Optoma ThemeScene HD81
OPTIMAL BILD MED 1080p!
Då var det dags igen… En av de mest frekventa
projektortillverkarna slår till igen – denna gång med
upplösning i Full HD vilket gör Optoma ThemeScene HD81 här
till vårt andra offentliga test av en äkta HD-projektor. Intrycken
är många och prislappen är hög, men det mesta talar
definitivt till Optoma HD81:s fördel om man använder denna gräddvita
skönhet på ”rätt sätt”, det vill säga
med en HD-källa. Med DVD är HD81 är mycket fin hembioprojektor
med mjuk pixelfri bild, men med HD-signal, där kommer också
den fulla potentialen och de riktiga wow-intrycken!
© 2007 BigScreen Entertainment
Vi skall inte tala för ingående om HD
och hela den debatten i denna artikel, det kommer snart att komma en separat
artikel om ämnet på sajtens avdelning ”Allt
om bild” istället, men vi kan ju i alla fall påpeka
att Optoma HD81 är en ÄKTA HD-projektor, och inte en kompromiss
som den fåniga ”HD-Ready-familjen” bestående av
samtliga maskiner, både inom TV och projektion som INTE har 1920
x 1080. Med ”fånig” menar jag INGALUNDA detsamma som
”dålig” utan enbart den fåniga markandsföringen
som påstår att det är HD-utrustning när det inte
är det. I min mening (vilket säkerligen någon kommer att
säga emot) så är HD lika med FullHD och inget annat, det
vill säga 1920 x 1080, och detta också helst i ”p”,
det vill säga progressivt, eller som det benämns i upplösningsterm;
1080p. Optoma HD81 är just en sådan projektor – en projektor
som projicerar full HD-upplösning och inget annat. Att mata den med
DVD-signal ger givetvis en lägre upplöst grundsignal som självklart
måste skalas från 576 linjer till 1080, och detta får
effekten att 1080 linjer kan te sig som en bild med lägre skärpa
än en bild med 480, 576 eller 720 linjer av pixlar. Fördelen
däremot är att bilden är garanterat pixelfri, så
vida du inte sitter med kikare framför din filmduk. Så enkelt
sagt kan man alltså säga att detta är en projektor som
är seriöst redo för framtiden, eftersom den är HD-laddad,
men den går alldeles utmärkt att använda redan nu, även
med vanlig DVD. Vi skall nu bena ut mer i detalj hur det hela ter sig…
Gräddigt vit pärlemorfinish
Som alla BigScreen-läsare vet så avskyr jag vit finish på
elektronikprodukter. Men för en gångs skull så måste
jag säg att det ser fräscht ut. Optoma har valt en flerskiktslack
(som det ser ut) likt en bil med metallicfinish som glänser i ljuset
med starka inslag av pärlemor, ni vet som mussel- och snäckskal
kan ha. Och med den gräddvita grundtonen, den högblanka linsen
med sitt massiva linsskydd, de silvriga detaljerna och den kromade relieflogotypen
ter sig designen riktigt flashig. Fjärrkontrollen är som alltid
från Opotoma på topp. Den må se enkel ut, men användarvänligheten
är maximal och likaså känslan av kvalitet och att bara
hantera den. Den talar ofelbart med projektorn, så när som
att vissa menyval tar en par sekunder att utföra, men kontakten dem
emellan är bra och den funkar fint att reflektera via duken. Självklart
har den också Optomas klassiska starka belysning – denna gång
i djup blå. Kanske skulle den sakta ha tonats ned dock, som en del
mindre projektormodellers fjärrar gjort, från Optoma. Den lyser
också under lite kort tid innan den slocknar, men det är ju
bagateller. Texten till varje knapp lyser också så man ser
klart och tydligt vad varje knapp gör, till skillnad från de
kryptiska symboler som var så vanliga förr. Zoom och fokus,
hur snyggt designad optiken än är i sig, så är de
dock inte motordrivna vilket jag kan tycka borde vara standard i denna
prisklass. Men här får man som vanligt i de lägre klasserna,
helt enkelt vrida på dem själva. Fördelen med motor är
att man kan justera skärpan framme vid duken, som ni kanske förstår.
Hur som helst, skärpan som sådan är klanderfri och det
skall vi prata mer om senare. Zoomomfånget är dock en av maskinens
största svagheter – här får man klara sig med cirka
20% (zoom 1,2) förändring av bildstorleken, vilket ter sig ganska
lite jämfört med till exempel Hitachi PJ-TX300 som har zoom
2,1. Dessutom är kastavståndet stort för en hembioprojektor,
så har du en så stor duk som jag, 4 meter bred, och vill fylla
hela duken, så blir det nog till att låna grannens rum och
göra hål i väggen. Detta faktum ihop med fläktljudet
som inte tillhör de lägsta på marknaden listar ju några
mindre svagheter, men inga av dem påverkar ju direkt HD81:s förmåga
att leverera vackra bilder. Och jo en sak till; Optoma HD81 ”lider”
också av en mycket kraftig projiceringsvinkel uppåt, som många
DLP-projektorer gör, men här har man inte heller trots prislappen
någon Lens Shift, så effekten blir att vid riktigt stora bilder
måste projektorn mer eller mindre stå på golvet. Så
takmontering gör sig bäst givetvis, men räkna med att din
bild då kommer att hamna långt ned vilket gör behovet
av en rullduk med svarta borders ganska stor. Vi rekommenderar Euroscreen
för detta. Optoma HD81 har alltså en del ”problem”
men inga av dem kan relateras till ren o skär bildkvalitet!
Extern videoswitch & scaler/kontrollbox
Det finns ingen knappsats eftersom HD81 helt och hållet styrs och
kontrolleras via den separata scalern som helt enkelt heter ”HD81
Controller”. Att ”plocka ur delar” ur en projektor på
det här sättet har fördelen att man kan klara sig med endast
en strömsladd och en HDMI-sladd till projektorn medan man kopplar
in ALLA sina bildkällor till kontrollenheten istället, vilket
du självklart kan placera med resten av din utrustning som DVD-spelare,
förstärkare och vad mer som nu kan ingå i din ”stereostapel”
(minns 80-talets klassiker med skivspelare, kassettdäck, tuner, CD,
equalizer, osv). Med andra ord är detta praktiskt utan bara sjuttsingen.
Nackdelen dock är att det i detta fall även krävs en ”kontrollerkabel”
eller som det heter på fackspråk; RS-232C (kontakten). Detta
gör att din HD81 Controller och din HD81 projektor, är just
det och inget annat. Du kommer INTE att kunna använda denna kontroller
och dess fenomenala signalhantering ihop med någon annan projektor
som finns i dagsläget, bara så du vet. Detta är självklart
lite synd då jag vet att kontrollern kommer att överleva projektorn
i fråga om aktualitet och konkurrenskraftighet. Hur som helst, via
kontrollern så tar du alltså in alla signaler du vill och
kontakterna som bjuds på består av dubbelt av allt; komposit
för din gamla TV-spelskonsoll och din gamla VHS-video, komponent
för din DVD-spelare och kanske ”nyare” spelkonsoll som
Playstation 2. HDMI finns för allt som kan använda HDMI och
här är ingångarna till och med tre till antalet. Signalen
till projektorn, oavsett vilket insignal du har aktiv, är alltså
en HDMI och eftersom DLP är en fast bildåtergivningsteknik
så är givetvis upplösningen alltid 1920 x 1080, det enda
som skiftar är hur mycket Scalern i kontrollboxen måste skala
bilden för att bli just 1080p. Här kommer HD81:s största
styrka – vad du än matar med så blir resultatet lika
bra, i alla fall så när som på några procent. Den
enda signal vi ”inte gillade” var interlace-komponent och
detta berodde bara på att våra testbilder visade överstyrdhet
i högdagrar (ljusa scener). Andra signaler vi testade; progressiv
komponent, HMDI 576i och 576p, 720p, 1080i och 1080p gav samtliga i princip
exakt lika fin bild från DVD. Inga interlace-artefakter kunde uppmärksammas
alls! Vi kan bara dra slutsatsen att scalern i HD81 Controller, som går
under namnet Gennum VXP, är av maximal kvalitet!
ISF-samarbete
OSD-menyn på HD81 är överskådlig och lagom lättnavigerad,
men också fylld med en del icke nybörjarvänligt material.
När man djupdyker i funktionerna inser man snart att mycket av de
allra knepigaste är ett resultat av det uppenbara samarbetet med
ISF (Imaging Science Foundation). Du kan läsa mer om ISF under ”Kalibreringskonflikter”
under ”Övrigt” på Testsidan. HD81 har under sina
förval två lägen som kallas ISF Day och ISF Night. Dessa
är icke valbara vid leverans och kräver att användaren
själv köper en kalibrering från en ISF-certifierad kalibreringstekniker,
om man nu tycker att man vill det. Det går bra för ISF-grundaren
Joel Silver antar jag. Vill man nu inte köpa en sådan kalibrering
av sin handlare så får man välja mellan lägena User
1, 2 eller 3 vilket självklart alla är förval av de inställningar
du själv eventuellt kommer att göra. Våra blev som följer…
Vi började som vanligt med analog DVD-signal vid komponent. En 576i-signal
gav då som sagt lite överstyrdhet i högdrar så vi
placerade denna signal som den enda som hamnade under de andra. Inställningarna
var Default för samtliga utom vitbalansen som ställdes till
0 för RGB Contrast och för Brightness R -5, G -8 och B -4. Detta
för att minska ett litet grönstick i vår gråskaletestbild.
Med progressiv komponent var högdagrana som de skulle och bilden
ställdes till Contrast 4, Brightness 5, Color 8, Sharpness 0. Vitbalansen
blev densamma. För HDMI 576i/p, 720p och 1080i/p var samtliga Contrast
5, Brightness 5, Color 7, Sharpness 0 och RGB Contrast/Brightness blev
+3, -5, -3 och -5, -5, -1. Övriga inställningar var Noise Red
och Gamma oförändrade, Image Mode: Film, Edge Enhancement: 2
och BlackWhite Extension: Off. Den hiskeligt omfångsrika funktionen
Color Wividness är ytterligare ett tecken och bevis för ISF-involvering
i projektet för denna funktion är fullständigt omöjlig
att bemästra utan mätinstrument. Varje grundfärg, additiva
(RGB) som subtraktiva (CMY) kan behandlas i steg om 200 (!) på en
skala av 15 nivåer per färg, så ni kan ju räkna
ut hur många kombinationsmöjligheter det finns där, för
att få perfekt färgåtergivning. Ett jobb för ISF-teknikern
med andra ord. Själv anser jag inte att det behövs, men självklart
kan det vara häftigt att ha ett papper på att ens projektor
är inställd efter konstens alla regler så för all
del har du ändå spenderat de 58 000 kronor som denna duo kostar
så kanske det inte är så farligt med 4-5000 till?
|
Fin med DVD, underbar med HD!
Om vi då koncentrerar oss på bilden så kan vi säga
klart och tydligt; svärtan är inte den djupaste i klassen, men
ljustryck, kontrast och dynamik är enormt fina. Sägas bör
också att HD81 har en dynamisk Iris som kan ställas som Off,
Auto eller i förvalslägen. Själv är jag ingen stor
vän av Iris på projektorer så vida de inte ”kräver”
det, som LCD, men för DLP brukar jag alltid stänga om dem för
att slippa se Iris-delay (se ”Bildåtergivningstekniker”
under ”Allt om bild”) och hoppas på DLP-teknikens speglingsteknik
istället. Med öppen iris ser man dock den lite blekare svärtan
tydligare än om iris får vara aktiv, men det gör inte
så mycket då de andra faktorerna är så höga
så bilden ändå lyfts så mycket i fråga om
dynamik, och dynamik är bland det viktigaste för ”verklighetsnärvarokänslan”.
Jag är lite tveksam till specen på 1400 ansi, men det är
ändå ljusstarkt så det räcker och blir över.
Färgåtergivningen efter vår enkla vitbalansjustering
är i stort sett klanderfri så länge man inte har ISF-krav
(antar jag). Skalning är som tidigare sagt helt på topp som
allting som visas på HD81 visas utan stora skalningsartefakter.
Och på grund av upplösningen är det så gott som
omöjligt att se pixlar. Skärpan är förvisso inte rakbladsvass
om du skalar en lågupplöst signal till denna upplösning,
men med en HD-källa så blåser alla tvivel bort –
detta är fantastisk bildkvalitet som gör alla HD-filmer full
rättvisa. Och jag måste säga att jag hade faktiskt inte
trott att HD skulle vara SÅ pass stor skillnad som det faktiskt
är mot DVD. Det bevisades först av JVC här på BigScreen,
och nu fyller Optoma in med samma medel. FullHD är verkligen framtiden
inom film!
Bästa bild: För DVD; prog.komponent
eller vilken HDMI-upplösning som helst!
För HD; 1080p/FullHD!
Kontakter:
Anslutningarna på projektorn är
nedskalade till de enda som behövs; ström, HDMI och kontrollkabel
till Scalern.
Knappar:
Ingångarna på kontrollenheten
bjuder på dubletter av alla dagens signaler samt 3 st HDMI!
Fjärr:
Fjärrkontrollen är som alltid
från Optoma - på topp! Belysning med textförklaringar,
greppvänlig och bra kontakt med projektorn/scalern.
PLUS
+ 1080p upplösning (För HD!)
+ Enorm dynamik!
+ Mycket kraftig kontrast!
+ Starkt ljustryck!
+ Naturlig färgåtergivning!
+ Perfekt skalning oavsett signal!
+ Perfekt de-interlacing!
+ Bilden med Full HD är fantastisk! |
MINUS
- Ej optimal DLP-svärta
- Projiceringsvinkeln (aka Offset)
(Skulle behöva Lens Shift)
- Zoomomfånget (1.2)
- Haloljus
- Svår att installera och kalibrera!
(Inget för nybörjare) |
|
|
|
OMDÖME
Detta är en andra projektorn vi testar officiellt med FullHD
i 1080p, och den första med DLP-teknik. Resultatet är
bildmässigt underbart men tekniskt något ”lidande”.
Uppfattningen om produkten baseras dock alltid i första hand
på bilden och bilden är värd en 5:a i betyg även
om handhavandet mer är en 3:a, så slutbetyget blir ändå
4+ eftersom HD81 trots allt ÄR en HD-projektor med riktigt
härlig HD-bild. Detta är ett bra köp, speciellt om
du har vara med projektorer och gärna just DLP-projektorer,
sedan förr. Para ihop denna dynamiska duo med en HD-källa
och du kommer häpnas över bildkvaliteten. FullHD är
framtiden! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3930 (test kommer a.s.a.p.) & Toshiba
HD-EX1
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP DarkChip3™
16:9
1920 x 1080 (FullHD-1080p)
7 seg (RGBwRGB) / spin okänd
För 100”: ca 4–5m
1400 ansilumen
10 000:1 (Full On/Off)
Gennum VXP (extern)
300W / 2000-3000 tim (nor/eco)
ca 5000 kronor
30/28 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,20
HDMI x3
Ja x2
Nej
BHD = 411 x 116 x 311 mm
4,5 kg
3 år
58 000 kronor
Projektorsystem: 08–532 595 90
www.projektor.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
Vi reserverar oss för eventuella "feltryck"
----------------------------------------------------------
© 2007 BigScreen Entertainment. All rights reserved.
|