HUR TESTAR VI?
För alla er som tidigare under åren
läst våra gamla tester i HemmaBio-tidningen,
eller just börjat läsa våra tester på denna sajt
som gick online under 2002, och självklart för alla leverantörer
och tillverkare av utrustning, så tänkte vi nu berätta lite närmare
om hur vi gör och alltid gjort när vi testar en av hemmabions mest kostsamma
pjäser; projektorn. Vad använder vi för kringutrustning, hur
går vi till väga under testet, vad tittar vi efter och vad bedömer vi?.
Men innan vi ser nämare på det så skall vi först
behandla grundkonceptet - vad är egentligen "bra
bild" och "bra ljud"
samt vad är minimumkraven för att kunna utföra dessa tester,
med eller utan avancerad mätutrustning? Och vilka är de vanligaste
myterna i denna bransch? Men först -
vår officiella "Disclaimer"...
© 2006 BigScreen Entertainment
BigScreen's officiella "Disclaimer"
Det är i regel för det mesta roligt att vara produktrecensent.
I alla fall då det flyter med leveranser, panelmedverkan, tid osv.
Ibland känns det slitsamt som alla andra jobb, men för det mesta
är det en trevlig och uppskattad sysselsättning. Vi, och speciellt
jag personligen, får enormt mycket uppskattning per mail av läsare
runt om i landet. Det är smickrande, roligt och synnerligen motiverande.
Men självklart är inte alla positiva. Som produktrecensent får
man också snart lära sig acceptera att uppfattningarna om vad man
skriver, i vissa säregna fall, varierar starkt efter läsarens personliga
övertygelser, vad de än må vara baserade på. Men det
är ju också bara naturligt – alla kan ju inte tycka likadant,
även om en standard eller mätning påvisar hur det "skall
vara". Man kan, som vi, predika det man tror på (i vårt
fall allt som redogörs för på denna sajt), men huvudsaken
är att man inte idiotförklarar och spottar på andra för
deras åsikter. Mycket i denna bransch kan testas, mätas och
jämföras professionellt efter de riktlinjer och standarder som
industrin satt upp, men det kommer också alltid att finnas andra
åsikter som sagt, och vissa aspekter är svåra att peka
på och säga; "så här SKALL det vara, punkt
och slut!". Mer om det nedan. Relationer mellan recensent och leverantör
påverkas också upp och ned under säsongerna. Orsaker
till allt detta och de effekter som följer, kan till exempel och
bland annat vara:
-
"DEN ONDE": En läsare och konsument som redan investerat
tiotusentals kronor på sin anläggning, blir kanske besviken och/eller
irriterad om hans eller hennes prylar inte håller måttet i officiella
tester. Själv så tror ju densamma behårt på vad
han eller hon just investerat i, vilket får oss att verka "dumma"
och "utan koll".
-
"DEN GODE": På samma sätt blir en annan läsare, som
redan lyckats pricka in produkter av hög kvalitet med (som det senare
visar sig) lyckade testresultat, ofta mycket nöjd, stolt och glad när
tester som bekräftar hans eller hennes ”goda smak” publiceras. Nu har
vi plötsligt just "koll".
-
"DEN FULE": Mässor (och butiker) kan vara STORA
bovar i detta drama då vi spenderar flera dagar med varje test
och alltid skapar maximala förutsättningar för
maskinerna att visa vad de går för. Detta är mycket
svårt att leva upp till i mässammanhang. Det kan handla om
på tok för ljus miljö, för många olika "förståsigpåare"
som ställer om mjukvaran var och varannan minut, övrig hårdvara,
med mera. Det finns mycket som kan gå fel! Just därför
kan projektorn som fått "bäst i test" hos oss,
tyvärr mycket väl också se ut som skräp på
en mässa. Frågan är om inte mässor faktiskt förstör
mer än de hjälper – både för leverantörer
och konsumenter. En läsare som läst ett bra test hos oss blir
också självklart irriterad och förvånad när
produkten i fråga ter sig på detta sätt på mässan
(eller butiken) som denne besöker, då man kanske också
rest långt för detta ändamål. Vi kan dock inte
ta ansvar, eller svara för något annat än de resultat
vi kommer fram till i vårt testrum.
-
En annan aspekt är som sagt relationen mellan
produktkällan (tillverkare, distributör och återförsäljare) och media
som skall utföra testet. Blir testresultatet mycket bra så blir ofta
recensenten en väldigt populär person på det aktuella och berörda företaget.
I alla fall ända tills ett annat test publiceras där det berörda företagets
produkter är långt ifrån bäst. Ibland kan det räcka med att de
helt enkelt inte får "bäst i test" så att
säga. Då kan recensentens populäritetsnivå falla ganska drastiskt.
Detta är självklart en överdriven generalisering, men det förekommer
tyvärr emellanåt i enstaka fall. De flesta företag är dock oftast professionella
i sitt bemötande mot press, journalister och media som vi, oavsett testresultat.
Och det är ju så det skall vara om professionalism är med i bilden.
You can't win them all, som det heter... men stundtals kan det dock
se ut så också :)
- Vissa
saker som färgåtergivning, skärpa, pixlighet,
"VB" (vertikal bandning), "RBE" (regnbågseffekter),
"ID" (iris delay) och dylika fysiska egenskaper och biverkningsartefakter,
kan mätas, testas och utvärderas utan stora diskussioner i
fråga om korrekthet! Saker som ljusstyrka, svärta, kontrast
och dynamik kan delvis också mätas (ljus & kontrast)
men är dock också, till viss del, en "smaksak"
beroende på vad man tycker om, vad man anser är viktigt samt
framför allt hur man kommer att nyttja sin projektor i fråga
om rum, bildstorlek, duk, ljusförhållanden, mm. Självklart
är så hög kontrast som möjligt att önska,
men kontrasten är en relation mellan svärta och ljus och med
ändrad bildstorlek kommer svärta, ljus, kontrast, färger
och mycket annat att upplevas annorlunda. De flesta tester, inklusive
våra, utförs med cirka 100 tums bild som utgångspunkt.
Därefter testar vi skillnader nedåt och uppåt beroende
på prestandaklass (se "Projtoppen"
för mer info om vårt klassystem). En del konsumenter vill
ha en riktigt ljusstark bild och prioriterar det framför djup svärta.
Andra menar att djup svärta är mycket viktigare än högt
ljustryck. Det finns ingen norm (liksom färgernas temperatur 6500
Kelvin) som säger att kontrast skall vara ett visst värde,
men som sagt - självklart är så högt värde
som möjligt önskvärt, det är bara det att högt
ljus brukar i regel utesluta djup svärta och vice versa och det
är DÄR smaksaken kommer in i bilden. Vad är viktigt för
dig, bortsett från korrekt färgåtervining, skärpa
och så lite störningar som möjligt?
Jag brukar ofta säga att: ”-Vi skriver aldrig något för att
vara vare sig elaka eller snälla, vi skriver det för att det är vår övertygelse.”
Och det är den gyllene grundregel som vi hoppas att alla produkttestare
jobbar efter. En god produkttestare skall bara förmedla till sina läsare
vad hans eller hennes erfarenhet säger om den aktuella produktens kvalitet,
och framför allt prisvärdhet. Därefter är det ju var och ens personliga
rättighet att bilda sin egen uppfattning. Mer än så är det inte! För vad
man än tycker om vad som helst så finns det ju alltid någon annan som
tycker annorlunda. Därför är det viktigt att inte ”köpa grisen i säcken”
utan att också se produkten med egna ögon. En del testobjekt kan
också dessvärre vara smått trimmade eller bära på små defekter vilket
därför kan påverka testresultatet positivt eller negativt.
Man skall också komma ihåg att framför allt projektorer är FÄRSKVAROR
(på gott och ont) och att tekniken utvecklas med en rasande fart, så det
som var hett igår behöver inte vara det imorgon! Tyvärr... men skall
man vänta på en bättre modell, så kan man vänta
för evigt, för det kommer ALLTID komma en bättre modell,
för eller senare...
Se oss som en guide, inte en lagbok!
Huvudsaken är ju att man blir nöjd och det är därför vi finns… för att
tipsa och ge råd från vana konsumenter till ovana konsumenter! Detta
är vår definition på bra konsumentupplysning!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad är egentligen bra bild & bra ljud?
Hur och när vet man det riktigt säkert egentligen? När
är det bokstavligen "dåligt" och när är
det enastående "bra"? Uppfattningarna om vad som är
bra bild är förmodligen fler än vad man kan räkna
på sina tio fingrar? Men egentligen borde det hela vara ganska enkelt.
Låt oss i detta sammanhang jämföra med ljud. När
det gäller ljud kan vi nämligen verkligen tala om subjektivitet
och svåra bedömningar. Finns det 10 olika uppfattningar om
vad som är bra bild, så finns det säkert 100 om vad som
är bra ljud...
InoAudio Pi60 Signatur
|
Bra ljud?
Man skall hur som helst ha mycket klart för sig att
både ljud och bild är faktorer som i alla högsta grad
påverkas av sin omgivning. Skillnaden är bara att i
fallet bild så kan användaren själv ganska "enkelt"
(med lite vilja, motivation och engagemang) skapa mer eller mindre optimala
förutsättningar för maximal bildkvalitet. Med ljud är
det dock tyvärr ofantligt mycket svårare. En uppsättning
ljudutrustning kommer garanterat att låta på ett visst sätt
i ett rum och på ett helt annat sätt i ett annat (annorlunda)
rum. Kvaliteten på själva utrustningen är långt
ifrån allt som spelar in här. Storleken på rummet, möbleringen,
väggarna, taket och takhöjden, golvet, materialet på/i
dessa, mattor eller ej, med mera… alla är de faktorer som ofrånkomligen
kommer att påverka hur vi uppfattar ljudet, även om utrustningen
i sig är "felfri". För vissa sker denna ljudpåverkan
med ett positivt resultat, för andra med ett negativt. Vad som är
bra ljud är som sagt för många (tyvärr) en fråga
om subjektiva bedömningar, även om man även här kanske
borde kunna tycka att det till viss del är ganska elementärt.
Men förhoppningsvis så vet i alla fall de flesta vad kraftig
distorsion är; det vill säga då när det skär
så där riktigt illa i öronen så det gör ont.
Ett resultat av detta på höga volymer kan till exempel ge tinnitus.
Så vill väl ingen ha det, det kan vi nog i alla fall vara överens
om (hoppas vi)? Men sedan blir det ju lite svårare och mest en fråga
om lyssningsförutsättningar (miljön), god eller dålig
hörsel, personlig smak, eventuella varumärkespreferenser och
tidigare erfarenheter. Har man en gång upplevt riktigt distorsionsfritt
ljud så brukar få avvika tillbaka något annat. Men saker
man inte kan se är hur som helst också sällan självklara
för den stora massan. Vår åsikt är i alla fall helt
enkelt att bra ljud är RENT ljud
– till att börja med! Med rent ljud menar vi självklart
utan distorsion, samt ofärgat och "så som det lät
vid inspelningstillfället". För att uppnå det krävs
dels utrustning av sällsynt klass, men även en hel del omgivningsförutsättningar
som sagt. Men alla delar ju självklart inte denna åsikt och
många är det som faktiskt tycker om när ljud
färgas av utrustningen (!?). Det gör inte vi, varken
inom ljud eller bild. Vårt referensljud levereras av undertecknads
personlige vän; ljudingenjör Ingvar Öhman
på Ino Audio. Högtalarna är ett par vackra "Ino
Audio Pi60 Signatur". Enligt oss är detta förmodligen
"världens bästa högtalare", men återigen
så är inte alla av denna åsikt. Ljud är nästan
som en religion när det gäller grupperingar och starka åsikter...
även om det inte borde vara så, och just därför håller
vi ganska låg profil när det gäller ljudbiten, vilket
till exempel märks i vårt forum. Åsikterna är för
många helt enkelt för att vi skall "orka" predika
om ljud. Läsa mer om grundläggande obestridbar ljudfakta kan
man dock göra under sidan "Allt
om Ljud".
Bra bild?
Man kan till viss del resonera på samma sätt
med bild, men någonstans är dock bildens kvalitet mer objektiv
eftersom det är något man kan se. Om en bildåtergivare
till exempel visar bilder från en skog där träden är
rosa så kommer förhoppningsvis de flesta att inse att den bilden
är felaktig. Om däremot en högtalare låter vasst
och skärande med hemska horndiskanter, så kanske en annan person
tycker att den låter distinkt och välartikulerat, även
om det på pappret faktiskt är felaktigt och iöronskärande
förvrängt vid mätningar. Men vem vet soklart vem som har
bäst förmåga att avgöra det, utan just mätningar?
Alla kan ju inte vara välutbildade ljudtekniker naturligtvis. Men
att träd inte är rosa vet ju alla människor som har klivit
ut ur barnvagnen. Vi ser med andra ord bildbedömningar i relation
till ljudbedömningar som mer "självklara". I alla
fall till viss del! Däremot så kan det som konsument vara svårt
att hinna och orka med att fara runt i alla butiker och spana in samtliga
på marknaden förekommande modeller i den prisklass man letar
objekt. Det är bland annat just på grund av dessa faktorer
som det finns tidningar och webbplatser som oss. Det vill säga medier
där konsumenter med mångårig erfarenhet försöker
förmedla till andra konsumenter uppfattningen om en artikels prisvärdhet
baserat på noggranna jämförelser och utvärderingar
mellan diverse likvärdiga produkter i samma prisklass. Och eftersom
vi är specialiserade på just projektorer för hemmabio
så skall vi här nedan strax räkna upp en del förutsättningar
för att kunna utvärdera en projektor (för hembiobruk) på
ett ärligt sätt.
Men innan det vill vi också påpeka, när det
gäller projektorer, att det utöver miljö också finns
ett flertal mjukvarubaserade faktorer som kan få en projektor att
te sig på otaliga sätt. Den största är de numera
vanliga förvalen av bildinställningar där färgtemperatur
och gamma ofta ingår. De flesta tillverkare släpper
numera projektorer som har just diverse från fabrik lagrade inställningar
för olika typer av bildändamål. Personligen tycker jag
detta påminner lite om alla de ljudparametrar man kan se på
många surroundförstärkare där man kan få ljudet
att låta som det kommer från en katedral eller en jazzklubb
och så vidare, även om man sitter i en liten skrubb. Detta
har inget med ljudkvalitet att göra, endast upplevelse. Samma är
det med bilden. Projektorerna erbjuder bildinställningar som skall
passa film, spel, sport, TV, data med mera. "Problemet" (begränsningen)
är bara att vi på BigScreen testar som
sagt endast i ett syfte: film i mörklagda rum!
Så tänk på att det vi kommer fram till gäller egentligen
endast för detta ändamål.
MINIMUMKRAV FÖR ATT
UTVÄRDERA HEMBIOPROJEKTORER OPTIMALT:
- Projektorerna måste vistas i samma rum.
Detta rum skall dessutom vara mycket väl projektoranpassat med
mörka dämpade färger och matta ytor. Och naturligtvis
skall det även vara totalt mörklagt. Med
andra ord så krävs samma förutsättningar som i
en stor biografsalong. Utan mörker omöjliggör man optimal
svärta - tyvärr! Se även stycket "Myter" längre
ned...
- De skall använda samma bildkälla,
dvs samma DVD-spelare med samma film!
- De skall använda likadana kablar
med lika längd och de skall alltid testas med de bästa tillgängliga
bildöverföringsstandarderna. I Europa, och därigenom
Sverige, så ses RGB via SCART som det främsta och bästa.
Rent teoretiskt och tekniskt är RGB-HsVs till och med lite vassare
än komponent (YCbCr), även om skillnaden är föga
synbar i praktiken. Men man skall också komma ihåg att alla
DVD-filmer är lagrade med YCbCr. Det finns dessutom ytterst få
projar med SCART-ingång och signalen måste ändå
konverteras från YCbCr först innan den lämnar DVD-spelaren.
Därför har vi länge valt YCbCr som mest lämplig
överföring. I princip samtliga hembioprojar av idag har dessa
ingångar och endast Panasonic har SCART där vi i 9 fall av
10 också konstaterat att man inte vinner ngt med den signalen
när det gäller projektorer. Självklart skall man även
testa med digitala signaler via DVI eller HDMI!
- De skall projicera sina bilder på samma sorts duk
med lika stora mått. 2-3 meters bredd är det vi alltid använder.
- De skall till att börja med gås igenom noggrant, eventuellt
kalibreras, justeras och testas med eventuella bildförbättrande
inställningar.
- När man sedan jämför med referensmodeller
så bör man projicera sida vid sida, eller med alternerande
linstäckning. Man bör också använda filmer
med erkänt kvalitet som lämpar sig väl för ändamålet.
MYTER
- "-Ju högre ljusflöde desto bättre",
tror många! Det stämmer så länge vi pratar om
dataprojektorer som skall kunna lysa upp mycket stora bilder i väl
upplysta lokaler. Men när det gäller hemmabio så betyder
kontrastförhållandet så
oerhört mycket mer för bildens djup och dynamik! Hög
kontrast utvinns primärt genom ett lågt svärtdjup. Lågt
svärtdjup omöjliggörs med alltför högt ljusflöde.
Alltså är svärtan viktigare än ljusflödet.
En projektor med 700-1000 ansilumen är perfekt för hemmabio
upp till 100 tum. Möts det upp av en djup svärta så
genererar detta garanterat ett enormt kontrastförhållande
som ger dynamik och djup i bilden. Givetvis är högre ljusflöde
önskvärt om man skall fylla riktigt enorma bilder på
upp till 4 meter (som vår testduk), men då krävs också
att projektorn har avancerad ljuskontroll, antingen som DLP eller LCD
med iriskontroll. Men för bilder kring 100 tum räcker 700-1000
ansi perfekt.
- ”Screen-door” är en artefakt/effekt
som blivit mycket omtalad bland projektorkonsumenter. Man syftar till
det ”myggnät” som man kan uppleva utav de pixlar som
bygger upp bilden. Vanligtvis syns dessa mer på en LCD- än
en DLP-proj på grund av annan täthet i matrisen. Vi hävdar
dock att begreppet som sådant är något av myt född
med kejsarsnitt. Screen-door är helt enkelt en effekt av att man
sitter för nära bilden! Ibland har vi sett skrämmande
exempel på hur konsumenter ställer sig 10 cm ifrån
duken i butiken och klagar på att bilden ser grötig eller
orolig ut (!?). Sätt näsan mot TV-glaset så lär
inte din nya flashiga 36 tums-TV med den senaste digitalförbättringsmegasuperduperplus-tekniken
se särskilt bra ut heller. Följ våra rekommendationer
så bör du kunna avnjuta din projektor utan myggnätsmönster.
Vi har alltid rekommenderat att man sitter dubbelt
så långt ifrån bilden som den är bred.
Till exempel: 2 meter bred bild – 4 meter avstånd, 3 meter
bild – 6 meter avstånd, osv. En högupplöst proj
(HDTV/XGA/WXGA) tillåter större marginaler att tänja
på, men en lågupplöst (VGA/WVGA/SVGA) bör inte
betraktas under dessa rekommendationer.
- "-Projektorer kan ersätta TV/LCD-TV och plasma-TV!"
Enligt oss - tyvärr: NEJ! Vi anser
INTE att en projektor kan agera TV med gott resultat, för oavsett
prestanda på din projektor så MÅSTE du mörklägga
för bästa bild. Det är så elementärt att bilden
kan aldrig bli mörkare än vad duken är i rummet med projektorn
avstängd. En del tillverkare "hatar" oss för
detta, men så är det. Det enda som kan råda bot på
detta eventuellt är Sonys kommande svarta filmdukar med avancerad
speglingsteknik, men vad kommer de kosta tro? En annan ofrånkomlig
aspekt är driftkostnaden på en projektor kontra en plasma,
LCD eller TV. Lamporna håller endast kring 2000 timmar. Det räcker
till många filmer, men knappast till många långa kvällar
i TV-soffan. Den tredje aspekten är att man vänjer sig vid
bildstorleken, vilket betyder att om du ser på din 100-tumsduk
varje dag så kommer du snart se den som liten. Nej projektorer
är för film och kanske en stunds TV-spel, men ersätta
TV-apparater, oavsett teknik, kan de inte göra anser vi.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Utrustningen
Bildkällan är just nu en
Denon DVD-3910. Innan det
hade vi en DVD-A11, men då 3910 kom ut med lägre prislapp och
ny teknik var bytet givet. Denon håller för övrigt i det
mesta också väldigt hög kvalitet. Många undrar dock
varför vi använder så pass dyr (ca 10 000 kr) DVD och
inte en sådan som de flesta köper kring 2-3000 kronor? Svaret
är: med en klockren DVD-spelare så vet vi till 100% att den
bild vi ser från projektorn är den absolut bästa bild
projektorn kan ge. Det vore mycket illa att använda en enkel
DVD som begränsar och blir en flaskhals - inte sant? Klicka på
bilden för länk till importören HiFi-Klubben.
Ljudkällan (och videoväxel/switch)
är just nu en Denon
AVR-4306. Genom 4306 kan vi koppla allt – bild som
ljud, och allting som lämnar apparaten gör det med maximal kvalitet
långt över alla ”normala” krav. Bättre maskincentral
än denna får man leta efter och frågan är om någon
någonsin behöver betala mer än så här? Pris
och prestanda möts i AVR-4306 med ett resultat som känns mycket
tillfredsställande och platsen som hjärtat i hembio BigScreen
är given... Klicka på bilden för länk till importören
HiFi-Klubben.
Bildsignalerna levereras
av komponentvideokablar, eftersom det är detta format som DVD-filmen
är lagrad i på DVD-skivan. I de fall det finns sådan
ingång så testar vi även RGB via SCART. För digitala
signaler är det DVI eller HDMI som gäller. Alla kablar kommer
från svenska Supra. Företaget håller
MYCKET hög klass på sina produkter till kanske marknadens bästa
priser! Vi brukade under många år också använda
Silicon Images videoprocessorer som en länk mellan DVD och projektor.
Detta för att få äkta progressiva bilder. Men nu vi dock
slutat med det eftersom det nu för tiden oftast finns någon
form av de-interlacing i projektorerna. Dessutom finns det idag flertalet
DVD-spelare med intern de-interlacing i samma klass som fristående
processorer. Klicka på bilden för länk till tillverkaren
Jenving Technology AB.
Filmduken som tar emot
alla bilder är en 4 meter bred EuroScreen FrameVision
1.1 gain. Det är den absolut största 16:9-filmduk som går
att få in i ett normalt rum med 2,5 meter i takhöjd. På den
enorma ytan kan vi förutom full projicering även lätt projicera
två "mindre" 100 tums-bilder bredvid varandra (testobjekt mot
referens) med den ena bilden spegelvänd så att exakt samma bildinformation
möts sida vid sida. Detta gör att det går ganska snabbt att upptäcka konkreta
skillnader i bildåtergivning. Utan en sådan här direkt ”shoot-out” (jämförelse)
är det mycket svårt att se alla eventuella små avvikelser eller fördelar
och göra en riktigt ärlig utvärdering. Klicka på bilden för
länk till tillverkaren Bjurab Sweden AB.
Referensprojektor: Optoma
ThemeScene H79 – prestanda i biografklass!!!
Tycker man inte om den här projektorn så lär man inte
tycka om projektorer över huvud taget! Klicka på bilden för
länk till leverantören i Sverige: Projektorsystem
AB.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Testfilmerna
Vi använder endast filmer med erkänt hög bildkvalitet för
våra tester, och uteslutande i PAL-format, då branschen i
Sverige ej längre stöder import-NTSC. Vår arsenal består
bland annat av: Sagan om Ringen (trilogin) – SpecEd, Toy Story 2,
Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc –
SpecEd, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl.... Vi vill här
passa på att slå ett extra slag för senaste filmen i
Star Wars sagan, Episode III – Revenge
of the Sith. Denna DVD har inte bara den praktiska THX-Optimizer
tillgänglig utan är även en film med ypperligt material
för att testa bildåtergivare. Filmen är ett visuellt spektakel
i effekter och en orgie i färger, kontrastväxlingar, mörka
scener, ljusa scener, bilddynamik, detaljer och panoreringar och med en
skärpa av aldrig tidigare skådat slag. Denna film är synnerligen
lämplig för att testa vad en projektor går för på
alla möjliga sätt anno 2005!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
|
STEG 1: Kalibrering
& justering
Bilden kalibreras tidigare först och främst med hjälp av Avia från
Ovation Software samt Video Essentials från Joe Kane
Productions. (Se ”Länkar”).
Tyvärr är dessa utmärkta kalibrerings-DVD:s dock skapta, optimerade och
avsedda för NTSC-utrustning. Det innebär bland annat att man inte kan
använda dessa DVD:s för inställning av ljusstyrka eller korrekt färgåtergivning
(läs mer under “mätmetoder & bildfysik”), men övriga aspekter som
till exempel skärpeinställning mm fungerar fint. För inställning av kontrast,
färg och ljusmättnad använde vi PAL-versionen av THX-Optimizer
som bland annat finns på DVD-filmen Star Wars Episode I, II
& III. Numera använder vi dock uteslutande THX Optimizer
för alla inställningar. Dessa inställningar finjusteras och
testas sedan med hjälp av diverse DVD-filmer enligt ovan stycke. Alla
testobjekt jämförs med aktuella referensmodeller beroende på testobjektets
pris.
Alla åsikter vägs, efter flera dygns utvärderande eller mer, emot produktens
pris och allt detta vävs sedan ihop till en (förhoppningsvis) informativ
och guidande artikel till ditt val av projektor. I kombination med ditt
eget omdöme, tycke och smak hoppas vi att detta skall kunna leda dig fram
till rätt produktval för just dig. (Läs gärna vår ”Disclaimer”).
STEG 2: Bedömning
av bildaspekterna
Här nedan listar vi alla de aspekter vi väger in under ett test. Denna
lista bockas av och gås igenom punkt för punkt efter att varje maskin
är så noggrant inställd och kalibrerad som möjligt. Panelen (de testinblandade)
för separata anteckningar vilka senare bildar grund för gemensamma diskussioner.
Summan av dessa resultat ger ett omdöme om hela produktens prisvärdhet
och ett betyg! OBS: Nedan förekommer en hel del terminologi
som förklaras närmare i vår ”Ordlista”.
Vissa upprepningar kan förekomma för er som läst vår
"disclaimer" ovan :)
Totalbild
Detta omdöme skall spegla vår uppfattning om bildens totalkvalitet.
Helt enkelt: får du en bildkvalitet värd priset? Kostar projektorn
till exempel runt 100 000 kronor så förväntar vi oss självklart en
knockout-kvalitet! Ligger prislappen däremot runt 10 000 kronor så
är kraven och förväntningarna naturligtvis inte så höga.
Ljusflöde
Här tittar vi efter aspekter som: Är uniformiteten bra? Dvs sprids
ljuset jämt över hela bildytan eller förekommer det ”hot-spots” (ljusare
partier) vilket inte är önskvärt. Känns bilden tillräckligt ljusstark
eller kanske FÖR ljusstark? Är bilden fadd och blek eller så ljusstark
att det nästan rinner i ögonen? Förstör ljusflödet kanske svärtans nivå?
En vanlig missuppfattning i hembiosammanhang är nämligen att en projektor
måste ha MASSOR med ljus för att prestera maximalt. Ju mer ljus, desto
bättre, tror många! Men faktum är att en projektor med LCD-, DLP-, D-ILA-
eller LCoS-teknik som bara skall användas i en hemmabio med ca 100"
bild behöver inte ge ifrån sig mer än ca 700-1000 ansilumen för
bästa resultat. Under 500 AL gör projektorn dock ganska begränsad när
det gäller att få riktigt stora bilder och hög dynamik, men över
1500 ansi ger å andra sidan i regel sämre svärta och alltför kraftigt
ljus som kan vara mycket jobbigt för ögonen i riktigt upplysta scener.
Vid dessa ljusstyrkor kastar dessutom duken ifrån sig ännu mer ”onödigt”
ljus som mest reflekteras på rummets tak och väggar tillbaka till duken.
Detta får då följden att svärtan bleknar vilket i sin tur gör att bildens
kontrastförhållande blir lägre. Över 1200 ansi är i regel direkt onödigt
och oftast ett sämre val än en mer begränsad ljusstyrka kring 700-1000,
så vida man inte vill nyttja större bilder än 100 tum.
Så i detta fall kan man säga att taket/behovet för ljusflöde inom
hembioanvändning numera är nått. Skall man använda högre ljusstykor
så blir det ett krav med iriskontroll eller avancerad DLP-teknik
(Läs mer under ”Mätmetoder & bildfysik”
för mer info om ljus och ansilumen).
Det finns dock en variant på detta. Genom att kombinera
en projektor med högt ljusflöde (säg 1500-2000 ansi) ihop med en filmduk
med ”minus-gain”, alltså under 1,0 gain (gråa dukar) så kan man uppnå
mycket goda resultat. Speciellt i fråga om kontrastomfång. Det höga ljusflödet
bromsas upp en aning av den gråa duken samtidigt som svärtan lyfts ned
till en betydligt lägre nivå. Vi har tidigare provkört ljusstarka businessprojektorer
ihop med en 0,95 gains duk från Stewart Filmscreen (GrayHawk) med mycket
goda resultat. Ännu bättre blev det med 0,8 gain! OBS! Vi vill
också starkt påpeka att ovanstående ljusmängdsfilosofi inte gäller
för CRT-projektorer då det är viktigt att skilja på ansilumen och lumen.
En CRT-projektors ljusflöde fungerar på ett helt annorlunda sätt som beskrivs
närmare under ”Bildåtergivningstekniker”.
Att mäta en CRT-projektors ljusflöde gör man bäst med måttet lumen och
tekniken ”peak white” (se ”Mätmetoder
& bildfysik”).
Svärta
Bildens förmåga att återge djup svärta är direkt relaterat till
ljusflödet. Med alltför högt ljusflöde blir det som sagt mycket svårt
att skapa bra svärta. Enkelt översatt kan man ju säga att det är svårt
att ”lysa mörker”. Bra svärta är så djup och mörk som möjligt UTAN
att släcka ut eventuell bildinformation som kan finnas bildens lågdagrar
(mörka partier). Tag en stjärnhimmel som exempel: En projektor kan visa
denna himmel som ganska grå i stället för svart men full med stjärnor,
medan en annan projektor kan visa samma himmel betydligt mörkare, men
med betydligt färre antal synliga stjärnor. Kanske en smaksak vilken av
dessa två som är att föredra, men de flesta håller nog med om att stjärnhimlen
skall helst se så svart ut som möjligt samtidigt som så många stjärnor
som möjligt bör synas. Helst alla naturligtvis! Lagom mycket ljus i kombination
med en djup svärta skapar tillsammans ett stort, härligt och omfångsrikt
kontrastomfång. Tyvärr är det endast CRT-projektorer som klarar denna
kombination av starkt ljus och mörker fullt ut. Andra tekniker innebär
alltid en kompromiss på denna punkt! Men döm nu inte ut CRT-alternativa
tekniker helt bara på grund av detta, för inte ens en biografprojektor
klarar detta maximalt. Som sagt, det är svårt att "lysa
mörker". (Läs mer om svärta under “Mätmetoder
& bildfysik”).
Kontrast
Detta är samspelet mellan ljus och svärta... en av de
absolut viktigaste egenskaperna. Värdet ”X till 1” (X:1) skall visa skillnaden
mellan högsta ljusflöde (kritvitt) och djupaste svärta (svart). Utan hög
kontrast ser bilden fadd, blek och platt ut. Hög kontrast ger djup, tryck
och dynamik i bilden. Ju högre kontrast projektorn kan återge utan
blödningar (”blooming”) desto bättre. Ögat sades tidigare kunna uppfatta
skillnader upp till 1200:1. "För hög" kontrast kan
dock göra bilden överstyrd i högdagrar och skapa bildbrus och vitblödningar
som förstör upplevelsen genom att begrava detaljinformation. Vi ser alltså
efter hur långt man kan pressa kontrasten innan den slår över och fastställer
ett OSD-värde där. En del projektorer kan med fördel köras med
fullt kontrastpådrag, medan andra slår över direkt när man rör vid den
parametern… Kontrast kan mätas och anges på olika sätt. ”Ansi-kontrast”,
eller ”checkerboard contrast” som den även kallas, representerar det mest
rättvisa värdet som säger mest om bildens djup och dynamik efter kalibrering
för filmtittande. Det andra värdet kallas ”Full On/Off” och
är tyvärr det värde som de flesta tillverkare envisas med att använda
i sina specifikationer eftersom det visar MYCKET högre värden
som inte stämer med bildens funktion vid filmvisning. Dessutom fuskas
och överdrivs det ofta en hel del på denna punkt, så tag dessa värden
med en rejäl nypa salt. Att mäta kontrast 100 procent korrekt kräver
ganska speciella förutsättningar och regler enligt American National Standars
Institute (ANSI). Förbiser man någon av dem så är det ganska lätt att
fuska. Så läs inte alla specifikationer med automatisk övertygelse om
att de stämmer till 100 procent, speciellt inte när det gäller kontrastvärden
och ljusflöden. Se dem istället som en fingervisning och en relativ jämförelse
modeller sinsemellan! (Läs mer om kontrast under “Mätmetoder
& bildfysik”).
Skärpa
Här tittar vi efter hur skarpa bilder projektorn kan återge
utan uppkomst av konturskuggor (även kallat spökskuggor) eller någon
annan form av oönskad överstyrdhet. Alltför hög skärpeinställning kan
”lägga på” bildinformation som gör bilden grötig och svårdefinierad i
detaljerna. Så hög skärpa som möjligt utan att det bildas konturskuggor
är naturligtvis önskvärt. Ett bra värde att nå är 5,8 MHz
detaljåtergivning (kan testas med kalibreringsskivor som ”Avia” och ”Video
Essentials”). Upplösningen i kombination med projektorns scaling och de-interlacing
har en avgörande roll här.
Färgåtergivning
Detta är kanske den viktigaste bildaspekten av dem alla. Det
är i alla fall den tveklöst mest komplicerade av dem alla. Korrekt färgåtergivning
beror på så många olika faktorer att det nästan kan jämföras med den invecklade
vetenskapen kring ljudåtergivning. Maximalt resultat kan nämligen endast
uppnås om alla förutsättningar möts till hundra procent. Och det mänskliga
ögat är kritiskt, speciellt ett vant öga! Hudtoner, vatten, eld, växtlighet,
himlen, djur mm är alla exempel på föremål som de flesta betraktare känner
igen färgmässigt. Om vi till exempel ser på en film som delvis utspelar
sig i vegetation så förstår nog alla som ser på filmen att färgåtergivningen
är defekt om träden är blåa och himlen är grön? Och så vida vi inte ser
på en alternativ sciencefiction så reagerar nog alla betraktare om människorna
i filmen ser lila ut i ansiktena? Eller om elden är rosa, lejonet lila
och vattnet rött? Med andra ord: när det gäller färgåtergivning så accepterar
eller refuserar ett mänskligt öga naturligt bekanta föremål ganska lätt.
Men hur är det med obekanta föremål då? Hur skall man veta om en bil,
en farkost, en dinosaurie eller ett annorlunda klädesplagg har de färger
de hade i ”verkligheten” på inspelningsplatsen eller som filmmakarna hade
önskat? Ja det enda sättet att vara helt säker på detta är naturligtvis
om projektorn (eller dyl bildåtergivare) är korrekt färgkalibrerad. För
vad du än visar genom din projektor så faller upplevelsen så småningom
om den inte kan återge alla färger på ett så korrekt som möjligt. Läs
mer om det komplicerade ämnet med färg under “Mätmetoder
& bildfysik”. Vår bedömning på denna punkt hanterar hur som helst
ren träffsäkerhet inför extremt vana och kritiska konsumentögon plus eventuella
kalibreringsmöjligheter och deras omfattning och resultat. Rätt färgåtergivning
nås lättast genom korrekt återgivning av svart/vita bilder (dvs gråskala)
och för denna justering krävs en vitbalans! (Även kallad RGB-balans).
Färgblödningar, dvs när en färg ”rinner utanför” sitt objekts konturer,
är en annan aspekt som kan dra ned omdömet även om färgmättnaden och färgtemperaturen
är på topp…
Fläktdämpning
Säger sig självt. Ju bättre dämpning desto mindre risk för störande
surr under tysta filmsekvenser. Det optimala är naturligtvis en helt ljudlös
projektor men under 30 dB anses som ganska diskret! Under 25 är "state
of the art". Under 19 är drömmen!
Design
Utseende och finish (i och för sig en smaksak), anslutningar, knappar
och kontakter och deras placering, eventuella skruvfötter, mm vägs in
under denna aspekt som definitivt är den mest subjektiva och minst betydelsefulla
av dem alla. MEN nog vill vi definitivt påpeka om en tillverkare faktiskt
lagt ett extra lager krut på att tillverka en konsumentprodukt som inte
bara presterar bra, utan även ser bra ut. Betalar man som konsument ett
fem-siffrigt belopp så är det väl roligt om produkten även ser lyxig och
fräsch ut samt har en hel del praktiska detaljer?
Användarvänlighet
Denna punkt är i viss mån relaterat till designen. Manualens upplägg,
installationens omfattning, takmonteringsmöjlighet eller icke, OSD:ns
(menysystemets) upplägg, strömförbrukning, fjärrkontroll, eventuella tillbehör
och deras priser, skötsel och rengöring, kostnad för lamp- eller rörbyte,
mm. Allt detta påverkar vår uppfattning om produktens användarvänlighet.
Totalintryck
Totalbildens kvalitet vägs till slut ihop med alla andra ovan listade
aspekter. Med andra ord är detta ett omdöme om hela produktens prisvärdhet!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
STEG 3: Betygsättning
& ev utmärkelser
Se "Projtoppen".
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter att alla ovanstående aspekter är noggrant genomgångna används
alla anteckningar från dessa punkter som mallar och förlagor till den
text som slutligen blir en artikel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
|