BigScreen, projektortest 82, budgetklass, juli 2006
Tillbaka till Arkiv: Nya tester

 

Mitsubishi HC3000

MITSUBISHI KLIPPER TILL!

Hösten 2004 släppte Mitsubishi den FENOMENALA projektorn HC900 – den första 576p-baserade DLP-projektorn som imponerade så hårt att den faktiskt, hur absurt det än låter, gick att till viss del jämföra med den proffsklassade InFocus ScreenPlay 777. Detta trots prislappen på 25 000 kronor mot hiskeliga 250 000 kronor. Våren 2006, det vill säga drygt ett år senare nu i våras, var Mitsubishi tillbaka med HC3000 – en maskin som tog över efter den då av oss missade 720p-modellen; HC2000. Det är dock först nu, några månader efter releasen av HC3000 som vi äntligen får tag i ett exemplar att recensera, så det var nära att HC3000 slapp oss förbi också, vilket hade varit mycket synd på en sådan trevlig apparat! (Testet uppdaterades 21:a juli).

© 2006 BigScreen Entertainment

HC3000 har som sagt några månader på nacken nu, men det är i första hand leverantörens fel att vi inte testat denna modell tidigare, så vi skyller ifrån oss en smula till er som efterlyst denna recension. HC3000 tar som sagt över efter den 720p-baserade HC2000 som släpptes i augusti 2004 som ett ”high end”-alternativ till HC900 med sina 576p. Modell 2000 kom alltså aldrig till vårt testrum då Mitsubishi tyvärr hittills inte direkt varit kända hos oss för att ”hänga på låset” som man säger, ens i närheten av den utsträckning som andra stora leverantörer gör, år för år. Det gör att det tyvärr är lätt att missa modeller som inte bör missas. Hur som helst… specifikationerna säger; för HC900: 576p, 1500 ansi, 4000:1 i kontrast. För HC2000; 720p, 700 ansi, 3600:1 i kontrast, så ser man bara till specifikationerna så är i alla fall HC900 en modell med betydligt mer tryck i bilden än HC2000 som endast (på pappret) kan skryta med högre upplösning. HC3000 här kommer med specar som säger; ”768p”, 1000 ansi och 4000:1 i kontrast, men det finns dessutom även en ”ny” version av HC900 – kalla det en ”revival”, för er som vill spara maximalt med slantar och letar nere i instegsklass, och den modellen kallas enkelt HC910. Dennes specifikationer säger 576p, 1000 ansi och 4000:1 i kontrast. Pris: strax under 10 000 kronor! Det betyder att med endast en ljusminskning från 1500 till 1000 ansi så kan man idag, drygt ett år senare, få ”nya” (ljusbantade) HC900 för 15 000 kronor mindre än förra/första modellen. Till och med HC3000 kostar mindre än HC900 gjorde med en skillnad på minst 3000 kronor på riktpriset. I dagsläget blir HC3000 din för cirka 19 000 kronor, vilket inte alls är mycket för en modell av denna kaliber. Om tid finnes kommer vi även recensera HC910, men eventuellt utgår den ur planeringen på grund av att det mest verkar handla om en nyutgåva av HC900, fast med lägre ljusflöde och lägre prislapp. Nu till HC3000…

768p med "Image Shift"
Den skarpa läsaren observerade säkert också att vi skrev ”768p” och inte 720p som är det vanliga. Vi har sett det förr – projektorer som blandat en horisontell upplösningsstandard med en annan vertikal. HC3000:s DMD-chip har upplösningen 1280 x 768, istället för det vanliga 720p-formatet 1280 x 720. Med andra ord: 15:9-format! I och med det så får man alltså 48 extra pixelrader som med 16:9-material kan användas för att digitalt flytta/mappa bilden uppåt eller nedåt inom den projicerade ytan. Detta blir således som en sorts lens shift, fast den inte är optisk. Även om detta inte är ”äkta” lens shift, så är det i alla fall ett välkommet substitut. 768p är en smart DMD-innovation från Texas Instruments och DMD:n gör att HC3000 stöder full 720p (1280 x 720) OCH full XGA (1024 x 768) i 4:3-läge (från till exempel en dator). Att kalla den WXGA är dock fel då det enligt normen är 1366 x 768, men som sagt – full XGA samt full 720p stöds utan skalning.

Som innan, fast i silver
Designmässigt är HC3000 i stort sett identisk med HC900, till skillnad från HC2000 som mest såg ut som en diaprojektor från 70-talet. Vi kopierar därför stora delar av texten från HC900 istället för att beskriva nästan samma sak med nya ord… Utseendemässigt finns det väl inte så mycket att klaga på. En trevlig detalj är den centrerade linsen. Fördelen med centrerad lins är, förutom det estetiska, att det blir mycket enklare att räkna ut vart man skall borra upp takfästet, jämfört med en projektor som har linsen mer eller mindre långt ut på kanten av fronten. Och dessutom är det som sagt mycket snyggare med symmetri (om man nu delar min smak). Luft tas in till vänster om linsen, baktill på vänstersidan samt baktill på högersidan. Den varma luften blåses ut på fronten genom en stor öppning till höger om linsen. Genom denna öppning, liksom luftintaget på högersidan så läcker det också ut en hel del ströljus, så har du ljusa väggar hemma så kan du räkna med att se detta tydligt. Undertill hittar vi tre skruvfötter, en fram- och två baktill. De bakre har ganska stort justeringsomfång och kan släppas ut snabbt med hjälp av spärrar medan den främre foten har kort justeringsomfång och saknar ”snabbrelease”. Fötterna är av plast, så var varsam så de inte bryts av. Ett plus för att de inte kan skruvas ut så långt så de lossnar dock. Knappsatsen ovantill är liten, svår att se då den saknar belysning och känns plottrig, men smälter i övrigt också in bra i designen. Men jag hade garanterat gjort knapparna större och med belysning. Dels runt, kanske med en tunn blå ram till exempel, samt med belyst text mitt på själva knapparna. Men det är kanske petitesser? Nåväl, finishen går, till skillnad från HC900 som delvis är i svart, helt i den vanliga silverfärgen denna gång. Som vanligt önskar vi andra färger tack, men stort plus för symmetrin med centrerad lins dock! Observera också den lustiga ljusblockeraren på linsen som ser till att eliminera ljusspill utanför bilden, som annars kan vara ett problem på en del DLP-maskiner. Vad gäller ingångarna så är detta den enda delen, utöver färgen, som utseendemässigt skiljer markant mot HC900. Främst har man numera även en HDMI-ingång och den fåniga och onödiga stereoljudingången är borttagen. Kvar är ”en av varje-principen” med komposit, S-video, komponent (som återigen är ”felmärkt” med både YCbCr och YPbPr (se ordlistan)), HDMI samt VGA (D-Sub15) som lustigt nog är märkt ”Computer In – Component Video In”. Visserligen går det att transportera komponentvideo (YPbPr) via VGA som till exempel på Sharp XV-Z100, men att också kalla ingången för Computer In rimmar inte med det RGB-format som de flesta datorer lämnar från sina grafikkort – men men, det kanske är detaljer återigen.

Lens Shift-behov!
Som så oerhört många andra DLP-projektorer så skickar även HC3000 sin bild i ganska synbart kraftig vinkel uppåt – så återigen blir det fråga om dukyta en bit ned från taket, eller dukyta väldigt långt upp mot taket vid bordsplacering. En Lens Shift hade VERKLIGEN varit önskvärt i en så övrigt bra projektor. Att inte kunna själv flytta bilden uppåt och nedåt utan att tilta projektorn och därav behöva Keystone, är ett handikapp som inte borde finnas på någon projektor längre, men jag antar att det fortfarande är för kostsamt att implementera hur som helst? Det är dock vanligare bland LCD än DLP och kanske har det med spegeltekniken att göra. Hur som helst så saknar Mitsubishi HC3000 en Lens Shift-funktion så det blir helt enkelt att försöka placera bilden på duken så gott det går ändå med ”stenåldersmetoden” – luta maskinen. De extra 48 pixelraderna som ger den så kallade Image Shift-funktionen är inte på långa vägar lika omfångsfull som äkta optisk Lens Shift tyvärr, så då blir det att luta. För oss som även vill prova att fylla så mycket som möjligt av vår referensduk från EuroScreen (4 meter bred och 2,5 meter hög) så stod projektorn stundtals så kraftigt lutad framåt att det såg ut som en trafikolycka. Kanske kommer nästa modell med Lens Shift, vem vet.

Fläktljudsutveckligen & Iris
Under de senaste två åren har det dykt upp en hel del projektorer med väldigt diskret fläktljud. Några av de främsta kommer från Sanyo och Sony för att ta ett par exempel. Men vad håller på att hända nu? Kanske är det för att allt fler modeller lägger sig kring de nu lämpliga 1000 ansilumens som är så vanligt, mot de 700 som var så vanligt tidigare i denna hobbys utveckling? Det lär ju kräva effektivare kylning så klart, men det känns ändå inte som ett svar. Mitsubishi HC3000 är inte kraftigt störande till ljudet, men den är mycket långt ifrån de mest diskreta modellerna på marknaden som till exempel Sanyo PLV-Z4. I högt lampläge verkar HC3000 ligga kring 33 dB och i det längre kring 30 dB (nej vi mäter inte, vi jämför). Och som alltid sedan en tid nu så rekommenderar vi alla DLP med högt ljusflöde för den ökade dynamiken. Det upplevs som man får en betydligt större ökning av ljuset än vad man får blekare svärta – därav högre kontrast och större dynamik, så det är bara att leva med det lite ”åldriga” fläktljudet. Ljusprefereringen gäller även Iris som HC3000 också har. Denna jobbar i två fasta lägen och du väljer själv mellan Closed eller Open. Här gäller nästan samma princip som med hög eller låg lampstyrka. Skillnaden är att denna ljusförändring sker efter DMD-panelen och inte innan. Därför kan man inte räkna med en kontrastökning utan en kontrastförflyttning mot en större dynamik (mer ljustryck) fast med något sämre svärta. Men likheten är att det är mycket lättare för ögat att registrera större/mer ljus än vad det är att märka av blekare svärta. Därför rekommenderar vi att du för större bilder än 100 tum också kör med Iris på Open. Vi upplever totalt sett 30-40% mer ljus, men endast 10-20% sämre svärta! Vi älskar dynamik och det tryck i bilden som det innebär och HC3000 är nästan lika kraftig som HC900 på denna punkt. Det ser i alla fall MYCKET bra ut, även om vi konstigt nog ”föredrar” den gamla HC900 ändå i fråga om just dynamik. Det är inte ALLTID som en nyare modell är märkbart bättre på alla punkter.

BrilliantColor™
Jag tror det finns två klara grupperingar av dem som köper projektor i lägre prisklass (under 30 000 kronor) och det handlar om en grupp som vill ha ”plug n’ play” och dels de som vill ha så mycket kontroll och kalibreringsmöjligheter som möjligt, för pengen. Mitsubishi HC3000 ger lite känslan av både och. Dels så är det oerhört få och små justeringar som man behöver göra för att maximera dess prestanda och dels så finns det ändå en del småpill att leka med för den som vill försöka sig på att trimma ytterligare. Finesserna sträcker sig dock inte till färgjustering i form av avancerad vitbalans som brukar vara en stor ”lek-faktor” för den trimningssugne (se komplettering i botten), men HC3000 är också den solklart bästa DLP-projektor vi har testat hittills i denna klass när det gäller just klockrena färger. Detta gäller dock endast vid progressiv komponentsignal. Mer om det senare. Men i alla fall; färgåtergivningen är exceptionellt bra med denna signal och vid närmare eftersökning så visar det sig också att HC3000, enligt uppgift, är den första hembioprojektorn som använder delar av Texas Instruments färska BrilliantColor™-teknik Enligt företaget så skall denna teknik i huvudsak bestå av två ting; dels ett nytt chip (DDP3020) som står för avancerad färgbehandling – och dels ett nytt färghjul med filter för inte bara RGB utan även kompletteringsfärgerna från den subtraktiva skalan; CMY (Cyan, Magenta, Yellow). Mitsubishi har emellertid endast valt det nya chippet – färghjulet är tyvärr, för den regnbågskänslige, en 4x spin RGBRGB (6 segment). Jag kan dock inte påstå att jag stör mig nämnvärt på RGB-flimmer på HC3000, men det finns säkert andra som gör? Det kan i alla fall vara bra att känna till om man tillhör de känsliga. Behöver vi säga att vi valde att köra HC3000 med BrilliantColor ON på samtliga signaler?

Andra finesser
Går vi vidare bland de finesser som finns så kan vi främst nämna möjligheten till Horisontell och Vertikal bildförflyttning inom bildytan. Detta brukar oftast bara fungera med VGA-signal, men här stöds det av komponentsignal, oavsett frekvens (i eller p). HDMI stöder dock inte denna funktion. HDMI stöder inte heller justering av färgmättnaden på HC3000, vilket också blir ett minus just där eftersom den digitala bilden är något färgblek. Under ”User” hittar vi en mängd funktioner som ingen användare bör pilla på, trots sitt namn, utan att vara ganska skolad i vad man gör. Här finns ”Clamp Position, Clamp Width, Vertical Sync, OverScan, LPF samt Shutter”. Den sista är den enda som är solklar funktionsmässigt. Man kan elektroniskt ”blanka” delar av bilden liksom de kanter som finns vid letterbox-format. Exakt vad det skulle vara bra för är dock något oklart. Setup ger tillgång till IRE i stegen: Off, Auto, 3,75% eller 7,5%. Vi lämnade den på Auto. Lens Shift saknas som sagt, men Vertical Location finns dock och är också en funktion för att flytta bilden inom bildytan – här handlar det om vart man vill placera sin letterbox-bild höjdmässigt. Gamma kan ställas i tre förvalslägen som här klockrent nog kallas för Gamma och inte Picture Mode, för det är just gamma det oftast handlar om i de vanliga fabriksinställda förvalen som finns. Det samt färgtemperatur brukar vara det vanliga, fast på HC3000 väljer man bara gamma här och färgtemperaturen i en egen rubrik. De tre gammalägena är Cinema, Video och Sports samt Auto. Man kan även ställa sin egen gamma i tre steg; High, Middle och Low med en varsin kurva och spara under User. Vi föll mest för Cinema då läget Sports förför med hög dynamik, men den slår över. Och Video känns inte heller lika bra över hela spektrat som Cinema gör, så allt är väl som Mitsubishi tänkt där då antar jag.

Ny budgetreferens
Men bilden då säger den otålige läsaren? Ja underbar säger vi – i det mesta! Men… HC900 imponerade mer. Jag vet inte om det är tiden som gjort oss ännu mer kräsna, eller om HC900 bara låg så långt före sin tid? HC3000 är kanon, men inte lika ”wooow” som sitt äldre syskon, även om det fortfarande är ”top of the line” ändå. Med interlace-signal så ser HC3000 bra ut och det enda vi kan klaga på är ett litet grönstick som kan synas i testbilder för gråskala. Är man extremt van så kan man se det i filmen med då hudtoner kan få drag av för mycket gult och grönt emellanåt. Annars ser det mycket trevligt ut och även om HC3000 inte har någon avancerad de-interlacer så gör den i alla fall, på denna punkt, ett märkbart bättre jobb än de två instegsmodeller vi nyss testade. Det är endast korta stunder man kan se den bristande de-interlacingen, men det är inte alls katastrofalt som på Sharp XV-Z100 (i fråga om just det). Vi ställde denna bild till Contrast 1, Brightness 0, Color Temp 6500K, Color 2, Sharpness 3 samt BrilliantColor ON. Med progressiv signal så försvinner grönsticket helt och färgerna får en känsla av att någon tvättat ren bildpanelen med fönsterskrapa – det är så klart och krispigt rent genom hela färgskalan så mina ögon är fullt nöjda med alla färger, speciellt de känsliga hudtonerna. Med denna signal excellerar HC3000 oerhört tydligt. Svärtan är mycket bra med iris On och bra med iris Off, dynamiken är mycket stor och räcker till stora bilder, färgåtergivningen är som sagt klockren och kontrasten känns mustig och djup. Det enda som vi kan klaga på rent bildmässigt nu är den något begränsade skärpan, men det är ganska trivialt mot allt det goda. Våra inställningar: Contrast 3, Brightness -3 och resten samma. Med HDMI får vi en bild som ligger mellan de andra två och vinnarbilden blir således progressiv komponent utan diskussion. Detta känns också logiskt då dyrare modeller kan må bra av digital signal så de själva får hantera bilden, medan billigare projektorer kan må bättre av en ”färdig” analog signal. Detta är i alla fall en oerhört prisvärd bild idag som kan bli din för strax under 20 000 kronor och även om det är marginellt så sätter vi den snäppet före BenQ PE770 som varit vår Budgetreferens-DLP i hela 7 månader nu. Detta mest på grund av HC3000:s dynamik och kraftiga ”klipp” i bilden. I denna bransch är 7 månader ändå mycket faktiskt – speciellt i denna prisklass. Det är ingen sjudande seger, det är marginellt, men likväl – Mitsubichi HC3000 är ett klockrent exempel på valuta för pengarna om man letar en DLP-projektor med maximal prestanda för pengen och för tillfället kan vi inte rekommendera något bättre under 20 000 kronor.

Bästa bild: progressiv komponent!

Komplettering: Tack vare "Colamannen" från vårt och Prisjakts forum så kan vi berätta att HC3000 faktiskt HAR vitbalansjustering, men den var uppenbarligen så "bra" dold i menyn att vi lyckades missa den i stressen (!). Vi ber om ursäkt för det, men lyckligtvis var ändå inte behovet tillräckligt stort för att inte HC3000 ändå skulle gå igenom vårt testrum med så bra reultat som den ändå gjorde. Men för er som absolut måste/vill (?) köra sin HC3000 med interlace-signal (kanske från annan källa än DVD), så kan det givetvis vara bra att veta att det uppenbarligen skall gå att nå vitbalans för en snabb RGB-justering av det eventuella grönstick man kan se. Och för er som älskar att med extrautrustning som Colorfacts och spektrometrar, trimma till det yttersta så finns allså den möjligheten med. Vi beklagar att vi missade den biten i menyn, men gratulerar ändå Mitsubishi till en så bra produkt trots det :)

 

 

Kontakter:
Främst har man numera även en HDMI-ingång och den fåniga och onödiga stereoljudingången är borttagen. Kvar är ”en av varje-principen” med komposit, S-video, komponent (som återigen är ”felmärkt” med både YCbCr och YPbPr (se ordlistan)), HDMI samt VGA (D-Sub15) som lustigt nog är märkt ”Computer In – Component Video In”.

 

 

Knappar:
Knappsatsen ovantill är liten, svår att se då den saknar belysning och känns plottrig, men smälter i övrigt också in bra i designen. Men jag hade garanterat gjort knapparna större och med belysning.

 

 

Fjärr:
Fjärrkontrollen är en liten ointressant historia som vi inte ens nämner i recensionen, men den fungerar som den bör i alla fall.

 

 

PLUS
+ Märkbart ljusstark
+ Bra till mycket bra svärta
+ Iriskontroll (manuell) i två steg
+ Hög dynamik och bra kontrast
+ Mycket naturliga färger på 6500K
+ 768p ger 48 raders "Image Shift"
+ Bra egen de-interlacing
+ ”Lågt” pris strax under 20 000 kr

MINUS
- 4x spin (240 Hz)
- Skärpan är inte maximal
- Lens Shift hade varit önskvärt
- Fläktljudet kunde ha varit bättre

OMDÖME
Mitsubishi HC3000 lägger sig marginellt före BenQ PE7700 på grund av sin stora dynamik och sina makalöst perfekta färger (med progressiv komponent). HC3000 är ett klockrent exempel på valuta för pengarna om man letar en DLP-projektor med maximal prestanda för pengen och för tillfället kan vi inte rekommendera något bättre under 20 000 kronor.

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer:

     

Optoma ThemeScene H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl...


FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP HD2+/DarkChip2™ + DDP3020
15:9
1280 x 768 (HDTV-720p + XGA)
6 seg (RGBRGB) / spin x4 (240 Hz)

För 100”: ca 3,6–4,4m
1000 ansilumen
4000:1 (Full On/Off)
okänd
200W / 2000-3000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
?/26 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,20
Ja
Nej
Ja
Ja
BHD = 310 x 99 x 244 mm
2,9 kg
2 år
22 000 kronor
Mitsubishi: 08–625 10 00
www.mitsubishielectric.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.