BigScreen, information, oktober 2006
Med anledning av online-debatt kring ISF-kalibrering…
KALIBRERINGSKONFLIKTER
BigScreen startade som bekant för de som följt
oss sedan starten, hösten 2002. Somliga som förr stöttade
oss varmt har nu vänt på klacken av delvis en stor anledning:
frågan om hur stor vikten av kalibrering är. Vi är alla
väldigt överens om att kalibrering i regel behövs i någon
form. Vi är dock inte rörande överens om att det är
värt några extra tusen kronor för en så kallad ”certifierad
ISF-kalibrering” av certifierad dito utbildad ”kalibrerare”.
ISF-utbildningar tingar vad vi förstår kring cirka 15 000 kronor,
utrustning kring 20 000 kronor + dator, och en beställd kalibrering
av sådan utbildad person kostar mellan 2-4000 kronor, beroende på
omständigheter och omfattning. Frågan är nu alltså,
vart skall man ställa sig i denna nya "hysteri" och förvirring.
Denna artikel spelar bara våra åsikter och ingen annans...
och alla har rätt till sin egen.
© 2006 BigScreen Entertainment
Till att börja med så vill jag hänvisa
till vår, sedan alltid existerande ”disclaimer”,
eller ”ansvarsfråntagande” som det skulle heta lite
töntigare på svenska. Den återfinns under fjärrkontrollens
”TESTER
– Hur testar vi”. Har man inte läst
denna så bör man inte heller kritisera oss så öppet
och hårt som somliga har gjort. Man bör också läsa
viss fakta om undertecknad som är ansvarig för innehållet
här, oavsett om det är skrivet av mig, eller av kollega. Den
biten finns under startsidans ”Grundare
& chefredaktör”. Vitsen med dessa pekningar
är att styrka att vi aldrig påstått oss vara ingenjörer,
utan ”endast” extremt intresserade konsumenter med produktvana
av projektorer och dylikt sedan början av 90-talet. Och meningen
med denna verksamhet är delvis att förmedla intryck från
vana konsumenter till ovana – inte att skriva någon slags
LAG om hur projektorer, eller dylik utrustning, uppför sig
exakt i alla tänkbara miljöer och efter alla tänkbara omständigheter.
För mer om detta i detalj – se ovanstående artiklar/länkar.
Vitsen med denna artikel är i sin tur att detta problem börjar
dra iväg och nästan likna pajkastning i stil med barndomens
klassiker ”min pappa är större än din pappa”,
”du är dum i huvvet”, ”jag är bättre
än dig”, och så vidare, och därför vill jag
säga några ord om saken innan vi lägger ärendet på
hyllan (eller ”sticker huvudet i sanden” som någon sade).
Smutskastningen och personangreppen online lär dock tyvärr ändå
fortsätta, men då vet i alla fall våra läsare var
vi står i frågan och vad vi svarar till de som i princip och
i klartext menar att vår verksamhet mest är en samling osanna
påståenden från en samling obildade förståsigpåare.
Det handlar inte om att, som säkert dessa personer kommer att göra
gällande, att vi ”ursäktar oss för vår dumhet”,
utan snarare att vi vill avdramatisera detta ärende som vuxit
sig alldeles för stort för allas välbefinnande...
|
Då och nu
När de första projektorerna för hemmabruk kom i mitten
av 90-talet (som inte var CRT), så var de försvinnande få
till antalet, dyra efter vad de presterade (25-30 000 kronor) samt extremt
enkla konstruktionsmässigt, men framför allt handhavande- och
kalibreringsmässigt mot idag. Idag är en projektor för
20 000 kronor i princip lika, eller mer avancerad, och lika bra eller
bättre än en projektor som för 4-5 år sedan kostade
100-150 000 kronor. Och inom det senaste året har också majoriteten
av de stora tillverkarna nått sådana kvalitetshöjder
att det börjar bli mycket svårt att se konkreta skillnader
utan extensiva jämförselser och långt utdragna tester
av alla funktioner och inställningar. Ibland är en projektor
mycket bra direkt ur kartong, vilket vi brukar kalla ”plug n’
play”, men ibland kräver de ganska omfattande ändringar
i menyn för att trimmas till den kvalitet de är faktiskt kapabla
till. Så långt är de flesta konsumenter överens.
För att göra dessa justeringar har vi sedan länge använt
oss av olika kalibreringsskivor som Avia, Video
Essentials och framför allt THX Optimizer.
Den sista dels för dess mycket stora användarvänlighet
som ALLA kan förstå sig på, samt även undertecknads
oerhört stora respekt för en filmgigant som George Lucas. THX
Optimizer är inte "världsbäst" som verktyg, men
det är tillräckligt. Svenska kalibrerings-motsvarigheter som
"The Calibrator" har vi aldrig fastnat för. Nya utgåvor
av dessa lär dock vara betydligt bättre...
Första ”kalibreringskonflikten”
Det var för cirka 3-4 år sedan som de första problemen
dök upp kring detta ämne och det handlade då om att vissa
riktigt hängivna konsumenter ville pressa sina produkter till det
absolut yttersta inom ramarna för vad de själva ansåg
sig kunna prestera. Och ofta handlade det då om att man inte ansåg
den ”medföljande” menyn räcka till. Man ville framför
allt komma åt vitbalans då den inte fanns, samt givetvis gamma,
då båda dessa är viktiga faktorer för att förändra
en bild radikalt. Men då var det alltså inte vanligt att sådana
inställningar fanns tillgängliga för konsumenten. Detta
fick följden att det började cirkulera servicekoder på
Internet där folk till och med kunde betala för att få
tag på en kod som gav dem tillgång till servicemenyn på
just deras projektor. Som extremt intresserad konsument själv, så
har jag alltid förstått intensionen, men inte riskerna. I många
fall saboterade man garantin, och skulle man glömma att skriva upp
värdena innan man ändrade dem så var man såld då
de flesta projektorer hade individuella värden i sin servicemeny
som bara gällde just det objektet. Jag hörde talas om många
fall av till exempel Sony VPL-VW10HT som var vår referensprojektor
då (se "Gamla tester") som kom in till serviceverkstäder
med totalt felinställda värden, smått omöjliga att
återställa för en stackars tekniker i Sverige (VW10 tillverkades
i Japan). Garantin gällde då inte längre, och det blev
dyrt att ordna till misstaget. Somliga lyckades givetvis men långt
ifrån alla och det kändes som många sköt i blindo.
Idag är det betydligt enklare då både vitbalans (eller
RGB-justering som vi brukar kalla det) samt gamma kommer med ”nollställda”
värden. Vitbalans brukar vara siffror för Gain (kontrast) och
Bias (ljusmättnad) för varje grundfärg individuellt. Är
det extra utförligt så kan det även handla om mättnad
för respektive färg. Ibland är den nu för tiden till
och med så omfattande så den även inkluderar subtraktiva
färger som cyan (C), magenta och gult (Y). Men som sagt – värdena
är alltid på 0 från fabrik så det är aldrig
några konstigheter att återgå till fabriksvärdet.
Gamma brukar erbjudas som förval med olika namn för olika ändamål
som till exempel ljusa rum, tecknat, sport, film, spel, mer mera, istället
för de egentliga nivåer man pratar om; till exempel 1,0, 1,8,
2,2 eller vad det nu kan handla om i gammavärde. Men det är
nu det och tidigare var det knepigare om inte omöjligt för gemene
konsument att hitta referenspunkter att utgå ifrån och att
kalibrera utan risk för stora fel.
InoAudio Pi60 Signatur
|
Större frihet
Numera slipper vi alltså denna ”underground-verksamhet”
och kan istället leka med allt detta fullt tillgångligt från
fabrik. Men oavsett om vi pratar då eller nu så har BigScreen
och våra artiklar arbetats fram på samma sätt, med samma
tanke och samma ändamål under alla år – både
online som i tryckt form i branschtidningar. Målsättningen
har alltid varit att skriva för den ”vanlige” konsumenten,
oavsett om man är nästan helt rudis och ny på den underbara
hobbyn hembio som sådan, eller om man är ganska erfaren och
gediget intresserad. Vi tycker tillsammans (BigScreen-panelen) - och jag
skriver, sedan start, för dessa, och inget är så värmande
och roligt som alla de mail man fått ta emot under åren från
personer och familjer som införskaffat sig en stor bild hemma med
stor hjälp av våra recensioner, och är så nöjda
och tacksamma för guidningen. Men det är just det vi är
(för att återigen hänvisa till vår ”disclaimer”)
– en GUIDE, inte en LAGBOK! Därför har vi aldrig använt
något annat att förlita oss på än vana och erfarenhet.
Vi mäter i dagsläget fortfarande ingenting – vi skriver
bara på intuition, känsla och erfarenhet som sagt. Det ironiska
och totalt paradoxala är att jag personligen fungerar precis tvärtom
när det gäller ljud. Där anser jag att man inte kan ”tycka”
till höger och vänster, utan seriösa mätningar. Jag
vill inte köpa ett par högtalare som jag inte är helt säker
på att de mäter så låg distorsion som möjligt.
Just därför använder vi enbart högtalare från
min gode vän ljudingenjör Ingvar Öhman på InoAudio.
Men när det gäller BILD är det för mig och mina kollegor
så otroligt mycket mer konkret i fråga om möjligheten
att bedöma vad man SER, och inte vad man HÖR. De flesta ser
skillnaden på Hulken och en människa, men långt ifrån
alla kan höra skillnaden på hög och låg distorsion.
Men nu skall vi inte fasta i ljuddebatten också, utan koncentrera
oss på ämnet bild och kalibrering.
Ett "fritt land"?
Vi är nu alltså framme vid ”idag” – höstsäsongen
2006 och sedan drygt ett år skulle man kunna säga så
har ett nytt problem vuxit fram. Det handlar numera inte längre om
bristande kvalitet på produkter eller avsaknad av inställningsmöjligheter,
utan vad man gör med dem. Några eldsjälar som tigare har
varit mycket positiva till det vi producerar, har nu som sagt vänt
helt om och spottar nästan på allt vi gör. SJÄLVKLART
är det FULLT tillåtet att ändra sig och att anse/tycka
något annat. Detta är så naturligt självklart att
jag förutsätter att ingen ens tvekar på vad jag och vi
står i den frågan så långt? Alla får tycka
”vad de vill” – det är ett fritt land än så
länge. MEN det handlar snarare om HUR man uttrycker sina åsikter
och på vilket sätt man tar ett ställningstagande mot meningsmotståndare.
Det är precis här som isen har brustit och släppt fram
ett stort kallt, svart hav av bottenlös kyla (känn dramatiken
nu) som sveper över oss som faktiskt inte vill någon något
ont, utan som bara tuffar på i samma anda som vi alltid gjort. Men
bakom all verksamhet står alltid i slutändan en person eller
flera, och när offentliga angrepp börjar bli smått personliga,
så faller det sig ganska naturligt att denna person, eller dessa
personer också reagerar och tvingas ”munhuggas” tillbaka.
Hur omoget det än kan te sig för utomstående. Och det
är just precis exakt här som detta problem vuxit sig ur skorna.
Vi köper som sagt att man är av annan åsikt idag, oavsett
vad man ansett tidigare. Vi köper också att en del nya läsare
kanske även de känner från början att vi inte tilltalar
dem eller deras smak/uppfattning om branschen, dess produkter och nuvarande
läge. Men vi kan bara beklaga att det skall debatteras så dystert
kring detta och där verksamheter som våran pekas ut nästan
som förkastligt lurendrejeri av ett lyckligtvis mycket litet antal,
men dock kraftigt hörbara och ständigt forumnärvarande
personer.
Kosta eller inte
Vad exakt är det jag pratar om? Ja det handlar (främst) om två
saker som tas upp i ingressen; ”certifierad ISF-kalibrering”
samt kostnaden av densamme. Övriga utpekande personangrepp och forumlarv
tänker vi inte ens kommentera. I den ena ringhörnan har vi några
av ovan nämnda före detta supporters som delvis numera också
driver en konkurrentsajt. Ihop med dessa har vi självklart de butiker
som erbjuder denna kalibrering för en par, tre, fyra tusen, där
också en av dessa i övrigt mycket trevliga killar arbetar numera.
I den andra ringhörnan har vi dels oss som ligger bakom denna hobbyverksamhet
som återigen inte genererar några pengar (till förmån
för er läsare) samt de flesta av de leverantörer som förser
oss med testobjekt – bra som dåliga. I mitten står du
stackars konsument och kanske inte alls förstår vad vi bråkar
om? Helst skulle jag vilja backa tiden och säga vissa saker annorlunda,
för min intension har aldrig varit att ”smutskasta” denna
typ av proklamering som de står för, men eftersom vi som sagt
blivit bemött med så pass hård kritik för att vi
inte ställer oss bakom detta, så har det ibland eskalerat till
små påhopp och mer eller mindre kraftig irritation i båda
läger. Skall man betala en certifierad ISF-tekniker för att
ställa in din projektor på detta sätt, eller skall man
nöja sig med att ta hem sin produkt för 10, 15, 20- 30 000 kronor,
eller mer och ”bara” trimma den så gott man kan med
enkla medel som recensioner, tillgång till fullständig meny
samt ett par friska ögon? SJÄLVKLART är detta upp till
var och en och GIVETVIS tycker ingen av oss på BigScreen att det
är förkastligt att göra en sådan kalibrering…
MEN (som alltid). Är det värt några tusen verkligen och
vad exakt händer egentligen om man säg; byter lampa, byter duk,
byter kablage, byter DVD-spelare, eller kanske till och med bara ändrar
bildstorlek, ljusförhållanden i sitt rum, färgsättning
på väggar, och så vidare. Skall man lämna in sin
projektor på nytt då och betala några tusen igen? Och
hur har man egentligen tänkt när man proffskalibrerar i en studio
(kanske i stil med våran) för att sedan skicka till kund som
har helt andra förutsättningar hemma? Vissa rykten pratar om
ISF-tekniker på hembesök, men jag vågar inte tänka
på pristillägget där, i alla fall om man bor i Boden eller
liknande. För att inte tala om att filmer är ofta mastrade på
olika sätt, varför till exempel THX-Optimizer egentligen är
avsedd för just filmen den kommer med, men ändå fungerar
som generell trimning för alla filmer. Men att betala för en
trimning som vad jag kan förstå fungerar i första hand
bäst i det rum ISF-teknikern sitter med exakt det ljus och den utrustning
och signal han eller hon använder – det känns inte så
gjutet för mig? Man kommer ändå väldigt långt
med de bästa kalibreringsdiscar som finns på marknaden idag.
Det är bara det vi egentligen menar. Men tyvärr måste
vi utveckla detta mer...
|
ISF och 6500K
ISF, som för övrigt står för det långa namnet
”Imaging Science Foundation Inc”, förespråkar
i första hand korrekt färgtemperatur på bilden. Industristandarden
är 6500 Kelvin (K) som du kan läsa mer om under ”Allt
om bild – Mätmetoder & bild-fysik” eller "D65"
som det ofta förkortas. Vi önskar samma sak, då korrekt
6500K ser mycket ”verkligt” ut. Ett problem sedan tillverkarna
började lansera K-värden i sina menyer är dock att i princip
ingen lyckats träffa äkta 6500K. På senare tid är
i skrivande stund Mitsubishi HC3000 den som kommit närmast vad jag
skulle tro. Men många gånger har de bara ”slängt
in” en sådan funktion, men där 6500K mer har presterat
kring 4500-5000K – det vill säga alldeles för varm färgtemperatur
med kraftiga inslag av rött, gult, brunt och grönt, och överlag
en ton av sepia. Mer träffande ”perfekta” naturliga färger
har legat kring högre värden som 7500-9500K, enligt menyernas
angivelser alltså. ISF går ut på att med hjälp
av datorer och spektrometrar (”kameror”) och avancerad mjukvara
mäta sig till och kalibrera fram perfekt färgåtergivning
med äkta 6500K. Ingen dum tanke alls, frågan är alltså
snarare om någon törs säga att det verkligen är värt
besväret med att skicka in sin projektor och betala avgiften. Det
kan ingen avgöra åt dig annat än du själv, men personligen
tycker jag det räcker långt med en god kalibreringsskriva och
lite erfarenhet och känsla. Nu har jag förvisso studerat konst
och färglära på högskolenivå samt jobbat inom
reklam och formgivning i många år så bild är ett
välbekant ämne utöver filmintresset sedan 30 år,
men jag tycker ändå som sagt att det räcker långt
med att summera intryck och tips från recensioner som våra
och liknande. Kalla det för all del ”en nästa nivå”
med ISF, men räkna med extra kostnader samt extra jobb och besvär,
samt räkna inte kallt med att du skall ramla baklänges av skillnaden
mot en ”hobbykalibrering” med hjälp av en bra kalibreringsskiva.
Det skulle vi aldrig våga lova – därav problemet och
konflikterna. Föreställ dig också köbildningen och
den hysteri som skulle bildas kring detta om ALLA som äger en projektor
(och plasma och LCD-TV?) skall skicka in sina prylar till de extremt få
personer som är ISF-utbildade? Jag har svårt att se logistiken
flöda där, samt hur man skulle hantera de konsumenter som kanske
inte ser sin investering glittra på det sätt de väntat
sig? Ett enklare sätt att i alla fall göra så mycket man
kan själv är ju att börja med att införskaffa bra
kalibreirngsskivor som till exempel Joe Kanes Video Essentials.
Mäktiga masters
Ja det är ett lite luddigt koncept när man funderar djupare
kring det, men tanken är god. SÄMRE lär det knappast bli
med en ISF-kalibrering naturligtvis. Mannen bakom ISF är Joel
Silver som 1994 startade denna verksamhet för citat: ”to
introduce video calibration methodology into consumer electronics”.
En annan framstående herre i denna bransch är Joe Kane
som ligger bakom nyss nämnda kalibrerings-DVD:n ”Video Essentials”
(bild ovan) som länge endast fanns på NTSC, men numera även
i PAL. Att på detta sätt i sitt eget hem själv använda
instruktioner och testbilder och recensioner (inte bara våra naturligtvis)
för att trimma sin bild tycker vi räcker mycket långt,
åtminstone som ”steg 1”. Tycker man sedan att man, likt
”kalibreings-piraterna” vi pratade om tidigare som letade
service-menyer, att man inte är nöjd, eller att man vill nå
högre/längre, så för all del – hosta upp lite
extra cash och prova ISF så glädjer ni både ”kalibreringssekten”
som jag ironiskt, men framför allt skämtsamt försökte
kalla dem i vårt forum nyligen, samt de som utför själva
jobben. Meningen från min sida är verkligen INTE att smutskasta
någon, då de säkert vet vad de gör rent principiellt
och intensionerna är säkerligen i de flesta fall ärliga
och goda. Det är bara uppfattningarna kring kostnader och behov som
skiljer sig. Men det är väl dock bra att det finns olika vägar
då chansen att alla skall finna något som fungerar för
dem, ökar. Vi på BigScreen har STOR respekt för branschmoguler
som Joel Silver och Joe Kane, och jag tvivlar inte alls på att en
äkta ISF-kalibrering gör din projektor så bra det bara
går. Men det finns tydliga reservationer enligt ovan och det är
tråkigt att vi blir utpekade som imbeciller för vi inte jublar
med samma entusiasm. Som ”medkonsument” är man också
en smula rädd att kostsamma förnämliga proffskalibreringar
skall sprida sig med samma evangelium till allt annat också, som
plasma- och LCD-TV, DVD-spelare, förstärkare och kanske till
och med högtalare. En ISF-kalibrerad brödrost någon? Eller
varför inte telefon eller fax, som en ISF-förespråkare
sade till mig nyligen metaforiskt (han syftade till att tillverkare av
dessa vill att mottagaren skall se eller höra exakt vad sändaren
lämnar, vilket ju dock aldrig är fallet med någon av dessa
produkter). TV-apparater, oavsett om de är CRT, LCD eller plasma
visar ju för övrigt också TV-kanaler som de sänds
ut med fel och brister +/- karaktären på bildåtergivaren,
och flertalet kanaler skiftar ganska REJÄLT i framför allt färgmättnad
och färgkaraktär, utöver ljudvolym som alla vet. Hur kalibrerar
man en TV så den ser hundra procent korrekt ut på alla kanaler?
Extra tänkvärt är också det faktum
att ingen av oss någonsin hört talas om att våra kära
BIOGRAFER runt om i världen skulle följa denna standard? Professionell
celluloidfilm på bio är fortfarande det utlimata i filmväg,
så länge vi inte pratar full-HD med 1080p (HD-DVD eller BlueRay)
för hemmabruk, och som sagt, vad jag vet så har jag aldrig
suttit på en biograf som proklamerat att de är "ISF-kalibrerade",
hur bra det än är rent principiellt. Förespråkarna
skulle dock säkerligen kontra med att filmen i sig är "färdig"
när den kommer på celluloidrullarna? Men spelar inte salongens
färger roll, bildstorlek och ljusförhållanden samt självklart
projektorn i sig? Dessutom skulle detta innebära att en herre som
till exempel tidigare nämnda George Lucas vet mindre om hur hans
filmer skall ses, än vad ISF-reglerna säger? (Eftersom det talats
en del kring THX Optimizers lämplighet kontra ISF). Inget ont om
någon eller något, men jag tvivlar på att alla i filmbranschen
är av exakt samma åsikt kring ISF:s vara eller icke vara/behov.
För att inte tala om andra giganter som Steven Spielberg, Stanley
Kubrick och Francis Ford Coppola. Hur ställer de sig till ISF och
det "måste" som verkar råda kring det hela för
vissa. Ja frågorna är många och det hela känns inte
så glasklart som man kunde önska. Det känns helt enkelt
för "enkelt" med en solklar regel som fungerar i alla sammanhang.
Men återigen; herrarna bakom filosofins utveckling är ingalunda
att förakta heller, så respekt har vi onekligen.
Joel Silver från Imaging Science
Foundation & Joe Kane från Joe Kane Productions
Åsikternas ormgrop
Att tycka och stå för vad man tycker om saker och ting i denna
värld är synonymt med att sticka ut huvudet och blotta sin hals,
men sällan har jag mött så mycket kritik som efter att
jag öppet sagt att BigScreen inte solklart står bakom detta
”krav för att kunna nyttja sin projektor över huvud taget”.
Jag har nämligen aldrig gillat att ISF, efter vad somliga målar
upp det som, skall vara en akronym för just det – en förutsättning
för att kalla det upplevelse? Det är nästan att dumförklara
”den lilla människan” och dennes potential. Det finns
åsikter om mycket, till exempel film, musik, mat, vin, resor, konst,
mer mera. Och hur många gånger finns det en klar riktlinje
för vad som är rätt. Men skall man ha rödvin till
kött och vitt vin till sallad för att det är gott eller
för att någon bestämt det? Förhoppningsvis för
det är gott enligt de flesta, men självklart finns det dem som
hellre dricker läsk, juice, mjölk eller vatten till detta, oavsett
vad de kulinariska experterna anser. Är ”Sagan om Ringen”
ett filmiskt mästerverk eller en fjantig kostymresa i en sagovärld
som bara tilltalar fantasy-nördar? Förhoppningsvis får
man tycka vad man vill, men själv ser jag dem som mästerverk
i fråga om till exempel foto, scenografi, musik och stämning.
Jag älskar klassisk konst som verk av Anders Zorn och Bruno Linjefors,
jag målar även densamma, men jag kan även smälta
modern konst i lagom doser. Andra anser tvärtom. Vem har rätt
och vem har fel? Lustigt nog är färgtemperatur nästan det
enda jag kan komma på på rak arm som kommer med en så
klar standard som 6500K. Jag anser att det är att eftersträva,
men jag vet också att det finns de konsumenter som fortfarande ser
det som ”för varmt” och tilltalas mer av högre färgtemperaturer
som ofta också ger en smula mer dynamik. ”Det rätta”
är 6500K, men är nyss nämnda person helt sänkt för
sin smak då? På samma sätt kan jag respektera att vissa
konsumenter faktiskt tycker om horndiskanter och andra saker inom ljud
som ökar risken för distorsion, men vem kan säga till någon
att du "får inte" tycka om den här högtalaren
för den har mer eller mindre hög distorsion, även om det
rent principiellt är fel med all typ av förvrängning –
inom både ljud och bild. Det viktigaste är väl att köparen
är så nöjd med sin produkt som han eller hon kan bli.
BigScreen gör allt som finns inom ramarna för vad du SJÄLV
som konsument kan göra med din projektor (eller plasma/LCD) för
att få ut det mesta av din investering utan att behöva extern
handpåläggning – varken mer eller mindre!
Framtiden & BigScreen's "försvar"
Med rätt vind i seglen som förhoppningsvis medför mer tid
och större ekonomiskt flöde så är det dock allas
våran ambition att KOMPLETTERA våra recensioner med
en "Tweaks for Freaks" som vi på ett skämtsamt sätt
funderar på att kalla sektionen. Denna sektion av varje recension
skall då i sådana fall innehålla korrekta mätningar
av ljusstyrka/ljusflöde i ansilumen, kontrast Full On/Off samt framför
allt ansi-kontrast och självklart färgtemperatur från
fabrik, samt kalibrerad och hur man når dit. Men detta skulle i
dagsläget fortfarande kräva på tok för mycket TID
(vilket skulle kraftigt minska mängden testade apparater) och framför
allt finansiella medel, som inte alls rimmar med verksamhetens omfattning
– än så länge... Man skulle också till vårt
"försvar" angående temat på denna artikel,
förenklat kunna säga att vi hittills, ännu, och tills vidare,
"endast" jobbar med 9 års erfarenhet (vintern 2006) av
branchen och dess produkter. Våra kalibreringar styrs därför
endast av känsla och inte instrument. Förvisso skulle man kunna
fundera om produkterna sedan en kortare tid (säg det senaste året)
kanske har sprunigit ifrån oss i den bemärkelsen att de numera
är av så oerhört bra kvalitet jämfört med tidigare,
att det börjar bli på gränsen till omöjligt att arbeta
utan mätinstrument. Må så vara om man till exempel syftar
till 6500 Kelvin på pricken när det gäller färgtemperatur
då ingen kan se något sådant med blotta ögat. Men
vår avsikt är inte, och har aldrig varit att vilseleda någon
konsument, utan som sagt att hjälpa till bästa möjliga
bild (läs: mest naturliga/rena) med minst medel. Med detta
menar jag personligen i fråga om färger att minimera eller
tillintetgöra kraftiga FÄRGSTICK som oftast enligt oss kommer
i tonerna (graderat efter vanlighet) 1: grönt, 2: gult, 3: rött
och 4: brunt. De sista tre är toner som i för kraftiga doser
gör bilden kraftigt sepia-tonad och "smutsig" i vår
smak och därför är det inte ovanligt att vi hellre har
"för hög" färgtemperatur, än för låg,
då en högre temperatur ger en klarare känsla i bilden
och i regel också mer dynamik och ljustryck. Vad vi strävar
efter i första steget är en så neutral gråskala
som möjligt, och då använder vi oss alltid primärt
av testbilder för gråskala. Därefter småjusterar
vi med de filmer vi alltid använder för att bedöma hudtoner
främst, men även natur. Men vi får alltså mycket
kraftig kritik för detta arbetssätt av våra motståndare
från "6500-kulten" – men vi ger oss ändå
inte. Vi anser fortfarande att man skall kunna avnjuta sin storbildsprodukt
utan KRAV på 100% 6500K-kalibrering av kostsamma proffs. Men vi
anser också att vi borde bli bemötta med samma respekt som
vi och i synnerhet jag själv vill visa dem, då jag inte alls
fördömer det hela, utan bara ifrågasätter omfattningen
och vikten kring det hela exakt i enlighet med hela denna artikel. Det
är skillnad på krav och option.
|
Slutord
Image Science Foundation Inc och deras ISF-certifiering/kalibrering är
verkligen ingen bluff. Det har ingen påstått! Det ÄR
bra och trevligt tänkt rent principiellt (om vi fokuserar på
just film via DVD på en projektor som mer eller mindre skall användas
för enbart detta), och självklart är det kaxigt att ha
papper på att just din projektor är inställd optimalt
efter "konstens alla regler" och inte bara efter vad en hustomte
som jag tycker, men det är bara DU som kan avgöra om det är
värd den hela processen och konstnaden för dig. Vi säger
återigen; har du råd och tid och lust och ork – för
all del min hembiovän: go for it! Eller varför inte till och
med köpa egen ISF-utrustning som Datacolor's ColorFacts Professional
6.0 (bild & länk nedan). Fast då får du
hosta upp drygt 20 000 kronor. Om inte så kommer du mycket långt
ändå idag, för produkterna är i regel av oerhört
hög kvalitet numera. Åtminstone bakom en del mer eller mindre
ändringar här och där med hjälp av goda kalibreringsskivor.
Varför inte prova ISF:s egen nya disc "HDTV Calibration
Wizard" förresten, speciellt lämpad för dig
med platt-TV. Glöm som sagt inte heller att alla hembios är
synnerligen individuella i fråga om utrustning och miljö, vilket
också påverkar vad du ser. Det finns alltså inget magiskt
recept enligt oss för att nå oifrågasatt perfektion i
alla lägen, även om man gärna skulle vilja det. Det är
roligt med film och det är älskvärt att få njuta
av dem i en egen hemmabio, men akta dig för att låta tekniken
och jakten på perfektion ta udden av upplevelsen och tiden att få
njuta av den. It’s all about the BIG picture, som sagt. Hembio skall
inte vara en grund för konflikter, utan en gemenskap kring en härlig
hobby baserat på ett genuint filmintresse!
Nu skall jag se på film tror jag…
Vi ses i fler recensioner inom kort, kära hembiovänner.
Varma hälsningar
BigScreen.se
Vill du veta mer om ISF-kalibrering och hur du kan köpa
sådan?
Kontakta HemmabioCenter i Stockholm på tfn: 08-765 44 40
Webb: www.hemmabiocenter.se
Mail: info@hemmabiocenter.se
eller
HembioButiken: www.hembiobutiken.se
Mail: info@hembiobutiken.se
eller
The Rock: www.therock.se
Mail: info@therock.se
|