Epson EMP-TW700
FANTASTISKA LCD-BILDER!
…igen! Denna gång gäller det LCD. Sist
vi fick mysa av glädje för samma anledning var i och med testet
av vår senaste DLP-referens; Sharp
XV-Z3000 som plötsligt gav oss DLP-kvalitet som för bara
2-3 år sedan kostade uppåt 150 000 kronor. Nu har Epson och
alla andra D5-enheter (Sanyo, Hitachi och Panasonic) gjort samma sak inom
LCD. Viktigt att starkt poängtera är dock att detta nya, vad
vi nu anser som rimligt ”pristak” för tillfället,
alltså gäller 720p-baserade projektorer, och inte den nya tidens
kommande 1080-enheter. Det är 1080-upplösningen som gjort att
de tidigare high-end modellerna baserade på 720-upplösning
från och med nu kommer att räknas som ”lägre standard”.
Men tänk också på att ny högre panelupplösning
förutsätter filmer och spelare med samma prestanda. Så
för traditionell DVD kommer 720p med största sannolikhet att
fortsätta som det klockrena valet även lång tid framöver…
© 2006 BigScreen Entertainment
Ingressen ovan handlar självklart om det vi alltid påpekat
– att överdriven skalning icke är önskvärt
om man som vi prioriterar skärpa och rena detaljer utan brus, konturskuggor
och andra negativa skalningsartefakter, framför en tät och mer
eller mindre pixelfri yta. En kort repetition för er som inte sträckläser
våra tester: DVD-film i PAL-format kommer lagrat med YPbPr-format
(komponent) i upplösningen 720 x 576 (720 x 480 för NTSC). En
projektor med 480 pixelrader/linjer behöver alltså inte alls
skala en NTSC-signal och en PAL-signal skalas ned en smula. Båda
sätten är mycket bra för skärpan, men givetvis inte
för pixligheten. Men som vi också alltid påpekat så
är pixlighet mer eller mindre en ”myt” då det snabbt
avhjälps genom att sitta tillräckligt långt ifrån
bildytan. Nästa steg, en 576-upplöst projektor, skalar inte
alls en PAL-signal vilket alltså också är klockrent för
skärpan på samma sätt. Men sedan 720 blev så pass
billigt och bra så tillverkas däremot snart inga fler 576-enheter.
En 720-upplöst enhet skalar självklart således en PAL-signal
från 576 till 720 linjer, och tidigare gjordes detta ofta med ganska
synbar påverkan av skärpa och detaljer många gånger.
Idag är däremot den övervägande majoriteten av hembioprojektorer
utrustade med bildkretsar och chip som hanterar skalning på ett
anmärkningsvärt bra sätt. Ett annat alternativ är
självklart att använda en DVD-spelare av högre kvalitet
med intern skalning som sedan skickar en färdiguppskalad signal via
HDMI. Alla hittills tre testade LCD-projektorer som använder D5-panalen
från Epson, uppvisar makalöst bra skalning med oerhört
bra skärpa! Och detta trots att bilden på samtliga tre testade
enheter också är mycket mjuk i sin avsaknad av märkbar
pixlighet, trots nära betraktning. På denna punkt är dessa
D5-or helt revolutionerande faktiskt! Hitachi PJ-TX300 från föregående
recension missade dock lite poäng på grund av dålig intern
de-interlacing, och märkligt nog lider D5-familjens moder Epson TW700
av samma problem – en ganska undermålig intern de-interlacer
trots mycket bra skalning (detta görs nämligen ofta i samma
chip). I övrigt är TW700, enligt oss, en dröm för
alla filmfantaster med förkärlek för LCD. Vi skall också
tillägga att den nya versionen av D5-panelen kan benämnas på
olika sätt. Vi har valt att kalla den ”D5 – generation
2” eller ”D5g2”. Andra kallar den ”D5 MKII”
(mark II), men det handlar alltså om samma sak – en förfinad
version av D5-panelen som kom förra året i och med Epson EMP-TW600,
Panasonic PT-AE900, Sanyo-PLV-Z4 och Hitachi PJ-TX200 – alla testade
och listade i vår testlista. Epson TW700 finns även i en något
bantad version kallad TW620, men liksom TW520 vid testet av TW600 så
hinner vi inte med den mindre utgåvan tyvärr.
Djärva linjer
Epson EMP-TW700 bär på samma läckra design som sin föregångare
TW600 som testades för ganska exakt ett år sedan. Man skulle
alltså kunna säga att TW700 är 2007-års modell och
TW600 följaktligen är 2006-års, även om det självklart
lär vara slumpen i fråga om modellbeteckning. Hur som helst
så är TW700 minst lika snygg som tidigare Epson-modeller, även
om vi som vanligt är ganska trötta på vita chassin. Förvisso
är det snyggare än standard-silvergrå, men ändå.
Bedömningen snygg baseras alltså i första hand på
själva formgivningen som är djärv och sportig, och inte
på finishen. Epson har uppenbarligen en industridesigner som i alla
fall tänker en smula på hur projektorn skall se ut där
hemma och inte bara fungera. Finishen är som sagt vit, kalla det
kylskåpsvit om du vill då den blanka ytan är alldeles
så där lagom blank. Fronten med sin ”skosuleform”
bär på matt silverfinish som komplement, kryddat med diverse
logotyper och det tuffa fläktutblåset, kraftigt vinklat bort
från linsen. Det hånfulla för oss är att i USA är
projektorn lanserad med supertuff helsvart matt finish likt vår
testade Sanyo Z5. Den modellen kallas "PowerLite Pro Cinema 810".
Men här är det den vita TW700 som gäller. Luftintag finns
UNDER projektorn så se för guds skull till att det är
rent och platt därunder vid bordsplacering, samt damma av ytan (botten)
ofta vid takmontering. Inga mjuka eller dammiga ytor får tjäna
som underlag till TW700 för er som använder bordsplacering.
Fötter består av två skruvfötter fram och en fast
stödfot bak – precis som med Hitachi TX300. Baksidan bjuder
på en av varje i fråga om anslutningar, vilket inte är
generöst, men tillräckligt för en normal hembioanläggning.
Lens Shift finns givetvis (känns som ett krav numera på en
god LCD) och omfånget är stort med ett praktiskt litet ”klick”
varje gång man passerar utgångspunkten/mitten, vilket är
smart. Zoom och fokus är manuella, men stabilitetskänslan i
de båda är verkligen av högsta klass. Ingen sladdrig löshet
här inte och det är inte alls svårt att hitta maximal
optisk skärpa här, även om motordrift hade varit det optimala.
Men man kan inte få allt för detta förhållandevis
låga pris. Ryktet säger att TW700 också har förfinad
optik jämfört med TW600. Zoom är till och med snäppet
större än på Sanyo Z5 med hela 2,1 för TW700, vilket
är väldigt praktiskt vid installation. Vi kan dock meddela att
vårt exemplar vid några tillfällen tappade optisk fokus.
Av någon oförklarlig anledning så verkade optiken ”glida”
en smula utan att någon rörde den, men det hände bara
vid en par tillfällen. Knappsatsen är inte lika diskret och
snyggt implementerad som på Hitachis modell, men det är godkänt
får man väl säga. Det ser bara lite mer ”leksak”
ut när knapparna har en annan färg, enligt mig. Knappbelysning
lyser också endast med sin frånvaro som alltid numera. Men
i stort sett är detta ett stycke god design, kanske något klumpig
storleksmässigt i vissas ögon, men så är också
TW700 väldigt diskret i sina lägre lamplägen. Med fullt
ljuspådrag med 1600 ansi (enligt tillverkaren) verkar ljudet klättra
från behagliga 25-26 dB till uppskattningsvis kring 30 dB, eller
något mer. Ljusintrycksmässigt så ligger TW700 precis
där de andra två nya D5:orna ligger, kalibrerade på ett
bra BigScreen-sätt. I sitt ljusaste förvalsläge Dynamic
så visar dock Epson vart skåpet skall stå i fråga
om potentiellt ljustryck och här tvivlar vi inte alls mycket på
de 1600 ansi de angett. Fjärrkontrollen är för övrigt
en trevlig återkomst den också från TW600 – snygg,
passande design, bra kommunikation och belyst.
Komplicerade menyer
OSD-menyn på Epsons TW700 är liksom hos tidigare modeller MYCKET
utförlig, men föga pedagogisk och överskådlig. Många
viktiga funktioner gömmer sig bakom egenpåhittade huvudrubriker
vilket gör denna maskin till en ganska svår pjäs att hantera
om man är nybörjare. Förvisso kommer den också väldigt
bra inställd från fabrik i vissa lägen (förval),
men som vanligt går den också att få bättre beroende
på dina förutsättningar. Dessutom är bilden OERHÖRT
varierande mellan de olika förvalen, varav många är väldigt
mörka och varma i sin färgton. De förval vi fann mest användbara
på grund av deras minsta andel kraftiga färgavvikelser var
Living Room och Normal. Den första för ljusa rum och den andra
för mörka – med andra ord för en gångs skull
ganska korrekta namn på dessa förval. Vi fick dock kritik av
ISF-förespråkare för vår recension av Hitachi TX300
nyss där vi menade att 9300K i TX300:s meny gav ”naturliga
färger”. De menar att den bilden är på tok för
blå. Vad jag menade med det är att den bilden såg renast
ut i fråga om tydliga färgstick/färgavvikelser från
vad mina ögon är vana vid efter 9 år som testare i denna
bransch där utgångspunkten från början var en traditionell
TV av god kvalitet (Sony Trinitron). Men vi har inga spektrometrar och
ISF-utrustning för tiotusentals kronor att mäta upp klockren
6500K-återgivning på pricken, utan får fortfarande bara
förlita oss på långvarig rutin och vana som (normal)kräsna
konsumenter. Den rutinen sade så i fråga om Hitachi, och här
säger vi att Epsons 6500-7500K känns mycket lagom i fråga
om färgneutralitet i vår smak. Med neutralitet menar vi alltså
minst andel tydliga färgstick som syns tydligast enligt oss främst
i sepiatoner (rött, gult, brunt samt grönt), utan att för
den del göra bilden överdrivet blå-tintad. 9300K på
Hitachi är nämligen ganska likt 7500K på Epson vilket
också visar att det är många faktorer som spelar in och
att tillverkarnas egna Kelvin-angivelser sällan stämmer ens
i närheten av ”pricken”. Hur som helst, vi gjorde bedömningen
att 6500K för en gångs skull (liksom på Mitsubishi HC3000)
var en bra utgångspunkt på TW700, men man kan också
utgå från 7000, eller 7500K om man tycker mer om ljusare och
svagt kyligare färgkaraktärer (som vi brukar göra). 6500K
är för övrigt också den färgtemperatur (enligt
OSD:n) i just denna projektor som ger mest dynamik i bilden. Temperaturer
under den sänker dynamiken, precis som temperaturer ovan den gör
det samma, även om det är extremt subtilt. Men med 6500K här
så följer det också med en hel del gult och orange samt
brunt och framför allt grönt på vissa förval i kombination
med denna färgtemperatur (som alltså ter sig HELT olika för
olika förval – trots samma Kelvin-angivelse). Och detta kan
vara svårt att kalibrera bort på ett bra sätt utan instrument.
6500K med de övriga inställningar vi hade var dock fullständigt
underbart och i ett förval PÅ PRICKEN identiskt med den kalibrering
jag gjort på vår Sharp XV-Z3000.
Rätt förval är nyckeln!
Den komplicerade kalibreringen för den som vill ge sig jakt efter
på högre höjder, dess omfattning och dess smått
gömda nyckelkomponenter gör TW700 till en lite svår maskin,
men också till en oerhört kompetent sådan möjlighetsmässigt
sett. Det känns svårt att kalla den Plug n Play, men delvis
så är den det också – det beror på förvalen.
Epson TW700 har som alla andra en samling förval för bilden.
Enligt oss är det två av dem som känns som ganska klara
i fråga om startposition. Och precis som med TW600 så har
vi valt att kalibrera på två sätt – dels för
ljusa rum och dels för mörka. Detta trots att vi i regel endast
jobbar för mörka rum. Men det ljusa läget är alldeles
för attraktivt för att lämna till slumpen. Förvalen
heter: Dynamic, Living Room, Natural, Theatre, Theatre Black 1, Theatre
Black 2 och sRGB. Den sista skall man endast använda med data. Black-lägena
är enligt mig lite för fadda och mörka och ger lite känsla
av att köra en sportbil för långsamt. Theatre är
inte helt övertygande heller i sin färgåtergivning som
drar åt för mycket grönt och blått enligt mig, men
Dynamic är trots väldigt mycket gult ett intressant läge
för dig som tänker se på film i vita rum med lampor tända.
Det gula går att ”bota” genom vitbalansen RGBCMY. Svärta
kommer inte finnas, men ack vilket ljustryck! Annars är det Living
Room som gäller i första hand. Här fungerar 6500K examplariskt
och betydligt bättre och mer korrekt än på andra förval
med samma färgtemperatur ställd. Det andra läget är
som sagt Normal och det fungerar fint i mörka rum. Detta är
alltså också kopplat givetvis till TW700:s ljushantering.
Men det är hur som helst verkligen förvirrande att samma Kelvin-temperatur
kan te sig så olika beroende på övriga inställningar.
Ställd till Natural så är Epson SOLKLART bättre än
Sanyo i motsvarande naturell-läge, vilket också var varför
vi kalibrerade Sanyo enligt testet. Kalibreringen för interlace-komponent
på Z5 stämmer väldigt bra med bilden TW700 ger på
Natural, samt med vår referensbild från Sharp Z3000. Bra betyg
för Epson alltså!
Ljuskontrollering och de-interlacing
Låt oss dra en del av de features som TW700 har också innan
vi går vidare med inställningarna. I fråga om ljushantering
så är Epson mycket snåla anser jag då man behållit
konceptet med endast 1 iris, liksom TW600 hade/har. Hitachi använder
två iris och likaså Sanyo som dessutom har ljuskontollerad
lampa. Så på denna punkt är jag personligen lite besviken
då jag väldigt gärna hade sett en extra manuell iris likt
Hitachis på denna Epson-modell. Detta eftersom TW700 är väldigt
ljusstark så det finns resurser att ta av. Men det får gå
ändå. I det mörkare läget Normal är svärtan
ungefär emellan Sanyo Z5 och Hitachi TX300, där den senaste
är djupast (delvis tack vare sin manuellt ställbara iris). Självklart
ställde vi hur som helst Epsons autoiris till On. Svenska finns förresten
icke som menyspråk, men vem kan inte engelska idag? Aspect är
i fabriksläge av någon outgrundlig anledning ställd till
4:3 kallad ”Normal”. Vem som bestämt det undrar vi då
detta självklart är en 16:9-projektor, och därav bör
Normal vara 16:9 och inget annat. Men så här är det och
wide-läget kallas istället Squeeze. Där skall alltså
TW700 ställas för att nyttja hela panelen. Funktionen Position
som kan flytta bilden upp, ned, höger och vänster inom bildytan
är försedd med grafiska symboler, ej siffror, så dribbla
inte bort dig här. Epson Super White heter en funktion som skall
höja vitheten i det vita, men märkligt nog verkar den i första
hand sänka dynamiken i totalbilden, kanske för att ge ett intryck
av större kontrast mot vitt? Men vi föredrog att ställa
denna till Off. Denan funktion är för övrigt också
endast tillgänglig i vissa förval. Den finns till exempel under
Normal, men inte under Living Room. Men lämna denna Off när
den finns. Progressive är funktionen som skall tala om vilken de-interlacing
man vill använda; Film, TV eller Off. Varför man INTE skulle
vilja ha bra de-interlacing alltid vet jag inte, men däremot är
det tydligt att ingen av dessa två fungerar tillfredsställande
för DVD-film i alla fall. Resultatet påminner klart om Hitachis,
så på denna punkt vinner Sanyo Z5, men det spelar däremot
ingen roll för helhetsintrycket som ändå är till
Epsons fördel. Nu har vi definitivt inget mer negativt att säga,
så nu följer mest en samling superlativ skulle jag tro.
Att ställa in bilden
För er liksom vi som har ett väldigt mörkt rum, eller i
alla fall ett rum med bra ljuskontrollering (mörkläggning) så
rekommenderar vi alltså läget Normal. Med detta skall det vara
6500K som färgtemperatur i menyn och viktigt är att Skin Tone
här är ställd till 0. Vitbalansen kan ändras på
två sätt – antingen genom traditionell RGB-justering
med Gain och Bias för rött, grönt och blått. Eller
så kan man använda RGBCMY, men där är det annorlunda
reglage som styr Hue och Saturation, det vill säga balans och färgmättnad
för både additiva (RGB) som subtraktiva (CMY) färger.
Vi fann det dock inte nödvändigt att mecka här inne, men
för ISF-perfektionisten så är det ju bara trevligt med
options. Gamma med stora inställningsmöjligheter är nästa
stora kalibreringsaspekt, för den som vill. Gamma 2,0 till 2,4 eller
Customized kan väljas. Den sista kräver mätinstrument anser
vi, men annars är 2,2 perfekt som gammaval. Här finns en bra
balans av svärta och detaljer i lågdagrar precis som det skall
vara med 2,2. Color Temp, Skin Tone, RGB/RGBCMY och Gamma faller förresten
alla under huvudmenyn; Color Adjustment. Den redan omtalade skärpan
via Sharpness kan ställas till Normal eller Advanced men oavsett
läge här så går det utmärkt att maximera den.
Inga överslag kunde registreras, och allra vassast blir det med Advanced
där man har tillgång till High-band och Low-band Enhancement
samt H (horisontell) och V (vertikal) Sharpness. De kan ställas till
maxvärdena 20 respektive 8 om man har en bra DVD-spelare. Men 10
respektive 4 skall fungera för alla. Tint ställde vi till -15
och Color Saturation likaså, då TW700 är som många
andra väldigt färgstark från fabrik. Brightness och Contrast
har i menyn syskonvärden i och med deras egentliga facknamn; White
Level och Black Level. Oavsett vad man väljer att jobba med så
ger de samma resultat. I detta läge ställde vi White Level till
-2 samt Black Level till 2, eller Brightness till 2 och Contrast till
-2. Det är valfritt (frågan är bara varför man har
två menyer som gör samma sak?). Alla dessa fyra gömmer
sig under menyvalet Input Adjustment.
|
LCD lever verkligen igen!
Förvalet Living Room blev vårt primära val i slutändan,
med färgtemperatur 6500K och Skin Tone 4. Här är bilden
verkligen helt perfekt efter vår smak och matchar referensen på
pricken i fråga om färger. Skillnaden mot Normal är inte
stor, men den finns där, främst i mängden grönt som
kan minskas en smula om man vill i vitbalansen för Normal. Alternativt
minskar man blått en aning för Living Room om man vill matcha
de båda exakt lika. Detta är i alla fall vårt förstahandsval
i fråga om korrekt bild efter de kriterier vi har. Tint här
blev -10 och Color Saturation hela -20. White Level/Contrast skall vara
-2 och Black Level/Brightness 0. Övriga inställningar som på
Normal. ”Problemet” här är den något försämrade
svärtan som kommer med det högre ljustrycket. En grå duk
skulle fungera bra med TW700 eller helt enkelt större bildstorlekar
också. För er som undrar över signalval så kan jag
också meddela att Epsons maskin hanterar alla signaler precis lika
bra, bortsett från de-interlacing. Men oavsett interlace-komponent,
progressiv komponent eller HDMI så är beter sig bilden lika
i fråga om allt annat, men på grund av bristen på bra
intern de-interlacing så rekommenderar vi progressiva signaler.
I övrigt så är det bara ypperligt! Färgåtergivningen
är allt vi kan önska. Svärtan är ok med Living Room
och bra med Normal. Ljustrycket är normalt med Normal och dynamiskt
med Living Room. Skärpa, både digital och optisk är av
proffskvalitet och detaljrikedomen i bilden är av sådan klass
att man nästan tror man ser på HD-DVD. Detta dessutom utan
att bilden känns pixlig eller överskarp. Mjukheten finns där
blandat med den höga skärpan. Kontrast är minst lika bra
som hos de övriga nya D5-orna och dynamiken likaså. Epson EMP-TW700
är en vinnare, inte alls baserat rent på bildkvalitet i sig,
men däremot i helhetskänslan i den bild som TW700 ger med dessa
förhållandevis snabba inställningar samt de möjligheter
som finns för den som vill proffskalibrera. Epson har verkligen visat
att de är i frontlinjen för LCD-teknikens fortsatta överlevnad,
trots att vi bara härom året trodde att tekniken skulle försvinna.
Vi bugar oss för Epson!
Bästa bild: Progressiv komponent
el. HDMI!
Kontakter:
En av varje-principen återigen.
Vanligt och tilräckligt med andra ord. En komposit, en S-video, en
komponent, en VGA och en HDMI. Dessutom bjuds det på en SCART-ingång,
men denna kräver dock specialkabel/kontakt och är inget vi har
testat.
Knappar:
Knappsatsen saknar belysning och känns
lite "plastig", men får ändå godkänt.
Fjärr:
Fjärrkontrollen är för övrigt en trevlig återkomst
den också från TW600 – snygg, passande design, bra kommunikation
och belyst.
PLUS
+ Mycket kraftigt ljusflöde
+ Stor dynamik och kontrast
+ Bra LCD-svärta
+ Iris utan iris-delay
+ EXEMPLARISK färgåtergivning
i ”Living Room” med 6500K från fabrik
+ Lika bra färghantering oavsett insignal!!!
+ Skärpan är banbrytande
+ Flexibel för olika rum
+ STORA kalibreringsmöjligheter! |
MINUS
- Dålig de-interlacing!
(”Kräver” progressiva signaler!) |
|
|
|
OMDÖME
Den bästa av de hittills tre testade D5-enheterna. Det är
dock ett omdöme som INTE är baserat på vad säkerligen
tillverkaren hoppas – ”den bästa bilden”,
utan snarare på maskinen i sin helhet. I första hand
berömmer vi som med TW600 flexibiliteten och förmågan
att nyttja TW700 i både mörka som ljusa rum efter att
ha kalibrerat och lagrat två olika inställningar. Dessutom
hanterar den alla signaler lika i fråga om färger, och
det är UNIKT! Epson TW700 har också oerhört mycket
inställningsmöjligheter vilket kommer att göra den
till en dröm för en ISF-tekniker för er som vill
kosta på sådan kalibrering. Det är alltså
inte bilden som avgör Epsons referensplats, utan att bilden
håller minst samma goda kvalitet som de andra D5-modellerna,
men också kommer med sådan flexibilitet, bredd och möjligheter
som TW700 gör. Sony VPL-HS60 får se sig slagen mest på
grund av sin inaktualitet (ålder) och sitt lilla problem med
optiskt rödstick. Detta är vår billigaste LCD-referens
någonsin och Epson har verkligen tagit 720p-till oanade höjder,
både med sin egen modell och de andra OEM-maskinerna. Grattis
Epson till er fantastiska 3LCD-panel och platsen som vår nya
referens för LCD! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain Denon
DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Lens Shift:
HDMI:
DVI:
Komponent:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
3LCD (D5 "g2")
16:9
1280 x 720 (HDTV-720p)
För 100”: ca 2,6–4,7 m
1600 ansilumen
10 000:1 (Full On/Off)
egen
170W / 1700-3000 tim (nor/eco)
33/26 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 2,1
Ja
Ja
Nej
Ja
BHD = 406 x 124 x 310 mm
5,4 kg
3 år
19 000 kronor
Epson: 0771-40 01 35
www.epson.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
EXTRA
Trots att vi egentligen är väldigt mycket emot screen shots
av flera anledningar så försöker vi också ändå
bejaka alla er som frågar efter dem. Speciellt vid stora shoot-outs
som nu... Här är i alla fall några bilder som visar hur
lika bilderna är mellan Sharp XV-Z3000 (överst),
Sanyo PLV-Z5 (vänster) och Epson EMP-TW700
(höger). Notera också att Sharp är ganska KRAFTIGT kalibrerad
på känsla, Sanyo likaså, medan Epson å andra sidan
är ganska snabbt inställd med förvalet "Living Room",
färgtemperatur 6500K i menyn, samt något ändrad Skin Tone
och Tint... Ändå är de så oerhört lika! Vi
kunde inte vara mer nöjda - med dem alla!!! :)
|