Mitsubishi HC3000
MITSUBISHI KLIPPER TILL!
Hösten 2004 släppte Mitsubishi den FENOMENALA
projektorn HC900 – den första 576p-baserade DLP-projektorn
som imponerade så hårt att den faktiskt, hur absurt det än
låter, gick att till viss del jämföra med den proffsklassade
InFocus ScreenPlay 777. Detta trots prislappen på 25 000 kronor
mot hiskeliga 250 000 kronor. Våren 2006, det vill säga drygt
ett år senare nu i våras, var Mitsubishi tillbaka med HC3000
– en maskin som tog över efter den då av oss missade
720p-modellen; HC2000. Det är dock först nu, några månader
efter releasen av HC3000 som vi äntligen får tag i ett exemplar
att recensera, så det var nära att HC3000 slapp oss förbi
också, vilket hade varit mycket synd på en sådan trevlig
apparat! (Testet uppdaterades 21:a juli).
© 2006 BigScreen Entertainment
HC3000 har som sagt några månader på nacken
nu, men det är i första hand leverantörens fel
att vi inte testat denna modell tidigare, så vi skyller ifrån
oss en smula till er som efterlyst denna recension. HC3000 tar som sagt
över efter den 720p-baserade HC2000 som släpptes i augusti 2004
som ett ”high end”-alternativ till HC900 med sina 576p. Modell
2000 kom alltså aldrig till vårt testrum då Mitsubishi
tyvärr hittills inte direkt varit kända hos oss för att
”hänga på låset” som man säger, ens
i närheten av den utsträckning som andra stora leverantörer
gör, år för år. Det gör att det tyvärr
är lätt att missa modeller som inte bör missas. Hur som
helst… specifikationerna säger; för HC900: 576p, 1500
ansi, 4000:1 i kontrast. För HC2000; 720p, 700 ansi, 3600:1 i kontrast,
så ser man bara till specifikationerna så är i alla fall
HC900 en modell med betydligt mer tryck i bilden än HC2000 som endast
(på pappret) kan skryta med högre upplösning. HC3000 här
kommer med specar som säger; ”768p”, 1000 ansi och 4000:1
i kontrast, men det finns dessutom även en ”ny” version
av HC900 – kalla det en ”revival”, för er som vill
spara maximalt med slantar och letar nere i instegsklass, och den modellen
kallas enkelt HC910. Dennes specifikationer säger 576p, 1000 ansi
och 4000:1 i kontrast. Pris: strax under 10 000 kronor! Det betyder att
med endast en ljusminskning från 1500 till 1000 ansi så kan
man idag, drygt ett år senare, få ”nya” (ljusbantade)
HC900 för 15 000 kronor mindre än förra/första modellen.
Till och med HC3000 kostar mindre än HC900 gjorde med en skillnad
på minst 3000 kronor på riktpriset. I dagsläget blir
HC3000 din för cirka 19 000 kronor, vilket inte alls är mycket
för en modell av denna kaliber. Om tid finnes kommer vi även
recensera HC910, men eventuellt utgår den ur planeringen på
grund av att det mest verkar handla om en nyutgåva av HC900, fast
med lägre ljusflöde och lägre prislapp. Nu till HC3000…
768p med "Image Shift"
Den skarpa läsaren observerade säkert också att vi skrev
”768p” och inte 720p som är det vanliga. Vi har sett
det förr – projektorer som blandat en horisontell upplösningsstandard
med en annan vertikal. HC3000:s DMD-chip har upplösningen 1280 x
768, istället för det vanliga 720p-formatet 1280 x 720. Med
andra ord: 15:9-format! I och med det så får
man alltså 48 extra pixelrader som med 16:9-material kan användas
för att digitalt flytta/mappa bilden uppåt eller nedåt
inom den projicerade ytan. Detta blir således som en sorts lens
shift, fast den inte är optisk. Även om detta inte är ”äkta”
lens shift, så är det i alla fall ett välkommet substitut.
768p är en smart DMD-innovation från Texas Instruments och
DMD:n gör att HC3000 stöder full 720p (1280 x 720) OCH full
XGA (1024 x 768) i 4:3-läge (från till exempel en dator). Att
kalla den WXGA är dock fel då det enligt normen är 1366
x 768, men som sagt – full XGA samt full 720p stöds utan skalning.
Som innan, fast i silver
Designmässigt är HC3000 i stort sett identisk med HC900, till
skillnad från HC2000 som mest såg ut som en diaprojektor från
70-talet. Vi kopierar därför stora delar av texten från
HC900 istället för att beskriva nästan samma sak med nya
ord… Utseendemässigt finns det väl inte så mycket
att klaga på. En trevlig detalj är den centrerade linsen. Fördelen
med centrerad lins är, förutom det estetiska, att det blir mycket
enklare att räkna ut vart man skall borra upp takfästet, jämfört
med en projektor som har linsen mer eller mindre långt ut på
kanten av fronten. Och dessutom är det som sagt mycket snyggare med
symmetri (om man nu delar min smak). Luft tas in till vänster om
linsen, baktill på vänstersidan samt baktill på högersidan.
Den varma luften blåses ut på fronten genom en stor öppning
till höger om linsen. Genom denna öppning, liksom luftintaget
på högersidan så läcker det också ut en hel
del ströljus, så har du ljusa väggar hemma så kan
du räkna med att se detta tydligt. Undertill hittar vi tre skruvfötter,
en fram- och två baktill. De bakre har ganska stort justeringsomfång
och kan släppas ut snabbt med hjälp av spärrar medan den
främre foten har kort justeringsomfång och saknar ”snabbrelease”.
Fötterna är av plast, så var varsam så de inte bryts
av. Ett plus för att de inte kan skruvas ut så långt
så de lossnar dock. Knappsatsen ovantill är liten, svår
att se då den saknar belysning och känns plottrig, men smälter
i övrigt också in bra i designen. Men jag hade garanterat gjort
knapparna större och med belysning. Dels runt, kanske med en tunn
blå ram till exempel, samt med belyst text mitt på själva
knapparna. Men det är kanske petitesser? Nåväl, finishen
går, till skillnad från HC900 som delvis är i svart,
helt i den vanliga silverfärgen denna gång. Som vanligt önskar
vi andra färger tack, men stort plus för symmetrin med centrerad
lins dock! Observera också den lustiga ljusblockeraren på
linsen som ser till att eliminera ljusspill utanför bilden, som annars
kan vara ett problem på en del DLP-maskiner. Vad gäller ingångarna
så är detta den enda delen, utöver färgen, som utseendemässigt
skiljer markant mot HC900. Främst har man numera även en HDMI-ingång
och den fåniga och onödiga stereoljudingången är
borttagen. Kvar är ”en av varje-principen” med komposit,
S-video, komponent (som återigen är ”felmärkt”
med både YCbCr och YPbPr (se ordlistan)), HDMI samt VGA (D-Sub15)
som lustigt nog är märkt ”Computer In – Component
Video In”. Visserligen går det att transportera komponentvideo
(YPbPr) via VGA som till exempel på Sharp XV-Z100, men att också
kalla ingången för Computer In rimmar inte med det RGB-format
som de flesta datorer lämnar från sina grafikkort – men
men, det kanske är detaljer återigen.
Lens Shift-behov!
Som så oerhört många andra DLP-projektorer så skickar
även HC3000 sin bild i ganska synbart kraftig vinkel uppåt
– så återigen blir det fråga om dukyta en bit
ned från taket, eller dukyta väldigt långt upp mot taket
vid bordsplacering. En Lens Shift hade VERKLIGEN varit önskvärt
i en så övrigt bra projektor. Att inte kunna själv flytta
bilden uppåt och nedåt utan att tilta projektorn och därav
behöva Keystone, är ett handikapp som inte borde finnas på
någon projektor längre, men jag antar att det fortfarande är
för kostsamt att implementera hur som helst? Det är dock vanligare
bland LCD än DLP och kanske har det med spegeltekniken att göra.
Hur som helst så saknar Mitsubishi HC3000 en Lens Shift-funktion
så det blir helt enkelt att försöka placera bilden på
duken så gott det går ändå med ”stenåldersmetoden”
– luta maskinen. De extra 48 pixelraderna som ger den så kallade
Image Shift-funktionen är inte på långa vägar lika
omfångsfull som äkta optisk Lens Shift tyvärr, så
då blir det att luta. För oss som även vill prova att
fylla så mycket som möjligt av vår referensduk från
EuroScreen (4 meter bred och 2,5 meter hög) så stod projektorn
stundtals så kraftigt lutad framåt att det såg ut som
en trafikolycka. Kanske kommer nästa modell med Lens Shift, vem vet.
Fläktljudsutveckligen & Iris
Under de senaste två åren har det dykt upp en hel del projektorer
med väldigt diskret fläktljud. Några av de främsta
kommer från Sanyo och Sony för att ta ett par exempel. Men
vad håller på att hända nu? Kanske är det för
att allt fler modeller lägger sig kring de nu lämpliga 1000
ansilumens som är så vanligt, mot de 700 som var så vanligt
tidigare i denna hobbys utveckling? Det lär ju kräva effektivare
kylning så klart, men det känns ändå inte som ett
svar. Mitsubishi HC3000 är inte kraftigt störande till ljudet,
men den är mycket långt ifrån de mest diskreta modellerna
på marknaden som till exempel Sanyo PLV-Z4. I högt lampläge
verkar HC3000 ligga kring 33 dB och i det längre kring 30 dB (nej
vi mäter inte, vi jämför). Och som alltid sedan en tid
nu så rekommenderar vi alla DLP med högt ljusflöde för
den ökade dynamiken. Det upplevs som man får en betydligt större
ökning av ljuset än vad man får blekare svärta –
därav högre kontrast och större dynamik, så det är
bara att leva med det lite ”åldriga” fläktljudet.
Ljusprefereringen gäller även Iris som HC3000 också har.
Denna jobbar i två fasta lägen och du väljer själv
mellan Closed eller Open. Här gäller nästan samma princip
som med hög eller låg lampstyrka. Skillnaden är att denna
ljusförändring sker efter DMD-panelen och inte innan. Därför
kan man inte räkna med en kontrastökning utan en kontrastförflyttning
mot en större dynamik (mer ljustryck) fast med något sämre
svärta. Men likheten är att det är mycket lättare
för ögat att registrera större/mer ljus än vad det
är att märka av blekare svärta. Därför rekommenderar
vi att du för större bilder än 100 tum också kör
med Iris på Open. Vi upplever totalt sett 30-40% mer ljus, men endast
10-20% sämre svärta! Vi älskar dynamik och det tryck i
bilden som det innebär och HC3000 är nästan lika kraftig
som HC900 på denna punkt. Det ser i alla fall MYCKET bra ut, även
om vi konstigt nog ”föredrar” den gamla HC900 ändå
i fråga om just dynamik. Det är inte ALLTID som en nyare modell
är märkbart bättre på alla punkter.
BrilliantColor™
Jag tror det finns två klara grupperingar av dem som köper
projektor i lägre prisklass (under 30 000 kronor) och det handlar
om en grupp som vill ha ”plug n’ play” och dels de som
vill ha så mycket kontroll och kalibreringsmöjligheter som
möjligt, för pengen. Mitsubishi HC3000 ger lite känslan
av både och. Dels så är det oerhört få och
små justeringar som man behöver göra för att maximera
dess prestanda och dels så finns det ändå en del småpill
att leka med för den som vill försöka sig på att
trimma ytterligare. Finesserna sträcker sig dock inte till färgjustering
i form av avancerad vitbalans som brukar vara en stor ”lek-faktor”
för den trimningssugne (se komplettering
i botten), men HC3000 är också den solklart bästa
DLP-projektor vi har testat hittills i denna klass när det gäller
just klockrena färger. Detta gäller dock endast vid progressiv
komponentsignal. Mer om det senare. Men i alla fall; färgåtergivningen
är exceptionellt bra med denna signal och vid närmare eftersökning
så visar det sig också att HC3000, enligt uppgift, är
den första hembioprojektorn som använder delar av Texas Instruments
färska BrilliantColor™-teknik Enligt företaget så
skall denna teknik i huvudsak bestå av två ting; dels ett
nytt chip (DDP3020) som står för avancerad färgbehandling
– och dels ett nytt färghjul med filter för inte bara
RGB utan även kompletteringsfärgerna från den subtraktiva
skalan; CMY (Cyan, Magenta, Yellow). Mitsubishi har emellertid endast
valt det nya chippet – färghjulet är tyvärr, för
den regnbågskänslige, en 4x spin RGBRGB (6 segment). Jag kan
dock inte påstå att jag stör mig nämnvärt på
RGB-flimmer på HC3000, men det finns säkert andra som gör?
Det kan i alla fall vara bra att känna till om man tillhör de
känsliga. Behöver vi säga att vi valde att köra HC3000
med BrilliantColor ON på samtliga signaler?
Andra finesser
Går vi vidare bland de finesser som finns så kan vi främst
nämna möjligheten till Horisontell och Vertikal bildförflyttning
inom bildytan. Detta brukar oftast bara fungera med VGA-signal, men här
stöds det av komponentsignal, oavsett frekvens (i eller p). HDMI
stöder dock inte denna funktion. HDMI stöder inte heller justering
av färgmättnaden på HC3000, vilket också blir ett
minus just där eftersom den digitala bilden är något färgblek.
Under ”User” hittar vi en mängd funktioner som ingen
användare bör pilla på, trots sitt namn, utan att vara
ganska skolad i vad man gör. Här finns ”Clamp Position,
Clamp Width, Vertical Sync, OverScan, LPF samt Shutter”. Den sista
är den enda som är solklar funktionsmässigt. Man kan elektroniskt
”blanka” delar av bilden liksom de kanter som finns vid letterbox-format.
Exakt vad det skulle vara bra för är dock något oklart.
Setup ger tillgång till IRE i stegen: Off, Auto, 3,75% eller 7,5%.
Vi lämnade den på Auto. Lens Shift saknas som sagt, men Vertical
Location finns dock och är också en funktion för att flytta
bilden inom bildytan – här handlar det om vart man vill placera
sin letterbox-bild höjdmässigt. Gamma kan ställas i tre
förvalslägen som här klockrent nog kallas för Gamma
och inte Picture Mode, för det är just gamma det oftast handlar
om i de vanliga fabriksinställda förvalen som finns. Det samt
färgtemperatur brukar vara det vanliga, fast på HC3000 väljer
man bara gamma här och färgtemperaturen i en egen rubrik. De
tre gammalägena är Cinema, Video och Sports samt Auto. Man kan
även ställa sin egen gamma i tre steg; High, Middle och Low
med en varsin kurva och spara under User. Vi föll mest för Cinema
då läget Sports förför med hög dynamik, men
den slår över. Och Video känns inte heller lika bra över
hela spektrat som Cinema gör, så allt är väl som
Mitsubishi tänkt där då antar jag.
|
Ny budgetreferens
Men bilden då säger den otålige läsaren? Ja underbar
säger vi – i det mesta! Men… HC900 imponerade mer. Jag
vet inte om det är tiden som gjort oss ännu mer kräsna,
eller om HC900 bara låg så långt före sin tid?
HC3000 är kanon, men inte lika ”wooow” som sitt äldre
syskon, även om det fortfarande är ”top of the line”
ändå. Med interlace-signal så ser HC3000 bra ut och det
enda vi kan klaga på är ett litet grönstick som kan synas
i testbilder för gråskala. Är man extremt van så
kan man se det i filmen med då hudtoner kan få drag av för
mycket gult och grönt emellanåt. Annars ser det mycket trevligt
ut och även om HC3000 inte har någon avancerad de-interlacer
så gör den i alla fall, på denna punkt, ett märkbart
bättre jobb än de två instegsmodeller vi nyss testade.
Det är endast korta stunder man kan se den bristande de-interlacingen,
men det är inte alls katastrofalt som på Sharp XV-Z100 (i fråga
om just det). Vi ställde denna bild till Contrast 1, Brightness 0,
Color Temp 6500K, Color 2, Sharpness 3 samt BrilliantColor ON. Med progressiv
signal så försvinner grönsticket helt och färgerna
får en känsla av att någon tvättat ren bildpanelen
med fönsterskrapa – det är så klart och krispigt
rent genom hela färgskalan så mina ögon är fullt
nöjda med alla färger, speciellt de känsliga hudtonerna.
Med denna signal excellerar HC3000 oerhört tydligt. Svärtan
är mycket bra med iris On och bra med iris Off, dynamiken är
mycket stor och räcker till stora bilder, färgåtergivningen
är som sagt klockren och kontrasten känns mustig och djup. Det
enda som vi kan klaga på rent bildmässigt nu är den något
begränsade skärpan, men det är ganska trivialt mot allt
det goda. Våra inställningar: Contrast 3, Brightness -3 och
resten samma. Med HDMI får vi en bild som ligger mellan de andra
två och vinnarbilden blir således progressiv komponent utan
diskussion. Detta känns också logiskt då dyrare modeller
kan må bra av digital signal så de själva får hantera
bilden, medan billigare projektorer kan må bättre av en ”färdig”
analog signal. Detta är i alla fall en oerhört prisvärd
bild idag som kan bli din för strax under 20 000 kronor och även
om det är marginellt så sätter vi den snäppet före
BenQ PE770 som varit vår Budgetreferens-DLP i hela 7 månader
nu. Detta mest på grund av HC3000:s dynamik och kraftiga ”klipp”
i bilden. I denna bransch är 7 månader ändå mycket
faktiskt – speciellt i denna prisklass. Det är ingen sjudande
seger, det är marginellt, men likväl – Mitsubichi HC3000
är ett klockrent exempel på valuta för pengarna om man
letar en DLP-projektor med maximal prestanda för pengen och för
tillfället kan vi inte rekommendera något bättre under
20 000 kronor.
Bästa bild: progressiv komponent!
Komplettering:
Tack vare "Colamannen" från vårt och Prisjakts forum
så kan vi berätta att HC3000 faktiskt HAR vitbalansjustering,
men den var uppenbarligen så "bra" dold i menyn att vi
lyckades missa den i stressen (!). Vi ber om ursäkt för det,
men lyckligtvis var ändå inte behovet tillräckligt stort
för att inte HC3000 ändå skulle gå igenom vårt
testrum med så bra reultat som den ändå gjorde. Men för
er som absolut måste/vill (?) köra sin HC3000 med interlace-signal
(kanske från annan källa än DVD), så kan det givetvis
vara bra att veta att det uppenbarligen skall gå att nå vitbalans
för en snabb RGB-justering av det eventuella grönstick man kan
se. Och för er som älskar att med extrautrustning som Colorfacts
och spektrometrar, trimma till det yttersta så finns allså
den möjligheten med. Vi beklagar att vi missade den biten i menyn,
men gratulerar ändå Mitsubishi till en så bra produkt
trots det :)
Kontakter:
Främst har man numera även
en HDMI-ingång och den fåniga och onödiga stereoljudingången
är borttagen. Kvar är ”en av varje-principen” med
komposit, S-video, komponent (som återigen är ”felmärkt”
med både YCbCr och YPbPr (se ordlistan)), HDMI samt VGA (D-Sub15)
som lustigt nog är märkt ”Computer In – Component
Video In”.
Knappar:
Knappsatsen ovantill är liten, svår
att se då den saknar belysning och känns plottrig, men smälter
i övrigt också in bra i designen. Men jag hade garanterat gjort
knapparna större och med belysning.
Fjärr:
Fjärrkontrollen är en liten ointressant
historia som vi inte ens nämner i recensionen, men den fungerar som
den bör i alla fall.
PLUS
+ Märkbart ljusstark
+ Bra till mycket bra svärta
+ Iriskontroll (manuell) i två steg
+ Hög dynamik och bra kontrast
+ Mycket naturliga färger på 6500K
+ 768p ger 48 raders "Image Shift"
+ Bra egen de-interlacing
+ ”Lågt” pris strax under 20 000 kr |
MINUS
- 4x spin (240 Hz)
- Skärpan är inte maximal
- Lens Shift hade varit önskvärt
- Fläktljudet kunde ha varit bättre |
|
|
|
OMDÖME
Mitsubishi HC3000 lägger sig marginellt före BenQ PE7700
på grund av sin stora dynamik och sina makalöst perfekta
färger (med progressiv komponent). HC3000 är ett klockrent
exempel på valuta för pengarna om man letar en DLP-projektor
med maximal prestanda för pengen och för tillfället
kan vi inte rekommendera något bättre under 20 000 kronor. |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Optoma ThemeScene
H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP HD2+/DarkChip2™ + DDP3020
15:9
1280 x 768 (HDTV-720p + XGA)
6 seg (RGBRGB) / spin x4 (240 Hz)
För 100”: ca 3,6–4,4m
1000 ansilumen
4000:1 (Full On/Off)
okänd
200W / 2000-3000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
?/26 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,20
Ja
Nej
Ja
Ja
BHD = 310 x 99 x 244 mm
2,9 kg
2 år
22 000 kronor
Mitsubishi: 08–625 10 00
www.mitsubishielectric.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
|