Kära läsare: från
och med den 20:e december 2004 så
begär vi 19kr/mån för FULL
tillgång till vårt testarkiv för "nya" projektorer
(tester sedan BigScreen gick online). Gamla tester (innan BigScreen) och
övriga tester är dock gratis som allt annat på sajten.
19 kronor för 30 dagars access till nya tester är alltså
inte ens 1 krona om dagen för full tillgång till samtliga av
våra tester. Skall du köpa en projektor för någonstans
mellan 10 000 och 150 000 kronor, eller mer så är 19 kronor
extra förhoppningsvis inte så farligt mycket för en grundlig
bedömning av folk som pysslat med projektorer sedan mitten av 90-talet?
Men reaktionerna på detta har dock varit starka, både positiva
och negativa. Låt oss här på ett personligt plan gå
igenom lite historia bakom sidan och varför det nu måste kosta
pengar… samt självklart: HUR BLIR MAN
MEDLEM?
© 2006 BigScreen Entertainment
|
Enkelt uppslagsverk
BigScreen gick officiellt online augusti 2002. Från allra första
början var tanken att BigScreen bara skulle vara ett litet enkelt
komplement till mina artiklar som skrevs för tidningen HemmaBio
och fungera som ett online-uppslagsverk med information kring projektorer
och liknande utrustning för storbildsunderhållning. Här
skulle mina läsare få svar på grundläggande funderingar
som ”Vad är ansilumen, hur mäter man kontrast, hur viktigt
är det med ljusstyrka, vad är det för skillnad på
SVGA och XGA och vad betyder förkortningarna och hur viktig är
egentligen upplösningen”, mm mm… Denna idé föddes
för att ”slippa” svara på tidskrävande mail
och telefonsamtal till redaktionen där kanske 5-10 personer om dagen
frågade mer eller mindre samma saker, vilket tog bort effektiv arbetstid
som kunde ha nyttjats för fler tester istället. Så den
primära skissen till BigScreen som skapades kring millennieskiftet
var alltså en enkel men informativ informationscentral för
HemmaBio-tidningens projektorintresserade läsare, kan man säga.
Varken mer eller mindre...
Redaktionskonflikt
Den första råskissen gjordes i PowerPoint år 2000
men flyttades ganska snart över till FrontPage för att kunna
bli lite mer ”avancerad”. Där upphörde dock mina
egna webbkunskaper och därför blev inte sidan särskilt
fräck eller avancerad alls jämfört med andra webbplatser
och framför allt kunde den inte leva upp till mina egna önskemål
och krav som grafisk formgivare (mitt ordinarie arbete). Detta gjorde
att jag funderade mycket länge på om jag ens skulle lansera
den, men frågorna hopade sig och stal alltmer av min tid som borde
ha gått till tester och andra nya artiklar för tidningen, så
det lutade mer och mer åt att släppa detta enkla hembygge till
webbsida. Under denna veva kom jag dock ironiskt nog också en smula
på kant med HemmaBio-tidningens redaktion. Vi resonerade oss genom
konflikten och jag kände själv att det nu efter fem år
var dags att gå vidare någon annan stans. Jag ansökte
om medlemskap i Journalistförbundet och kom tack vare min då
5-åriga erfarenhet av tidningsbranschen med varpå jag äntligen
kunde officiellt kalla mig för frilansjournalist ”på
riktigt”.
Idén växer
Nu, den tidiga våren 2002, så föreslog mina vänner
att jag skulle utveckla BigScreen-sidan (som inte hade släppts än)
till något större och genom den fortsätta att förankra
mig i branschen i väntan på sporadiska frilansjobb. Min kära
panel lovade att fortsätta ställa upp vid behov och möjlighet
som det varit under alla år innan. I denna veva kopplades också
vår oerhört duktige webmaster Jimmy Widegren från JW
Design in för att göra sidan betydligt snyggare och avsevärt
mycket mer avancerad än vad jag själv någonsin skulle
ha kunnat gjort. Det blev en hyfsat dyr affär för mig personligen
men visade sig också vara en väldigt bra idé och mycket
riktigt så hörde också snart andra tidningar och företag
av sig; HomeVision Magazine,
Outpost FX, Bild & Ljud, Plaza Interiör och Aftonbladet är
bara några exempel på arbetsgivare som dök upp efter
lanseringen hösten 2002. Nu var alltså tanken kring BigScreen
inte längre bara ett online-uppslagsverk med några få
tekniska förklaringar, utan mer som en online-tidning med fullständiga
tester i samma klass som jag tidigare sålt till HemmaBio-tidningen.
Både tester, likväl som tekniska informationsartiklar gjordes
så utförliga och informativa som det bara gick inom ramarna
för mina och mina kollegors kunskaper. Ibland såldes artiklar
till tidningar och företag likt dem ovan, men oftast skapades de
för, och stannade vid, sajten. Det var inte heller till vår
nackdel att HemmaBio-tidningen själva lade ned tester av projektorer
under väldigt lång tid innan de hittade min ersättare
härom året, vilket drog en hel del folk till vår nya
sida ganska snabbt.
Finansieringsbehov
Självklart skulle allt detta serveras gratis till er kära
läsare som så troget följt mina artiklar i HemmaBio-tidningen
och dylikt, och (förhoppningsvis) skulle alltsammans finansieras
genom annonsintäkter från branschen. Det intresset visade sig
dock vara väldigt svagt jämfört med det mycket stora intresse
de flesta leverantörer visade, och ännu visar, när det
gäller att få sina produkter recenserade av oss. Det största
intresset har dock alltid kommit från er kära läsare och
vi ligger nu vintern 2004 (trots bristen på egen reklam offentligt)
kring cirka 10-20 000 unika besök per månad. Det känns
oerhört roligt att så många litar så mycket på
oss när det gäller denna mycket specifika och nischade typ av
konsumentupplysning. Nu i skrivande stund, snart 2½ år sedan
lanseringen, är vi dessvärre också tvungna att vända
oss till just Er för att säkerställa sidans fortsatta existens
och vi hoppas självklart att detta inte skall innebära att vår
popularitet plötsligt sjunker markant! Hade det fungerat med intäkter
från reklam på vår sida så hade det varit önskvärt
naturligtvis, men nu blev det inte så tyvärr. Läsaravgifter
är det enda som kan finansiera sidans fortlevnad. Ni skall veta att
vi som jobbar extra med BigScreen också har ordinarie arbeten på
dagtid och, i synnerlighet jag personligen, jobbar emellanåt dygnet
runt för att leverera tester, artiklar och upplysningar till er kring
denna underbara men något kostsamma hobby. BigScreen har alltid
finansierats med egna medel och små bidrag från de allra mest
trogna läsarna, men nu håller det alltså inte längre,
och skall sidan kunna finnas kvar och fortsätta att växa så
måste det ske genom dessa ”prenumerationsavgifter”.
Fungerar inte detta får vi förmodligen stänga ned sidan
ganska snart, och det vore ju hemskt tråkigt – både
för oss, för er läsare som gillar och har nytta av sidan
samt för de leverantörer som vill visa sina produkter på
styva linan för er.
Positivism & negativism
Reaktionerna på detta har ganska snabbt till största delen
varit mycket förstående och väldigt stöttande, men
vissa negativa personer måste ju alltid göra sin röst
hörd, vilket har känts mycket tråkigt för oss som
faktiskt gör detta för er läsares skull. En person uttryckte
till exempel något i stil med; ”-Varför skall jag betala
för ett arbete som han/dem gör för att det är skoj?”.
Frågan är om man ens skall svara på något sådant,
men även om det nu vore så att detta projekt vore superskoj
att driva dag som natt, kosta vad det vill, (vilket det inte är!)
så skulle man ju då kunna säga att; varför skall
skådisar ha betalt? Varför skall musiker ha betalt? Varför
skall modedesigners, konstnärer, reseledare, idrottsmän, djurskötare,
fotografer och spelutvecklare ha betalt? De har ju alla roliga jobb och
borde väl därför vara glada att de får göra
något roligt? Pengar kan man ju inte unna någon som har roligt,
eller? För det första så är inte alla jobb roliga
jämt och ständigt, oavsett vad man gör. Även en skådespelare
är väl fruktansvärt utarbetad och orkeslös emellanåt,
precis som ett golfproffs eller en artist? Men alla människor måste
tjäna sitt uppehälle på något sätt och vissa
jobb är roliga ibland, andra är det inte. Detta jobb ÄR
roligt många gånger – visst! Men långt ifrån
jämt. Allting måste arrangeras och betalas för. Webmaster
kostar pengar, servern kostar pengar, leveranser
kostar pengar, utrustning kostar pengar (referensprojektor,
DVD-spelare, kablar, filmer, testskivor, datorer, mm) och icke att förglömma
– el för att driva allting kostar pengar.
Sist men inte minst – TID i form av vår egen dyrbara fritid
som också kostar, kanske inte pengar, men det tar ändå
tid från det sociala liv man har utanför arbetsplatsen. Detta
är onekligen en investering i ett projekt som jag hoppas uppskattas
av fler för vad det gett och inte föraktas för vad det
nu begär. Som jag skrev till denna person; -Varför
klaga så kraftigt över vad vi måste göra istället
för att ge lite credit för det vi gjort?. BigScreen har i dagsläget
sedan lanseringen i alla fall pumpat ut över 50 tester av hembioutrustning,
mest projektorer, men även lite annat smått och gott, samt
även tiotusentals ord i artiklar med ren teknisk information, upplysning
och vägledning. Och allt detta har serverats allmänheten helt
gratis. Nu kommer vi att begära ynka 19:-/mån för att
ni skall kunna läsa alla våra tester under 30 dagar. För
detta får ni även tillgång till en privat del i forumet
där vi garanterar personliga svar på era frågor! Allting
i övrigt på sajten kommer att fortsätta att vara gratis
även i framtiden. Med allt ovanstående i åtanke –
är vi så hemskt snikna då verkligen? ;)
Framtiden
Om vår och framför allt min egen önskan slår
igenom, att det faktiskt går att ta betalt av sina läsare på
nätet precis som en tryckt tidning gör i butiken, så kommer
vi att använda så mycket vi kan av pengarna för att utveckla
BigScreen ännu mer till något ännu större. Med det
menar jag bland annat;
1. Köpa in bättre utrustning som till exempel
mätinstrument för ljus och kontrast samt referensutrustning
för ljudtester så vår ljudexpert, musikproducent och
ljudtekniker Michael Eklund, kan leverera tester av högtalare och
förstärkare framöver.
2. Anlita fler skribenter från det tunga kontaktnät
av proffs och mycket erfarna användare som jag och mina kollegor
umgås i, och genom dessa få möjlighet att i större
utsträckning börja testa fler typer av hembioutrustning som
till exempel DVD-spelare, kablar och varför inte även filmrecensioner.
3. Flytta till större och mer centrala lokaler som
tillåter bättre ruljans på verksamheten med snabbare
leveranser och bättre möjlighet att testa stora saker oftare
som till exempel plasmaskärmar, LCD-skärmar och bakprojektions-TV,
mer mera.
Men vi är som sagt inte där än…
Hjälp oss växa
Till att börja med så måste vi kunna finansiera projektets
överlevnad och som sagt – vi vänder oss nu till er läsare
och till vår hjälp har vi tagit det seriösa och mycket
erfarenhetsrika företaget VIATEL
för att säkerställa en trygg och säker betalning på
enklaste möjliga sätt med hjälp av endast en telefon utan
att blanda in kreditkort eller andra saker som för vissa kanske känns
otryggt att använda över nätet. Medlemsregistrerings-
och betalningsproce-duren är MYCKET enkel med några få
korta och snabba steg... Läs mer om det HÄR!
Vi hoppas alla att ni alla skall finna BigScreen vara en trevlig och informativ
webbplats även i fortsättningen och om tillräckligt många
förstår och respekterar att allt arbete kostar pengar så
kommer vi att hålla lågan uppe och arbeta vidare för
att fortsätt att växa och bli ännu bättre...
Vi ses!
|