KABLAR & KONTAKTER
Alla som pysslar med hemmabio/hembio och även alla andra som kanske
”bara” använder en vanlig TV och en 2-kanalsstereo
i sitt hem, kommer obönhörligen förr eller senare i kontakt
(!) med alla möjliga olika former av kablar, kontakter, anslutningar
och signalformat! Inte sällan kan alla dessa benämningar te
sig extremt förvirrande, obegripliga och i vissa fall även
ologiska då det också förekommer en hel del missförstånd
och felaktigheter på marknaden – detta i form av felaktig
marknadsföring och felmärkta produkter på grund av bristande
teknisk kunskap. Så vad skiljer de olika signalerna åt,
vad betyder alla förkortningar, vad är fel och ”vad
är bäst”?
© 2006 BigScreen Entertainment
Tips: Om du öppnar
denna artikel i ett eget fönster genom högerklick på dess
knapp, så kan du ha sajten med ordlistan
framme bakom detta fönster för snabba växlingar vid eventuella
frågor. Detta kanske kan vara bra om till exempel någon liten
förkortning inte skulle vara bekant eller förklarad så
ingående här.
|
När jag började med denna hobby för drygt
11-12 år sedan så fanns inte ens en bråkdel av alla
begrepp och tekniska innovationer som finns idag. Då fick man vara
glad om man hittade en singelchips-LCD (Sharp XV-310P) för under
25 000 kronor, med ca 40 ansilumens ljusflöde och extremt låg
upplösning (ca 420 x 240) där man i princip kunde räkna
pixlarna på skärmen. Denna maskin är idag värd på
sin höjd några hundralappar. För att koppla in detta dåtida
”mirakel” drog man en vanlig kompositvideokabel mellan sin
VHS-bandspelare och projektorn. I bästa fall hade man en S-VHS (Super-VHS)
video för cirka 10 000 kronor med S-video-utgång (kallas Specialvideo
– EJ ”supervideo”), men problemet var då ändå
att alla filmer, hyr som köp, fanns endast på vanlig VHS, så
man var ändå låst till det. Bilden var inte vidare bra
(läs usel) med sina 240 VHS-linjer överförda i en så
pass dålig signal som komposit, men utan alternativa produkter (utom
mycket dyra dataprojektorer) så gjorde bildstorleken ändå
mäktigt intryck – tyckte man då. Nu är vi framme
vid 2006 och alla bildåtergivare; projektorer som plasmaskärmar
som LCD-skärmar och storbilds-TV:s (bakprojektion) är utrustade
med höga upplösningar, kraftig ljusstyrka, hög kontrast,
levande färger, skarp skärpa och avancerad bildbehandling. Detta
matas med digitalt lagrad bild- och ljudinformation från våra
DVD-spelare. Allt detta kräver givetvis bättre signalöverföringar
än vad som var adekvat då. Min personliga åsikt är
att tekniken går så fort och kraftigt framåt att drygt
10 år nästan kan motsvara ett sekel i andra sammanhang. På
1800-talet färdades man med hjälp av hästar, idag med bilar.
För 10 år sedan var projektorer och andra bildåtergivare
med kringutrustning hopplöst underutvecklade jämfört med
dagens apparater och tekniker, så skillnaden är faktiskt nästan
jämförbar (möjligtvis CRT-TV:s undantaget). Dåså
– låt oss nu komma till ämnet och gå igenom alla
de signal- och kontaktstandarder som är aktuella idag. Vi hoppas
denna artikel skall ge klarhet i det flesta frågor ni kan ha kring
detta.
Bilden visar anslutningarna på baksidan av vår
fd referens-DVD; Denon DVD-A11. Detta är ett bra exempel på
en stor anslutningsvariation i en och samma maskin.
Signaler, kablar & kontakter
Först och främst vill vi påpeka att man bör skilja
på signaler, kablar och kontakter. Vill man ha fler separata termer
så brukar vi även ibland kalla kontakterna på själva
bildåtergivaren för anslutningar och lämna ordet kontakter
till den delen som sitter på kabeln, men det gör man ju förstås
som man vill. Alla är de hur som helst beroende av varandra, men
de är ändå olika fysiska ting. Vi skall förklara
varför…
1. Signaler: För det första så kan man
när man pratar signaler för hembio dela upp dem i två
huvudgrupperingar; Video & Audio. Audio, eller ”ljud”
som det heter på ren svenska kan ni läsa i stort sett allt
om under sajtavdelningen ”Allt om ljud”. Denna artikel hör
till avdelningen ”Allt om bild” och därför skall
vi logiskt sett här bara behandla bildsignaler givetvis. Det finns
vidare tre primärgrupperingar av bildsignaler beroende på vart
i världen man bor. De är PAL, NTSC och SECAM. Du kan läsa
allt om detta under ”Upplösningar & frekvenser”.
Med det sagt så går vi till nästa gruppering –
analogt och digitalt. Inom digitalsignaler (för bild alltså)
så finns det idag två varianter; DVI som är den första
typen och HDMI som är den något nyare formen även om själva
grundsignalen är identisk. Digitalt är digitalt med sina ettor
och nollor och där finns inga varianter i sig. Det som skiljer är
själva kontaktens utformning samt att HDMI även kan transportera
digitalt ljud. När det gäller den analoga sidan av bildsignaler
finns det betydligt fler att välja på, vilket också syns
tydligt varje gång vi testar och recenserar en bildåtergivare,
speciellt en projektor, vilket återknyter till ingressen och behovet
av en tydlig genomgång. Här finns också skillnader i
kvalitet som är ytterst märkbara vilket gör analoga bildsignaler
viktiga att förstå, i alla fall delvis om man eftersträvar
god kvalitet i sin hembio. Rätt analog signal kan vara bättre
än digital.
2. Kablar: Själva kabellängden är också
MYCKET avgörande för kvaliteten – jag vill sträcka
mig så långt att påstå att den på sätt
och vis är viktigare än själva signalen i sig. 25 meter
komponentvideo kommer mer eller mindre garanterat att ge sämre bild
än 1 meter kompositvideo, trots att den senare är kraftigt sämre
sett enbart som signalform. Skärmning och kabeltjocklek spelar naturligtvis
också stor roll här. Ju längre kabeln är desto högre
blir kraven på dess kvalitet (i och med de signalförluster
och störningsupptagningar som ökar med kabelns längd) och
med det stiger i regel också ofta priset i ruskig takt. Med kablar
under 1 meter kan man (nästan) använda vad som helst faktiskt,
tro det eller ej!
3. Kontakter: Här har vi den synliga biten som
snabbt talar om vilken signal kabeln är gjord för att transportera,
om det nu inte skulle stå på förpackningen. Det lustiga
med signaler kontra kablar och kontakter är om inte annat att vissa
kablar (med tillhörande kontakter) kan transportera flera typer av
signaler – den främsta av dem är den 21-stiftiga SCART-kablen
eller ”Eurokontakten” som den också kallas då
den bara existerar i Europa. Med en extra grov tjocklek med många
ledare och en väl tilltagen kontakt med som sagt hela 21 stift så
har man säkrat en kompatibilitet med de flesta analoga format utom
komponentvideo. Ett annat exempel är HMDI som vi pratade om ovan
som också stöder digitalt ljud utöver digital bild. Om
man bara studerar HDMI- och DVI-kontaktens utseende så kan man dock
tro att DVI borde vara den som kan transportera fler signaler samtidigt
med tanke på dess storlek och bredd bredvid HDMI, men så är
det alltså inte – HDMI är modernare (med något
år) och trots sin mindre storlek så kan den göra mer.
Nedan skall vi gå igenom alla vanligt förekommande kontakter
och vilka signaler de arbetar med. Det vi kallar "generationer"
är vad vi menar den ordning konsumenterna fick bekanta sig med dessa
anslutnings- och signalvariationer under deras utveckling under 90-talet
och början av det nya millenniet...
Parantes: Signaler, kablar och kontakter är
ett ämne som man kan fördjupa sig MYCKET mer vetenskapligt i
än så här. Man kan, som en gammal kollega på Hemmabio-tidningen
sade en gång, prata; ”koaxial, semibalanserad, karakteristisk
impedans, flätad, enkelledare, skineffekt, litz, optisk fiber, jitter,
koppar, silver, guld, long crystal, teflon, PVC, mm mm mm…”.
För att inte tala om viktiga fysiska element som resistans, induktans,
kapacitans och konduktans som man ofta pratar om inom audio… Men
tills vidare så håller vi det på en ganska överkomlig
nivå här. Vill ni så kan vi utveckla denna artikel i
stil med ”Bildfysik”. Hör av er med ev önskemål…
Generation 1: Kompositvideo
Sammansatt Y/C-signal! Förväxla INTE med det snarlika namnet
”komponentvideo” (se nedan)! Kompositvideo är den äldsta
formen av analog bildöverföring i modern tid (sedan 1954 då
färg-TV kom) och i hembiotidens begynnelse var det som sagt också
i princip den enda tillgängliga (förutom S-video). Formatet
benämns även via akronymen CVBS som står för ”Color,
Video, Blanking & Sync”, men översätts ibland också
till ”Composite Video Baseband Signal” eller i folkmun: ”vanlig
videosignal”. Kompositvideo är en sammansatt signal med såväl
luminans (ljus) – benämns ”Y” som krominans (färg)
– benämns ”C” och sync. Den analoga TV-signalen
som kommer via antennuttaget i väggen är av denna typ som sagt,
men när den blandas med en ljudsignal får den däremot
namnet RF-signal (Radio Frequency). Kompositvideo är utan tvekan
den enklaste och sämsta formen av bildsignalöverföring.
Här blandas lätt luminansens frekvenser med krominansens, vilket
kan resultera i tydliga färgblödningar, konturskuggor och krypningar.
Denna kontakt skall mest ses som en nödlösning vid tillfälliga
uppkopplingar där prestandakraven inte är maximala. Men å
andra sidan så kan man vara helt säker på att den alltid
fungerar oavsett maskiner som skall kommunicera, till skillnad från
S-video, komponentvideo, RGB eller digitalformat som HDMI eller DVI där
till exempel DVD-spelarens inställningar spelar stor roll. Så
gott som samtliga bildkällor och bildåtergivare på marknaden
(för konsumentbruk) har denna typ av kontakt. Signalen överförs
i regel alltid via en gul RCA-kontakt (kallas även ”Cinch”)
eller i professionella sammanhang; en BNC-kontakt, men kan även transporteras
via en SCART-kabel/kontakt. Sladdlängden bör dock alltid vara
så kort som möjligt för att undvika ytterligare störningar
då kompositionen är så svag från början –
det är extra viktigt med denna signal. Vårt betyg på
denna signal är: 1
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Generation 2: S-video
Separerad Y/C-signal! Förkortning för ”specialvideo”
– och inte ”supervideo” eller ännu värre;
”S-VHS”. Detta är ett signalformat och INTE en del av
en S-VHS-bandspelare! S-VHS var förvisso den första hemelektronikapparaten
som använde denna typ av signal/kontakt, men där slutar också
sammankopplingen som dessvärre återförsäljarmarknaden
inte uppfattat. Därför kallas denna kontakt- och kabelstandard
tyvärr mycket ofta felaktigt för S-VHS ute i butikerna. S-video
är en kontakt- och bildsignalstandard enligt Y/C-princip och nästa
steg i kvalitetsordningen efter kompositsignal. Själva kontakten
är alltid en 4 pins mini-DIN (kallas även ”Hosiden”,
vanligtvis svart till färgen, där bildsignalen färdas 2
signal + 2 jord. Med S-video delar man nämligen upp och separerar
bildsignalen med luminans (Y) i ena ledaren och krominans (C) i andra
ledaren (+ två extra ledare för respektive jordsignal) vilket
ger betydligt bättre stabilitet och skärpa i bilden. Precis
som med kompositvideo så har i princip samtliga bildapparater denna
anslutning, nya som gamla, men kompatibiliteten är dock inte alltid
garanterad då det kan krävas en del mindre justeringar i TV:ns
eller DVD-spelarens inställningar för att bilden inte skall
bli svartvit.. Men med en fungerande signal får man alltid bättre
bild än med kompositvideo. De största mest märkbara skillnaderna
är bättre skärpa, mindre färgblödningar, mindre
brus och mindre störningar överlag, även om bilden fortfarande
kan bli bättre. Vårt betyg på denna signal är:
3
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Generation 3: RGB
Denna förkortning tror jag alla känner till idag; Red
Green Blue eller Röd Grön Blå – de tre
additiva grundfärgerna som alla bildåtergivare är uppbyggda
av oavsett om vi pratar fosfor i en CRT eller plasma, färgseparerat
ljus i en LCD eller färghjul i en DLP. Läs mer om RGB som fysik
och teknik under avdelningen ”Mätmetoder & Bidfysik”.
Egentligen är detta rent tekniskt sett en bättre signal än
komponentvideo som vi trots allt klassar ett snäpp högre här
nedan, men det beror endast på att denna hobby tillgodogör
sig ännu bättre och säkrare med komponentvideo än
RGB på grund av att allt baseras på DVD-formatet där
filmerna är lagrade i komponentformat. Mer om det nedan, men som
sagt – rent tekniskt är RGB egentligen en smula vassare och
i vissa enstaka fall så kan RGB också ge minst lika bra bild
eller bättre – detta gäller främst på flatskärmar
och TV-apparater, inte projektorer. Det beror också mycket på
mjukvaran i bildåtergivaren, det vill säga vad tillverkaren
valt att koncentrera sig på i fråga om prefererad bildsignalsöverföring.
Vanliga TV-apparater (CRT) brukar sakna komponentingång så
där är det dock i princip alltid RGB (via SCART) som gäller.
Plasma- och LCD-TV har det däremot oftast (ihop med digitalingång
också) eftersom de tillhör en ny generation TV som är
mer förberedda för framtiden och den moderna kringutrustning
vi har idag. SCART finns givetvis med, likväl som VGA för data.
När det gäller projektorer så brukar de i sin tur sakna
SCART eftersom de flesta projektorer tillverkas i Japan och USA. RGB-signaler
överförs analogt vanligtvis som sagt via SCART-kabel,
men kan även transporteras från en dator via VGA-kabel
eller BNC. Den bästa formen av RGB-signal kallas
"RGB-HV" som står för att alla tre
färger skickas separerade (RGB) med två extra ledare för
horisontell synksignal (H) samt vertikal synksignal (V). Denna signal
kan transporteras via VGA eller 5 stycken BNC. Näst bäst är
RGB-S där de två synksignalerna sänds
tillsammans (kompositSynk=S). Här det SCART eller 4 stycken BNC som
gäller. Sista steget är kanske det vanligaste; RGsB
eller "vanlig RGB" där synksignalen (s) är inbakad
med den gröna signalen. SCART eller 3 stycken BNC är kontakttypen
som fungerar här. Synk sänds för övrigt aldrig ihop
med röd eller blå. RGB är som sagt den bästa formen
av analog bildöverföring EGENTLIGEN, men eftersom DVD lagras
med komponentformat, så klassar vi det som lämpligare i en
hembio baserad på DVD-formatet. Vårt betyg på
denna signal är: 4-5 (beroende på bildåtergivare).
En typisk VGA-kontakt (D-Sub15) av standardsort...
En uppsättning BNC-kontakter för RGB-HV!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Generation 4: Komponentvideo
Komponentvideo är gränsen där det börjar bli riktigt
invecklat för en stackars konsument, men också laddat med hög
kvalitet. Skillnaden från S-video är kanske inte fullt lika
stor som mellan komposit och S-video, men visst syns det klart för
oss som är vana. Kvalitetsskillnaden mellan RGB och komponent är
ofta knappt märkbar. Är den det så är det i projektorsammanhang
oftast till komponents fördel dock. Den mest uppenbara skillnaden
mot S-video är större bilddynamik, klockren färgstabilitet,
ytterligare vässad skärpa samt en maximal bildstabilitet som
givetvis beror på kompatibiliteten med progressiva signaler
(där de så erbjuds) som du kan läsa allt om här!
DVD-film lagras som sagt i komponentformat och kallas då YCbCr.
Exakt vad denna akronym står för råder en del skilda
meningar om. Vissa menar att det utöver Y för luminans som vanligt
(vilket är säkert) betyder ”Croma red” för
Cr och ”Croma blue” för Cb, men vi låter det vara
osagt. YCbCr är i alla fall den digitala formen av komponentvideo.
Den analoga som kommer ut ur DVD-spelarens komponentvideoutgång
kallas däremot YPbPr. Akronymen är även här overifierad
än så länge, men vissa menar att det kan ha med den progressiva
(”P”) kompatibiliteten att göra. Det vi vet är att
YPbPr alltid är analog och det är bland annat HÄR (utöver
”S-VHS härvan ovan) som branschen gjort ett enastående
jobb med att förvirra oss konsumenter TOTALT genom att felmärka
så gott som alla produkter med Y Cb/Pb Cr/Pr! Det var först
nyligen som jag själv fick klarhet i detta och nu råder inga
tvivel. YCbCr är digital komponent och YPbPr är analog! Hur
som helst så spar man bandbredd jämfört med RGB (speciellt
de mest avancerade formerna av RGB) genom att skicka luminansen (Y) i
en ledare, blå färg i en egen (Cb/Pb) och röd (Cr/Pr)
i den sista. Grön färg är helt enkelt det område
i signalen som inte täcks av den blå eller röda signalen
vilket gör att bildåtergivaren själv kan ”räkna
ut” den gröna signalen. Detta är enligt oss den bästa
signalöverförningen för analog video när det gäller
projektorer. För TV (CRT, plasma och LCD) så kan RGB vara bättre.
Vårt betyg på denna signal är: 5
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Generation 5: Digitalvideo (DVI & HDMI)
Till sist och tillika den nyaste och mest moderna signaltransporten för
bild är utan tvekan digital överföring. Inom ljud är
detta ingen som helst nyhet då våra digitala ljudformat har
funnits ett bra tag nu, men inom bild är det fortfarande när
denna artikel skrivs ganska nytt. Och med nya innovationer kommer brådska
att adoptera tekniken. Just därför har vi redan hunnit få
se två varianter på denna signals transportmöjligheter.
DVI som blev den första kom med omedelbara reaktioner och frågor
bland oss och säkerligen många andra. Det handlade dels om
huruvida själva kontakten verkligen behövde vara så stor
och klumpig, men även varför kabellängderna var så
begränsade initialt. I början talade man nämligen om max
4-6 meter, men idag ser det bättre ut med 10-15 meter hos många
tillverkare, bland annat vår leverantör Jenving
med Supra-sortimentet. DVI är, eller i alla fall
var, enligt uppgift känsligare för långa längder.
Men som sagt, idag finns de med längder upp till 15 meter och det
bör ju räcka för de flesta någorlunda normala installationer.
DVI står för "Digital Visual Interface" och är
utvecklad av DDWG ("Digital Display Working Group"). DDGW består
av Compaq, Fujitsu, Hewlett Packard, IBM, Intel, NEC och Silicon Image.
Man skiljer också på tre typer av DVI:
DVI-D är den enda heldigitala lösningen.
DVI-I kan transportera både digital samt analog
information (RGB).
DVI-A är en helt analog lösning som används
uteslutande som adapter för att konvertera till eller från
en vanlig analog VGA-signal.
HDMI står för "High Definition Multimedia
Interface". Denna bildöverföringsteknik är en vidareutveckling
av DVI framtagen i samarbete mellan Hitachi, Matsushita Electric Industrial
(Panasonic), Philips, Sony, Thomson (RCA), Toshiba, och Silicon Image.
Här har man som sagt även adderat möjligheten att transportera
ljud i form av digitalt stereoljud eller upp till 8-kanalig surround,
så alla dagens befintliga Dobly Digital- och DTS-format fungerar
utan problem (så vida det stöds av källan och mottagaren
givetvis). HDMI kallas ibland i folkmun för “digital SCART”.
Rent bildmässigt är signalen dock identisk med DVI vilket också
gör de båda formaten kompatibla genom adapters (för att
transportera bildsignalen vill säga). Vårt betyg på
denna signal är: 5
Tips för bästa möjliga bild
- Så korta kablar som möjligt!
- Se till att de sitter så ”tajt” som möjligt.
Glapp kan ge kraftiga störningar i bilden eller signalbortfall.
- Försök att inte blanda mer kablar än du behöver/måste.
Kablar som korsar varandra är bättre än kablar som löper
parallellt. Strömkablar bör man till så stor grad som
möjligt hålla borta från signalkablar.
- Guldpläterade kontakter – minskar risken för kraftig
oxidation på kontaktytorna tack vare guldets motståndskraft
mot just oxidering. Oxidering uppkommer med tiden genom frekvent användning
och lättast på vanliga metallytor. Guldpläteringen minimerar
risken för oxidering och självklart bör både kabelkontakt
och apparatanslutning vara pläterade för att det skall vara
någon vits med det hela. Har du inte guldpläterade ytor så
kan det vara bra att lossa och sätta dit dina kontakter 3-4 ggr
om året i alla fall (beroende på hur ofta du använder
din utrustning). På så sätt så rengör du
ytorna en del genom att de skrapas mot varandra.
Extra lästips!
Har du DVD-spelare (eller något annat som till exempel digitalTV-box)
med SCART-utgång som främsta kvalitetsutgång (digitalutgång
kanske saknas?), men ingen dylik ingång på din projektor ,
plasma eller LCD-TV? Kanske finns där dock en komponentvideoingång?
Då kan det komma väl till pass med en signalkonverterare av
hög klass som Cypress Technologys CYP som du kan
läsa om här!
|