BILDÅTERGIVNINGSTEKNIKER Även om du har ett riktigt optimalt dedikerat hembiorum med rent och blytungt ljud från en grym ljudanläggning, perfekt mörkläggning med mattsvart tak och mörka reflexfria väggar, bra film i DVD-spelaren, sköna sittplatser, trevligt sällskap och goda nypoppade popcorn, så blir det ända inte en optimal filmupplevelse om du inte har en bra bildåtergivare! Vi skall i denna artikel mest prata projektorer, men många konsumenter föredrar naturligtvis också andra lösningar än just frontprojektion. Bakprojektion (storbilds-TV:s) är ett exempel, plasmaskärmar är ett annat, men majoriteten använder självklart vanliga TV-apparater. Men hur fungerar då de olika teknikerna och vad är det som skiljer dem åt?... © 2005 BigScreen Entertainment
Det var tysken Karl Ferdinand Braun som 1897 gjorde det avgörande steget genom att utveckla katodröret som än idag i princip fungerar likadant. Ryssen Vladimir Kosma Zworykin, stationerad i USA, förde arbetet vidare och tog 1929 fram ett fungerande bildrör kallat Kinoskopet. 1947 var färg-TV:n ett faktum. Numera är finesser som 100 Hz, digitalt kamfilter och andra digitala bildförbättringskretsar mer eller mindre standard på en modern tv och än idag så står, i vår smak, vanliga tv-apparater för den absolut bästa bildkvaliteten! "Nackdelen" är dock bildstorleken som med sina maximala 36-40" knappast räcker för en övertygande bioupplevelse. För att nå "BigScreen-standard", det vill säga hembio enligt våra normer, så måste man börja på minst 100 tum anser vi! ;)
Karl Ferdinand Braun (1850-1918) & Vladimir Kosma Zworykin (1889-1982) ----------------------------------------------------------------------------------------------------
CRT Hur fungerar CRT? Katoden är den negativt laddade metallelektroden, placerad i ett vakuum i bildröret, som vid upphettning alstrar elektroner. Framför den sitter en anod som är den positivt laddade metallelektroden som drar till sig elektronerna från katoden. Denna ström av elektroner fokuseras och accelereras av flera anoder till en stråle som skjuts vidare via tre sammanbyggda ”elektronkanoner” genom rörets vakuum mot den fosforbeklädda glasskärmen. När fosforskiktet träffas av elektronstrålen antänds det och glöder vilket skapar ljus. Med hjälp av kopparspolar, deras magnetfält och voltstyrkor styrs elektronstrålen horisontellt och vertikalt för att snabbt ”måla upp” bilden vi vill se. Detta sker med ungefär samma upplägg som vi läser en text fast det sker med en sådan otroligt hög hastighet att inget mänskligt öga kan uppfatta det. En TV-apparat fungerar på ungefär samma sätt som en CRT-projektor. Den största skillnaden är att man här använder ett bildrör istället för tre, det vill säga en elektronkanon (egentligen tre, men de är sammanbyggda till en enhet), samt en bildskärm. (Se illustrationen ovan). Denna bildskärm skall också, till skillnad från CRT-projektorerna, innehålla alla tre grundfärger på samma skärm. Därför lägger man dem omlott som RGB-pixlar (vanligast) eller som vertikala RGB-linjer (Sony Trinitron). Dessa pixlar eller linjer kan man med lätthet se med blotta ögat om man tittar riktigt nära sin TV-skärm. En skuggmask eller en ”apature grill” (Sony Trinitron) ser till att de tre elektronstrålarna träffar exakt rätt punkt på skärmen. En stråle för de röda bildpunkterna, en för gröna och en för de blå. En trio med en röd, en grön och en blå pixel bildar tillsammans en bildpunkt som, när ”den” träffas av elektronstrålen, kan återge vilken färg som helst. Mängden spänning som antänder varje pixel ger ett samspel dem sinsemellan (additiva färger) som genererar de färger vi uppfattar på skärmen (TV) eller på duken (projektor). (Läs mer om färger under ”Mätmetoder & bildfysik”). Eftersom bildrör är gjorda av glas så blir de väldigt tunga vid större storlekar och bland annat därför har industrin valt att mer eller mindre stanna vid ca 36 tum som maximal storlek. Vill man ha större bild än så, så är det projektorer eller plasma som gäller…
En storbilds-TV är i regel helt enkelt en CRT-projektor inbyggd i en ”låda” för att i princip fungera som en reguljär TV-apparat i storformat. Tekniken kallas också "bakprojektion". Till skillnad från en frontprojektor får kunden här (utan behov av extra tillbehör) alla finesser som känns igen från reguljära TV-apparater. TV-tuner med alla möjliga kanaler, bild i bild, Text-TV, osv… En frontprojektor kräver ju som regel någon form av extern TV-mottagare för att fungera som en storbilds-TV (till exempel en video). Med hjälp av en par stora speglar projicerar man en bild bakifrån (inifrån lådan) upp till storbilds-TV:ns halvtransparanta skärm i storleksklassen 40-60 tum. Här är konvergensinställningen helt avgörande för bildens kvalitet. Rätt inställd är en bakproj av idag ett mycket bra storbildsalternativ, men kalibreringsomfattningen brukar dessvärre vara ordentligt nedbantad jämfört med frontprojektorerna. Tekniken är en mycket bra kompromiss för dem som vill ha en större bild än en vanlig TV, men som inte vill gå hela vägen till en frontprojektor med filmduk. Bakprojektorer finns även med LCD och LCoS-teknik.
En CRT-projektor fungerar i princip som tre TV-apparater i en. Tre stycken elektronkanoner beskjuter varsin fosforbelagd glasskärm vars fosforskikt ”antänds” (det vill säga glöder) i de respektive grundfärgerna rött, grönt och blått. Ljuset alstras av det antända fosforskiktet i varje rör och kastas därefter vidare ut genom stora linser till duken där konvergensen blir väldigt viktig. Det betyder att alla tre bilder måste passas in perfekt på duken och överlappa varandra för att undvika färgskuggor och suddighet. Projektorernas maximala upplösning och ljusflöde beror dels på den maximala skanningsfrekvensen (läs mer om skanningsfrekvenser här), men även mycket på bildskärmarnas storlek i varje rör. 6-, 7-, 8- samt 9 tum är de vanligaste storlekarna inom hemmabio, men de finns även i 5- och 12 tums utföranden. Även typen av fokusering spelar roll. Elektromagnetisk fokusering är något bättre än elektrostatisk tack vare att tekniken genererar en mindre (det vill säga smalare) och ”vassare” elektronstråle. Betydelsen av vätske- eller luftkoppling (”coupling”) skall inte heller underskattas. Det handlar om huruvida projektorn har ett lager vätska innanför sina linser som hjälper att kontrollera färger och svärta, eller om den endast jobbar med luft. Detta är alltså grundfunktionerna i de tre rör/linser som sticker ut ur CRT-projektorns skal. Rent teoretiskt har en CRT-projektor under lång
tid varit "överlägsen" alla andra projektionstekniker. Här finns
möjligheter till maximal svärta, extrema HDTV-upplösningar, enorma kontrastförhållanden,
äkta och multipla bildformat, klockrena färgtemperaturer, mm, mm… Men
i praktiken brukar dock oftast en bra TV-apparat, på grund av sitt pris,
vara ett betydligt mer prisvärt köp om man kan leva med den begränsade
storleken, som i sin tur just därför även döljer eventuella bildåtergivningssvagheter
ganska bra. ...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
LCD Hur fungerar LCD?
Tre stycken RGB-pixlar från varsin panel bildar alltså tillsammans en bildpunkt som, med hjälp av ljuset från lampan, kan återge vilken färg som helst. Pixlarna ligger i ett rutnät på varje panel och förses via transistorer med små mängder spänning för att ”tända” eller ”släcka” respektive adresserad pixel. Denna teknik kallas från och med 2006 för "3LCD" för att tydligare påvisa att man arbetar med tre paneler... Detta sker egentligen genom att flytkristallerna med hjälp av spänningsimpulserna
ändrar position (se illustration bredvid) och således polariserar
ljuset (likt solglasögon) från lampan ”till” (släpper igenom)
eller ”från” (stängt) innan det kastas ut via linsen vidare till duken.
Detta innebär att det är ganska lätt att få högt ljusflöde, men svårt
att åstadkomma riktigt djup svärta. Det är ju svårt (läs omöjligt) att
”lysa svart” eller att blockera lampljuset helt med polariserande flytkristaller,
som det egentligen handlar om. Tänk också på vår grundregel som säger
att bilden kan inte bli mörkare än vad duken är i sig självt i rummet
utan belysning! Det är ju bland annat därför en biografsalong
är mörk, inte för att projektorn är ljussvag. Grundregeln är MYCKET
enkel: maximal svärta kräver maximal mörkläggning!
Tyvärr blir UHP- och liknande projektorlampor också extremt heta och projektorerna skulle därför förstöras snabbt om inte det fanns en fläkt som kyler ned både lampan och LCD panelerna. Detta medför också ett ganska högt surr som gör allt för att störa stillsamma partier i filmen. Det finns ett fåtal modeller på marknaden där tillverkaren verkligen lagt energi på att försöka få ned detta missljud. Under 30 db räknas som relativt diskret. Teknikens stora fördelar är att LCD maskiner oftast är av plug n´play modell som vem som helst kan ”installera”. Du får oftast mycket hög ljusstyrka och hög upplösning vilket passar perfekt för dig som även vill använda din projektor som dataproj i något mer upplysta miljöer. Färgåtergivning har länge varit en svaghet för LCD tekniken. På gamla modeller ser det till och med lite ”pastellaktigt” och overkligt ut, men nu verkar det som att industrin kommit till rätta med detta. De flesta moderna LCD-projektorer genererar faktiskt mycket god färgåtergivning som dessutom ofta kan kalibreras i ganska omfattande utsträckning.
Vertikal bandning?
Iris Delay?
"Smoothing"? (endast TV)
Uniformitetsproblem? (endast TV)
Tekniska skillnader mellan D5-baserade projektormodeller, december 2005
...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
DLP / DMD Hur fungerar DLP? Under varje mikrospegel finns en liten krets som med hjälp av små elektrostatiska laddningar får varje spegel att vinkla sig i två lägen (”till” eller ”från”) i +/- 10 grader och därigenom spegla ut ljus från projektorlampan (till) eller inte (från). (Se illustration nedan). Vinklingen från och till ger en ”svart”, respektive en vit pixel/bildpunkt. Detta motsvaras i den digitala världen av ettor och nollor vilket alltså gör DLP till en helt digital teknik. Gråskalor skapas genom att spegeln flippar fram och tillbaka i en så hög hastighet att det svarta och det vita inför ögat blandas till grått ljus. Allt detta sker cirka 5000 ggr per sekund!
RGB-flimmer eller "Regnbågar
/ Regnbågseffekten"? Huruvida man uppfattar RGB-flimmer eller ej beror till stor del på vilken typ av färghjul tillverkaren har valt och rotationshastigheten på denna. De första DLP-modellerna (ursprungligen enbart för data) hade endast tre färgfält. Ett rött, ett grönt och ett blått plus i vissa fall även ett "tomt" vitt fält för att ge mer ljus i bilden, vilket passar bra för presentationsprojektorer som skall köras i ljusare miljöer än hembiorum. Dessa benäms RGBw med "w" för "white"! Men på senare tid, i och med hemmabions utbredning, så har man utvecklat färghjul som passar bättre för video än för data. De senaste modellerna idag har två färgfält per grundfärg (RGBRGB) för mer fyllig färgdynamik och ibland även ett eller till och med två extra fält som är mörka för att bättra på svärtan. Dessa kallar vi (RGBdRGB eller RGBdRGBd) med "d" för "dark". Här nedan listar vi alla de färghjul som finns och har funnits sedan starten...
"Dithering"?
Andra mindre bra egenskaper är det ofta förekommande höga fläktljudet. Dessa projektorer blir, precis som LCD-projar, mycket heta och kräver därför kylning för att inte gå sönder. Fläktljudet kan i vissa fall i och för sig kan vara något lägre än hos en LCD maskin, men det förstärks å andra sidan av det vinande ljudet från det snurrande färghjulet vilket gör att DLP ofta låter mer än LCD.
1, 2 eller 3 chip?
I en 2-chips DLP delas lampans ljus först upp av ett färghjul med gult (rött + grönt) och magenta (rött + blått). Därifrån går ljuset till prisma som delar upp ljuset och skickar röda våglängder till en egen DMD medan grönt och blått ljus tillsammans (cyan) delar på den andra DMD:n. Cyan ihop med rött genererar slutligen alla färger tillsammans.
En 3-chips DLP fungerar principiellt som en 3-chips LCD. Man delar upp ljuset i alla tre grundfärger (rött, grönt och blått) via ett prisma. De tre ljusfärgerna träffar därefter en varsin DMD där det reflekteras innan bilden projiceras ut till duken. Denna teknik tillåter mycket högre ljusstyrkor samt eliminerar dessutom behov av färghjul och därigenom all risk för färgflimmer. 3-chips DLP spås, som tidigare nämnt, vara framtiden inom biografprojektion och visningar har redan pågått i USA sedan 1999 då Star Wars Episode I hade premiär.
...
... NYHET för 2002: Sommaren 2002 lanserade Texas Instruments de första DLP-projektorerna med deras nya så kallade "Black Chip-teknik". För oss hembiointresserade är det framför allt HD2-chippet (se bild nedan) som ter sig mest intressant. Den nya DMD-kretsen tar över efter den gamla "HD1 DDR" och får det fullständiga namnet "HD2 MUSTANG LVDS". Både HD1 och HD2 är DMD-kretsar med HDTV-upplösning i 720p (det vill säga 1280 x 720) och 16:9-format. Skillnaden är att HD2 jobbar med 12 graders tilt (lutning) på sina speglar, till skillnad från de tidigare generationernas DMD med 10 graders tilt (se ovan). Resultatet av detta blir avsevärt förbättrad svärta eftersom projektorn nu kan spegla bort en större del av det totala ljusflödet där det inte behövs. Därigenom krymper kvalitetsskillnaden i svärtdjup jämfört med CRT och redan har vi sett prov på att DLP-tekniken snart kommer att slå ut och avaktualisera CRT-projektorernas 30-åriga regeringstid. Läs mer i testavdelningen... NYHET för 2003: Nu var det dags igen för nästa uppgradering i och med releasen (hösten 2003) av DMD-chippet "MUSTANG HD2+". Tiltningen på speglarna är densamma (12 grader), men man har gjort andra justeringar i helheten för att maximera träffsäkerheten och renheten i färgåtergivningen samt framför allt sänka svärtan ytterligare genom att maska av bättre kring själva DMD:n. Man har även lyckats dölja den lilla fästpunkten på varje spegel vilket skall öka ljusflödet med ca 10%. Allt detta pressar upp kontrastvärdet till ännu högre nivåer. Man tar i regel oftast även hjälp av ett 7-segments färghjul (RGBdRGB) med ett extra fält som är mörkt ("d" för Dark) istället för 6 som det var innan (RGBRGB). Enligt uppgift ger detta en kontrastökning med upp till ca 50%! Med HD2 nådde man kontrastvärden på 3000:1. Här skall man enligt marknaden ha nått ända upp till 5000:1... Det ser allt mörkare ut för CRT-projektorernas framtid och allt ljusare för DLP-tekniken! NYHET för 2004: Texas Instruments släpper nu ett nytt chip som passar perfekt för PAL-signaler. Chippet går under benämningen Matterhorn och är en widescreenversion av XGA-chipen. Som alla vet (efter att ha studerat vår sida "Allt om bild - Upplösningar...") så har XGA en upplösning på 1024 x 768 pixlar. När man kör widescreen på en XGA-upplöst projektor använder man endast 576 av de 768 horisontella linjer med pixlar som finns i vertikalled. Resten går till det "döda" utrymmet som projicerar "svarta" kanter (även fånigt kallat "sorgband") ovan och under bilden. I och med detta får man något som kallas för "letterbox-bild" och inte vad man kallar "äkta widescreen", det vill säga äkta 16:9. Man får en widescreenbild som liksom på en traditionell TV "bakas in" i det 4:3-utrymme som finns. Med andra ord blir bilden lika bred, men betydligt mindre på höjden för att få plats. Med "äkta" menar man att projektorn (eller vilken bildåtergivare man nu talar om) måste kunna visa en 16:9-bild UTAN att släcka ned pixlar som måste gå till svarta kanter. För detta krävs naturligtvis att bildåtergivaren är skapt med just 16:9-format på sin bildyta, och inte 4:3. 16:9-projektorer finns det gott om idag, men inom just DLP är just Matterhorn-chipet unikt på det sättet att det, trots att det är baserat på XGA-upplösning, ändå "råkar" passa vår europeiska PAL-upplösning perfekt. PAL är ju som bekant en signal bestående av 625 linjer, varav 576 är synliga på en TV. En PAL DVD skall enligt uppgift vara lagrad med 720 x 576 pixlar och detta skall därför rent principiellt (och slupmässigt) passa den 576-upplösta Matterhorn-DMDn perfekt, utan att det skall behövas någon avancerad skalning av signalen. Därför kallas 1024 x 576 numera för "WPAL" (Wide-Pal) precis som 1366 x 768 kallas för WXGA (Wide-XGA). Det är ALLTID höjden som avgör upplösningen då man pratar om linjer (480p, 576p, 720p, 1080i...). Högre upplösning med tillhörande skalning använder man för att kunna öka och maximera bildstorlekar och minska betraktningsavstånd utan att bilderna ser för pixliga ut. Men med rimliga bildstorlekar och vettiga avstånd räcker 576 linjer långt.! NYHET för 2005: DLP utvecklas vidare med nya DMD:n kallad "Dark Chip 3". Vi är dock något irriterade på Texas Instruments och branschen som ständigt ändrar sina namn på tekniska komponenter. Egentligen borde detta chip hetat "HD3" enligt ovan HD2 och HD2+, men så blev det inte och nu refererar man därför bakåt till tidigare generationers DMD (med 12 graders spegeltilt) som Dark Chip 2! Förvirrande så det räcker, eller hur? Hur som helst så är detta nästa kliv för TI med ytterligare förbättrad ljuskontroll som skall enligt uppgift ge kontrastförhållanden på det dubbla från HD2+. Nu pratar man 10 000:1 i kontrast. Ja jösses, det är till att ta i, men visst ser det bra ut. Det gör det verkligen! TACK till Texas Instruments för alla bilder och illustrationer om DLP!
NYHET (december 2005): Se denna video från DLP.COM för en mycket illustrativ överblick av DLP-tekniken: "Texas Instruments : DLP®-demo" ----------------------------------------------------------------------------------------------------
D-ILA / LCoS Hur fungerar LCoS? Ett LCoS-chip i sig genererar inga färger utan bara en gråskala (liksom DLP). Färg måste därför adderas på något sätt. Vilket teknik man använder beror till stor del på om det handlar om ett singelchips- eller trippelchipssystem. 3-chips system är vanligast och här brukar man dela upp ljuset med speglar och ett prisma likt metoden man använder i vanliga LCD-projektorer. Lampans ljus färdas i det här fallet igenom färgfilter och speglar där det delas upp i grundfärgerna rött, grönt och blått. Därefter träffar ljuset ett prisma som tvingar respektive färg till en varsin LCoS-panel. Genom spänningsimpulser via silikonlagret till LCoS-panelens flytkristallager polariseras ljuset att träffa, eller icke träffa de högreflekterande aluminiumpixlarna under kristallagret. De sker alltså genom att flytkristallerna ändrar position att släppa igenom, eller blockera ljuset från att träffa pixlarna. Det reflekterade ljuset kastas därefter ut via linsen till duken.
För LCoS singelship-system finns flera sätt att addera färg. Ett sätt är att färga aluminiumpixlarna i rött, grönt och blått. Ett annat är att använda ett färghjul likt DLP-systemen (singelchip). Philips har tagit fram ytterligare en lösning avsedd för LCoS singelchipssystem som innebär ett slags ”rullande färgpålägg”. Med hjälp av en hårddiskmotor roterar man färgprismorna i optiken vilket gör att bilden ständigt visar alla tre RGB-färger samtidigt på en 3:e del av skärmen vardera. Dessa färgpålägg scrollas över bildytan med en hastighet av 180 Hz. Philips menar att denna lösning ger fullt utnyttjande av lampans kraft, jämfört med ett filtrerande färghjul som bara släpper igenom en 3:e del av ljuset över hela bildytan per färg. Utöver dessa sätt finns ytterligare några varianter att addera färg vilket gör LCoS till det tekniskt sett mest varierande systemet av alla projektionstekniker just nu. Man skulle i vilket fall som helst kunna säga att LCoS-tekniken principiellt sett är en "blandning av LCD- och DLP". I egenskap av att vara teknikens utvecklare var självklart JVC den första tillverkaren att 1998 få ut en LCoS-projektor (JVC DLA-G1000) på marknaden och det skedde alltså under tekniknamnet D-ILA som således är JVC:s egna benämning på LCoS-tekniken. Men på tack vare OEM-avtal så finns nu LCoS även representerat från andra projektortillverkare som till exempel Hitachi, Sanyo och Philips. Fler kommer och även här är bakprojektion under stark utveckling! ...
--- NYHET (maj 2004): JVC förklarar D-ILA-tekniken närmare i denna PDF: ----------------------------------------------------------------------------------------------------
PDP (Plasma) Fujitsu var den första tillverkaren som lyckades få fram en riktig plasmaskärm i 42 tums storlek till försäljning. Miyazaki Plant heter fabriken som ägs helt och hållet av Kyushu Fujitsu Electronics, Ltd. Året var 1996 och produkten ett resultat av oerhört extensiv forskning ända sedan 60-talet. Redan 1989 fanns faktiskt en enkel prototyp i 21 tum från Fujitsu och sedan 96 har alltfler tillverkare gett sig in i leken i förhoppning om att hänga på den våg som på sikt spås slå ut dagens TV-apparater. Innan det sker måste dock priserna sjunka rejält i takt med att kvaliteten ökar. Man skall som plasmakonsument i alla fall definitivt vara medveten om att man inte köper den genomgående bästa bilden idag, även om man köper den coolaste designen. En riktigt bra CRT-TV ger överlag en bättre bild för filmtittande mycket på grund av sin överlägsna svärta. Men självklart finns det andra aspekter med plasma som ändå gör dem intressanta, bland annat möjligheten att hänga skärmen på väggen naturligtvis. Dessutom utvecklas plasma naturligtvis år för år och i slutändan kommer tekniken med stor sannolikhet att ge bäst bildkvalitet. Potentialen finns där, helt klart! Men än så länge (år 2002) har vi en liten bit kvar innan vi når dit och därför är plasmaskärmar med sina höga priser bäst lämpade som displayenheter för företag, inte som hemmabioskärmar eller TV-apparater för gemene man. De stora tillverkarna idag är: FHP (Fujitsu/Hitachi-Plasma display), Panasonic (Matsushita), Pioneer, Nec och LG. Många av de övriga leverantörerna köper alltså teknik från någon av dessa tillverkare. Hur fungerar Plasma? När elektroderna tar emot tillräckligt mycket ström för att nå en viss ”antändningsnivå”, så sker en plasma-urladdning på den dielektriska ytan som resulterar i att det avges ultraviolett ljus. Detta UV-ljus tänder sedan fosforbeläggningen i den adresserade cellen (pixeln) som i sin tur avger sitt eget ljus. Rött ljus alstras från en röd cell, grönt ljus ifrån en grön cell och blått ljus från en blå cell. Under skyddslagret finns cellbarriärer som separerar pixlarna ifrån varandra. Tre celler (pixlar), en röd, en grön och en blå, bildar tillsammans en bildpunkt. Intensiteten i varje färg kontrolleras genom att variera antalet och längden på varje strömpuls som når varje pixel.
TACK till NEC Scandinavia för dessa två illustrationer av plasmatekniken!
Inbränningar ("Burn Ins")?
...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Den vanligaste jämförelsen... Pixeltätheten hos LCD skall enligt uppgift vara ca 60% mot ca 90% på en DLP! Dessa värden är numera dock bättre för båda teknikerna sedan LCD fick D5 och DLP fick DarkChip3... ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Välj noga! Detta är bara en "kort" summering av tekniska skillnader samt fördelar resp nackdelar hos varje bildteknik. Individuella modeller inom varje teknik ger naturligtvis också stora skillnader sinsemellan. Vad man bör eftersträva, oavsett teknik, är ju en bild som är så bra som möjligt. För detta behöver du så hög kontrast som möjligt, naturtrogna färger, hög upplösning med bra interpolering och de-interlacing, djup svärta, bra tryck och uniformitet i ljuset, hög skärpa, bra detaljåtergivning, inga synliga pixlar linjer eller rutnät och inget fläktljud och ja… there you have it! Tyvärr kan du vanligtvis inte få ALLT detta i en och samma produkt, utan det handlar istället om att välja vad som är viktigast för dig! Vad tycker du ser bäst ut? För mig är (förutom BILDSTORLEK) kontrast (svärta & ljus) och färgåtergivning viktigast vilket hjälper mig att välja ut mina favoriter. Vad är viktigast för dig? Lycka till i ditt val av bildåtergivare!
|