Sharp XV-Z3000
REFERENSBILD - för 20k!!!
Innan vi satte Optoma
ThemeScene H79 som vår senaste referensprojektor så hade
vi en av hembiohistoriens mest prisvärda projektorer som referens;
Sharp XV-Z2000. Den
modellen var den första projektorn på marknaden under 40 000
kronor som gav lyxkvalitet med tillräckligt ljustryck för att
fylla enorma bildstorlekar hemma med en dynamik som var ofattbar! Optoma
H79, med lägre ljusflöde men djupare svärta, tog sedan
över mycket på grund av att Z2000 utgick. Nu är Sharp
dock tillbaka och denna gång kostar uppföljaren Z3000 hälften
så mycket som föregångaren. Utvecklingen känns igen
från nyss testade Mitsubishi HC3000 och HC910 som båda föregicks
av HC900 med större prislapp. Så vad ger då Z3000 för
hälften av pengarna som Z2000 tingade?
© 2006 BigScreen Entertainment
Ja att priserna på inte bara platta TV:s ständigt
går ned, utan även på projektorer, vet nog alla
intresserade konsumenter numera? Det har faktiskt gått så
långt att man kan tycka väldigt synd om de som var så
kallade ”early adopters” när det gäller båda
kategorierna, men kanske framför allt plasmaskärmar som idag
är hästlängder bättre och ännu fler hästlängder
billigare än då de först kom ut på marknaden. Man
skall alltså vara medveten om att vi nu pratar prisras från
250 000 kronor till drygt 10 000 kronor som lägst. Men nu skall vi
prata projektorer i vanlig ordning, och även här gäller
en stor del av samma faktum; det mesta har blivit oerhört mycket
bättre och fantastiskt mycket billigare! Baksidan av denna kapplöpning
kan dock också bli att man pumpar ut nya modeller med de senaste
komponenterna till de bästa priserna med en sådan hastighet
att man ibland missar det viktigaste – att se till att produkten
presterar så bra den bara kan med de komponenter den använder.
Och just där spricker då givetvis emellanåt utopin där
det nya billigare också ofta är bättre. En ny ”trend”
för tillfället verkar nämligen kunna bli att släppa
nya maskiner som är något ”klenare” på vissa
aspekter än sina föregångare – och detta trots att
de är ett år nyare eller mer, med nyare komponenter, hårdare
konkurrens, högre specifikationer och med högre modellbeteckningar.
Sharp XV-Z3000 här blir nu vårt tredje testobjekt på
raken som uppvisar mycket, mycket god kvalitet, men det är ändå
vissa ”små” saker som ändå inte håller
riktigt samma nivå som sin föregångare. Men då
är också priset som sagt hälften så högt. Kontentan
är alltså att trenden med dagens ”price performance”
inte ALLTID är på samma linje… även om det fortfarande
är så hög klass att det spelar i referensligan. Detta
kommer bli en lååång recension, så vi beklagar
för er som inte gillar långa texter, men det fanns helt enkelt
för mycket att säga denna gång… ;)
Vitvara med mjuka linjer
Vi börjar som vanligt med design. Här har man istället
för blank grafitgrå, denna gång valt blank ”kylskåpsvit”,
vilket självklart passar fint mot vita lägenhetstak, men inte
lika bra i mörka dedikerade hemmabiografer med svart tak, som i vårt
testrum. Fast då tillhör ju den kategorin av konsumenter en
klar minoritet också givetvis. Det skall enligt uppgift dock att
gå att få den i svart också, men detta har vi inte hunnit
bekräfta? Nog om färgtjat (tycker säkert många).
Tittar vi på själva formgivningen så ser vi samma sorts
chassi som på föregångaren med samma layout på
knappsats, lins, ventilation och fötter. Den största skillnaden
utöver färgen är att Z3000 har något rundare och
mjukare linjer än Z2000. Linsen är återigen placerad långt
ut till vänster vilket som vanligt tyvärr gör placeringen
av takstativet ”unik” för just denna modell. Byter du
sedan projektor får du alltså vara beredd på att flytta
ditt stativ. Knappsatsen är snyggt centrerad däremot och precis
så där lagom i utförande med just exakt de knappar man
behöver och inget mer. Belysning saknas dock. Ventilationen är
mycket bra konstruerad med luftintag på vänster sida och utblås
på höger. Det finns egentligen ingen anledning att ha utblåset
på fronten anser jag, trots att det är det vanligaste. Ännu
sämre är baktill, då man inte kan placera projektorn nära
en vägg eller i en hylla. Framtill värmer rummets sittplatser
fortare och kan också ge värmevågor i bilden. Utblås
på sidan som här, är klart det mest praktiska. Det tråkiga
är dock att fläktarna, som i utblåset visar sig vara dubbla,
väsnas oerhört mycket om man låter projektorn gå
på ”full spruta”. Mer om detta längre ned.
Mycket kraftig projektionsvinkel
Fötterna är som så många gånger förr
i vår testhistoria ett lustigt kapitel. Jag kan för mitt liv
inte begripa varför man gör en projektor, som redan projicerar
sin bild i tydlig vinkel uppåt, med en stödfot fram som bara
kan lyfta bilden ÄNNU högre. Förr var i princip samtliga
projektorers projektionsbana ”raka” i underkant. Är det
meningen att man skall ställa projektorer på golvet nu för
tiden eller? Vid takmontering blir fenomenet tvärt om följaktligen
och bilden hamnar en märkbar bit ned från taket viket nästan
”kräver” rullduk med svart maskning för bästa
effekt. Alternativt fast ramspänd duk. Dessutom är de bakre
fötterna (som behövs desto mer) ej likadana och endast den ena
går att justera – mycket opraktiskt. Det bästa hade varit
två rejäla skruvfötter baktill med stort skruvomfång
och två mindre stödfötter fram. Vad anslutningar anbelangar
så säger vi – det vanliga av idag plus en extra komponentingång.
Inte dumt alls! Fjärrkotrollen ser ganska ”Panasonic”
ut med sin litenhet, lätthet, plastighet och klena belysning. Men
det finns en del bra snabbknappar för användbara funktioner,
även om formgivningen kunde ha varit bättre.
Ej Lens Shift – men ”Image Shift”!
Lens Shift är en lyx vi återigen får klara oss utan och
de DLP-projektorer som har denna ypperliga funktion är fortfarande
så få till antalet att det tar endast några få
sekunder att räkna dem. Ryktet säger, som vi berättat förr,
att det är MYCKET svårare att lyckas med Lens Shift på
en DLP än vad det är på en LCD – detta på
grund av spegeltekniken kontra den genomlysta. Det vi vet säkert
är som sagt att det knappt finns DLP med Lens Shift och det gäller
tyvärr även här på XV-Z3000. Och med tanke på
föregående stycke så skulle det VERKLIGEN behövas.
Vad som däremot finns är det som än så länge
endast hunnit ses på vår alldeles färska ”Budgetreferens”
för DLP; Mitsubishi HC3000, och det är den digitala ”kompensation”
man får i och med att detta (precis som HC3000) är en 768p-projektor
(1280 x 768) och inte en 720p (1280 x 720). I och med det så får
man, som vi sade i testet av HC3000, alltså ”48 extra pixelrader
som med 16:9-material alltså kan användas för att digitalt
flytta/mappa bilden uppåt eller nedåt inom den projicerade
ytan. Detta blir således som en sorts lens shift, fast den inte
är optisk. Även om detta inte är ”äkta”
lens shift, så är det i alla fall ett välkommet substitut.
768p tillåter alltså också självklart äkta
XGA-bilder i 4:3 utan nedskalning. Detta är alltså en smart
DMD-innovation från Texas Instruments”. Vidare kan vi meddela
att zoom och fokus är manuella, till skillnad från föregångaren
Z2000 där man kunde sköta detta mycket smidigt och överlägset
bra via fjärrkontrollen. Båda dessa ”ringar” känns
också ganska plastiga och sladdriga på Z3000 och när
man vrider på dem, speciellt zoom, så flyttar sig också
bilden flera centimeter åt sidorna fram och tillbaka medan du vrider
olika hårt. Det hela upplevs en aning billigt och just denna bit
känns klart mer gedigen på XV-Z2000.
Mycket väsen för…
Vi var tidigare inne på fläktljudet och låt oss nu avsluta
det med en närmare beskrivning. Det finns nämligen flera olika
sätt att använda sin Z3000 och dels involverar det som brukligt
självklart två olika lamplägen. Det ena kallas ”Bright”
och det andra ”Eco + Quiet”. Vilket läge som gör
vad är nog ganska klart? Man kan också välja två
hastigheter på fläkten om man nu tillhör dem som verkligen
tror att man vinner hundratals lamptimmar på att vräka på
högre fläkthastighet – jag tvivlar starkt på att
det gör så stor skillnad för timmarna, som det gör
för ljudet. Sedan tillkommer de tre lägen för Iris som
också finns och alla är dessa olika punkter som i kombination
med varandra påverkar hur mycket Z3000 låter som mest. Maximerar
man allt så låter denna Sharp nästan lika mycket som
min 15 år gamla Philips-dammsugare och långt bortom vad någon
människa med normal hörsel skulle kalla acceptabelt för
en hembioprojektor av idag. Detta är mycket synd då Z3000 också
körs bäst med maximalt ljus för oss som använder lite
större bilder. Men se bara till att ställa fläktvarvtalet
på det lägre läget så har man dock blivit av med
en stor del av det värsta. Jag skulle tippa på att Z3000 opererar
mellan drygt 30-40 dB beroende på hur den används som sagt.
Som vanligt rekommenderar vi också ”tyvärr” för
bildens maximala dynamik (som mer eller mindre är synonymt med kvalitet
skulle jag vilja påstå), då detta är en DLP, att
den körs med full lampstyrka. Minimalt höjd svärtbotten
och märkbart kraftigare ljustoppar utlovas. Detta är alltså
lika med högre kontrast och större dynamik – ett faktum
som inte fungerar fullt lika bra på LCD. Med andra ord, minska fläktfrekvensen
och maximera ljusflödet från lampan för bästa resultat
i bild – fläktljudet får du leva med eller bygga bort.
CRT, DLP eller LCD-svärta?
Vilket läge du väljer för Iris spelar också in och
i minsta läget som ger mest svärta låter Z3000 också
som minst självklart, och här är nivån helt acceptabel
relativt andra. Detta irisläge rekommenderar vi dock endast för
dig med dedikerad hembio med total mörkläggning och ej för
bildstorlekar mycket över 100 tum. För ljusare rum och/eller
större bilder uppåt 3-4 meters bredd så är det mittenläget
eller maxläget som gäller. Dessa tre kallas ”High Brightness”,
”Medium Mode” och ”High Contrast”. Vårt
test är baserat på Medium Mode och cirka 100 tum, men för
privata filmvisningar över hela dukytan var High Brightness klockren
med underbar dynamik och ljustryck helt i klass med föregångaren
Z2000 (som också var dess största styrka) och för mindre
bilder eller för filmer med kopiösa mängder svärta
så regerar också High Contrast. Jag vågar sticka ut
hakan och säga att detta är helt klart bland de 2-3 bästa
projektorer jag sett i hela min snart 10-åriga karriär i fråga
om potentiell svärtbotten – om inte DEN bästa. Denna svärta
( med High Contrast) är i klass med en CRT och DET är något
man inte trott man skulle få se på en projektor med LCD eller
DLP-teknik – någonsin! I mellanläget känns Z3000
som referensen H79 i svärtan och det betyder alltså maximal
DLP-svärta ändå, trots att ljusflödet här ger
mycket tryck även kring drygt 100 tum. Men som sagt, för riktigt
stora bilder – på med fullt öppen iris i ”High
Brightness”. Du kommer älska dynamiken som ger starka plasma-vibbar!
Jag skulle inte vara förvånad om Z3000 faktiskt mäter
i alla fall över 1000 ansi i en korrekt utförd mätning!
Z2000 mättes ”postumt” till drygt 900 ansi vill jag minnas.
Icke plug n’ play!
Menyupplägget känns igen från alla tidigare Sharp-modeller
och kombinationen av ikoner, text och grafiska mätarband lämnar
ingen användare oförstående. Vill man så kan man
självklart även byta till svenska som menyspråk, men vi
kör numera alltid på engelska för eventuella översättningar
av recensionerna. Vi går till finesser och inställningar i
form av grundval, som i menyn alltid hamnar längst bak. Men av naturliga
skäl är det bäst att börja med dem så klart.
Lamp och iris-val har vi gått igenom, men sedan börjar det
bli lite pilligare. Detta är INTE en plug n’ play-modell skall
man ha klart för sig och det krävs en del justeringar och val
av rätt signal för att denna pjäs skall skina så
imponerande som den till slut gjorde i vår lilla biograf. Rakt ur
kartong så ser Z3000 inte så speciellt imponerande ut i fråga
om bildkvalitet. Men vi skall försöka guida er så långt
som möjligt utan att ”överdriva” och skrämmas
med ”krav” på professionella installationer. Självklart
är det en trevlig option för er som söker maximera era
produkter, men vi anser det inte som sagt vara ett krav. Du bör dock
gå igenom dessa punkter för att få ut det mesta av din
Z3000… DNR till att börja med är något jag skulle
vilja kalla ”Descusting Natural Regression” – använd
EJ. När du aktiverar denna funktion så skapas enorma eftersläpningar
i bilden som kan ”simulera” DMD-chip från 90-talet eller
hopplöst utdaterade LCD-skärmar. Stegen 1-3 ökar bara den
fruktansvärda effekten som märks extra tydligt i till exempel
inledningen av ”Star Wars ep III”. Denna funktion är
till för att minska kraftig grynighet, men det ”blur”
som adderas till bilden ger alltså också klara eftersläpningar
– så stäng av! Funktionerna med Overscan och Position
är dock mycket trevliga. Den första kan stretcha bilden horisontellt
och vertikalt, och den andra kan flytta hela bilden i alla fyra riktningar
(inom den projicerade ytan).
BrilliantColor™ – igen!
Mer intressanta features är bland annat det kära återseendet
av den Texas Instruments TM-märkta Brilliant Color som förvisso
borde heta ”brilliant contrast”. Detta blir den andra projektorn
efter Mitsubishi HC3000 som har denna teknik implementerad – i alla
fall delvis. Med denna funktion ökar dynamiken tydligt med säg
cirka 25 procent, och detta helt utan negativa biverkningar vad vi kan
se. Som vi skrev i recensionen av HC3000 så skall denna teknik,
enligt Texas Instruments i huvudsak bestå av två ting; dels
ett nytt chip (DDP3020) som står för avancerad färgbehandling,
och dels ett nytt färghjul med filter för inte bara RGB utan
även kompletteringsfärgerna från den subtraktiva skalan;
CMY (Cyan, Magenta, Yellow). Mitsubishi har med HC3000 emellertid endast
valt det nya chippet – färghjulet är som sagt tyvärr,
för den regnbågskänslige, en 4x spin RGBRGB (6 segment).
Här på Sharp Z3000 är färghjulet också detsamma,
men spin är tack och lov 5x spin (300 Hz). Vår känsligaste
panelmedlem lät meddela att detta var den DLP-projektor som han sett
absolut minst mängd regnbågar på någonsin. En stark
aspekt väl värd att beakta – inte sant? C.M.S. kallas
vidare menyvalet som ger dig en proffsig vitbalans med tre olika kontrollområden
i en komplett grafisk färgcirkel bestående av både additiva
och subtraktiva grundfäger. Cirkeln består alltså av
inte bara RGB utan även CMY och samtliga av dessa grundfärger
kan justeras i steg om 60 mellan de två färger som tillsammans
skapar denna färg. Du har alltså mjukvarutillgång till
alla färger, även om inte själva färghjulet i sig
denna gång heller följer grundskissen på Brilliant Colors
fullständiga teknk. Men detta är ändå avancerat och
mycket trevligt för alla ”tweak freaks”. Vi brukar inte
pilla på funktioner som dessa så ofta längre, men Z3000
mår inte dåligt av att minska en smula på Green här.
Laborera dig fram tills hudtonerna ser naturliga ut och gråskalan
inte visar alltför tydliga gröntoner. Gör dock detta vid
behov som ett sista steg efter vad vi skall prata om nedan.
Gamma och grundval
Nu till det viktigaste grundvalet av dem alla – GAMMA. Som vanligt
ges denna i form av olika förval med namn som i detta fall; Standard,
Natural, Dynamic, Movie 1, Movie 2 och Memory. Dessa har gamma förinställt
och någon speciell inställning för just gamma som hos
Mitsubishi HC3000 finns tyvärr inte, så det blir till att välja
mellan dessa. Efter mycket laborerande med dessa fastnade vi till slut
(som ofta är) på ”Standard”. Dessa lägen innehåller
också val av färgtemperatur, men denna går dock, till
skillnad från gamma, att efterjustera ändå. Movie-lägena
är hopplöst fel i färgerna på grund av från
fabrik felaktig sökan efter ”D65” (6500 Kelvin) som i
praktiken förmodligen mäter kring 5000K – det vill säga
alldeles för varm färgskala med starka inslag av sepia (gult,
brunt och rött). Detta känns också igen från gamla
Sharp-projektorer som i regel alltid behövt trimning av just färgerna.
Läget Standard gav enligt oss som sagt bäst utgångspunkt
för vidare inställningar. Val av just färgtemperatur börjar
också bli ett hett debatterat ämne och vi är självklart
FÖR äkta D65 i de fall det går att uppnå utan att
resa land och rike runt och betala tusentals och åter tusentals
kronor. Men är man villig att kosta på sin projektor det lilla
extra så sök för all del upp en auktoriserad kalibrerare?
Det viktiga är dock att man inser att det är sällan som
det som i menyn kallas 6500K faktiskt ÄR 6500K. I fallet Z3000 känns
hur som helst ”7500K” mer rätt än 6500K, så
vårt val landade där. Jag skulle till och med våga sticka
ut hakan rejält här också och utmana någon att mäta
mig fel – jag hävdar i alla fall att Z3000 mäter D65 närmast
kring menyns 7500K. Testbilderna för gråskala visade dock ändå
relativt tydliga färgstick i grönt på framför allt
interlace-komponent, men även HDMI. Progressiv komponent var den
signal som såg mest ren ut i gråskalan med det vi hade gjort
hittills. Det var dock inget större problem att få till färgerna
till en nivå som får ses som riktigt bra, och detta helt utan
mätinstrument. Avslutningsvis om finesser och grundval kan vi nämna
Sharps bristande de-interlacing som fortfarande gör sig påmind.
Z3000 behöver progressiva signaler för att inte uppvisa interlace-artefakter
av negativ karaktär. Det spelar ingen roll vilken av lägena;
2D Progressive, 3D Progressive eller Film, du väljer. De är
alla undermåliga jämfört med till exempel Mitsubishin
som gör just denna bit mycket bättre, men läget Film visar
en aning mindre störningar om man måste välja. Det är
dock av någon okänd anledning endast i läget 2D Prog som
det går att komma åt CMS vid interlace-signal, vilket krockar
med behovet att minska på grönt samtidigt som man vill minska
interlace-artefakter. Nu pratar vi dock på en mycket kritisk nivå
och detta skall inte ses som något som totalt tillintetgör
projektorns prestanda!
Interlace-komponent
Den första signalen vi testar är alltid numera denna och det
är också här du kommer få signal från andra
saker som till exempel en PlayStation2 kanske. Denna bild ställde
vi till Contrast +3, Brightness -2, Color +12, Tint 0, Sharpness +15,
Red -10, Blue +20, Brilliant Color +2 (max), CMS Green Value -20 (kräver
2D Prog). Här är bilden som sagt en märkbar smula grön,
så man får göra vad man kan med grundinställningarna,
men vill man gå vidare med CMS så måste man alltså
ställa de-interlacingen till 2D. Bilden via denna signal är
bra, men Z3000 kan mycket bättre. Skärpan känns inte heller
som sin föregångare, speciellt inte med 2D Prog aktiverat –
då ser det faktiskt rätt suddigt ut. Speciellt i textrader!
Den optiska skärpan är det inget fel på, men den digitala.
Och som vi var inne på nyss så måste alltså projektorn
stå i det läget för att komma åt CMS, så det
blir att välja mellan minskat grönstick med suddig bild, eller
skarpare bild med mer grönstick. Och oavsett menyval så blir
bilden aldrig ”äkta” progressiv. I övrigt ser andra
aspekter mycket bra ut.
Progressiv komponent är bättre
Här blir det genast bättre eftersom man slipper välja de-interlacing.
Den biten i menyn är nu släckt och bilden är självklart
”äkta” progressiv utan flimmer eller krypningar i bildrörelser.
En annan stor skillnad är också att det som sagt är med
denna signal man får den mest neutrala gråskalan att utgå
ifrån. Här behöver man inte mecka med CMS på samma
kraftiga sätt, om man inte är super-perfektionist. I övrigt
ställde vi denna signal till Contrast 0, Brightness -3, Color +12,
Tint 0, Sharpness +15, Red 0, Blue +15 och Brilliant Color på max
(+2). Akilleshälen på denna signal är tyvärr gamman
som är överstyrd på ett sådant sätt att den
plockar fram för mycket detaljer i lågdagrar vilket kan göra
att man ser extra mycket MPEG-block i DVD-filmens mörka partier.
Vit text på svart bakgrund kan också uppvisa mörka konturer
som kan te sig irriterande om man, som sagt, är perfektionist –
och det kanske man är för 20 000 kronor ändå? En
mycket bra bild, tydligt bättre än föregående signal
med framför allt bättre skärpa och felfri de-interlacing,
men ändå inte max av vad Z3000 kan ge från en bra DVD-spelare!
Mest irriterande här är gammafelet, då allt annat ser
så underbart bra ut!
HDMI ger bästa bilden denna gång!
Z2000 arbetade bäst med progressiv komponentsignal, men denna gång
är det den ”råa” digitala feeden via HDMI som ger
bäst resultat. Här fick vi bäst bild genom; Contrast +3,
Brightness -1, Color +12, Tint 0, Sharpness +15, Red 0, Blue +20, och
Brilliant Color återigen på max. Tilläggas bör också
det faktum att det är upplösningen 576p som ger absolut bäst
skärpa av de tre val som finns från vår referens-DVD-spelare;
Denon DVD-3910:
576p, 720p och 1080i. I övrigt beter sig bilderna helt lika, men
576p är vårt solklara förstahandsval för skärpans
skull. Det är bara här som Z3000 ser lika skarp ut som Z2000.
Här finns allt en videofil behöver och långt mer än
vad man kan förvänta sig av ”blygsamma” 20 000 kronor.
Svärtan är flexibel och underbart djup med en nivå som
börjar i CRT-klass (med lägsta iris-setting givetvis)! Skärpan
är mycket hög – både den optiska såväl
som den digitala. Ljustrycket är precis som svärtan flexibelt
och passar alla från små bilder upp till riktigt stora bilder
som vår 4-meters-duk! Dynamiken som ljuset ger ihop med den fenomenala
svärtan ger underbar kontrast som för tankarna till plasmaskärmar.
Färgåtergivningen är exemplarisk (men kräver dock
alltså viss kalibrering enligt ovan). Kort sagt – Sharp XV-Z3000
är en fantastisk hembioprojektor till ett ganska överkomligt
pris och det här är första gången vi ser så
hög prestanda i denna ”låga” prisklass som vi kallar
”Budgetklass”. Svagheten med Z3000 består i avsaknaden
av Lens Shift, det inte så långa fläktljudet samt framför
allt att det är bara HDMI som ger klockren bild. Z3000 är alltså
inte så flexibel när det gäller olika signaler, men väldigt
flexibel när det gäller kalibrering och optimering!
|
Budgetreferens el huvud-referens?
Under detta test bad leverantören snällt om vårt testutlåtande
då annonser skulle tryckas innan deadline. Det preliminära
beslutet av oss blev ny ”Budgetreferens” för DLP strax
före Mitsubishi HC3000 som fick den utmärkelsen alldeles nyligen.
Det känns dock som att man hade kunnat trimma Z3000 till att ta ett
större kliv från Z2000, men med tanke på priset så
måste vi ändå le och känna oss nöjda. Framför
allt så vill jag understryka att det är först efter dessa
två veckors optimering och kalibrering och hårt testande som
vi kommer fram till resultatet som presenteras nedan. Sharp XV-Z3000 blir
till slut och i alla fall vår nya huvud-referensprojektor efter
Optoma ThemeScene H79 – trots att priset egentligen säger att
Z3000 är en budgetklass-projektor! Varför det blir så
hoppas jag framgår av sista stycket ovan. XV-Z3000 passar nämligen
ALLA som i första hand söker en optimal hembioprojektor med
HDMI-signal från sin DVD-spelare, och detta oavsett om man skall
använda den i ett ljust vardagsrum, eller en mörk dedikerad
hembiograf. Lika lite spelar det roll om man ämnar bruka 80 tum bild,
eller 180 tum – det kallar vi flexibilitet och styrka samt skyhögt
price/performance-värde! Resultatet gör alltså Mitsubishis
utmärkelse ganska inaktuell redan nu, även om HC3000 ligger
MYCKET tätt strax bakom Z3000 i fråga om prestanda. Grattis
Sharp till den första referensprojektorn i ”budgetklass”
– eller med andra ord; den billigaste BigScreen-referensprojektorn
någonsin! Jösses, vad blir branschens nästa drag nu???
Bästa bild: HDMI!
Kontakter:
Vad anslutningar anbelangar så
säger vi – det vanliga av idag plus en extra komponentingång.
Inte dumt alls! Komponentvideoingången är felmärkt som
vanligt dock...
Knappar:
Knappsatsen känns igen från
Z2000 - det är precis så där lagom med just det man behöver,
utom belysning.
Fjärr:
Fjärrkotrollen ser ganska ”Panasonic”
ut med sin litenhet, lätthet, plastighet och klena belysning. Men
det finns en del bra snabbknappar för användbara funktioner,
även om formgivningen kunde ha varit bättre och framför
allt roligare.
PLUS
+ Svärta i CRT-klass!!!
+ Oöverträffad ljusstyrka!!
+ Mkt hög dynamik och stor kontrast!
+ Iriskontroll (manuell) i tre steg
+ Dubbla komponentingångar
+ 768p ger 48 raders ”Image Shift”
+ 5x spin (300 Hz)
+ Bra pris |
MINUS
- Dålig egen de-interlacing
- Litet gammafel på prog. komp.
- Skärpan är inte fullt som Z2000
- Lens Shift-behov!
- Fläktljudet kunde ha varit lägre |
|
|
|
OMDÖME
Sharp XV-Z3000 presterar som Mtsubishi HC3000 – och lite därtill.
Spin är x5 (300 Hz) istället för x4 (240 Hz). Iris
har 3 lägen istället för 2 och ljustryck, svärta,
kontrast och dynamik är snäppet vassare med kontrast på
6500:1 mot 4000:1. Färgskalan kräver dock lite mer justering
än hos HC3000, men överlag så är detta en vassare
projektor än Mitsubishis i övrigt mycket bra maskin. Vi
pratar alltså två elitprojektorer i sin klass, men Sharp
drar för tillfället det längsta strået…
av alla... just nu! Detta är nu alltså
vår billigaste referensprojektor någonsin! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Optoma ThemeScene
H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP HD2+/DarkChip2™ + DDP3020
15:9
1280 x 768 (HDTV-720p + XGA)
6 seg (RGBRGB) / spin x5 (300 Hz)
För 100”: ca 3–3,5m
1200 ansilumen
6500:1 (Full On/Off)
okänd
275W / 2000-3000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
33/30 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,15
Ja
Nej
Ja, dubbla
Ja
BHD = 315 x 120 x 294 mm
4,0 kg
2 år
22 000 kronor
Wiktors: 08–795 24 40
www.sharp.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
|