FILMDUKAR & BILDFORMAT
De flesta av dem som väljer att satsa riktigt
seriöst på denna givande hobby kommer förmodligen ganska snart att vilja
skaffa sig en projektor, kosta vad det vill! För hur bra ljud du än har
i din anläggning så blir det ju inte riktig BIO om du inte har den stora
imponerande bilden som bokstavligen lyfter in dig och dina vänner i filmens
underbara värld. Men det räcker ju inte med en projektor, man måste
ju ha något att projicera på också! Vad är det då för
skillnad på alla olika dukar och märken?
© 2004 BigScreen Entertainment
|
Dukat för hembio
Bildstorleken har definitivt stor betydelse för bildkvaliteten och
själva duken kan hjälpa dig att få en betydligt bättre upplevelse av dina
filmer, men det behöver inte vara så. I värsta fall innebär det bara en
extra kraftig och onödig utgift. Naturligtvis är ytan man projicerar på
av stor vikt för den slutgiltiga bildens kvalitet, inget snack om det,
men det finns ju också dukar från ett par tusen kronor ända upp till 40-50 000
kronor, eller ännu mer (!!!). Så förr eller senare kommer frågan om huruvida
det verkligen är värt den extra utgiften ofrånkomligt att dyka upp. Personligen
menar jag i första hand att en duk självklart är bättre än ett lakan,
en vit vägg, en målad masonitskiva, persienner (japp, det har jag faktiskt
sett) eller någon annan form av provisorisk lösning. Så långt är jag utan
tvekan överens med dukindustrin, men när det gäller val av filmduk och
prisklass är det inte längre lika självklart. Kända filmdukstillverkare
är (i Sverige) amerikanska Da-Lite, Draper och Stewart
samt svenska Audicom och Euroscreen.
Olika bildformat
Innan vi går vidare så skall vi först ta en snabb titt på de vanligaste
bildformat som används inom filmindustrin för att på ett överskådligt
sätt se de konkreta skillnader som finns dem sinsemellan, samt vilka krav
de ställer på en filmduk...
|
Detta är standardformatet för TV sedan TV:ns och biografens barndom.
Oavsett system (PAL, NTSC eller SECAM) så använder man detta bildformat.
Nackdelen för oss filmdårar är att formatet inte är speciellt
kompatibelt med biograffilmernas moderna bredbilds-format, även om
de allra första biograffilmerna faktiskt hade just detta format också.
Det kallades då ursprungligen för ”Academy Standard”,
men nu pratar vi alltså de allra äldsta formerna av biograf
där det var stumfilm med en orkester framför. När ljudfilmen
kom och hela filmindustrin utvecklades, så gjorde även bildformaten
detsamma och filmerna blev bredare. Det var därför man på 70- och
80-talet ofta kunde se gamla biofilmer på TV (John Wayne-westerns och
liknande) där hela bilden var hoptryckt horisontellt för att få plats
i TV rutans nästan fyrkantiga form. Inte så snyggt! Dessutom säger många
forskare att TV:ns bildformat egentligen är rätt långt ifrån vad våra
ögon mår bäst av att titta på…
|
Här ser vi det nya standardformatet också känt som ”widescreen”
även om ”riktig” widescreen egentligen är 1,85:1. (Se nästa format). 16:9-formatet
är standard på det amerikanska HDTV-systemet samt på de flesta
nya TV-apparater. 16:9 widescreen är ett överlägset val för dig som vill
satsa riktigt seriöst på hemmabio, även om det innebär något mindre 4:3-bilder
(TV-bilder) med svarta kanter på sidorna…
Här ser vi skillnaden mellan 16:9 här ovan och det äkta widescreen
formatet 1,85:1. Det är ingen stor skillnad vi pratar om. 1,85:1 är mer
eller mindre standard inom 35 mm film, dvs biograffilm. Vissa episka
mastodont-filmer (till exempel ”Titanic” och ”Star Wars” är dock filmade
med det allra bredaste formatet 2,35:1 CinemaScope (se nedan)…
CinemaScope är det absolut största film-formatet
och även det dyraste att spela in med. Därför ser man det inte alltför
ofta utan bara i riktigt påkostade filmer. En 2,35:1-film visad på en
4:3-TV blir extremt liten! På en 16:9-TV blir det mycket bättre…
Vad är då fördelen med 16:9?
Med en 16:9-bild återges
både 4:3- och 16:9-bilder med full (vertikal) linjeupplösning!
På en 4:3-bild visas endast 4:3-bilder med full
upplösning eftersom alla bredbildsformat som 16:9 och dylikt måste
visas med svarta "kanter" ovan och under bilden! Ju bredare
filmformatet är, desto tjockare blir dessa kanter (se nedan) och
desto mindre blir själva bilden. Och ju mindre bilden blir, desto
mindre upplösning använder projektorn för att återge
bilden vi ser. Kika på illustrationerna här nedan som visar hur olika
filmformat ser ut på en 4:3-bild respektive en 16:9-bild. Jämför speciellt
skillnaden på en 2,35:1-film visad på en 4:3-proj/TV mot en 16:9-proj/TV.
Jag tror dessa bilder talar för sig själva, inte sant? De flesta dukar
finns i både 4:3- och 16:9-utförande, beroende på vad du har för projektor.
Projektorer med äkta 16:9-visning blir allt vanligare, så en sådan duk
kan vara att föredra för dig som har eller skall införskaffa en 16:9-proj.
|
Emulerad biograf
För att skapa så bra förutsättningar för din projektionsbaserade hemmabio
som möjligt så krävs att du i största möjliga mån kan efterlikna förhållandena
i en riktig biografsalong. Bilden som projiceras kastas ju på en vit duk
till skillnad från din tv, som har ett grått, och i vissa fall nästan
svart, bildrör (skärm). Att salongen är mörk beror inte på att projektorn
är ljussvag, utan på att minsta lilla eventuella ljuskälla skulle reflekteras
på duken och minska detaljerna i de mörka delarna av bilden (lågdagrar).
Med andra ord så kan du inte få riktigt bra svärta och kontrast i dina
bilder om inte rummet är helt kolmörkt. Vår grundregel lyder som följer
”Bilden kan inte bli mörkare än vad duken i sig
är i rummet utan ljuset från projektorn”. När projen är avstängd
skall man alltså helst inte kunna se duken överhuvudtaget! Ultimata förutsättningar
är därför svart tak som hindrar ljusreflektioner tillbaka till
duken, mörka matta väggar, inga onödiga föremål med blanka ytor och inga
fönster eller andra ljuskällor. Detta är optimala förutsättningar i ett
projektorbaserat hemmabiorum! Vad skiljer då olika dukar åt
och vad betyder till exempel "gain"?
Kompensering med ”Gain”
Vad det i första hand handlar
om när det gäller filmdukar med gain är en slags kompensering av ljusförlusten
man får vid stora bilder. Ju större bild
du har, desto större blir kravet på högt ljusflöde. Men
ju högre ljusflöde - desto sämre blir också svärtan!
= Dilemma! Duken kan naturligtvis inte
skapa mer ljus än vad projektorn kan ge ifrån sig, men vad vissa typer
av dukar kan göra är dock att fokusera ljuset mot betraktaren. Lys med
en ficklampa på ett vitt papper, därefter på en spegel, om du inte förstår
vad jag menar. I stället för att ljuset studsar åt alla håll när det träffar
duken så samlas det mesta i samma riktning tillbaka. Man brukar definiera
denna fokusering i ett värde som kallas ”Gain”. En normal hembioduk
har ett värde på 1.0 gain. Det betyder att allt ljus
som skickas mot ytan reflekteras lika mycket åt alla håll, så var du än
sitter så upplevs bilden lika ljusstark. Detta är att föredra enligt oss.
En duk med 1.5 gain ger en 50 % fokusering eller upplevd ökning av ljuset
förutsatt att du sitter mer eller mindre mitt framför duken. Upp till
ca 3,0 gain (200%), brukar vara det maximala du kan hitta, men då
har också bilden en tydlig "hot-spot" där man måste
sitta för att få jämn ljusintensitet över hela bilden.
Ju högre gain - desto mer fokuseras ljuset mot betraktaren. Sägas
bör att också ju starkare ljus din projektor har, ju mindre blir ”kraven”
på en duk med hög gain. Gain-dukar är enligt oss onödiga om din maskin
har en ljusstyrka på mer än 600-700 ansilumen, så vida du inte skall
köra en liknande projektor på en gigantisk duk (över 200").
Annars kan det nästan bli aktuellt med solglasögon för att kunna
se filmer i din hemmabio.
|
GRÅ DUK med "minus-Gain"?
Numera finns det även dukar med ”minus-gain”, dvs under
1,0. Bland dessa finner vi till exempel Stewart GrayHawk.
och EuroScreen GreyLine (även om grå stavas
"Gray"). Dessa dukar passar fint till LCD-, DLP- eller LcOS-projar
som pumpar ut mer än 1000 ansi.
Genom att duken inte är vit utan grå så sväljer
den upp en del av ljuset och gör bildens svärta mörkare.
Det finns inga offentliga siffror på hur mycket duken påverkar
bilden totalt, men oftast är dessa gråa dukar på 0,8
gain. Det betyder alltså att de ger en bild med 80% av det potentiella
ljuset. Med andra ord skall svärtan bli 20% bättre, men självklart
klipper den även bildens ljusaste partier och tar ned dem till en
mörkare nivå. Detta upplever jag persnligen dock inte som lika
kraftigt, utan mer runt 5-10%. Resultatet blir således att bilden
upplevs som den får utökad kontrast, även om den också
blir en smula ljussvag jämfört med en vit duk. Så här
fungerar till exempel EuroScreens duk GreyLine. Stewart FilmScreen har
en mer påkostad variant av detta där man tillverkar dukar med
samma grå ton, men man gör det på en reflekterande yta
kring 1,5 gain. På detta sätt har man åstadkommit djupare
svärta PLUS högre (fokuserad) ljusstyrka! Denna duk kallas FireHawk
och kostar betydligt mer än den "vanliga" grå duken.
Vad man än väljer så anser i alla fall jag personligen
att gråa dukar ger en bättre bild för hemmabio än
vad vita gör, så vida man inte redan har en hembioprojektor
i lyxklass med optimal svärta och kontrast. Dessa är gjorda
för vita dukar och en grå duk kan då göra bilden
för mörk. Men för normala projektorer och i synnerhet de
som har extra mycket ljusresurser så är en grå duk perfekt
för hembiobruk. Fast som med det mesta är detta säkert
en smaksak.
Reflektionsvinkeln
Vad mer kan vara intressant att veta innan man eventuellt
skaffar sig en duk med hög gain? Ja har du projektorn i taket så skall
du ha en duk som är ”angular reflektive”, vilket betyder att duken
reflekterar ljuset i motsatt riktning från infallsvinkeln. Alltså om projektorn
sitter i taket och lyser ned mot duken så studsar ljuset i vinkel ned
mot dig. Har du projektorn bakom eller framför dig på ett bord, så bör
du ha en ”retro reflektive” duk som kastar ljuset åt samma håll
som det kom ifrån. Detta är ganska enkelt och självklart, eller hur? Trots
detta är det inte heller något som våra svenska handlare känner till riktigt
(?). De flesta gain-dukar är dock angular reflective!
ANGULAR REFLECTIVE |
RETRO REFLECTIVE |
Om du har en normal proj med minst 600 ansi
eller mer så är det dock enklast att bara fråga efter en vanlig duk med
1,0 gain! Dessa sprider ljuset i 120 grader!
Perforerad?
Det finns ännu en möjlighet för dig som vill ha så stor bildyta som det
bara går. Säg från tak till golv. Detta medför naturligtvis ett stort
problem då dina högtalare hamnar bakom duken och i stort sett all diskant
i ljudet faller bort. Lösningen blir då en perforerad duk, precis som
på en riktig biograf. En viss diskantförlust får man tyvärr ändå, men
detta kan kompenseras till viss del ifrån din processor. Sitter man riktigt
nära duken kan också de små hålen uppenbara sig, vilket inte är att föredra.
Dessutom så förlorar man en del av projektorns ljusstyrka eftersom det
inte bara är ljudet som passerar igenom duken, utan tyvärr också även
en del av ljuset. Detta till trots kan ändå ge imponerande resultat, speciellt
om du har en ljusstark projektor, eftersom du i princip kan fylla hela
väggytan och få maximal bildstorlek i ditt rum.
Dukmaterial?
Materialet filmdukarna är tillverkade av varierar. En del har en plastig
yta (PVC), andra har en smulig högreflekterande yta som faktiskt kan skräpa
ned en del, speciellt när duken är ny. En del är matta, andra är blanka.
Vissa har svarta bårders, andra inte. En del dukar kommer med motordriven
hylsa för ned- och uppfällning, vilket också medför en radikal (och kanske
onödig) prisökning. Och för dig som vill/kan ha en permanent bioduk som
inte behöver rullas ihop när den inte används, finns det även ramspända
filmdukar.
Övriga aspekter
"Gain" är självklart inte den enda egenskapen som gör en bra
duk. Andra engelska termer (som det mesta anges i nu för tiden) är ”spectral
response”, ”white-field uniformity” och ”off-axis viewing
response”. Dessa termer används dock bara inom den riktigt tunga filmduksindustrin
och kanske främst för biografändamål, så räkna inte med att fråga ut din
svenska dukhandlare om dessa facktermer. Men för er som ärkunskapstörstiga
och vill veta allt så…
- Spectral response skulle väl kunna översättas till
färgbalans helt enkelt. Detta innebär att duken skall reflektera alla
tre färgerna (röd, grön och blå) jämt och lika över hela bilden.
- White-field uniformity är den term som mest är kopplat
till dukens gain-värde. Här mäter man dukens förmåga att reflektera
ljuset lika mycket över hela bilden, så att inte saker som färdas över
bilden upplevs starkare just i mitten. Man kan säga att bildens ”hot-spot”
inte får vara för liten. Bildens hot-spot blir dock större ju längre
ifrån duken du sitter, vilket är bra.
- Till sist har vi off-axis viewing response. Detta
är kanske den mest självklara av dessa punkter. Det innebär att ljuset
helst skall ha en så pass tillräcklig spridning att man kan sitta fyra,
fem personer bredvid varandra i en soffa utan att allt ljus samlas till
personen i mitten. Detta är alltså den stora fördelen med en yta som
har 1.0 gain, då alla ser lika bra (eller dåligt).
Ovanstående termer är alltså fackspråk bland
till exempel Stewart Filmscreen och liknande jättar och egentligen inget
man som konsument behöver kunna.
En annan aspekt som dock måste vägas in vid
riktigt stora bilder är den försämrade bildkvaliteten. Med detta menar
vi alltså de bilduppbyggnadssvagheter (upplösning, konvergens, konturskuggor,
suddighet, störningar, osv) som blir mer uppenbara vid större storlekar.
Så även om vi definitivt förespråkar riktigt stora bilder för maximal
bioupplevelse, så finns det ju gränser. Upp till 2 meter bred bild (ca
100") fungerar kanon med SVGA-projar. Vill du ha större bilder än
så, så rekommenderar vi XGA-upplösning, eller mer.
DUKTEST - 2003
I samband med projektormässan på Cinema
Concept i Stockholm, hösten 2003 så samordnade sajten Component.se
på kvällstid en event som vad jag vet måste räknas
som det största oberoende filmdukstestet i Sveriges historia? Hela
20 olika dukmaterial monterades på en ställning där varje
duk fick representera 50 x 50 cm av den totala bildytan. På denna
montageduk projicerades sedan diverse testbilder samt en del bekanta filmscener,
för att alla medverkande (ca 40 pers) skulle kunna föra anteckningar
och sätta betyg på hur de uppfattade de olika dukmaterialen.
Vissa bitar var gråa dukar med cirka 0,8 gain, andra var vita kring
1,0-1,3 gain och någon var till och med högreflekterande med
en gain på cirka 1,5 eller mer. Resultatet av testet var väldigt
varierande (som väntat (av oss!)). För min del bevisade det
jag personligen alltid hävdat när det gäller dukar…
BigScreen om dukar
En grå duk förbättrar svärtan och ökar
således den upplevda kontrasten men sänker också bildens
ljus- och klarhet (dynamik)! En högreflekterande duk höjer ljuset
i bilden genom att fokusera det reflekterande ljuset tillbaka mot betraktaren.
Detta gör bilden mindre känslig för omgivningljus i rummet
samt höjer bildens vithet. Nackdelen i sin tur är att svärtan
försämras markant, så dessa passar bättre för
presentationer. Bilden på dessa dukar kan också upplevas som
"glittrig" på grund av den reflekterande ytan. Idag finns
det heller inga ljussvaga projektorer så gain-dukar är onödiga
och UTE! Den enda duk som kan använda gain med lyckat resultat är
Stewart FireHawk då detta är en gainduk med
grå yta. Man får alltså sänkt svärta OCH höjd
ljusstyrka på samma gång! Det är grymt läckert,
men DYYYRT! Alltså håller vi fast vid att det enklaste är
att satsa pengarna på en bra projektor och istället hålla
sig till en neutral duk kring 1,0 gain med helt vit yta. En grå
duk är klockren om du kör D4-baserad (eller äldre) LCD
dock. Då minskas nämligen klyftan mellan DLP och LCD när
det gäller svärta, till viss bekostnad av dynamik vill (som
sagt) säga. Grå duk fungerar även till DLP naturligtvis,
men det är en smaksak då många DLP redan är så
bra i svärtan att en grå duk kan göra bilden FÖR
mörk istället. Vit duk är neutralt och det som används
på bio samt på vår testduk (EuroScreen FrameVision)!
Vi hade länge önskemål från er läsare om ett
duktest här på sajten, men enligt ovan är det för
små skillnader på dukar för att jag skall finna det intressat
att ordna eget test. Så är det. En duk är inte värd
lika mycket som en projektor. Man kan inte få bra bild med en
skitproj och en svindyr duk, men det går med en fin proj och en
enkel duk. Så det så! Köp en duk som är hållbar,
praktisk, snygg och i rätt storlek så räcker det fint.
Det behöver inte kosta skjortan! :)
Låt projektorn avgöra bildens kvalitet med hjälp
av duken – inte via duken!
Avvägning
Mitt råd till dig som dukspekulant är att om du har möjlighet
så köp inte grisen i säcken utan sök upp en handlare som kan visa dig olika
dukar och låta dig jämföra priser, skillnader och kvalité själv. För det
kostar tyvärr en hel del att skaffa sig en duk. Säg att du har nyligen har
lagt ut mellan 20- och 40 000 kronor på en projektor så känns det nog inte
så lockande att spendera ytterligare 5- till 20 000 på en duk. För det är
där emellan priserna ligger beroende på vad du vill ha. I extrema märkesfall
kan du få betala ännu mer än så! Själv använde jag i början av denna hobbys
upptäckt, för 7-8 år sedan, länge en vanlig vit rullgardin. Den
fungerade fint i nästan 2 år innan jag fann den duk jag ville köpa. Den
kostade mig drygt 10 000 kronor för 3 meter duk i 16:9 format (EuroScreen).
Det hela handlar mest om en avvägning i förhållande till projektormodell,
ekonomi och rumsförhållanden. Har du ett stort rum med en ljussvag projektor
(mindre än 2-300 ansilumen) och du vill ha stora bilder så skaffa en
duk med ca 1,5 till 2,8 gain! Har du ett mindre och mer normalt rum med
en normal proj (runt 400-500 ansi) eller en relativt ljusstark proj (över
7-800 ansi ) så använd en duk med 1,0 eller max 1,3 gain. Är din proj
en ljuskanon med över 1000 ansi så rekommenderar vi en grå
duk med 0.x gain. Oavsett gain, välj även gärna en duk med svarta bårders
så vida du inte har en svart eller mörk vägg bakom duken. Det gör underverk
för den upplevda kontrasten. Med dessa enkla råd bör du snart kunna avnjuta
hemmabio i riktigt stort format. För det är ju det bio egentligen handlar
om… Stort och mäktigt ljud med riktigt stora och imponerande bilder!
Vill du veta mer om filmdukar? Kika gärna in hos:
Projecta
http://www.projecta.nl/screeninfo3.htm
Dolby Labs
Screen Size – The Impact on Picture & Sound
http://www.dolby.com/movies/m.in.0009.screensize.html
Dukstorlekar
Funderar du över hur stor bild du kan ha? Undrar du vilka mått
en 120 tums duk har? Och vad blir skillnaden mellan 100 tum 4:3 och 100
tum 16:9 egentligen? Här bjuder vi på en komplett förteckning över marknadens
vanligaste mått! Håll till godo...
Filmdukstorlekar i 4:3-format
(tum & millimeter)
Diagonal
storlek
(tum) |
Vertikal
storlek
(mm) |
Horisontell
storlek
(mm) |
70” |
1067 |
1422 |
80” |
1219 |
1626 |
90” |
1372 |
1829 |
100” |
1524 |
2032 |
110” |
1676 |
2235 |
120” |
1829 |
2438 |
130” |
1981 |
2642 |
140” |
2134 |
2845 |
150” |
2286 |
3048 |
160” |
2438 |
3251 |
170” |
2591 |
3454 |
180” |
2743 |
3658 |
190” |
2896 |
3861 |
200” |
3048 |
4064 |
210” |
3200 |
4267 |
220” |
3353 |
4470 |
230” |
3505 |
4674 |
240” |
3658 |
4877 |
250” |
3810 |
5080 |
260” |
3962 |
5283 |
270” |
4115 |
5486 |
280” |
4267 |
5690 |
290” |
4420 |
5893 |
300” |
4572 |
6096 |
Filmdukstorlekar i 16:9-format
(tum & millimeter)
Diagonal
storlek
(tum) |
Vertikal
storlek
(mm) |
Horisontell
storlek
(mm) |
70” |
871 |
1547 |
80” |
996 |
1768 |
90” |
1120 |
1989 |
100” |
1245 |
2210 |
110” |
1369 |
2431 |
120” |
1494 |
2652 |
130” |
1618 |
2873 |
140” |
1742 |
3094 |
150” |
1867 |
3315 |
160” |
1991 |
3536 |
170” |
2116 |
3757 |
180” |
2240 |
3978 |
190” |
2365 |
4199 |
200” |
2489 |
4420 |
210” |
2614 |
4641 |
220” |
2738 |
4862 |
230” |
2863 |
5083 |
240” |
2987 |
5304 |
250” |
3112 |
5525 |
260” |
3236 |
5745 |
270” |
3360 |
5966 |
280” |
3485 |
6187 |
290” |
3609 |
6408 |
300” |
3734 |
6629 |
Filmdukar för hembio säljs
bland annat av:
BioRummet:
08-714 78 88 (MVT, Stewart Filmscreen)
Cinema
Concept: 08-651 17 70 (Draper, EuroScreen och ScreenMaster)
Display.se:
020-850505 (EuroScreen, SMS)
Multi Media
Center: 019-580 463 (Da-Lite, Draper)
|