BenQ W100
EN "ALLEMANSPROJ"?
Sharp XV-Z100 från förra testet går
att hitta för 9000 kronor. Detta bidrag, också i instegsklass,
från BenQ går att finna för så lite som strax under
8000 kronor (kolla www.prisjakt.nu).
Nöjer man sig med föregångaren till denna BenQ: modell
PE5120, så kan man komma undan med så ”lite” som
6500 kronor om man har tur att hitta ett ex. Det blir bara billigare och
billigare att ta hem den stora bilden! Kvaliteten är naturligtvis
inte i referensklass, men det är MYCKET prisvärt och det duger
alldeles utmärkt för de flesta som inte är för pretentiösa
och skall bygga dedikerade hembiorum. Projektorer som dessa är vad
man snart skulle kunna kalla ”allemansprojjar”.
© 2006 BigScreen Entertainment
Att 480p-projjar hänger med på marknaden ännu
beror utan tvekan på dess priser. Det var ganska nyligen som priserna
rasade under 10 000-kronors-strecket för några modeller, och
det är självklart en naturlig följd av att budgetklassens
720p-upplösta ”budgetvaraianter” av de högre klassernas
motsvarigheter, numera går att köpa kring 15 000 kronor. Framför
allt inom LCD. Och så länge priset fortsätter att sjunka,
eller åtminstone hålla sig under 10k så tycker vi det
är förträffligt att de lågupplösta maskinerna
finns kvar. För så länge man håller sig under 100”
(tum) – förslagsvis kring 80”, så får man
en oerhört prisvärd storbildsupplevelese där hemma med
maskiner i denna prisklass. 480 linjer räcker alldeles perfekt för
sådana bildstorlekar, även om DVD-formatets PAL-upplösning
(576 linjer) skalas ned en smula. Skärpa brukar till exempel vara
en tydlig positiv faktor på dessa projektorer eftersom stor skalning
uppåt ej behövs. Nackdelen är som så ofta påpekat
istället; pixligheten som kommer om man sitter för nära
bilden. BenQ W100 är dock en DLP-modell med något lägre
skärpa än Sharp Z100 så här är pixligheten därför
något mindre, även om inte det kan direkt ses som en starkt
positiv egenskap. Det går ju alltid att ställa en proj med
hög skärpa till lägre, men inte tvärtom. Kartongen
W100 kommer i brer på ordentligt med lovorden som; ”2500:1
Contrast Ratio, 7 Segment Color Wheel, DVI-I, Double Component Input,
25 dB Ultra Quiet, 4000 Hour Lamp”. Vi skall nu se om den håller
vad den lovar…
Vitt och fräscht
Det kylskåpsvita höljet känns igen från liknande
modeller och verkar bli en ny trend nu efter den uttjatade silverfinishen.
Vi säger bara; när kommer svart? Men fräscht är det
ändå med sin högblanka finish och den ”nedtryckta”
(relief) BenQ-loggan på ovansidan. Lite skumt är det att det
ofta saknas Power-knapp på modeller i denna klass. Varför kan
man undra då det knappast lär vara särskilt dyrt att implementera,
men ack så användbart. Varken denna modell eller nyss testade
Sharp XV-Z100 har Power-knapp vilket gör att maskinerna alltid står
i stand-by och just W100 här blir ganska så ordentligt varm
på undersidan av det, vilket inte känns så betryggande
– varken säkerhetsmässigt eller ekonomiskt (värme
sliter ALLTID på elektroniska komponenter och deras livslängd!).
Vidare på undersidan så finner vi tre fötter av olika
sort; en stödfot fram (höj- och sänkbar), en fast fot bak
plus en skruvfot, också baktill. W100 skjuter inte bilden lika kraftigt
uppåt som Z100, men en märkbar vinkel är det ändå
så räkna med ett lågt bord om du har ”hög”
bildyta på duken, eller tvärtom vid takmontering. Lens Shift
saknas som vanligt i denna prisklass (än så länge?). Zoom
och fokus är också som vanligt i denna klass manuella. Fokusringen
känns stabil och normal, men zoomringen är väldigt mjuk
och sladdrig i känslan vilket också rubbar bilds placering
rejält, även om man vanligtvis gör denna inställning
endast en gång. Den optiska skärpan är bra, men den digitala
är inte fullt så skarp, så ”overall” så
hamnar W100 snäppet bakom Z100 på denna punkt. Helt ok för
er som avskyr synliga pixlar dock! Knappsatsen är modern och snygg
med sin rektangulära form och blanka finish. Anslutningsuppsättningen
bjuder – till skillnad från Sharps modell – på
dubbla komponentingångar (bra för dig med DVD och digital-TV)
av RCA-typ samt en DVI-ingång, för dig som vill köra digitalt.
Fjärrkontrollen är som vanligt från BenQ av mycket hög
klass och här finns inget att bjäfsa om. Den passar i designen,
den har belysning, bra layout och bra kommunikation (kontakt) med ”moderskeppet”
= BRA fjärr!
Inte SÅ ”tyst”!
Kartongen säger som sagt 25 dB i ”eco mode”. Vi säger
kring 30 dB i det läget och runt 32-33 i det högre. Det är
inte fullt så högt som Sharp Z100, men det är inte långt
ifrån och det kan INTE anses som ”tyst” (idiotiskt ord
i denna brasch – tyst, tystare, tystast? Död, dödare,
dödast?) eller ”diskret”, vilket är ett bättre
ord. Det är ”okej”, men är det väldigt lågt
ljud i filmen så stör både denna modell och Z100 ganska
märkbart. Vi rekommenderar takmontering för något bättre
resultat. Nu menar jag dock inte att Z100 eller W100 låter som jetmotorer
heller, men de högre klasserna har gjort oss kräsna med modeller
som Sanyo Z4 och liknande som knappt hörs ens om man lägger
örat på chassiet. För er nya läsare så upprepar
vi också mantrat; ”alla DLP mår bäst av högt
lampläge då det ger mer dynamik utan att höja svärtan
lika mycket eftersom det bygger på spegelteknik”. Därav
får vi dock också det maximala ljudet från fläktarna
tyvärr. Men det ger märkbart starkare bild, och det vill vi
ha. För er som gillar att bygga in saker eller ställa i hyllor
så kan vi berätta att luft i W100 tas in från vänster
och blåses ut diagonalt mot fram/höger. Du kan alltså
ha W100 i en hylla utan problem bara det är fritt på sidorna.
DVI vill inte riktigt?
Innan vi pratar om det goda, så tar vi det sista av det mindre bra.
Som alltid nu för tiden så testar vi alla projar med; interlace-komponent
och progressiv komponent, SCART de få gånger det finns, samt
digitalt (DVI eller HDMI) med YCbCr-matning. Med Sharp Z100 fick vi problem
”tack vare” ett kabelbrott i kontakten på en av våra
mest använda komponent-kablar vilket först fick oss att tro
att Z100 inte tog progressiv komponent. Det gav ett halvdant betyg då
Z100 har USEL de-interlacing på egen hand. Efter en vaken läsares
reaktion felsäkte vi och fann vår ”döende”
kabel som visade sig krångla som den kände för (glapp).
Vi bytte ut den och Z100 blomstrade upp med progressiv matning från
vår Denon DVD-3910. Denna gång har vi testat fyra olika kablar
och lösningar, men det går INTE att få hundra procent
synk med digitalmatning. Oavsett om vi går via en kabel som är
HDMI-DVI eller om vi går från HDMI via DVI-adapter från
Gefen så får vi en störningsfylld bild med denna signal.
Bilden är bra, men får en halvbild som ett negativ där
rött och grönt och gult dominerar. Denna bild blinkar till varannan
sekund och gör det omöjligt att kalla det fungerande. Därför
måste vi utgå från att DVI-ingången på detta
ex är kaputt. Frågan är om det gäller samtliga, eller
om det är återigen någon form av allergi mot de så
i övrigt trevliga Denon-maskinerna? (Se recensionen av LG:s plasma
PY10x under ”Övriga tester”). Eventuellt återkommer
vi igen i denna fråga…
Bättre de-interlacing än Sharp
Jämfört med Sharp Z100 så klarar sig W100 märkbart
bättre med de-interlacing på egen hand. Det är absolut
inte på topp som med ett dedikerat bildbehandlingschip som DCDi,
men det är hyfsat. Men visst ser man att det kryper här och
där. Med progressiv matning försvinner problemet helt och man
kan istället koncentrera sig på filmen, så återigen
rekommenderar vi att man parar sin W100 med en progressiv DVD-spelare
för bästa resultat. Med interlace ser vi också ett mindre
grönstick i testbilderna, men med progressive försvinner det
också. Kontrasten stiger också en smula, men eftersom gamman
på W100 är ganska högt ställd från fabrik så
måste man då dra ned några steg ytterligare på
en redan minskad Contrast för att undvika ”white crush”
som en del kallar det, eller ”kontrastblödningar” om
man så vill. Det finns liksom hos Z100 inga avancerade inställningar
här att leka med, med egentligen skall det inte behövas i denna
klass. Instegsklass är skapt för plug n’ play –
det skall gå fort att komma igång och det gör det också.
Inställningar…
Som vanligt finns det förprogrammerade bildlägen för allehanda
bruk, men också som vanligt så är det inte alltid de
ser ut att vara så optimala för just vad de heter. Vi konstaterade
snabbt att de val för färgtemperatur som finns här; T1,
T2, T3 och T4, vad de nu betyder, är alla förkastliga utom en,
och det är T2 som verkar ge en bild kring väl fungerande 7500K.
T1 fungerar också om man vill ha ännu kallare krint 8500K,
men T3 och T4 ser mest ut som ngn har fimpat i objektivet – det
är nästan sepia-tonat över hela bilden och gråskalor
ser ut som pergamentpapper. Kan detta vara 3-4000K kanske? Oavsett vilket
förval du väljer så röstar vi för att du alltid
använder T2 eller T1 för mest naturliga färger. Med T2
agerar W100 ganska likt Z100 som har mycket trevlig färgåtergivning
och detta är endast en hårsmån ifrån. Du kan minska
på färgmättnaden cirka 5-8 steg dock, då W100 är
ganska färgstark. Förval var det ja – vi fastnade först
för Photo, men det slutade med Family Room då detta läge
ger mest dynamik. De heter alla i dynamikordning; Cinema (mörkast
och mest fadd), Home Theater, Photo, Gaming och Family Room (ljusast och
mest klar). Oavsett vilken av dessa lägen du väljer så
får du inte djupare svärta, bara en lägre gammakurva vilket
släcker detaljer i lågdagrar, därför valde vi Family
Room. Därefter ställde vi W100 till Brightness 47 (i) och 44
(p), Contrast 38 (i) och 35 (p), Color 45 och Sharpness 2-3. (”i”
för interlace och ”p” för progressive). Skärpan
är som sagt inte i världsklass, så du kan minska den till
2 om du vill se mindre sammanfall (gröt) i testbilder eller extremt
små detaljer, men det är mest i testbilder man ser detta, inte
i filmen.
Siffor…
Ljusstyrkan som BenQ menar är 1300 ansi stämmer inte! Det törs
jag lova utan mätinstrument (jo BigScreen KOMMER mäta i framtiden,
när vi vuxit till den nivå vi eftersträvar då mer
tid och pengar finns). Men snart 10 års vana ljuger inte –
detta är inte 1300 ansi! Sharp säger 1000 ansi om Z100 och stämmer
det så är detta mer kring 800 ansi, max 900. Men som alltid
lär ingen stämma så jag gissar på 800 för Z100
och 600 för W100 (utmana mig och mät? ;) Hur det än är
med siffor hit och dit så ÄR W100 ljusstark så det räcker
för att ge dynamik upp till 100 tum, oroa dig inte. Det ser livfullt
och härligt ut i alla soliga ljusa bilder. Men svärtbotten är
det sämre med. Riktigt mörka bilder som till exempel skogsscenen
i Hulk (fantastisk testfilm) ser blek och fadd ut och man ser att gamman
är något högt ställd då det kan bildas små
”glorior” kring små detaljer i de allra mörkaste
delarna av bilden. Det är inte ”dåligt” eller hemskt
– vi bara påpekar att det ÄR skillnad på 8000 kronor
och 15-30 000 kronor. Det ser helt okej ut, men det finns där och
svärtan är långt ifrån DarkChip3 som vår referensmodell
Optoma ThemeScene
H79 använder. De bästa LCD-modellerna som vår LCD-referens
Sony VPL-HS60 går
också om denna svärta med ”hästlängder”.
Men det funkar och ljustrycket ger ändå ihop med denna svärta
en kontrast som känns relativt Z100 precis strax efter. Säg
1800:1 mot 2000:1 eller hur man nu vill se det i siffor. Det är knappast
2500:1 i alla fall, men det är fullt tillräckligt och bra! Vad
gäller spin så skall W100 vara en 240Hz-are, det vill säga
4x spin och det kan stämma bra det, för det är lite "lättare"
att se regnbågar/RGB-flimmer på denna modell, även om
jag personligen inte skulle kalla det störande. Färghjulet skall
vara 7-segments. Huruvida det är RGBdRGB (dark) eller RGBwRGB (white)
framgår inte, men vi gissar på det senare.
|
Money well spent!
Låter det som W100 är en dålig projektor? Det är
den INTE! Det är bara vår odödliga policy att ALLTID tala
sanning och ALLTID skriva vad vår (framför allt min) magkänsla
som kräsen konsument säger. BenQ W100 kostar endast kring 8000
kronor i dagsläget, även om cirkapriset (introduktionspriset)
ligger kring 10k, och 8k är inte mycket pengar för 100”
hemmabio. Med progressiv DVD-spelare så är bilden stabil i
alla rörelser, ljusstyrkan är inte ”24-meters långtradare
med heljuset på”, men det är fullt tillräckligt
för att fylla en 100-tumsbild med dynamiska bilder och kontrasten
är klart med i matchen. Svärtan är godkänd och liknar
en bra LCD, skärpan är på en nivå som trollar bort
pixlighet till viss del. Färgåtergivningen är nästan
exemplarisk med mättnad 45 och temperatur T2. Detta är en bra
bild som ligger ganska precis vad den kostar strax efter Sharp XV-Z100.
Detta är med andra ord 8000 kronor – well spent, och du får
faktiskt valuta för pengarna. Är du kräsen – då
är det minst 15 000 kronor som gäller, eller mer. Annars kan
du vara nöjd med din BenQ W100 eller för en par tusen till;
Sharp XV-Z100. Båda är bra instegsmodeller och släktskapet
är märkbart mycket nära! Men glöm inte också
att kolla in vår Projtopp (uppdateras nu), eller nyhetslistan hos
vår nya samarbetspartner; www.hembiobrevet.se.
Det är du som bestämmer vad du behöver…
Bästa bild: progressiv komponent!
Kontakter:
Anslutningsuppsättningen bjuder
– till skillnad från Sharps modell – på dubbla
komponentingångar (bra för dig med DVD och digital-TV) av RCA-typ
samt en DVI-ingång, för dig som vill köra digitalt. Vi
kunde dock inte få DVI att fungera tillfredsställande trots
flertalet "idiotsäkra" tester...
Knappar:
Knappsatsen är modern och snygg
med sin rektangulära form och blanka finish! Synd att det som vanligt
i klassen saknas belysning dock.
Fjärr:
Fjärrkontrollen är som vanligt
från BenQ av mycket hög klass och här finns inget att
bjäfsa om. Den passar i designen, den har belysning, bra layout och
bra kommunikation (kontakt) med ”moderskeppet” = BRA fjärr
och mycket bättre än Sharps lilla plutt till Z100!
PLUS
+ Bra kontrast
+ Lagom ljusstark
+ Mycket naturliga färger
+ ”Lågt” pris kring 8000 kronor! |
MINUS
- Fadd svärta
- Något hög gamma
- En smula störande fläktljud
- Defekt DVI? |
|
|
|
OMDÖME
Detta är, liksom Sharp XV-Z100, en färsk plug n play-projektor
väl värd en titt för dig som letar maximal bild till
minimalt pris, under 10 000 kronor! Svärta och gamma är
inte den bästa på marknaden, men ljusstyrkan är
perfekt för bilder upp till 100” och kontrasten är
således ändå alldeles tillräcklig. Skärpan
är något lägre än hos Sharp Z100 så pixligheten
är inte lika uppenbar. Detta är en bra projektor till
bra pris, men får vi bestämma så drar Z100 ett
något längre strå för cirka en- till ett par
tusen kronor mer – Bra prissättning helt enkelt. |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Optoma ThemeScene
H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP (12°)
16:9
854 x 480 (WVGA)
7 seg (RGB?RGB) / spin x4 (240 Hz)
För 100”: ca 4m
1300 ansilumen
2500:1 (Full On/Off)
-
200W / 3000-4000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
29/25 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,15
Nej
Ja
Ja, dubbla
Nej
BHD = 238 x 94 x 283 mm
2,7 kg
2 år
10 000 kronor
AVD Technology: 08–410 064 80
www.benq.com
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
|