Mitsubishi HC3100
”GAMMAL” MEN GRYM!
Ordet ”gammal” i projektorsammanhang är,
som de flesta vet, en definition på produkter som är mer än
cirka 6 månader gamla. Mitsubishi HC3100 är en maskin som är
en direkt uppföljare till den testade HC3000. Föregångaren,
det vill säga just denne HC3000, föll ett hårstrå
bakom Sharp XV-Z3000 enligt oss. Det råder HC3100 bot på och
jag skulle vilja säga att de båda är mer eller mindre
lika bra, fast på en smula olika sätt. Hur som helst, HC31000
må vara ”gammal” nu, men precis som vår referens;
Sharp Z3000 så hänger den med ännu som en spjutspets för
Mitsubishi i klassen 768p!
© 2007 BigScreen Entertainment
Orsaken att vi inte testat denna maskin tidigare beror
på diverse omständigheter som kallas övrig sysselsättning.
BigScreen är som alla vet fortfarande en mer eller mindre ideell
verksamhet, så ibland måste andra saker prioriteras, och av
diverse skäl så hamnade både HC3100 och den mindre HC1100
på efterkälken i vår testlista. Men innan maskinerna
blir alltför gamla så skall vi nu äntligen ta oss tid
att gå igenom dem båda. Vi börjar med HC3100, Mitsubishis
senaste bidrag till 768p-generationen av hembioprojektorer. Direkt därefter
kommer en snabb genomgång av den ”mindre” HC1100, en
720p-maskin som tog över efter HC910. Nu till HC3100 som introducerades
för 22 000 kronor, men är nu nere i cirka 17 000 kronor…
Mitsubishi-designen!
Ställer man upp HC900, HC910, HC1100, HC3000, HC3100 och dylika maskiner
bredvid varandra så är det inte många molekyler som skiljer
rent utseendemässigt. De är alla prydligt designade med centrerad
lins och grått chassi, ljust eller mörkt. Inte så värst
spännande kanske, men propert och enkelt på ett stilfullt sätt.
Det bästa är utan tvekan den centrerade linsen som tillåter
enkelt takmontering i förhållande till duken, och uppgraderar
man sin modell till en ny i samma serie (Mitsubishi HC) så slipper
man alltså flytta sitt takstativ. Det är en underskattad fördel
som man kanske inte inser förrän man råkar ut för
motsatt effekt och ser alla gamla borrhål i taket. Nåvål,
funktionsmässigt beter sig HC3100 också lika som sina föregångare.
Luft tas in på fronten, till vänster om lisen samt från
höger sida baktill och blåses ut på höger front
sida. Alla Mitsubishi maskiner blir rejält varma så har du
ett litet rum så kan du räkna med några extra grad i
temperatur efter någon timme – en bonus på vintern kanske.
Fötter består av en skruvfot fram och två stödfötter
bak. De är samtliga av plast vilket innebär att det inte krävs
mycket för att de skall brytas av, så var varsam med dessa.
På rund av att de är tre och inte fyra så kan det också
bli ett litet bestyr att passa in bilden på duken vid bordsplacering.
Speciellt då HC3100 precis som 90% av alla andra DLP-projektorer
saknar Lens Shift samt trots det projicerar bilden i snäv vinkel
uppåt (även kallat Off Set hos de invigna). HC3100 gör
sig självklart, som alla hembioprojektorer, bäst i taket! Zoom
och fokus är manuella som brukligt i klassen, så det är
bara att ratta med egen kraft. Anslutningar ges i form av ”En av
Varje-principen”. Knappsatsen är mycket liten och saknar belysning,
men fjärren råder bot på detta med en design som får
klart godkänt. Den har mycket bra grepp, tydliga snabbval för
alla viktiga funktioner, bra layout, mycket bra kontakt med projektorn
samt är belyst med skarpt sken.
Proppad meny och normal fläkt
Liksom vår Sharp XV-Z3000 och självklart även hos sin
föregångare; HC31000, så har Mitsubishi HC3100 en fullproppad
meny med godis för alla trimningssugna konsumenter. Överskådligheten
och användarvänligheten är felfri och det enda jag personligen
irriterade mig på var att vid vissa inställningar så
försvann menyn lite för snabbt, men det är ju en bagatell.
Innan vi glömmer det så skall vi också nämna att
fläktljudet upplevs som normalt – ingalunda särkilt bra,
men normalt. Jag uppskattar det till cirka 29 dB i lågt lampläge
och kring 33 i högt, eller ”Normal” som det heter i menyn.
Normala siffror alltså för en genomsnittlig hembioprojektor
sedan några år. Och som vanligt med DLP så föredrar
jag att köra den med det högre lampläget, då man
vinner otroligt mycket dynamik på detta tack vare att speglingstekniken
i DLP ger intrycket av att ljusstyrkan ökar markant (jag skulle våga
säga kring 40-50%) medan svärtan bara försämras en
smula (kring 10-20%). Dynamikvinsten är således stor och att
föredra. Fläktljudet får man leva med.
Snabba basinställningar
Det första vi alltid gör är att välja rätt förval,
eller som det lyckligtvis numera (oftast) kallas vid sitt rätta namn;
Gamma! HC3100 har gammaval som heter: Auto, Sports, Video, Cinema, User
1 samt User 2. Läget Sports är mycket dynamisk med totalt överstyrd
i högdagrar. Jag antar att det funkar bra för fotboll kanske,
men knappast ishockey då den vita isen lär sakna detaljer.
Läget Video och Cinema är så gott som identiska och User-lägena
är självklart dina egna efter de eventuella självjusteringar
du gör av gamman. Själv tyckte jag att läget Auto fungerade
väldigt bra i vårt hembiorum och resultatet är i stort
sett identiskt med Video och Cinema. Color Temp kan ställas till:
9300, 6500, 5300, User 1 eller High Brightness. Den sisat är lika
överstyrd som gammaläget Sports, så den skippar vi. Vad
gäller Kelvin-lägena så måste jag ge en eloge till
Mitsubishi för deras ”renhet”, i alla fall så långt
som mitt öga kan nå. Förr i tiden när projektorer
brukade börja ge tillgång till Kelvin-temperaturer i menysystemet
så kunde de skilja oerhört mycket i resultat. Och de flesta
var långt under 6500K vilket gav nästan sepia-tonade bilder
som många trodde var industristandard bara för det stod 6500K
i menyn. Det är inte alltför många maskiner som ser ”klockrena”
ut bara för man ställer dem till 6500K, men HC3100 är definitivt
en av dem. Min enda önskan var att minska grönt en liten aning
så jan fann följande vitbalansjustering fungera fint: CR -1,
CG -1, CB 3, BR 0, BG -1, BB 0 (Contrast + Brightness / RGB).
4x spin eller 5x spin? Välj själv!
Funktionen ”Brilliant Color” är inte direkt vad det låter
som, även om jag förstår tanken. Med denna, ställd
till 0, 1 eller 2, så påverkar man dynamiken direkt. Ljusintensiteten
i det vita stiger markant och allt vitt blir vitare. Svärtan påverkas
inte alls, så det känns som en bra bonus att använda denna
funktion på max, det vill säga 2. Var aktas med extremt ljusa
filmer dock, som till exempel Happy Feet, Ice Age och liknande då
det vita kan ge aningens överstyrdhet, men det går också
att kompensera med vanliga Contrast-värdet. Funktionen Vertical Location
är, som på alla andra 768-maskiner, en slags mjukvaru-lens
shift. Med denna kan du flytta din 16:9 bild uppåt och nedåt
inom 15:9-bildytan (1280 x 768). Den motsvarar dock självklart inte
äkta optisk Lens Shift, men det förstår ni nog. Man kan
även hitta ett Test Pattern som kan komma till hjälp vid installation
mot duk. Det mest säregna och unika egenskapen med HC3100 är
möjligheten att själv ställa färghjulet till 4x spin
(240 Hz) eller 5x spin (300 Hz). Detta är något jag aldrig
någonsin sett på en projektor och jag trodde aldrig att det
var möjligt heller, förrän nu. Jag kan inte riktigt enkelt
svara på vad fördelen skulle vara med att använda 4x spin
när man kan få 5x spin, för även jag som är
mindre känslig för regnbågseffekten ser tydligt skillnad
mellan 4 och 5 i hastighet. Det ryktas att 4x spin skall ge högre
"antal" färgnyanser (bit rate på digitalspråk),
men jag har lite svårt att se logiken i det då färghjulet
fortfarande snurrar förbi alla fält, bara fler varv per sekund.
Men jag är ingen ingenjör... det enda jag kan lova är mindre
färgflimmer med 5x spin.
Mycket liten kalibreringsbehov
Om vi jämför HC3100 med vår Sharp Z3000 så finns
en solklar fördel hos Mitsubishi. HC3100 är inte på långa
vägar lika svårkalibrerad som Sharpen. Vår Z3000 har
timmar av kalibrering bakom sig för att visa den referensbild den
gör. HC3100 kan ”lätt” matcha detta med några
få snabba justeringar i menyn på kanske sammanlagt 10 minuter!
Med komponentsignal i interlaceformat (jag vet, det är en utdöende
signalform, men ändå) kom vi fram till: Contrast 8, Brightness
0, Color 2 samt Sharpness 3. Pluge syntes inte på testbilderna och
självklart uppvisade bilden också interlace-artefakter då
HC31000, precis som Z3000, saknar egen de-interlacer av högra klass.
Med progressiv komponentsignal försvann självklart alla instabiliteter
och i övrigt fungerade samma inställningar lika bra. Största
problemet med komponentsignal är skärpan som känns en smula
”blurrig”. Den optiska skärpan är bra, men endast
svag antydan till skillnader över bildytan, men den digitala skärpan
är sämre. Vid HDMI signal är detta mycket bättre.
Vi testade HDMI med 576i och p, 720p, 1080i samt p. 576i kunde inte synka
bilden, men vad gör det. Vem vill använda en interlacesignal
i onödan? Med 576p och upp till 1080p så beter sig HC3100 precis
lika bra. Det känns som att denna maskin är som gjord för
att användas med HMDI och något säger mig att det är
här man lagt störst krut när maskinen tillverkades. ”Iris
då? Jo det finns även en Iris-funktion på HC3100, det
skumma är bara att den går bar att ställa till Open eller
Close. Det finns inga mellanlägen eller steg som på till exempel
Hitachi PJ-TX300 så det är bara att välja på svart
eller vitt så att säga. Vi ansåg alla att HC3100 presterar
bäst med Open Iris för stora bilder över 120 tum, och med
Close för bilder kring 100 tum och under.
|
En maskin att vara nöjd med
Mitsubishi HC3100 uppvisar via HDMI en bild med stor dynamik. Svärtan
är precis så bra som man kan begära av DLP-tekniken idag
i denna klass. Ljusstyrkan är inte fullt så stark som på
Sharp Z3000, men tillräckligt för att ge en bra kontrast med
kraftig dynamik i ljusa scener utan att de urblekt ut. Färgåtergivningen
är mycket fin och naturlig från fabrik på 6500K, men
kan trimmas (renas) ytterligare mycket enkelt enligt ovan. Skärpan
är inte det bästa på marknaden, men tillräckligt
bra och märkbart bättre med HDMI än komponent. Detaljåtergivningen
i både mörka samt ljusa scener talar för bra gamma. Detta
är en ypperlig hembioprojektor som inte behöver skämmas
för något. Med priset den tingar idag är den ett kap –
garanterat!
Bästa bild: HDMI!
Kontakter:
Som oftast nu för tiden; en av varje.
Knappar:
Mitsubishis design fortsätter även
här. Det finns ingen belysning och det är smått och pillrigt,
men det funkar fint ändå.
Fjärr:
En ganska ok fjärrkontroll med belysning
och bra grepp.
PLUS
+ Stor dynamik
+ Högt ljustryck
+ Mycket djup svärta
+ Bra kontrast
+ Naturlig färgåtergivning med 6500K
(Det är mycket ovanligt ännu med SÅ
pass bra fabriksinställning på 6500K!) |
MINUS
- Projiceringsvinkeln (aka Offset)
(Skulle behöva Lens Shift) |
|
|
|
OMDÖME
Den senaste 768-baserade hembiomodellen från Mitsubishi! Detta
är steget innan flaggskeppet HC5000 med FullHD. Lillebror HC1100
med 720p skall testas härnäst, men för dig som söker
en top of the line modell från Mitsubishi som ämnar köra
DVD och inte HD, så är detta maskinen för dig. En
mycket bra alternativ till Sharp XV-Z3000, som dessutom är
lättare att installera än denne. Största skillnaden
är något mer ljustryck för Sharp och något
djupare svärta för Mitsubishi! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3930 (test kommer a.s.a.p.)
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP DarkChip3™
15:9
1280 x 768 (768p)
6 seg (RGBRGB) / spin x5 (300 Hz)
För 100”: ca 3,6–4,4m
1000 ansilumen
4500:1 (Full On/Off)
DDP3020
300W / 2000-3000 tim (nor/eco)
uppgift saknas!
?/25 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,2
HDMI
Ja
Ja
BHD = 310 x 100 x 245 mm
2,9 kg
2 år
17 000 kronor
Mitsubishi: 08–625 10 00
www.mitsubishielectric.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
Vi reserverar oss för eventuella "feltryck"
----------------------------------------------------------
© 2007 BigScreen Entertainment. All rights reserved.
|