Panasonic PT-AX100
EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA!
Vad som började med Panasonic PT-AE100 på
90-talet har nu kommit fram till PT-AX100. Häremellan har vi sett
AE200, som var en revival av AE100 när AE300 kom. Sedan blev det
AE500, AE700 och nu senast AE900. AX100 här är det allra senaste
och den fjärde och sista av de LCD-modeller som bygger på Epsons
berömda D5-panel. Det blir alltså Panasonic som får avsluta
höstens ”LCD-elit i budgetklass-genomgång” detta
år, och de gör dem VERKLIGEN med bravur. Detta är en makalöst
bra hembioprojektor för dig som vill ha tillgång till så
ljusa bilder som möjligt för pengen. AX100 är mest lik
Epson TW700 av de fyra, men INGEN av dessa fyra fräscha LCD-projektor
är särskilt mycket bättre eller sämre än någon
annan. Skulle detta vara en dyktävling så skulle de alla ta
hem över 9.5 i betyg, men frågan är om inte Panasonic
tar den högsta tiondelen?
© 2006 BigScreen Entertainment
Vintern 2006 – nu kan man verkligen inte längre säga
att en enstaka modell är ”den bästa av dem alla”.
Skillnaderna bland projektorer blir bara mindre och mindre för varje
år som går, och snart kommer det vara en total omöjlighet
att utröna vem som är ”BÄST” utan extensiva
mätningar. Så på den punkten får vi tillmötesgå
våra motståndare där ute. Det är mest en tidsfråga
innan vi är där. Shoot outs håller ännu ett tag,
men jag skulle tippa på att om ett eller max två år
till så kommer över 75-90% av storbildssegmentet inom hembiomarknaden
hålla så pass hög kvalitet att mätningar är
ett kriterium för att över huvud taget se skillnad på
mycket bra och extremt bra, för det är inte många som
är ”dåliga” nu för tiden. Vi får väl
hoppas vi har finansiella medel som täcker en fullt utrustad mätutrustning
i framtiden. Hur som helst, än så länge så gör
vi som vi alltid gjort – spenderar flera dagar (och nätter)
med traditionella shootouts efter bästa förmåga –
allt bara för ett enda testobjekt skall få så rättvist
omdöme som möjligt. Ett omdöme som handlar om att spegla
en produkts prestanda jämtemot 10 års erfarenhet av branschens
utveckling och en kräsen konsuments önskan om så mycket
biobild som möjligt för pengen. Panasonic PT-AX100 är alltså
den senaste 720-baserade LCD-projektorn från Panasonic och den är
OEM-syskon med föregående testers Epson EMP-TW700 – D5-panelens
moder, Hitachi PJ-TX300 – den lågt prissatta prinsen av LCD-svärta,
och Sanyo PLV-Z5 – den underbara helheten. En samling fantastiska
LCD-projektorer alltså som alla får oss DLP-vänner att
fundera över om vi verkligen skall acceptera regnbågseffekten
(RGB-flimmer på DLP) så särskilt länge till. Som
vi också har pratat om i föregående tester så är
snart också 720p en upplösning som kommer att höra inte
bara till bugetklass, utan även instegsklass (vårat eget klassystem).
480p och 576p är på utgång och frågan är om
vi ens hinner titta på de få maskiner med dessa upplösningar
som finns kvar på marknaden, innan de är utgångna (till
exempel InFocus IN72). Under nästa år lär det med största
sannolikhet inte tillverkas fler 480- eller 576-enheter och från
och med då kommer 720p vara den nya tidens ”low-end”
inom projektion – 720p som bara härom året kunde kosta
150 000 kronor! Framtiden är 1080 – Utan någon som helst
tvekan! Allt pekar på att HD-DVD eller BlueRay kommer bli det format
som kommer ge vanlig DVD en känsla av gårdagen… kalla
det VHS v/s DVD på nytt, fast nu är det DVD som står
för det gamla. Men innan vi är där så lär det
ta sin lilla tid. Själv har jag 170 noga utvalda samlarobjekt i min
filmhylla och det finns inga planer på att för egen privat
del införskaffa det nya formatet och börja om IGEN med att samla
alla dessa godbitar (Jo jag hade dem alla på VHS en gång i
tiden också). DVD är ett fantastiskt underbart format som räcker
långt ännu och skillnaden mot VHS är så oerhört
mycket större än skillnaden DVD/HD-DVD faktiskt. Men de flesta
företag har redan visat musklerna bland de första och en av
dem är just Panasonic också med sin 1080-projektor; PT-AE10000.
Förvänta er en samling 1080-tester i vår… Nog med
prat – nu till testet!
Skåpmatsdesign men fantastisk fjärr
Efter att ha öppnat kartongen så slås man inte direkt
av något nytt, som med Hitachis maskin, eller Sanyo med för
den delen – båda som kommer med svart finish. Även Epson
finns ju i svart i USA i alla fall. Kanske gör även denna Panasonic
det? Men oavsett färg så är själva chassiet det som
ser klart äldst ut av dem alla fyra och tankarna går fortfarande
till 70-talets fula videobandspelare på något sett. AX100
är inte snygg för fem öre, men det kanske inte spelar så
stor roll heller. Mycket trevlig är dock deras (patenterade?) lösning
på Lens Shift med en joystick a’la SonyEricssons mobiler.
Med denna är det festligt annorlunda att justera in bildens placering
på duken, dock kanske något svårare med precision jämfört
med två separata rattar. Zoom och fokus är självklart
(i denna klass) liksom hos de andra helt manuella. Zoomen är väldigt
stor och det är ALLTID trevligt eftersom det ger lika stor flexibilitet
med placeringen och avståndet, oavsett om man monterar i tak eller
ställer på bord. Ihop med lens shift:en så kan vilken
nybörjare som helst få in bilden på duken utan problem.
Fokus, eller den ”optiska skärpan” är fenomenal
liksom hos de andra och speciellt Epsons TW700. Man kan utan problem få
menytexten att se superskarp ut! Luftintag är placerat på vänster
sida baktill (vi menar alltid på samma sätt som man pratar
om sig själv när det gäller höger eller vänster).
Den varma luften slussas ut på fronten riktat kraftigt bort från
linsen åt höger. Fläktljudet som genereras är helt
klart bland de lägsta vi hört i det låga läget. Här
verkar det pendla mellan uppskattningsvis 23 till 24 dB och i det höga
fläktläget 28 till 29 dB – inga höga värden
alltså, och allt under 25 måste räknas som mycket diskret.
Man skall tänka på att termer som ”tyst, tystare, tystast”
inte existerar inom projektion trots flitigt användade i reklamsammanhang,
men diskret är det verkligen. Baktill har vi alla ingångar
vi behöver och denna gång har också Panasonic lagt ned
SCART-ingången, kanske till någras förtret, men framtiden
är ändå HDMI skulle vi vilja säga. En dubbel HDMI
kanske hade varit trevligt då istället? En uppsättning
skruvfötter ser till att den bordsplacering blir perfekt och knappsatsen
gör det den skall på ett lika oupphetsande sätt som designen
i övrigt, men fungerar gör det. Fjärrkontrollen förtjänar
däremot nästan en egen recension för detta är bland
det bästa vi sett någonsin! Mobiltelefonkänsla, snyggt
tonad och skarp belysning, STORA tydliga knappar med TEXT på som
säger vad varje knapp gör istället för kryptiska symboler
som bara designern begriper, fäst fällbar batterilucka (som
alltså inte lossnar och tappas bort) samt perfekt kommunikation
med projektorn. Detta är en fjärr som andra borde ha som måttstock
i normalklass!
Lättnavigerat och snabbinställt!
OSD:n (menyn) på AX100 är inte alls komplicerad som på
Epson TW700. Här går det snabbt att hitta det man söker
och man känner klart igen sig från det ”gyllene medelsnittet”
på hur en projektormeny brukar se ut. Vi började med att leta
upp lampläget. För DLP kör vi ALLTID i fullt eller ”Normal”
som det ofta heter (även här). Men för LCD är det
inte lika klart fram tills nu. Alla D5-or i denna testomgång beter
sig ganska lika på den punkt att man tjänar mycket dynamik
på att köra med fullt ljus från lampan och man förlorar
inte så hemskt mycket svärtbotten. Med AX100 upplever vi cirka
25 procent mer ljus i Normal mot Eco men svärtbottnen upplevs oförändrad
så länge Iris är aktiv (auto). Resultatet blir alltså
mer dynamik i ljusa scener och högre kontrast totalt sett –
ett lätt val, även om det höjer fläktljudet uppåt
cirka 29 dB. För att göra det riktigt enkelt för oss användare
har Panasonic vart väldigt trevliga genom att dela upp alla förval
under två huvudgrupperingar, som också har en egen knapp längst
upp på fjärrkontrollen. Den ena heter ”Theater Room”
samt ”Living Room”. Under dessa två återfinner
vi förval från fabrik som skall vara optimerade för dessa
förhållanden. För mörka hembiorum (som vårat)
så finns Cinema 1, Cinema 2, Vide och Natural. Det sista läget
ger klart bäst bild enligt oss, bland annat på grund av dess
gamma som ger mest detaljer i lågdagrar (det vill säga låg
gamma och inte hög som vi råkat uttrycka oss felaktigt förr).
För ljusa rum så har vi Normal, Dynamic och Vivid Cinema. Även
här är det naturliga läget Normal bäst – Dynamic
är övermättad och Vivid Cinema för ljus, enligt oss.
Vi har alltså nu två mycket bra utgångspunkter för
vidare kalibrering och det tog oss 2 minuter att finna dem. Vi kommer
alltså att precis som med Epsons maskin att välja att rekommendera
denna projektor BÅDE för mörka och ljusa rum. Epson TW700
specas till 1600 ansi och Panasonic till hela 2000 ansi – det ljusaste
en normal hembioprojektor haft som specifikation sedan branschen startade
i mitten av 90-talet. I realiteten är INTE dessa 2000 ansi särskilt
mycket ljusare än Epsons 1600 och inte heller jämfört med
de andra två, men visst KAN man se små skillnader. I alla
fall mot Hitachi som är den mörkaste av dem alla. Men vi pratar
skillnader inom 20-25% så ingen förväntar sig ”tändsticka
möter kärnvapenexplosion”. Mot TW700 är det omöjligt
att se skillnad.
Finess-mix
Om vi skall kika på vad AX100 erbjuder i övrigt så kan
vi nämna utöver självklara saker som Keystone till exempel
Input Guide som kan ställas till Off, Simple eller Detailed. Med
Off händer inget när man shiftar insignal, den bara alternerar.
Med Simple så får man som brukligt/vanligt en litet text som
talar om vilken signal man tittar på. Och med Detailed så
får man också en tjusig grafisk presentation av kontakterna
namn och precis hur de ser ut, så man kan stega sig till den kontakt
man vill aktivera och trycka där. Oerhört trevligt för
alla förstagångsköpare som just fått julbonus och
far förbi OnOff helt utan erfarenhet av projektorer. Mer sådant
tack! OSD Design byter finish (färg) på menyn, och det är
väl inget upphetsande men trevligt ändå. Vi valde nr 3.
OSD Position borde ALLA projektorer ha. Det underlättar kalibrering
i alla fall och AX100 kan ställa OSD på sju olika platser.
Tuffast är dock de fall där man själv stegar sig fram.
Test Pattern var något som förr hörde till lyxklass, men
AX100 ger två testbilder med fullt ljuspådrag där mönstret
är anpassat för centrering på duk samt skärpeinställning
– trevligt. Language finns också, men vi håller oss
till engelska. Position, för bilden inom bildytan, finns som Horizontal
och Vertical. Overscan ställde vi till 7 och Aspect vet ju alla vad
det är. Full 16:9 är självklart givet!
Inga extensiva kalibreringar
Till att börja med så skall vi rapportera att AX100 beter sig
PRECIS som Epson TW700 i den aspekten att den inte gör någon
nämnvärd skillnad på insignal. Alla är välkomna
så att säga, och liksom Sanyo PLV-Z5 så är dessa
två de enda av de fyra projektorerna som gör de-interlacing
tillräckligt bra för att fungera utan progressiva signaler.
Det innebär att skall du ha din projektor till mycket annat än
just film från DVD så är Z5 eller AX100 kanske det klara
valet för dig. För extremt mörka rum; Hitachi och för
ljusa stora rum med stora bilder; Epson eller Panasonic. Men nu skall
vi inte runda av med slutplädering innan vi är där. Rent
färgmässigt så hanteras bilden alltså extremt lika
oavsett signal, och det har tidigare varit väldigt olika för
alla projektorer. För interlace-signal från komponent ställde
vi AX100 till Contrast +9, Brightness -4, Color -10, Tint 0, Sharpness
+5, Color Temperature (som en anges med Kelvin) 0, Dynamic Iris: On, Light
Harmonizer: Auto. För progressiv komponent blev det Contrast +7,
Brightness 0 och i övrigt som innan. Slutligen testade vi också
HDMI som vanligt och här blev den enda skillnaden något mindre
minskning av Color till -5. Denna bild är lika bra som de andra två,
så det spelar alltså inte så stor roll vilken signal
man väljer!
Advanced Menu
Det var det. För mer noggrant pill så gick vi in under Advanced
Menu till Cinema Reality till On (för god de-interlacing enligt ovan).
Vidare finns MPEG NR (Noise Reduction). Jag är själv ganska
”allergisk” mot de flesta former av brusreducering, men eftersom
jag inte heller såg någon försämring av att använda
den så blev det On. Samma sak med ”vanliga” NR. Color
Management ställde vi till Normal, men man kan också söka
färg med en cursor och spara sina val, om man är petig. Advanced
Menu ger slutligen också tillgång till vitbalans med Contrast
och Brightness (deras ”rätta” namn framför Gain
och Bias) samt Gamma; High, Mid och Low. Jag vill minnas att gamma ställdes
till Mid eller Low, men jag minns inte och just där saknades en anteckning
– jag beklagar. Hur som helst så var bildens gamma PERFEKT,
det tyckte vi alla. Det fanns ingen som helst brist på detaljer
i mörka scener och detta trots att svärtan var mycket bra. Tjusigt!
Vitbalansen justerades en smula för att matcha vår referensbild
från Sharp XV-Z3000. Resultatet blev för förvalet Natural
(mörka rum): Contrast G -3 och förvalet Normal (ljusa rum):
Contrast G -5, Brightness G -2 och B -5.
Autoiris
Panasonic AX100 har som sagt en Iris och denna är automatisk. Den
mest ljuskontrolls-avancerade enheten av dessa D5:or är som förra
gången: Sanyo med sina dubbla iris samt automatisk lampkontroll.
Hitachi har sina dubbla – en auto samt en manuell. Epson nöjer
sig med en auto och likaså alltså Panasonic. Man kan tycka
att det inte hade gjort något med fler möjligheter, men liksom
med Epson så är resultatet ändå mycket mycket bra
och utan tydlig iris delay. ALLA dessa D5:or är suveräna på
att ge stor dynamik, hög kontrast och djup svärta. Vidare har
AX100 också en egen funktion i och med sin ”Light Harmonizer”
som enligt uppgift skall justera gamman (och inte ljusflödet), men
efter att ha experimenterat med denna så kan jag säkert säga
att vid manuell justering sker en oerhört sänkning av gamman
när man ökar värdet (visst låter det knasigt, men
så är det) – det vill säga att bilden blir ”ljusare”
genom att svärtbottnen höjs och mer detaljer syns, men då
får man också lägre kontrast. Detta fungerar i mycket
ljusa rum, men autoläget fungerar inte något märkbart
hur vi än experimenterade med ljuset i rummet?
I konkurrensen
Hur som helst – Panasonic PT-AX100 är en helt fantastisk hembioprojektor,
och det tvivlar jag på att någon skulle kunna säga emot
(förutom produktchefer på andra företag så klart).
Den är MINST lika härlig som de andra tre och det är extremt
små skillnader dem sinsemellan. De har alla fantastiskt fin färgåtergivning,
men Epson och Panasonic är de som kommer med den bästa färginställningen
från fabrik. Hitachi kan enligt oss också snabbt köras
med ett förinställt färgläge, men vissa ser det som
för kallt dock. Sanyo kräver lite pill med färgerna men
blir helt underbar den med. I fråga om ljustryck så är
Panasonic och Epson delade på första plats. Vad gäller
svärta är Hitachi den som når lägst i svärtbotten.
Skärpa är på dem alla av yppersta klass och på denna
punkt får vår DLP-referens se sig slagen. Likaså i fråga
om skalning och lugn i bilden – de uppvisar alla ett fantastiskt
lugn trots den höga skärpan. Bilden är helt fri från
gamla tiders vertikal bandning och inga negativa skalningsartefakter kan
ses, utom möjligen på Sanyo i interlace-läge där
en viss ”smoothness” följer med de-interlacingen. Kanske
är det därför de andra istället har ”skippat”
den biten? Men å andra sidan får man ju då interlaceartefakter
utan progressiv signal. En stor fördel för DLP har också
länge varit den täta pixelstrukturen men numera är den
ganska lika. AX100 har liksom de andra en makalöst pixeltät
yta och det går att sitta mycket nära bilden utan att störa
sig på pixelering. 1,5 x bildytan skall inte vara något problem.
Det är i stort sett omöjligt att utse en vinnare av dessa fyra
LCD-projektorer, och Epson TW700 fick titeln som ny LCD-referens mest
för att vi anser den vara en bättre projektor än Sony PLV-HS60
som är på utgång. Men ingen av de andra två är
särskilt ”efter”, de skiljer sig bara en smula i handhavande
och Epson var den som var mest flexibel och hade mest inställningar
att leka med för den trimningsbenägne.
|
Delad referens för LCD!
Det enda som gör att vi, eller i första hand jag själv,
fortfarande håller en DLP som huvudreferens är EN solklar aspekt;
simultankotrast – det vill säga projektorns förmåga
att visa så mycket ljustryck som möjligt när den övervägande
bilden är mörk, till exempel en person i en grotta, utomhusscener
om natten eller bara en vit textrad på svart bakgrund. Nackdelen
är RGB-flimmret och det har självklart inte en LCD. Men en LCD
kan inte heller visa svärta i DLP-klass utan att offra ganska mycket
dynamik i bildens ljusa detaljer. Förutom det så har inte DLP
något övertag över LCD-projektorer som dessa. Vilken är
bäst, frågar du dig? Alla säger vi! Men i ett försök
att gradera på något slags rättvist sätt så
säger vi; LJUSTRYCK/DYNAMIK: Epson och Panasonic! SVÄRTA: Hitachi!
FÄRGÅTERGIVNING: Epson och Panasonic! SKÄRPA: samtliga!
PIXELTÄTHET: samtliga! DE-INTERLACING: Sanyo och Panasonic! FLÄKTLJUD:
Sanyo. DESIGN: Hitachi och Sanyo. Men nu pratar vi betyg som skulle kunna
liknas vid 9,3 mot 9,4 och så vidare, dessutom är många
aspekter säkert en smaksak också samt en fråga om perception.
Kontentan är att vi inte kan säga att någon är ”bäst”
– de är alla bäst! Men vi låter Epson och Panasonic
dela på platsen som LCD-referens av den enkla anledningen att deras
ljustryck tillåter användande i både mörka som ljusa
rum. I övrigt är de alla prinsar av högsta klass och på
grund av att vi nu har så oerhört lågt pristak för
720p-LCD så tar vi återigen tillvidare bort plasten ”Budgetreferens
– LCD” eftersom Sanyo PLV-Z5 ligger i samma prisklass som
de andra. Extra roligt med AX100 är också att den i andra länder
kan tinga så mycket som 3000 dollar. Det gör det nuvarande
priset kring 16 000 kronor (riktpris 19 000) väldigt prisvärt,
inte sant. Vilken du än köper av dessa fyra LCD-projektorer
så kan du vara säker på att komma hem med LCD-kvalitet
i absolut världsklass PERFEKT för vanlig DVD, och är AX100
ditt val så kan jag bara säga; well done – du har nu
samma möjligheter som med Epson att nyttja din mörka hembiosalong
eller ditt ljusa vardagsrum med en enkel knapptryckning. Panasonic PT-AX100
är sannerligen i världsklass!
Bästa bild: Progressiv komponent
el. HDMI!
Kontakter:
En av varje-principen återigen.
Vanligt och tilräckligt med andra ord. En komposit, en S-video, en
komponent, en VGA och en HDMI. Ingen SCART dock längre (som varit
Panasonic-standard på deras projektorer innan).
Knappar:
Knappsatsen saknar belysning och är
väldigt enkel, men funktionell.
Fjärr:
Fjärrkontrollen förtjänar däremot nästan en egen
recension för detta är bland det bästa vi sett någonsin!
Mobiltelefonkänsla, snyggt tonad och skarp belysning, STORA tydliga
knappar med TEXT på som säger vad varje knapp gör istället
för kryptiska symboler som bara designern begriper, fäst fällbar
batterilucka (som alltså inte lossnar och tappas bort) samt perfekt
kommunikation med projektorn. Detta är en fjärr som andra borde
ha som måttstock i normalklass.
PLUS
+ Väldigt kraftigt ljusflöde
+ Mycket stor dynamik och kontrast
+ Bra LCD-svärta
+ Iris utan iris-delay
+ Fantastiskt naturlig färgåtergivning
med förval ”Natural” eller ”Normal”
+ Lika bra färghantering
oavsett insignal!!!
+ Fungerande de-interlacing
+ Skärpan är banbrytande
+ Flexibel för olika rum
+ Enkel kalibrering |
|
|
|
OMDÖME
Vi låter Epson och Panasonic dela på
platsen som LCD-referens av den enkla anledningen att deras
ljustryck tillåter användande i både mörka
som ljusa rum. I övrigt är alla
nyligen testade D5-baserade LCD-projektorer verkligen prinsar av
högsta klass och på grund av att vi nu har så
oerhört lågt pristak (20 000 kronor) för 720p-LCD
så tar vi återigen tillvidare bort plasten ”Budgetreferens
– LCD” eftersom Sanyo PLV-Z5 ligger i samma prisklass
som de andra tre. Vilken du än köper av dessa fyra LCD-projektorer
så kan du vara säker på att komma hem med LCD-kvalitet
i absolut världsklass, PERFEKT för vanlig DVD, och är
AX100 ditt val så kan jag bara säga; well done –
du har nu samma möjligheter som med Epson att nyttja din mörka
hembiosalong eller ditt ljusa vardagsrum med en enkel knapptryckning.
Panasonic PT-AX100 är sannerligen i världsklass! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain Denon
DVD-3910
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) –
Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice
Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo,
Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, Pirates of the Carribbean 2,
m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Lens Shift:
HDMI:
DVI:
Komponent:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
3LCD (D5 "g2")
16:9
1280 x 720 (HDTV-720p)
För 100”: ca 3–6,2 m
2000 ansilumen
6000:1 (Full On/Off)
egen
220W / 2000-3000 tim (nor/eco)
30/26 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 2,1
Ja, "joystick"
Ja
Nej
Ja
BHD = 395 x 112 x 300 mm
4,9 kg
2 år
16 000 kronor
Epson: 08-680 26 00
www.panasonic.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
EXTRA
Så HÄR glada blir alla som ser dessa fina projektorer! ;) Trots
att vi egentligen är väldigt mycket emot screen shots av flera
anledningar så försöker vi också ändå
bejaka alla er som frågar efter dem. Speciellt vid stora shoot-outs
som nu... Här är i alla fall en bild som visar hur lika bilderna
är mellan Sharp XV-Z3000 (överst), Sanyo
PLV-Z5 (vänster) och Panasonic PT-AX100
(höger). Notera också att Sharp är ganska KRAFTIGT kalibrerad
på känsla, Sanyo likaså, medan Panasonic å andra
sidan är ganska snabbt inställd med förvalet "Natural"...
Ändå är de så oerhört lika! Vi kunde inte vara
mer nöjda - med dem alla!!! :)
|