BigScreen, projektortest 81, instegsklass, juli 2006
Tillbaka till Arkiv: Nya tester

 

BenQ W100

EN "ALLEMANSPROJ"?

Sharp XV-Z100 från förra testet går att hitta för 9000 kronor. Detta bidrag, också i instegsklass, från BenQ går att finna för så lite som strax under 8000 kronor (kolla www.prisjakt.nu). Nöjer man sig med föregångaren till denna BenQ: modell PE5120, så kan man komma undan med så ”lite” som 6500 kronor om man har tur att hitta ett ex. Det blir bara billigare och billigare att ta hem den stora bilden! Kvaliteten är naturligtvis inte i referensklass, men det är MYCKET prisvärt och det duger alldeles utmärkt för de flesta som inte är för pretentiösa och skall bygga dedikerade hembiorum. Projektorer som dessa är vad man snart skulle kunna kalla ”allemansprojjar”.

© 2006 BigScreen Entertainment

Att 480p-projjar hänger med på marknaden ännu beror utan tvekan på dess priser. Det var ganska nyligen som priserna rasade under 10 000-kronors-strecket för några modeller, och det är självklart en naturlig följd av att budgetklassens 720p-upplösta ”budgetvaraianter” av de högre klassernas motsvarigheter, numera går att köpa kring 15 000 kronor. Framför allt inom LCD. Och så länge priset fortsätter att sjunka, eller åtminstone hålla sig under 10k så tycker vi det är förträffligt att de lågupplösta maskinerna finns kvar. För så länge man håller sig under 100” (tum) – förslagsvis kring 80”, så får man en oerhört prisvärd storbildsupplevelese där hemma med maskiner i denna prisklass. 480 linjer räcker alldeles perfekt för sådana bildstorlekar, även om DVD-formatets PAL-upplösning (576 linjer) skalas ned en smula. Skärpa brukar till exempel vara en tydlig positiv faktor på dessa projektorer eftersom stor skalning uppåt ej behövs. Nackdelen är som så ofta påpekat istället; pixligheten som kommer om man sitter för nära bilden. BenQ W100 är dock en DLP-modell med något lägre skärpa än Sharp Z100 så här är pixligheten därför något mindre, även om inte det kan direkt ses som en starkt positiv egenskap. Det går ju alltid att ställa en proj med hög skärpa till lägre, men inte tvärtom. Kartongen W100 kommer i brer på ordentligt med lovorden som; ”2500:1 Contrast Ratio, 7 Segment Color Wheel, DVI-I, Double Component Input, 25 dB Ultra Quiet, 4000 Hour Lamp”. Vi skall nu se om den håller vad den lovar…

Vitt och fräscht
Det kylskåpsvita höljet känns igen från liknande modeller och verkar bli en ny trend nu efter den uttjatade silverfinishen. Vi säger bara; när kommer svart? Men fräscht är det ändå med sin högblanka finish och den ”nedtryckta” (relief) BenQ-loggan på ovansidan. Lite skumt är det att det ofta saknas Power-knapp på modeller i denna klass. Varför kan man undra då det knappast lär vara särskilt dyrt att implementera, men ack så användbart. Varken denna modell eller nyss testade Sharp XV-Z100 har Power-knapp vilket gör att maskinerna alltid står i stand-by och just W100 här blir ganska så ordentligt varm på undersidan av det, vilket inte känns så betryggande – varken säkerhetsmässigt eller ekonomiskt (värme sliter ALLTID på elektroniska komponenter och deras livslängd!). Vidare på undersidan så finner vi tre fötter av olika sort; en stödfot fram (höj- och sänkbar), en fast fot bak plus en skruvfot, också baktill. W100 skjuter inte bilden lika kraftigt uppåt som Z100, men en märkbar vinkel är det ändå så räkna med ett lågt bord om du har ”hög” bildyta på duken, eller tvärtom vid takmontering. Lens Shift saknas som vanligt i denna prisklass (än så länge?). Zoom och fokus är också som vanligt i denna klass manuella. Fokusringen känns stabil och normal, men zoomringen är väldigt mjuk och sladdrig i känslan vilket också rubbar bilds placering rejält, även om man vanligtvis gör denna inställning endast en gång. Den optiska skärpan är bra, men den digitala är inte fullt så skarp, så ”overall” så hamnar W100 snäppet bakom Z100 på denna punkt. Helt ok för er som avskyr synliga pixlar dock! Knappsatsen är modern och snygg med sin rektangulära form och blanka finish. Anslutningsuppsättningen bjuder – till skillnad från Sharps modell – på dubbla komponentingångar (bra för dig med DVD och digital-TV) av RCA-typ samt en DVI-ingång, för dig som vill köra digitalt. Fjärrkontrollen är som vanligt från BenQ av mycket hög klass och här finns inget att bjäfsa om. Den passar i designen, den har belysning, bra layout och bra kommunikation (kontakt) med ”moderskeppet” = BRA fjärr!

Inte SÅ ”tyst”!
Kartongen säger som sagt 25 dB i ”eco mode”. Vi säger kring 30 dB i det läget och runt 32-33 i det högre. Det är inte fullt så högt som Sharp Z100, men det är inte långt ifrån och det kan INTE anses som ”tyst” (idiotiskt ord i denna brasch – tyst, tystare, tystast? Död, dödare, dödast?) eller ”diskret”, vilket är ett bättre ord. Det är ”okej”, men är det väldigt lågt ljud i filmen så stör både denna modell och Z100 ganska märkbart. Vi rekommenderar takmontering för något bättre resultat. Nu menar jag dock inte att Z100 eller W100 låter som jetmotorer heller, men de högre klasserna har gjort oss kräsna med modeller som Sanyo Z4 och liknande som knappt hörs ens om man lägger örat på chassiet. För er nya läsare så upprepar vi också mantrat; ”alla DLP mår bäst av högt lampläge då det ger mer dynamik utan att höja svärtan lika mycket eftersom det bygger på spegelteknik”. Därav får vi dock också det maximala ljudet från fläktarna tyvärr. Men det ger märkbart starkare bild, och det vill vi ha. För er som gillar att bygga in saker eller ställa i hyllor så kan vi berätta att luft i W100 tas in från vänster och blåses ut diagonalt mot fram/höger. Du kan alltså ha W100 i en hylla utan problem bara det är fritt på sidorna.

DVI vill inte riktigt?
Innan vi pratar om det goda, så tar vi det sista av det mindre bra. Som alltid nu för tiden så testar vi alla projar med; interlace-komponent och progressiv komponent, SCART de få gånger det finns, samt digitalt (DVI eller HDMI) med YCbCr-matning. Med Sharp Z100 fick vi problem ”tack vare” ett kabelbrott i kontakten på en av våra mest använda komponent-kablar vilket först fick oss att tro att Z100 inte tog progressiv komponent. Det gav ett halvdant betyg då Z100 har USEL de-interlacing på egen hand. Efter en vaken läsares reaktion felsäkte vi och fann vår ”döende” kabel som visade sig krångla som den kände för (glapp). Vi bytte ut den och Z100 blomstrade upp med progressiv matning från vår Denon DVD-3910. Denna gång har vi testat fyra olika kablar och lösningar, men det går INTE att få hundra procent synk med digitalmatning. Oavsett om vi går via en kabel som är HDMI-DVI eller om vi går från HDMI via DVI-adapter från Gefen så får vi en störningsfylld bild med denna signal. Bilden är bra, men får en halvbild som ett negativ där rött och grönt och gult dominerar. Denna bild blinkar till varannan sekund och gör det omöjligt att kalla det fungerande. Därför måste vi utgå från att DVI-ingången på detta ex är kaputt. Frågan är om det gäller samtliga, eller om det är återigen någon form av allergi mot de så i övrigt trevliga Denon-maskinerna? (Se recensionen av LG:s plasma PY10x under ”Övriga tester”). Eventuellt återkommer vi igen i denna fråga…

Bättre de-interlacing än Sharp
Jämfört med Sharp Z100 så klarar sig W100 märkbart bättre med de-interlacing på egen hand. Det är absolut inte på topp som med ett dedikerat bildbehandlingschip som DCDi, men det är hyfsat. Men visst ser man att det kryper här och där. Med progressiv matning försvinner problemet helt och man kan istället koncentrera sig på filmen, så återigen rekommenderar vi att man parar sin W100 med en progressiv DVD-spelare för bästa resultat. Med interlace ser vi också ett mindre grönstick i testbilderna, men med progressive försvinner det också. Kontrasten stiger också en smula, men eftersom gamman på W100 är ganska högt ställd från fabrik så måste man då dra ned några steg ytterligare på en redan minskad Contrast för att undvika ”white crush” som en del kallar det, eller ”kontrastblödningar” om man så vill. Det finns liksom hos Z100 inga avancerade inställningar här att leka med, med egentligen skall det inte behövas i denna klass. Instegsklass är skapt för plug n’ play – det skall gå fort att komma igång och det gör det också.

Inställningar…
Som vanligt finns det förprogrammerade bildlägen för allehanda bruk, men också som vanligt så är det inte alltid de ser ut att vara så optimala för just vad de heter. Vi konstaterade snabbt att de val för färgtemperatur som finns här; T1, T2, T3 och T4, vad de nu betyder, är alla förkastliga utom en, och det är T2 som verkar ge en bild kring väl fungerande 7500K. T1 fungerar också om man vill ha ännu kallare krint 8500K, men T3 och T4 ser mest ut som ngn har fimpat i objektivet – det är nästan sepia-tonat över hela bilden och gråskalor ser ut som pergamentpapper. Kan detta vara 3-4000K kanske? Oavsett vilket förval du väljer så röstar vi för att du alltid använder T2 eller T1 för mest naturliga färger. Med T2 agerar W100 ganska likt Z100 som har mycket trevlig färgåtergivning och detta är endast en hårsmån ifrån. Du kan minska på färgmättnaden cirka 5-8 steg dock, då W100 är ganska färgstark. Förval var det ja – vi fastnade först för Photo, men det slutade med Family Room då detta läge ger mest dynamik. De heter alla i dynamikordning; Cinema (mörkast och mest fadd), Home Theater, Photo, Gaming och Family Room (ljusast och mest klar). Oavsett vilken av dessa lägen du väljer så får du inte djupare svärta, bara en lägre gammakurva vilket släcker detaljer i lågdagrar, därför valde vi Family Room. Därefter ställde vi W100 till Brightness 47 (i) och 44 (p), Contrast 38 (i) och 35 (p), Color 45 och Sharpness 2-3. (”i” för interlace och ”p” för progressive). Skärpan är som sagt inte i världsklass, så du kan minska den till 2 om du vill se mindre sammanfall (gröt) i testbilder eller extremt små detaljer, men det är mest i testbilder man ser detta, inte i filmen.

Siffor…
Ljusstyrkan som BenQ menar är 1300 ansi stämmer inte! Det törs jag lova utan mätinstrument (jo BigScreen KOMMER mäta i framtiden, när vi vuxit till den nivå vi eftersträvar då mer tid och pengar finns). Men snart 10 års vana ljuger inte – detta är inte 1300 ansi! Sharp säger 1000 ansi om Z100 och stämmer det så är detta mer kring 800 ansi, max 900. Men som alltid lär ingen stämma så jag gissar på 800 för Z100 och 600 för W100 (utmana mig och mät? ;) Hur det än är med siffor hit och dit så ÄR W100 ljusstark så det räcker för att ge dynamik upp till 100 tum, oroa dig inte. Det ser livfullt och härligt ut i alla soliga ljusa bilder. Men svärtbotten är det sämre med. Riktigt mörka bilder som till exempel skogsscenen i Hulk (fantastisk testfilm) ser blek och fadd ut och man ser att gamman är något högt ställd då det kan bildas små ”glorior” kring små detaljer i de allra mörkaste delarna av bilden. Det är inte ”dåligt” eller hemskt – vi bara påpekar att det ÄR skillnad på 8000 kronor och 15-30 000 kronor. Det ser helt okej ut, men det finns där och svärtan är långt ifrån DarkChip3 som vår referensmodell Optoma ThemeScene H79 använder. De bästa LCD-modellerna som vår LCD-referens Sony VPL-HS60 går också om denna svärta med ”hästlängder”. Men det funkar och ljustrycket ger ändå ihop med denna svärta en kontrast som känns relativt Z100 precis strax efter. Säg 1800:1 mot 2000:1 eller hur man nu vill se det i siffor. Det är knappast 2500:1 i alla fall, men det är fullt tillräckligt och bra! Vad gäller spin så skall W100 vara en 240Hz-are, det vill säga 4x spin och det kan stämma bra det, för det är lite "lättare" att se regnbågar/RGB-flimmer på denna modell, även om jag personligen inte skulle kalla det störande. Färghjulet skall vara 7-segments. Huruvida det är RGBdRGB (dark) eller RGBwRGB (white) framgår inte, men vi gissar på det senare.

Money well spent!
Låter det som W100 är en dålig projektor? Det är den INTE! Det är bara vår odödliga policy att ALLTID tala sanning och ALLTID skriva vad vår (framför allt min) magkänsla som kräsen konsument säger. BenQ W100 kostar endast kring 8000 kronor i dagsläget, även om cirkapriset (introduktionspriset) ligger kring 10k, och 8k är inte mycket pengar för 100” hemmabio. Med progressiv DVD-spelare så är bilden stabil i alla rörelser, ljusstyrkan är inte ”24-meters långtradare med heljuset på”, men det är fullt tillräckligt för att fylla en 100-tumsbild med dynamiska bilder och kontrasten är klart med i matchen. Svärtan är godkänd och liknar en bra LCD, skärpan är på en nivå som trollar bort pixlighet till viss del. Färgåtergivningen är nästan exemplarisk med mättnad 45 och temperatur T2. Detta är en bra bild som ligger ganska precis vad den kostar strax efter Sharp XV-Z100. Detta är med andra ord 8000 kronor – well spent, och du får faktiskt valuta för pengarna. Är du kräsen – då är det minst 15 000 kronor som gäller, eller mer. Annars kan du vara nöjd med din BenQ W100 eller för en par tusen till; Sharp XV-Z100. Båda är bra instegsmodeller och släktskapet är märkbart mycket nära! Men glöm inte också att kolla in vår Projtopp (uppdateras nu), eller nyhetslistan hos vår nya samarbetspartner; www.hembiobrevet.se. Det är du som bestämmer vad du behöver…

Bästa bild: progressiv komponent!

 

 

Kontakter:
Anslutningsuppsättningen bjuder – till skillnad från Sharps modell – på dubbla komponentingångar (bra för dig med DVD och digital-TV) av RCA-typ samt en DVI-ingång, för dig som vill köra digitalt. Vi kunde dock inte få DVI att fungera tillfredsställande trots flertalet "idiotsäkra" tester...

 

 

Knappar:
Knappsatsen är modern och snygg med sin rektangulära form och blanka finish! Synd att det som vanligt i klassen saknas belysning dock.

 

 

Fjärr:
Fjärrkontrollen är som vanligt från BenQ av mycket hög klass och här finns inget att bjäfsa om. Den passar i designen, den har belysning, bra layout och bra kommunikation (kontakt) med ”moderskeppet” = BRA fjärr och mycket bättre än Sharps lilla plutt till Z100!

 

 

PLUS
+ Bra kontrast
+ Lagom ljusstark
+ Mycket naturliga färger
+ ”Lågt” pris kring 8000 kronor!

MINUS
- Fadd svärta
- Något hög gamma
- En smula störande fläktljud
- Defekt DVI?

OMDÖME
Detta är, liksom Sharp XV-Z100, en färsk plug n play-projektor väl värd en titt för dig som letar maximal bild till minimalt pris, under 10 000 kronor! Svärta och gamma är inte den bästa på marknaden, men ljusstyrkan är perfekt för bilder upp till 100” och kontrasten är således ändå alldeles tillräcklig. Skärpan är något lägre än hos Sharp Z100 så pixligheten är inte lika uppenbar. Detta är en bra projektor till bra pris, men får vi bestämma så drar Z100 ett något längre strå för cirka en- till ett par tusen kronor mer – Bra prissättning helt enkelt.

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer:

     

Optoma ThemeScene H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl...


FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP (12°)
16:9
854 x 480 (WVGA)
7 seg (RGB?RGB) / spin x4 (240 Hz)
För 100”: ca 4m
1300 ansilumen
2500:1 (Full On/Off)
-
200W / 3000-4000 tim (nor/eco)

Uppgift saknas!
29/25 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,15
Nej
Ja
Ja, dubbla
Nej
BHD = 238 x 94 x 283 mm
2,7 kg
2 år
10 000 kronor
AVD Technology: 08–410 064 80
www.benq.com

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.