BigScreen, projektortest 98, budgetklass, juli 2007
Tillbaka till Arkiv: Nya tester

 

Optoma ThemeScene HD73

ÄNNU EN LYCKAD OPTOMA…

Får man som produktrecensent vara irriterad på en tillverkare för att de 1) släpper ”för många” maskiner och 2) är ”för bra”? Skämt åsido – Optoma är som de flesta BigScreen-läsare vet nu den tillverkare som oftast förekommer i test på BigScreen. Det beror inte på några preferenser från vår sida, utan helt och hållet på att Optoma i stort sett alltid har något nytt på gång. Personligen har jag lite svårt att förstå hur det kan löna sig att spruta ut nya modeller konstant, men jag antar att det är den lika konstant höga kvaliteten som gör att de ändå säljer bra. Optoma ThemeScene HD73 är inget undantag… även om skillnaden mot HD72 kanske inte är fullt så stark som den borde?

© 2007 BigScreen Entertainment

Det var i oktober 2006 som föregångaren HD72 var här. Nu är det sommaren 2007, och som vanligt är branschen ganska vilande den här tiden på året. Konsumenterna ligger hellre på stranden än sitter hemma i sin hembio, och med rätta givetvis. Även vi som pular med BigScreen behöver ledigt ibland men mitt i ledigheten så passade vi också på att kika på Optoma HD73, som funnits ute ett tag nu. Till hösten kan vi räkna med en ny hög intressanta tester, inom den alltmer växande FullHD-klassen 1080p. Optoma HD73 här är dock en ”vanlig” hembioprojektor med upplösningen 768p (1280 x 768), vilket som alltid betyder 15:9-aspect och möjlighet att visa både 16:9 (med tunna kanter) eller full XGA utan skalning, för er som kanske använder dator med projektorn. 768p har blivit en hyfsat vanlig upplösning inom DLP-sidan nu och jag måste säga att det är med en samling lyckade produkter. Ingen av de hittills testade 768p-projektorerna har på något sätt varit svaga. Kanske är detta en optimal upplösning för DVD.

Tvilling med HD72
Rent utseendemässigt är HD72 och HD73 likadana. Det är vitt och blankt med kromade detaljer – ganska snyggt faktiskt. Zoom (1,2) och fokus, fötter, anslutningar och knappar, allt fungerar på samma sätt, så skillnaderna motHD72 sitter följaktligen inuti. De konkreta skillnaderna är färghjulet som nu är 6-segments RGBRGB istället för 7-segments RGBwRGB. Det vita segmentet har tagits bort till fördel för djupare svärta och mer saturerade färger, och det märks också på ljusflödet inbillar jag mig. Det bör det göra i alla fall rent logiskt. Det känns i alla fall som HD73 inte levererar lika stort ljustryck som HD72, men jag törs inte säga säkert då det var länge sedan jag hade HD72 i testrummet. Det är för övrigt fortfarande ingen projektor som jag testat i dessa klasser som kommit upp i ljustrycket och dynamiken från Sharp XV-Z3000. Mitsubishi HC3100 är bästa och mest jämbördiga eller till och med snäppet bättre alternativet om man söker extra stora bilder. Denna Optoma känns mer optimal på bilder kring mer ”normala” storlekar 100-120 max 150 tum. Själva har jag 180 tum och där börjar det blekna, jämfört med Z3000 och HC3100, så håll HD73 kring 100 tum för absolut bästa kontrast och dynamik. En annan skillnad mot HD72 är DMD-chippet som nu är DarkChip3 istället för DarkChip2. Det var inte alls länge sedan en DLP-projektor med DC3 kostade väldigt mycket pengar, men redan nu har DC3 börjat bli ny standard. DC3 och det ”nya” 6-segments-hjulet bidrar båda till lägre ljusflöde, men djupare svärta och således bättre kontrast i mörka scener. Så på så sätt kanske man kan kalla HD73 för mer filmanpassad än HD72. I övrigt är de mer eller mindre identiska. Båda skyltar med DCDi på chassiet så båda har också mycket bra signalhantering oavsett källa och insignal. Skärpa, skalning och detaljrikedom är på topp. Som en bonus får vi 5x spin också, och inte 4x. Nu vidare till inställningar och dylikt.

Lagom avancerad
Att sälla in HD73 rätt är inte så svårt och det tar inte särskilt lång tid. Som brukligt valde vi först rätt förval, och denna gång heter de; Cinema, Bright, TV, Photo och User. Efter en stunds experimenterande fastnade vi alla för Cinema. DeGamma heter funktionen som styr valet av gamma och här kan man välja mellan; Film, Video, Graphics och PC. Jag vill dock be att få rapportera att det var extremt svårt att notera någon skillnad mellan dessa, om det ens fanns någon? Vi ställde den till Film, men det verkade kvitta vilket på vårt exemplar. BrilliantColor är nästa finess och just denna är en utvecklad funktion av Optomas gamla ”Bright Boost”-liknande funktion där man fick mer ”kräm” i vitt. Det vill säga mer tryck. Förr gjordes allt dylikt med ganska mycket överstyrdhet, eller ”blooming” som det heter. Men nu har vi ett färskt bevis på att man kan ösa på med dynamiken i vitt utan att det måste styras över i högdagrar. Vid flertalet tillfällen fungerade det faktiskt med maxvärdet 10 här, men för säkerhets skull kan man ju stanna vid 5. TrueVivid är en till Optoma-finess, även om liknande finns på andra projektorer också. Resultatet är en dynamikpåverkande egenskap, ungefär som nyss nämnda, men denna sträcker sig bara till 3. Läget 1 såg sämst ut då en del överstyrdhet kunde uppmärksammas, men 2 och 3 fungerade dock fint? Color Temp (vitbalans) är numera standard på alla hembioprojektorer över 10 000 kronor, och tur är väl det, för man får så gott som total kontroll över prestandan, när det gäller färgåtergivning. Just denna funktion kan i och för sig endast ställas från 0 till 2, där 1 ger bäst resultat enligt oss. Men med Image AI och RGB Gain/Bias får vi all färgkontroll vi behöver.

Våra inställningar
För komponentsignal i Interlace-format ställde vi vitbalansen till RGB Gain; -1, 0, 2 och Bias; -3, -5, -3. För progressiv komponent fick vi; -1, -2, 2, -3, -7, -3. För HDMI; -3, 0, 1, -11, -12, -11. Oavsett vilken signal vi hade så uppvisade HD73 bra skalning, fin skärpa, bra detaljrikedom och det kan vi tacka Faroudja-chippet för, precis som i fallet HD72 också. Om vi går vidare till de traditionella inställningarna så hamnade vi för interlace-komponent på Contrast 15, Brightness -5, Color 0 och Sharpness 10. För progressiv var enda skillnaden Contrast 8. Med HMDI, oavsett upplösning blev det Contrast 25 och i övrigt samma. Så när det gäller grundvärden så visar HD73 att det är främst kontrasten och färgbalansen som påverkas vid signalbyten. Den andra aspekten var synkbortfall som vi tvingades dras med vid flertal tillfällen då vi bytta signalform. Som vanligt finns heller ingen Lens Shift i denna DLP-klass så det blir till att söka takfäste eller placera mycket lågt på bordet då projiceringsvinkeln är hög. I övrigt fanns inga problem att rapportera.

En variant av HD72
Efter en testvecka med HD73, som inföll mitt under min egen regniga sommarledighet, så kom vi fram till ett trevligt resultat, men knappast revolutionerande dock. Jag skulle vilja påstå att Optoma HD73 är ett klockrent exempel på min personliga tes om att projektorer för DVD (576p) har nått sitt prestandatak. Det är snart ett år sedan jag började prata om tendenser till detta, men det känns som vi sedan en tid har numera nått dit. Optoma HD72 är en mycket trevlig projektor som håller sin plats bra i konkurrensen med andra mycket bra modeller som Sharp XV-Z3000, Mitsubishi HC3000 och 3100, Panasonic PT-AX100, Epson TW-700, med flera med flera. Men skillnaden mellan HD72 och HD73 är inget man ramlar av stolen för, så HD73 kan med andra ord mer ansluta sig till dessa, hellre än ställa sig före. HD72 minns jag som starkare ljusmässigt med således högre dynamik. Det saknar jag en smula här då jag personligen gillar enorma bildstorlekar, men för er med ”normala” dukar kring 100 tum så är det väldigt lämpligt däremot. DarkChip3-chippet ger bättre svärta än HD72 och bidrar till djup din kontrast och svärta. Färgåtergivningen är inte klockren från fabrik, som på Mitsubishi HC3100, men ändå bra efter vår lilla justering och alla signaler hanteras med bra skalning och de-interlacing tack vare DCDi-chippet. HD73 är definitivt en bra projektor synnerligen lämpad för lite mörkare rum och mysiga filmkvällar i soffan. Den står sig väl i konkurrensen, men det är absolut inte ”bäst” på något sätt och inte heller är den en självklar uppgradering från HD72. Men har du en äldre projektor så förtjänar HD73 självklart en titt om du letar i denna prisklass. DarkChip3 för denna peng hade för ett par år sedan setts som ett rån. Optoma har än en gång visat sig på styva linan.

Bästa bild: HDMI!

 

 

Kontakter:
En av varje, samt DVI. Ovanligt nu för tiden, men absolut inte ovälkommet så klart.

 

 

Knappar:
Utan belysning och plastigt, men ändå snyggt och passande i designen i övrigt.

 

 

Fjärr:
Som alltid, en av Optomas bästa sidor - en perfekt anpassad fjärr i både design och handhavande! Optoma misslyckas aldrig med fjärrar... 5+!

 

 

PLUS
- Bra svärta
- Fin kontrast
- Bra färger efter kalibrering
- Mycket bra signalhantering med DCDi
- DC3 med 5x spin (300 Hz)
- Bra pris!

MINUS
- En del haloljus! Förmodligen skräp…
- Flimmer från lampan?
- Tappade synk vid signalbyte?
- Lens Shift vore önskvärt...

OMDÖME
En uppgradering av HD72 som främst ställer HD7x-serien i nytt ljus - "svagare", mer lämpat för mörkare rum. Bättre svärta och kontrast än HD72, men lägre dynamik och ljustryck. En smaksak...

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer:

     

Sharp XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3930 (test publiceras a.s.a.p.)
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl...


FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP DarkChip3™
15:9
1280 x 768 (768p)

6 seg (RGBRGB) / spin x5 (300 Hz)
För 100”: ca 3,4–4,1m
1100 ansilumen
4500:1 (Full On/Off)
Faroudja DCDi
320W / 2000-3000 tim (nor/eco)
uppgift saknas!
?(nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,2
HDMI + DVI
Ja
Nej
BHD = 347 x 95 x 246 mm
3,1 kg
2 år
18 000 kronor
Projektorsystem: 08–532 595 90
www.projektor.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck"

----------------------------------------------------------

© 2007 BigScreen Entertainment. All rights reserved.