möjligt, men
utan mer ekonomiskt stöd från alla läsare så lär
det inte blir för evigt. Men det är en annan femma...
Linser vet jag inget om - ledsen! :-/ Förmodligen avser
du tidningen Allt om DVD,
som i mitt tycke kunde ha blivit en mycket bra tidning om de inte mer
eller mindre tog en engelsk tidning med hysterisk layout (jag jag är
formgivare också) och bara översatte den till svenska. Jag
anser innehållet i regel vara synnerligen oaktuellt och knappast
pinfärskt! Se senaste numret tex: Ett exempel är Pioneer-spelaren
DV-757 med ganska lång tid på nacken, men som testades ändå
fast det just kommit en DV-868 och projen Sony VPL-HS10 som testades av
oss för ETT ÅR SEDAN! Nu är det HS20 som gäller...
Bonnier kan bättre än så här!!!. Ge mig ansvaret
så skall jag göra den till den bästa hembiotidningen i
historien! *haha*. Allvarligt nu: testet av Z90 är under all kritik
och säger inget om produkten, snarare mer om testaren som ger mig
"sommarvikarie som rökt på-vibbar". Eller kan någon
förklara vad de menar med: "...osammanhängande pixlar i
stora färgområden"?. Dessutom är svart och grått
inga färger - så det så. Lite professionalism om jag
får be, Bonnier? Sharp XV-Z90 förtjänar bättre än
så och det block noise de syftar till beror nog på DVD-spelaren,
inställningarna, kablaget eller testarens mängd med Ganja i
blodet. ;)
Christer Bengtsson
---
Varför inte Philips MatchLine eller LG
MkII? ( november - 2003)
Hej Christer och tack för en lysande sajt med kanon information.
Har aldrig sett ett ställe där man får så mycket
för inegnting. Ni bore verkligen ta betalt för detta. Ni är
mycket bättre på att testa och skriva än Hemmabio och
jag fattar inte varför de tog bort dig. Eller det kanske var du som
slutade? Jag har i alla fall en fråga. Efersom du är den man
vill läsa tester av så blev jag lite besviken på att
ni inte testade Philips Garbo Matchline. Har hört att den skall vara
mycket bättre än vanliga garbo? Har du sett den och varför
testade ni inte den? Tack för en kanon bra sajt annars!
Johnny Ollson
Svar
Hej Johnny och tack för det omdömet! :) Så här
är det när det gäller "Mk II"-modeller, "MatchLine",
"Deluxe" eller vad nu de olika tillverkarna vill kalla dem.
I regel är de bara ett tecken på att tillverkaren hörsammat
och uppmärksammat kritiken mot deras produkt. De har då börjat
arbetet på nästa modell i serien, men för att behålla
sin position på marknaden så "slänger de ut"
en snabbt uppdaterad version av den befintliga produkten. I våra
ögon och i synnerlighet i mina, så handlar alla dessa uppdaterade
modeller oftast om en morot om vad som komma skall - nästa modell...
Se tex på Philips. När Garbo kom var den den senaste modellen
i Philips sortiment av budget-LCD. Jämfört med konkurrensen
stod Philips enligt oss då inte lika stadigt som förr dock.
En gång var de mycket stora med modeller som Fellini 100 tex, men
på senare tid har kvaliteten stagnerat och ramlat efter en del andra
tillverkare. Garbo är och var en ok projektor, men inget speciellt
ställd bredvid andra för ungefär samma pris. Akilleshälen
var helt klart skärpan, svärtan och gammabalansen i lågdagrar.
Bilderna var fadda! Att ödlsa tid på ett test av en produkt
som är nästan samma sak, kanske 10% bättre (?) känns
lite onödigt när man vet att det bara är en kort tidsfråga
innan nästa generation dyker upp. Nu är den här och vi
kan därför strunta helt i Garbo MatchLine och istället
sikta in oss på de nya modellerna Astaire och Bogart! ;) Samma sak
gäller för LGs MkII. Vi testar endast i mån av tid och
"ork". Annars lär snart LG vara ute med en ny modell också
- tro mig! Men hade vi varit fler, haft mer tid och mer möjligheter
så hade vi gärna testat ALLT! ;) Fortsatt trevlig läsning
och tack för allt beröm.
Christer Bengtsson
---
Testet av Panasonic PT-AE300? ( november
- 2003)
Hej! Blev väldigt förvånad när jag läste
testet om panasonic pt-ae300. Var på Cinemaconcept + en annan affär(kommer
ej ihåg namnet) och kollade på panasonicen,bilden var mycket
pixlig och inte alls någon bra i färger heller! Kan de ha varit
felinställda? Har du sett på den som Cinemaconcept har? Jag
sågade den direkt, skulle aldrig köpa en sådan (om det
nu inte blir bättre än de jag såg). Jag var dit med en
kompis och han tyckte likadant! Håller med om din test av Sony HS2,
den har bra bild.
Mikko
Svar
Hejsan. Detta är en intressant fråga och jag hoppas att många
läser den. Jag får väldigt ofta reaktioner på mina
tester. I regel och i 8 fall av 10 är det från folk eller institutioner
som håller med, men självklart finns det alltid någon
som tycker annorlunda. Men i nästan alla fall av EISA-priser så
har jag varit bland de första som uppmärksammat produkten innan
de ens fått sin första utmärkelse *skryter lite*, så
jag törs nog påstå att jag brukar "ha koll"
som man säger! ;) Jag vill dock STARKT understryka att det är
många faktorer som påverkar hur en bild ser ut på duken.
En stor faktor är DVD-spelaren. De skiljer sig en del i
ljusmättnad och färger - marginellt oftast, men ändå.
Kablage kan spela in, typ av inkoppling (S-video, YCbCr, RGB, DVI, osv),
ljuset i rummet, duken och naturligtvis inställningarna samt filmen
i sig! En del projar kommer med mycket bra inställningar från
fabrik, andra är katastrofala. Och vilken proj som helst ser ut som
skit om den är felinställd. Skärpa, färgmättnad
och färgbalans, ljusmättnad och framför allt kontrastmättnad
är oerhört viktigt. (Se mer under "Tester - Testförfarande").
Jag gissar på att de båda inte visades på samma sätt
som den gjorde hemma hos mig. PT-AE300 tillhör budgeteliten - utan
tvekan!
Christer Bengtsson
---
Men duken då? ( oktober - 2003)
Hej. Jag ska precis köpa min första projektor och har inte
en aning om vad jag ska köpa för duk! Om Ni inte har tid och
svara så snälla ge mig ett tips vart jag kan vända mig
för att få en vettigt svar, det känns som butikspersonal
i allmänhet inte har någon som helst kunskap. Jag ska ha projektorn
i min lägenhet, det är tyvärr vita väggar och vitt
tak och det kommer och vara ca 4,5m mellan projektor och duken. Jag tänkte
göra en hylla och sätta på väggen där jag tänkte
ställa projektorn. Oj glömde visst och skriva att det är
en Sony VLP-HS3 jag ska köpa.
Tacksam för svar
Thomas
Svar
Att välja duk är som att välja jeans. Är en flashig
Stewart-duk värd sitt höga pris mot en "vanlig" och
"enklare" duk med ett mindre omtalat varumärke? Är
Lee eller Levis mycket bättre jeans än mindre omtalade märken?
Mitt bästa råd om du vill ha kunnig och engagerad hjälp
att välja duk är att du hör med Cinema
Concept, BioRummet
eller PresentationsData.
Vill du ha mitt tips, så välj en standardduk som tex EuroScreen,
men gå gärna på ramspänt om du har plats. Då
slipper du ojämnheter som kan uppstå med tiden. Visst
finns det dukar som är bättre än andra, men priset är
sällan motiverat!
Christer Bengtsson
---
Lurad på konfekten! ( oktober -
2003)
Hej! Läste ert test om lg-33:an, synd att jag inte gjorde det
innan jag köpte
den! Känner mig lite lurad på konfekten typ. Jag äger
en pub i en liten by, mina kunder gillar sport så jag inhandlade
en projektor! Fråga mig runt lite, kolla nätet men bestämde
mig för den lokala audio-video butiken. Litade på att dom kunde
lite mer än jag, jag visste inget om projktorer. Snubben rekomenderar
en lg-33, och jag är halvnöjd typ. Fotboll är ok när
själva sändningen är bra, men hockeyn är värre,
så jävla
vitt typ! Sen läser jag om att ni ser den som en projektor till representation,
så man
undrar om jag inte ska lämna tillbaka den? Jag har inte betalt den
och såg en likadan
på komplett.se för dryga 11,000 kr mot mina 18.500..... Och
så funkar inte överföringen från dekoder till projektor
med s-video kabel, vad kan det bero på? Kör med en koax-kabel,
en tjockare typ än den jag hade från början där bilden
stördes av en stor rand.... snacka om proffs. Mest förbannad
är jag över att dom sade sig kunna något men fan jag har
lärt mig mer av er hemsida än vad snubben som installerade vet.....
Min sista undran är vad föreslår ni för projektor
för sport? Då menar jag max 20000kr och till en mörk och
mysig pub i en liten by någostans i Sverige..... Tack för svar!
Med vänliga hälsningar.
Misko
Svar
Mysko namn... *s*. Skämt åsido, det var tråkigt
att du känner dig lurad. "Snubbens" kompetens vet jag inget
om, men min spontana reaktion är att din proj är felinställd
med överstyrd kontrast - därav det vita du talar om. Så
blir det när en projektor har för högt inställd kontrast
och bildens högdagrar (vita partier) styrs över, eller "blöder"
som man också säger. Prova att via menyn dra ned på kontrast
och väg upp med ljusmättnaden också. Försök
hitta en balans som funkar på på riktigt ljusa bilder som
snölandskap tex. Ett tips är att skaffa en DVD-skiva med THX-Optimizer
(tex Star Wars) där du kan få hjälp att finna rätt
kontrast och ljusmättnad. Priskrig råder mellan alla, så
hör med dem om du köpt av, om du kan få samma pris? Dekoder
till projektor är inget jag har någon professionell erfarenhet
av - beklagar. Jag kör alla projar uteslutande som filmmaskiner för
hembiobruk med DVD-spelare som källa, även om jag inser att
många använder dem (med rätta) även till annat som
TV, spel, data, Internet, osv... LG RD-JT33 är ingen dålig
modell, men det är inte optimal för hembio dock. Om du vill
byta proj, och med tanke på ditt ändamål, så skulle
jag sikta på en 4:3-modell (som denna LG) för att få
TV-format, men en som har mer videobildsanpassad kalibrering mot JT33ans
dataändamål. Om du har råd så gå efter Sharps
XV-Z90 eller Z91. Annars tror jag InFocus X1 skulle passa dig fint. Iaf
om du säger att det är mörkt där inne? Lycka till
och bjud gärna på en öl eller två om man har vägarna
förbi... ;)
Christer Bengtsson
---
Köpråd? ( oktober - 2003)
Hej. Tack för en dunderbra site, finns mycket läsvärt.
Det var en bra artikel angående om Panasonic PT-AE300. Har sett
model namn AE300E! Skjiljer det något? Samt att den skall ha 5000h
brinntid för lampan! Jag är i köptankar nu men vill givetvis
vara sparsam också nu när man är familjefar. Den enda
jag kan jämföra med är en Philips Garbo Matchline. Jag
personligen har ej sett några tester med denna variant ute på
nätet – bara den vanliga Garbo’n. Tycker att den är
mycket bra, men ändå är det nåt som fattas….
Ja, svärtan kunde vara lite bättre, men den körs mot en
vit Euroscreen Blackline 1.0 gain. Jag själv har sneglat på
Panasonicen, LG JA-20MK2, Sanyo PLV-Z2. Onekligen har panasonicen ett
prisövertag, men de andra har mer upplösning. Är det så
markant ”bättre” med x-vga? Lamptid blir väl lidande?
Projektorn kommer att användas med allt ifrån DVD, video, tv-spel
och dator (då mest filmer J ). Frågan är om det är
värt att satsa på de dyrare... Har också fått ett
mycket bra pris för en Garbo Matchline (demo-ex ca 50h 15 000:- )men
är lite ställd om jag ska köpa den eller någon av
de ovanstående. Tacksam för svar.
KC
Svar
Tack för ditt beröm. Det värmer efter det år det
tog att skapa sidan endast med hjälp av min webmaster. Panasonic
PT-AE300 och PT-AE300E är samma modell. Men vi liksom många
andra tycker nog att det räcker att ange alla andra 43 000 bokstäver.
(Märks det att jag ogillar långa modellbeteckningar?) ;) 5000
h kan stämma... skall kolla upp det, utifall vi skall märka
om i testets faktaruta. Philips Garbo är för gammal och tam
- glöm den! LGs MKII modell har vi inte hunnit kika på och
det är osäkert om vi kommer att göra det, men vi skall
försöka. Sanyo PLV-Z2 däremot - det blir en proj att räkna
med. Test kommer innan december! Men PT300 ligger bra till i pris, ja.
Har du råd med de drygt 20 000 kronorna som en Sanyo Z2
kostar så kör på det. 1280 x 720 för det priset
rockar! Annars är Panasonic PT300 ett säkert kort om du hittar
den för lite under 20 000 kr. Hopad du blir nöjd med ditt val
och kom ihåg att projektorer är färskvaror, precis som
datorer...
Christer Bengtsson
---
BigScreen.de och Price Japan? ( september
- 2003)
När man söker efter PriceJapan på olika forum så
brukar ert namn dyka upp allt som oftast. Jag förstår inte
riktigt, men kan beställa från dom genom er eller nåt,
eller har jag missuppfatta det? Jag är intresserad av att beställa
panasonic ae-500, har sett ae-300 in action så då lär
man ju inte bli besviken på ae-500:an, eller?.
Trevlig helg! Mvh Martin
Svar
Jag misstänker att du blandar ihop oss med den tyska hemsidan "bigscreen.de"?
Vi har inget med dem att göra, eller Price Japan heller för
den delen. Vi säljer inget över huvud taget, förutom journalistiskt
material i form av tester av hembioutrustning åt diverse tidningar...
Christer Bengtsson
---
Liten LCD eller liten DLP? ( september
- 2003)
Hej! Tänkte köpa mig en projektor för hemmabio och
ev. lite spelande. Det är framförallt 2 projektorer som jag
har fastnat för InFocus X1 och NEC VT46. Dessa använder ju olika
bildtekniker DLP resp. LCD och vad jag förstår så skall
DLP vara den bättre varianten, vilket verkar lite konstigt när
inte lika många tillverkare använder den. Jag skulle behöva
lite bra råd. Båda projektorerna ligger på ungefär
samma pris ca 11-12000 kr.
Med vänlig hälsning Erik
Svar
Hej Erik. Då har vi ännu en rekommendationsfråga... Jag
säger som vanligt: har du inte problem med "regnbågar"
på DLP, så köp InFocus X1 (eller SP4800). DLP är
överlag bättre än LCD om man ser till kontrastvärdet
vilket är kanske den viktigaste bildaspekten näst efter färgåtergivning.
Varför LCD fortfarande är så vanligt kan jag inte svara
på, mer än att det brukar vara poppis ännu inom presentaionsbranschen.
Men för hembio: kör på DLP!
Christer Bengtsson
---
Philips, Sharp eller Sony? ( juli - 2003)
Hej vill bara att ni ska vet att eran sida är skit bra (om man
får svära) jag jobbar inom radio tv och har haft mycket hjälp
från eran sida!!! Jag har ett litet problem vet inte vad jag ska
köpa för proj väljer mellan Philips garbo eller sharp sharp
xv-z90 sony hs2
..... om ni har lite tid över skriv en rad till mig va ni tycker.
Mvh Micke
Svar
Hej Micke. Man får svära om det gäller så trevliga
saker... ;)
Din fråga är för övrigt en av 100 som kommer
in till oss per månad ungefär, men jag skall för en gång
skull ta mig tid att svara på den, som en liten hyllning till att
verksamheten kommit igång så smått igen... :) Om du
har läst våra tester så kan ju ju dels gå efter
dem, samt väga in priset beroende på var du köper den
och vad du får för erbjudande. Att rekommendera inköp
eller att rekommendera produkter överlag handlar alltid om en avvägning
mellan pris och prestanda. Personligen skulle jag av dessa ha lagt mina
pengar på Sharp XV-Z90 (eller Z91) i första hand. Dels är
det en DLP (som idag har gått om LCD i bildkvalitet) och dels är
den fruktansvärt snygg i designen om man nu som jag tycker det är
viktigt.. Som andrahandsval hade jag tagit Sony VPL-HS2 eftersom den tills
alldeles nyss var vår budgetreferens, innan Panasonic PT-AE300 dök
upp med marginellt bättre prestanda. Sist av dessa kommer Philips
Garbo. Dels är den "gammal" redan nu och har ersatts av
nyare Philipsmodeller och dels var den i våra ögon aldrig någon
större hit. Hoppas detta var svar nog till dig och andra som går
i liknande köptankar? :)
Christer Bengtsson
---
Något i min proj har gått sönder?
( feb - 2003)
Jag har en sony vpl cs1 och jag tror nåt har pajat , för
ca 300 timmar sen råkade jag lägga cdfodral sån med plats
för massa skvior vid utblåset . märkte det ganska snabbt
o tog bort det kankse efter 30 min (täckte halva utblås , o
den stanna ej o dioden som heter lamp började ej lysa). sen 300 timmar
senare får jag blå pixlar i nedersta vänstra hörnet
ca 10 cm från kanten. när man gör svart bild syns det
knappt men när man sätter på dvd är det två
rrader ca 10 cm långt som sagt blå färg som solnedgång
fast blå .. har pixlarna pajat då? Har försökt hitta
någon bra sida som kan något men dock hittar man ingen men
eran sida verkar vara bra , sony kunde ej heller svara på frågan
, sen undrar jag om ni vet vart man kan köpa en fläkt till den
, den som är nu heter nmb brushless 60*15mm 34 db 4600rpm 18 cfm
ca: den andra är 50* 10 mm den också 34 db 10 cfm 5000 rpm
har jag för mig kanske ni säljer sådant ?
Erpan
Svar
Hejsan. Först vill jag tipsa om en språk och skrivvårdskurs
i det svenska språket! *fniss*! Skämt åsido: Jag beklagar
att du stött på problem med din proj, men det är Sonys
ansvar att hjälpa dig som kund dessvärre. Vi
har tvärr inte tid längre att svara på mail om projar
som krånglar, jag beklagar… Vi är en lågavlönad
verksamhet som nästan tickar på med ideell basis och det finns
helt enkelt inte möjlighet, pengar eller tid att reda ut problem
som ditt, även om vi/jag skulle vilja! :-( Dessutom är
jag bildbedömningsexpert, inte ingenjör eller produktutvecklare!
:-/ Min snabba gissning är dock att ditt problem inte har med CD-fodralet
att göra utan att det har kommit in damm/smuts/hårstrå
som skapar konvergens vilket ger det blå ljus du ser. Förmodligen
skulle din proj behöva rengöras invändigt och det är
Sonys skyldighet att upplysa om vart man kan göra det! Det är
även deras ansvar (eller återförsäljarens) att tala
om var du kan köpa nya delar som lampa och fläktar! Vi säljer
ingenting över huvud taget! Lycka till och hoppas att mitt svar
var till lite hjälp iaf?
Christer Bengtsson
---
Varför
inte RGB-signaler i era tester?
( jan - 2003)
Hej o tack för en bra sida. Har lite önskemål dock,
på information jag saknat i tidigare tester. Såg att ni ska
testa LG'n (RL-JA20) snart, hoppas ni har tid att ta med mina synpunkter
Såg i testen av PLV-Z1, att ni inte lägger någon vikt
vid RGB. På en DVD kör man väl helst komponent. (jag har
inte det på min DVD men ska köpa en ny). Där emot har
jag inte hittat komponent på digital tv mottagare. Då jag
använder projen som tv, är RGBs ingång (tror RGB i Scarten
heter så) i projen intressant. Kör komposit just nu eftersom
satelit mottagaren inte har s-video :-( Är också intresserad
av att hur projarna ni testar klarar att kopplas till dator. Vi inte om
ni har möjlighet till det. Jag har hört att det ska vara stuligt/omöjligt
att på ex en 1280*720 proj kunna ställa in samma på datorn
och få bild. Tror det kalla pixel mappning. Mitt gamla Geforce kort
trodde min gamla DLP500 (gissa varför jag undrar om de nya projarna)
var en 16:9 proj o vips fanns 848*480 upp till 1920*1080 att välja
på i inställningarna windows. Har hört att många
använder PC'n som linjedubblare då vore det bra att veta vilka
projar som klarar detta. Börjar visst bli långt det här?
Mvh
Niklas
Svar
Hej. Så här är det. Vi
är en mycket liten firma/verksamhet och vi har inte tid eller råd
att göra varje projtest på annat sätt än vi gör,
tvärr. Vi testar för rent filmtittande, dvs
för hembiobruk, ej för TV, TV-spel eller dataändamål.
Vore vi större och med mer personal så skulle det vara annorlunda,
men tills vidare så får alla läsare nöja sig med
det sätt vi jobbar på… :-/
RGBs har inget med SCART att göra egentligen. Det är ett
namn på en färgstandard inom RGB framtagen för Internet.
Att vi använder komponent beror på följande: .
1) Alla filmer på DVD lagras i YCbCr-format,
dvs komponent.
2) Det finns inga projar med SCART-ingång + att
en SCART till VGA-kabel (D-Sub15) kostar massor eftersom den måste
specialbeställas.
3) Även om en proj skulle ha RGB-ingång via
SCART så måste det ändå ske en konvertering från
DVD-skivans YCbCr till RGB för tranport via kabeln.
4) Att använda RGB innebär egentligen bara
att man gör konverteringen från YCbCr till RGB i DVD-spelaren
istället för i projektorn. Vad man skulle tjäna på
det är oklart.
För att använda en HTPC som bildkälla för en
proj med HDTV-upplösning i 1280x720 så krävs ett grafikkort
som stöder detta format.
Christer Bengtsson
---
Kan en proj
ersätta en TV? ( dec -
2002)
Hej, jag planerar att köpa en ny TV och har fastnat för
en philips 36 tum widescreen med pixel plus. Denna tv kostar ju en del,
vilket har fått mig att även titta lite på projektorer.
Jag är helt okunnig på projektorer, så min fråga
kanske den låter lite korkad, men jag undrar i alla fall om man
med en projektor i 25 000 - 30 000 kr klassen ersätta TV:en i hemmet,
eller är projektorer ändast till för att användas
i en hemmabio lösning. Vilka mer kostanader tillkommer med en projektor
(projektor-duk, osv)?
MVH
Antonio
Svar
Hej, jag skulle inte rekommendera en projektor istället
för en TV, av många anledningar! För det första så
tar man snart bort tjusningen med den stora bilden om man tittar på
den varje dag och vänjer sig. Det primära syftet för
en projektor bör vara hembio eller multimedia (film, data, spel,
mm). Man skall tänka på att en proj använder
en lampa med endast 2000-6000-timmars brinntid vilket snart går
åt om man använder den som en TV. En ny lampa kostar
från 2500 kr till uppåt 5000 kronor. Dessutom kräver
en proj totalt mörker för bästa bild, det gör inte
en TV. En duk kostar från 3-4000 kr upp till smått
perversa 40-50 000 kr, beroende på märke och hur lättlurad
man är! Med andra ord, en bra duk får du för
ca 4000 kr och då bör den användas i en hemmabio, inte
som en TV. Lycka till med din Philips Pixel Plus, ett bra val
av TV anser jag!
Christer Bengtsson
---
Kontrastvärden?
( dec - 2002)
En TV-bild anses ju ha hög kontrast. Jag antar att det är
svårt att mäta den, men man kan ju tycka något när
man jämför med en videoprojicerad bild. Har för mig att
jag någonstans sett att en TV-bild skulle ha kontrasten 500:1 Checkerboard,
vilket kanske motsvarar 1000:1 Full on/off. Upplever man att en projektor
med kontrasten 2000:1 är minst lika kontrastrik som en TV-bild?
Med vänlig hälsning
Per-Anders Hörling
Svar
Du har alldeles rätt om kontrastförhållanden ansikontrast
(Checkerboard) och Full On/Off. Det stämmer också att en TV
har ungefär de värdena 500:1 respektive 1000:1. Problemet med
kontrastvärden är att det är mycket lätt att ljuga
och överdriva eftersom det är ganska invecklat och dyrt att
mäta och kontrollera. Men min erfarenhet med 7 år i bagaget
brukar ge en hint om när specarna är väldigt överdrivna.
Som regel kan man ta det mesta över 1000:1 med en nypa salt! En projektor
som uppges ha 2000:1 kan man förmoda att den bör ”se ut”
minst som en TV, men i praktiken så beror det mer på i vilket
område kontrasten spelar. Dvs var den börjar och var den slutar
på gråskalan. Du kan ha en proj med ljusflödet 1500 ansi
och en med 1000 ansi, men båda kanske har 1000:1 i kontrast! Då
beror det på att projen med 1500 ansi jobbar i ett högre område
på gråskalan. Dvs att den har sämre svärta men högre
ljusflöde med vitare vitt. Den andra har djupare svärta men
med lägre ljusflöde. Båda kan dock mäta lika stora
skillnader i sin kontrast. (läs mer under ”Allt om bild –
Mätmetoder & bildfysik – Kontrasten – Kontrastvärdenas
värld”). På grund av detta så borde det istället
finnas en mätnorm för svärta, dvs hur svart är egentligen
en helt nedsläckt bild? Men någon sådan mätning
finns tyvärr inte direkt, så vi får istället lita
på ögon och erfarenhet. Poängen är alltså att
värdet för kontrast inte säger hela sanningen, utan man
får börja med att titta på hur bra svärtan är…
Christer Bengtsson
---
Vart demonsteras projektorer?
( dec - 2002)
Hej Skall köpa hemmaprojektor i budgetområdet. Verkar bli
Garbon eller Sony hs-2:an. Det verkar bara vara så förtvivlat
svårt att se dem "live". Alla vill sälja, men ingen
vill visa i rätt miljö. Har varit inne hos Cinema Concept och
tittat på Garbon som jag blev imponerad av. Mitt problem är
av moralisk natur. Jag kan ju inte hänga på C.C. så fort
en intressant projektor dyker upp och kräva demo, när jag antagligen
kommer köpa den på billigaste postorder. Tycker jag känns
lite oärligt.
Frågor: 1) Finns det andra seriösa handlare i Stockholm, gärna
innerstad, så att man kan "sprida" sig lite i sitt letande?
2) Har tillverkare eller agenter visningar eller showroom (vilket skulle
kännas absolut bäst)?
Glada hälsningar
Ola Svenre
Svar
Hej, jag förstår ditt dilemma då jag är konsument
liksom du. Sök gärna igenom vår länklista där
du finner alla stora svenska handlare. I Stockholm finns fler än
CinemaConcept, ja. Prova till exempel BioRummet, Reference Audio, Sontec,
mfl. Den enda tillverkare (eller "distributör" som det
blir i Sverige) som vi känner till som använder showroom är
Barco's svenska leverantör Svensk
IndustriElektronik i Göteborg.
Christer Bengtsson
---
TV, bakproj, frontproj eller plasma?
( dec - 2002)
Hej! Läser er intressanta sida om hembio. Det är så
att jag står i begrepp att köpa ny "TV" (alternativen
är 36":are, bakprojekterande, flatskärm eller projektor).
Jag skall kunna se vanliga program via parabol samt se på VHS- eller
DVDfilmer. Jag har en DVD (Pioneer 77) med förstärkare och 6
högtalare för ljudet. Rummet som skall användas är
ett "vanligt" rum på 24 m2. Rummets bredd är 3,80
så mellan ögorna och ev duk för projektor är 3,20,
således fullt möjligt att ha projektor. Önskemålet
är givetvis att ha en stor bild till ett hyfsat pris. Lite skrämd
blir jag när jag hör att för att köra med projektor
måste det vara helt mörklagt???
Tacksam för ett bra råd
Hälsningar
Lars-Göran
Svar
Hej, ja det stämmer tyvärr. För frontprojektorbruk så
måste rummet vara helt mörklagt för bästa resultat,
även om det går att titta på i lite ljusare miljöer.
Principen är som på bio och bilden kan aldrig bli mörkare
(svärtan) än vad duken själv är i rummet när
projektorn är avslagen. Läs er under "Filmdukar & bildformat".
36 tum TV kommer inte ge dig ngn biokänsla, men bra bild! För
dina ändamål, som är mer än bara hemmabio så
föreslår jag senaste generationen av plasma, om du är
ekonomiskt oberoende. Annars är bakprojektion en mycket bra kompromiss
Christer Bengtsson
---
Väggmaterial
för hembio? ( dec - 2002)
Ska bygga en hemmabio snart av ett tomt rum.Men har svårt att
hitta info om vad för material man bäst klär väggarna
med. Vad använder dom i riktigt high end HT salonger? Om ni har ett
märke/levrantör som har ett bra sortiment av detta skulle jag
bli glad. Tackar för ni tar er tid för oss små hemmabionissar
som lever under små stenar och kryper fram när det blir mörkt.
Fredrik
Svar
Hej och välkommen fram underifrån stenen! ;-) Jag skulle rekommendera
att du hör med CinemaConcept
i Sthlm. De har erfarenhet av att bygga hembios. Vill du ha professionella
akustiska råd så rekommenderar jag att du blir medlem i LTS
- Ljudtekniska Sällskapet. Vad gäller bild så, ju
mörkare och mer reflexionsfritt rummet är, desto bättre!
Christer Bengtsson
---
HushBox? (dec - 2002)
Hej och Tack för en mycket bra sajt. Jag har haft intresse för
hemmabio under en längre tid och nu är det dags för mig
att "uppgradera" bilden från en 50" Pioneer back-projektions
TV till min första projektor. Min plånbok sa nej till en ultimat
CRT-proj som också är väldigt tyst. Nu fick det bli en
LCD-Projektor från Canon som jag haft möjlighet att testa i
hemmamiljö. Jag vart helnöjd med bildkvalitet och allt förutom
ljudnivån på projektorn. Detta är, har jag förstått
ett ganska vanligt problem för många som använder LCD
eller DLP projektorer. Många löser det med hjälp av hembyggda
S.k Hushboxar. Oftast är dessa inte speciellt snygga, men det som
oroar mig mest är om det inte blir för varmt i dessa boxar?.
Vet ni om det finns "riktiga" färdiga boxar att köpa
eller har ni några andra ideer om hur man kan göra när
man vill kolla på TV eller något annat lite tystare på
sin projektor?
Med vänliga hälsningar
Hildo Schulz
Svar
Hej och tack själv! Detta är svårt att svara
på då ingen handlare tillverkar sådana, men rent principiellt
så borde man kunna bygga en stor låda a'la PC-boxar med fläktar.
Jag skulle rekommendera en spånskivslåda med ca 15-20
cm luft runt om projen, internt klädd med skumgummi (eller liknande)
2-3 cm och ett par insugs- och utblås fläktar av Pabst-modell
(www.datorbutiken.com). Dessa fläktar är mycket diskreta och
nästan tysta (under 20 dB) men med drag i. Kolla även
denna
tråd på MinHembio.com. Även denna länk.
Prova också att söka på Google.com "Hushbox".
Lycka till
Christer Bengtsson
---
Kontrast & Edge Enhancement? (nov
- 2002)
Härligt!! Eran site har jag lagt i favoritlänken på
datorn. Siten är verkligen informativ. Det är bra att ni påpekar
att ljusstyrkan inte är avgörande för en bra bild, utan
att det är kontrastförhållandet som som ger det där
extra "snäppet" för en bild. Man ser en lite skrämmande
trend i Amerika där många verkar vara helt besatta av Ansilumen
på en projektor. Ännu mer skrämmande är termen "fullscreen"
och "fullframe" som nu står på var och vartannat
DVDomslag. Jag hoppas att inte Reg2 drabbas av detta också. Min
Toshiba-spelare från -97 kan tyvärr bara spela Reg1 dvd ,så
jag har inte hoppat på Reg2tåget ännu.
En sak som bekymrar mig är "edge enhancement"(kantskärpa?!)
som man ofta ser på filmer. Jag har läst på nätet
att kantskärpa uppkommer först när man överför
filmen till DVD. Då uppstår ju frågan: varför lägger
man på kantskärpa när man överför till DVD?
Är det månne för att teknikerna "tror"att filmen
ska bli skarpare? Eller görs det automatiskt vid överföringen?
Det vore kul om ni skrev en artikel om varför man gör så
vid överföringen. I takt med att allt fler skaffar projektorer
så kommer den frågan oundvikligen att ställas.
Med bästa hälsningar
Robert Parus
Svar
Tack för dina ord.
Ang EE så finns det mycket info om det på nätet och eftersom
det inte exakt berör projarna i sig, utan mer indirekt, så
väntar vi med att addera det till sajten. Ser vi att det finns behov
av det framöver och att vi har plats så skall vi överväga
det igen, men just nu känns det som det räcker med den uppmaning
vi har under ”Filmdukar & bildformat”:
CITAT: ”En annan aspekt som också måste vägas in
vid riktigt stora bilder är den försämrade bildkvaliteten.
Med detta menar vi alltså de bilduppbyggnadssvagheter (upplösning,
konvergens, suddighet, störningar, osv) som blir mer uppenbara vid
större storlekar. Så även om vi definitivt förespråkar
riktigt stora bilder för maximal bioupplevelse, så finns det
ju gränser.”
Exakt varför det adderas EE vet ingen säkert, men branschen
är full av mystik på gott och ont.
Informativ länk om EE: http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm
Christer Bengtsson
---
Rekommenderade inställningar? (oktober
- 2002)
Hej Christer och grattis till en mycket bra site!
Kul att du har startat denna Hemmabio Guide. Jag har nog läst all
dina recensioner i Hemmabio tidningen och har länge uppskattat både
den professionella tonen samt den sakliga analysen av projektorer. Jag
tycker att det är bra att du nu har funnit ett eget forum att utveckla
och kanske föra informationen ännu längre än vad som
var möjlig i Hemmabio tidningen.
En sak som jag observerade vid ett flertal av dina recensioner var en
tabell med "Christers" rekommenderade inställningar. Jag
tycker att detta skulle vara ett mycket värdefullt inslag på
siten för att höja Bioupplevelsen för flertalet som kanske
inte har vare sig kunskapen eller förståelsen att "ratta"
sin utrustning - men även som referens site för den explosivt
ökande försäljningen av projektorer. Jag lovar att jag
har sett min del av plågsamma projektorförsök...
Hoppas på att siten får en bra fortsättning och får
växa på ett sunt sätt framöver. Många siter
som har dykt upp i Hemmabio genern har snabbt exploderat istället
för att koncentrera sig på att göra något riktigt
bra. Jag tror att du har det fokus och proffesionalism som behövs
för att bli ett seriöst komplement till mer svensson betonade
siter för hårdvarurecensioner (det finns riktiga skräckexempel
därute).
Stort lycka till!
mvh
Pär Hörnell
Svar
Hej Pär!
Vi inblandade, och framför allt jag själv, tackar för det
mycket varma berömmet! Sidan tog oss cirka 6 månader att skapa
från scratch och det är roligt att många av er hör
av sig och tackar för denna gratisinformation. Det du säger
om utrymme för tester stämmer väldigt bra. Nu vidare till
frågan...
Din tanke är helt rätt, men då jag använde dylikt
i mina tester i HemmaBio för drygt ett år sedan, uppmärksammade
jag snart att många maskiner skiljer sig en smula från exemplar
till exemplar när det gäller optimala inställningar. Att
ställa en proj exakt likadant som en annan systerproj i samma serie
är inget som till hundra procent kan garantera en exakt likadan bild.
Mest beror det på lampan och temperaturen (Kelvin) den lämnar
i sin färgton. Man kan uppge inställningar som ett ungefär,
men inte som en exakt uppgift tyvärr. Vi hoppas istället att
mina texter skall tala om var man skall mecka med inställningarna
och inte exakt vilka värden de "skall" ha. För närvarande
har vi valt att i vissa tester nämna våra inställningar
i själva brödtexten, men det är mest som en utgångspunkt!
Hälsningar
Christer Bengtsson
---
16:9 eller inte? (september - 2002)
Vad jag har letat efter en web sida som den här!
Äntligen har jag hittat en bra sida med mycket info. Har fått
väldigt många svar inför mitt nära förestående
projektorköp. Fast det är en fråga jag undrar om ni kan
hjälpa mig att få svar på. Hur blir det med upplösningen
i en 4:3 projektor om man kör den i 16:9 format? Ändras det
på optisk väg dvs det blir fortfarande t ex 800*600 i 16:9
format från en SVGA proj? eller släcker man ner panelen och
visar bilden i ca 800*450? Anledningen till att jag frågar är
att jag kommer förmodligen köpa en proj i budgetklassen, mitt
val står egentligen mellan NECs VT 45 och Panasonics PT-AE 100,
inte för att märket har med frågan att göra men jag
har varit skeptisk till PT 100s upplösning på 484 pixlar på
höjden. Vid tittande på "vanlig tv" så känns
det som om upplösningen på 858*484 inte riktigt räcker
till, vore ju trevligt att se alla 575 linjer. Är det så att
det rent utav blir högre upplösning vid tittande på DVD
film i 16:9 format så är det ju i så fall bättre
att skaffa en WVGA proj istället för en SVGA proj, eller...?!
Hälsningar
Marcus Korsell
Svar
Tack för ditt mail och ditt beröm! Jag tror du finner en del
svar på dina funderingar under ”Allt om bild - Filmdukar &
bildformat”. Du kan hur som helst aldrig ändra upplösningen
på en LCD-, DLP eller LcOS-proj. En 4:3 proj i 16:9-läge släcker
alltid ned pixlar ovan och under bilden, precis som du sa. Alltså
kan du inte utnyttja full upplösning i annat än 4:3-läge
(dvs fullscreen).
I fallet NEC VT45 mot Panasonic PTAE100 så säger jag som i
testet av Pannan, skall du i huvudsak se på DVD: köp Pannan
(som ger ÄKTA 16:9-bild). Men är det en allroundproj med potentiell
DVD-/data-/TV-spel- och TV-program-användning du är ute efter,
så skulle jag välja Nec:en pga sitt 4:3-format (som på
en TV/monitor). Vid TV-tittande får du högre upplösning
med Nec, men vid DVD (i 16:9) blir det svarta kanter ovan och under bilden
och upplösningen blir mindre än hos Pannan…
Lycka till i ditt val!
Christer Bengtsson
--- BigScreen.se öppnar officiellt den 1:a
augusti 2002 ---
100 eller 50 Hz? (maj - 2002)
Hej Christer, och tack för din fina test av 32” TV. Men det
är en sak jag undrar.
Du gav minus på alla TV-apparater som inte har 100 Hz. De på minhembio.com
tycker att 50 Hz är bäst på de billigare wide 32 upp till 20 000
kr. För innan det så blir bilden lugnare, men det medför också att det
tillför 100 andra problem på s.k. filter. Nu undrar jag varför du förespråkar
100 Hz även på dem som inte kostar så mycket när andra inte gör det. Nyfiken
på vad du kommer att svara.
Med vänliga hälsningar
Mats Åström
Svar
Jag är inte riktigt säker på att jag förstod din fråga helt
korrekt, men jag försöker…
Debatten kring 100 Hz vara eller icke vara kommer garanterat att
fortskrida så länge CRT-tekniken lever. Vissa är för, andra är emot. Personligen
klarar jag inte av att bilden flimrar som den gör med 50 Hz. Att den sedan
skulle lida av sämre skärpa mm på grund av just 100 Hz är inget problem
som jag längre ser på en modern TV av idag. Jag väljer 100 Hz framför
50 Hz utan tvekan, just på grund av att bilden enligt mina ögon fladdrar
något kopiöst vid 50 Hz och är så stilla vid 100 Hz. Det handlar mycket
om en vanesak också, och det finns ingen lag som säger vad som är rätt
eller fel. Men om en TV för 12 000 kronor har möjlighet att alternera
mellan de båda teknikerna med en knapptryckning och en annan för samma
pris inte har det, ja då är det väl inte så svårt att välja? Minuset
handlar mest om att en 50 Hz:are inte borde kosta lika mycket som en 100
Hz:are då den senare faktiskt måste bearbeta bilden dubbelt så snabbt
genom att visa varje fält (delbild) två gånger i rad, vilket kräver digitala
minnen och högre skanningsfrekvens.
Med vänlig hälsning
Christer Bengtsson
---
Dukproblem! (mars - 2002)
Jag har precis införskaffat en Sanyo PLV 30 och nu håller jag på att
rota i vad jag ska skaffa för duk… Inte lätt att få någon ordning i djungeln,
Man verkar inte få några vettiga svar från något håll: ”En vanlig matt
duk brukar vara OK”, ”Gain 1,0 och sen kvittar det”, ”Vi brukar använda
Gain 1,5. Fabrikat? – nä det spelar nog ingen roll.”
Som ni förstår blir inte en vanlig människa klok på det hela, särskilt
inte som när man läser de olika tillverkarnas webbsidor och de framhåller
just deras dukar som något under i bildåtergivning. Just nu verkar Stewarts
Grayhawk vara det senaste underverket (enligt dem)! Men att få reda på
vad olika typer av duk, beläggning, gaintal oavsett fabrikat har för betydelse
på BILDEN man projicerar verkar vara en väl bevarad hemlighet! Framför
allt vill ingen rekommendera någon speciell duk att kombinera med någon
särskild projektor.
Är det inte dags för HemmaBio-tidningen att göra ett test av olika dukar
i kombination med några olika projektorer så att vi som inte är i branschen
men ändå intresserade av att få ut mesta möjliga av vår investering kan
få en liten inblick? Duken man projicerar bilden på är ju ändå slutprodukten
av hela kedjan i en hemmabioanläggning, fel duk till ett annars nog så
kompetent system kan förstöra hela upplevelsen.
Hälsningar
Sören Pettersson
Svar
Först vill jag gratulera dig till ett bra val av projektor.
Jag förstår också att du har problem med att välja duk då jag fullständigt
håller med dig om att detta är ett rörigt kapitel. Att de olika tillverkarna
framhåller sina dukar som överlägsna gäller tyvärr för de flesta produkter
och detta måste man därför alltid ta med flera nypor salt. Det finns inga
dukar som passar speciellt bra med en speciell projektormodell, men jag
kan kort sammanfatta min uppfattning om dukar på följande sätt:
Äldre projar kan fungera mycket bra med hög gain, men en modern
projektor behöver inte högre reflektionsvärde än 1,0 gain (dvs inget alls!).
Högre gain ger mer fokuserat ljus, men försämrar också svärtan. Och fabrikatet
påverkar priset mer än kvaliteten, så vi rekommenderar till exempel svenska
Euroscreen som håller mycket rimliga prisnivåer. Dukar med sänkt gain,
alltså under 1, kan däremot ge stora bildförbättringar med till exempel
LCD-projektorer på grund av att de sänker svärtan till en djupare nivå
(vilket även ger ökat kontrastomfång). Men detta kräver att projektorn
har ganska högt ljusvärde med minst 700 ansilumen, gärna mer.
Christer Bengtsson
---
Vilken projektortyp? (mars - 2002)
Jag är en läsare av tidningen HemmaBio och skulle vilja ställa ett
par frågor till er. Jag står i begrepp att skaffa en projektor till hemmet
och eftersom det är mest TV-bilder som skall visas på det så vill jag
fråga er om råd med val av teknik (CRT, LCD eller DLP). Jag har läst några
av era artiklar, bland annat det senaste testet, och fått uppfattningen
av att ni tycker bäst om CRT-maskiner för video, är det så? Och i så fall
varför skall man inte köpa en Barco Cine6 istället för Yamaha DPX-1 om
det är video som är huvudapplikationen? Jag funderar på att köpa en begagnad
Barco 700 med helt nya rör för 40 000 kronor. Är detta en god investering?
Är Barco 700 en bra maskin?
Hälsningar
Shahram Salehinejad
Svar
Det stämmer att CRT ger genomgående bäst bildkvalitet. Detta
beror på teknikens överlägsna svärta och färgåtergivning. På sista tiden
(läs senaste året) så har dock utvecklingen gått rasande fort inom LCD-
och DLP-projektion vilket har resulterat i att klyftan för bland annat
färgåtergivningsresultat har minskat, om inte suddats ut helt. Yamaha
DPX1 ger till exempel CRT-kvalitet när det gäller färgskalan. Även små
projjar som Nec VT-45 och Philips Monroe ger väldigt naturliga färger.
Men problemet kvarstår när vi kommer till svärtnivåer, som helt enkelt
inte kan nå upp till CRT-nivå. Detta beror på att en CRT, till skillnad
från LCD och DLP, inte har ett konstant ljusflöde från en lampa, utan
ett variabelt ljusflöde från elektronantänd fosfor vilket borgar för bättre
svärta, djup och dynamik.
En CRT ger bättre bild överlag, men på bekostnad av en hel del
bekvämligheter som priset, storleken, vikten, installationen med mera.
Just Barco 700 har jag inte tittat på, men priset verkar helt okej. Lycka
till!
Christer Bengtsson
---
Döda pixlar? (jan - 2002)
Har en liten fråga. Jag har en liten dispyt med en projektorleverantör.
När ni testar projektorer händer det då att det är några pixlar som är
trasiga, och finns det ett visst toleransfel på projektorer? Den här leverantören
påstår att 4 - 6 pixlar är en felprocent som man får räkna med, är det
sant? Denna projektor kostar omkring 30 - 35 000 kr. Har även pratat
med en annan leverantör och de säger att det inte ska vara en pixel som
är trasig. Vill gärna höra vad ni tycker som inte ligger bakom någon leverantör.
Pär
Svar
Alla projektorer med fast upplösning har tidigare haft stora
problem med detta. När jag började med projar 1995, då Sharp dominerade,
så sade just Sharp att man måste räkna med att en eller flera pixlar kunde
vara döda. Först kan ju detta te sig oacceptabelt för en produkt som kostar
15 000 - 150 000 kronor! Men då man sansat sig lite och funderat
lite på hur otroligt komplicerat det måste vara att få några hundra tusen,
upp till cirka tre miljoner små individuella pixlar att fungera felfritt,
så börjar man förstå att man nog måste acceptera detta till en viss grad.
Leverantörerna brukar dela in bilden i olika zoner. Mitten, ram runt mitten,
ram runt denna ram och ytterligare en eller två ramar tills hela bilden
är täckt. I mitten som brukar vara ca 15 - 20% av bilden så säger vissa
tillverkare max 1 defekt pixel. Nästa zon max 2, nästa max 3, och så
vidare. Det innebär att 4 - 6 defekta pixlar kan man mycket väl få räkna
med, men det beror också på hur pass störande de är (färg, intensitet,
mm).
Detta är en generalisering, men ungefär så här räknar många. Ett
tips är att ta reda på detta från tillverkaren istället för återförsäljaren.
Jag kan av erfarenhet dock säga att det numera är ganska sällan jag ser
döda pixlar som stör. Men har man otur så KAN det tyvärr hända, ja.
Christer Bengtsson
---
Dålig DVD-bild? (jan - 2002)
Sitter och tittar på Madonnas nya ”Drowned Tour” på DVD och är som
vanligt besviken på bilden, suddig som vanligt. Ni granskar nya projektorer
och processorer under lupp, men hur är egentligen mjukvaran? Det släpps
en hel del konserter på DVD som är totalt under isen! Man kan fråga sig
om ett så stort skivbolag som Warner inte kan det där med skärpa. Jag
skulle uppskatta en belysning av den dåliga kvalitet som släpps av speciella
konserter. Exempel på riktigt usla är John Fogerty och Madonnas
senaste. Vad säger till exempel Warner? Jag har CRT med linjedubblare,
så felet ligger alltså inte där.
Gannfors
Svar
Vi är tyvärr mycket medvetna om detta tragiska problem. Tydligen
är detta också ett stadigt återkommande problem som vi av någon oförklarlig
anledning tvingas leva med, oavsett distributör. Jag har personligen haft
problem med filmer från nästan samtliga bolag och gissningsvis beror det
på dåliga NTSC-mastrar. Vi lovar att försöka forska mer i detta framöver
och kanske kan vi återkomma med en artikel om ämnet.
Christer Bengtsson
---
Testskiva & bildinställningar?
(dec - 2001)
Tänkte bara fråga lite kring den här Avia-DVD:n som ni brukar använda
i era tester för att kalibrera TV-apparaternas kontrast, ljus och färg.
Var kan man köpa den? Vet ni någon affär eller någon butikskedja runt
om i landet som har den? Eller kan man beställa den på Internet? (Jag
bor i Helsingborg)
Och så en annan fråga. Jag är en mycket nöjd ägare av Philips PW9616 32
tum. Jag tänkte att det kunde vara kul att veta vilken inställning ni
hade på TV:n när ni upplevde bilden som bäst, så slipper jag köpa Avia-DVD:n!!
Hehe…
Själv så har jag den här inställningen: Kontrast:100%, ljusstyrka: 45%,
färg: 70%, skärpa: 60% (Dynamisk kontrast på medium, och Active Control
är alltid på). Också givetvis Digital Natural Motion som ger det där lilla
extra!
Jag vet att skärpan är superbra men själv föredrar jag den på 60% eftersom
bilden upplevs som lite mjukare då tycker jag, och känns mera ”skön” att
se på. Skulle vara kul om ni kunde svara! Tack på förhand och även tack
för er grymma tidning så klart!
Daniel
Svar
Man kan köpa Avia-DVD:n via Internet. Du hittar den på Ovation
Softwares hemsida: www.ovationsw.com
När det gäller TV-bilden gäller följande: Det är svårt att
ange några siffror/värden då de tyvärr inte lagt in några sådana, utan
bara en stapel! Men om jag uppskattar så kör vi ungefär så här:
Kontrast: ca 60%,
ljusstyrka: ca 45%,
färg: 50%,
skärpa: 50%,
färgton: ”Normal”.
Digitala val: ”Natural Motion” har vi ibland aktiverad, men för
det mesta inte, då många tycker att bilden känns ”för bra, eller för skarp!”
Jag gillar den, men alla gör det inte, då den kan ”döda” filmkänslan…
Dynamisk kontrast: Max.
Active Control: Medium.
Vill också utfärda en varning! Du bör INTE köra någon TV på
100% kontrast då det sliter på fosforbeläggningen och bildröret. Dessutom
skulle du med en testskiva snart se att bilden blir överstyrd även om
du inte ser det under filmtittande. Du pressar TV:n för hårt och jag rekommenderar
max 70% kontrast. En TV fungerar ju tyvärr inte som en LCD-projektor där
man kan fläska på kontrasten utan att bränna fosfor!
Christer Bengtsson
---
Damm i projektorn! (dec - 2001)
Jag tycker att ni borde ta upp ett problem som projektorer med fläkt
har, nämligen att de behöver tas in på verkstad och rengöras med jämna
mellanrum. (Det kommer in damm på linsen och LCD-panelen). Jag är nu inne
på min tredje projektor, en Sony VPL-CS1, som har börjat visa tendenser
på damm efter 100 timmars användande. Jag har tidigare haft två olika
Sharp-projektorer med samma problem, fast redan efter 20-30 timmar. Alla
tillverkare godkänner inte heller det som ett garantiproblem, utan du
får själv stå för rengöringskostnaden. Varför är det tyst om detta problem,
som säkerligen finns på de flesta projektorerna ute på marknaden? Har
man betalt 20 000 - 60 000 kr för en produkt så borde inte detta
problem uppstå (tycker man!) Om en vanlig TV hade det problemet, vem köpte
då en TV? Ni som konsumentrådgivare borde upplysa om detta problem! (Det
borde finnas på bakprojektions-TV-apparater också?) Önskar gärna ett svar
om varför ni inte skriver om detta problem?
Mats
Svar
Visst är det som du säger, men tyvärr så har vi inte möjlighet
att testa detta fenomen då det tar minst 100 timmar innan man eventuellt
kan se något. (Vi har oftast bara runt 2-3 dygn på oss att testa varje
produkt innan nästa måste tas om hand). Det är ju inte heller bombsäkert
att damm kommer att ansamlas i stora mängder, utan beror även mycket på
rummet den står i. Finns det heltäckningsmattor så kan det till exempel
vara en bov i dramat. Jag hade i alla fall Philips Fellini100 i över ett
år, som gick flera gånger i veckan, flera dygn i sträck. Jag såg aldrig
något damm i den!
Men jag håller med dig om att när det väl händer, med tanke på
priset, är det mycket irriterande, precis som jag håller med många som
tycker att fenomenet med döda pixlar är oacceptabelt. Ett annat problem
som vi inte heller kan testa är tillverkarnas uppgifter om lampans livslängd.
Vissa säger 6000 timmar, andra 4000 och en del så lite som 1000 timmar.
Och det här är lite konstigt med tanke på att nästan alla har samma typ
av Philips UHP-lampor i sig! Men nu resonerar industrin som den gör och
vi kan dessvärre inte göra något åt det!
Och som sagt… Våra tester skulle ta alldeles för lång tid om vi
skulle testa damm och lamplivslängder, tyvärr.
Christer Bengtsson
---
Ovanstående frågor t.o.m. augusti 2002
är tagna från gamla nummer av "HemmaBio".
|