Optoma ThemeScene HD72
FRÅN KLARHET TILL KLARHET
Stora Optoma med sin hembioinriktade produktserie ”ThemeScene”
är en av de varumärken som synts mest av alla på det lilla
hobbyprojektet BigScreen genom åren. Dels fullkomligen spottar tillverkaren
ut nya modeller, men de gör det också med oerhört bra
resultat gång på gång – oavsett prisklass! Det
förtjänar stor respekt, och Optoma har verkligen vår respekt.
Optoma ThemeScene HD72 är den senaste projektorn i den ännu ganska
färska serien av 768p-baserade DLP-projektorer och ingår således
i samma familj som Mitsubishi
HC3000 och vår senaste referensmodell; Sharp
XV-Z3000. Hur står sig då ThemeScene HD72 emot dessa två
konkurrenter?
© 2006 BigScreen Entertainment
Jag är fullt medveten om att vissa inte håller med
oss om att Sharp drar det längsta strået av Z3000
och Mitsubishi HC3000, men det var vad vi kom fram till, och det står
vi fast vid lika hårt som meningsmotståndare står fast
vid motsatsen. På samma sätt står jag benhårt fast
vid att Optoma nu med bravur lägger sig i minst samma klass som de
andra två kombattanterna i denna klass, men viss modifikation beroende
på ändamål. Alla tre är de enligt oss förnämligt
bra produkter till ett pris som får större modeller att kallsvettas.
Varför Sharp lade sig en hårsmån före Mitsubishi
nu senast framgår klart i de recensionerna, så nu lägger
vi störst fokus på hur ThemeScene HD72 står i förhållande
till Z3000 i första hand naturligtvis, då den samme som sagt
är referensprojektor numera – och tillika den billigaste vi
någonsin haft. Man skall också komma ihåg att Optoma
fram tills nyligen också höll platsen som referens (eller ”DLP-referens”
för de som istället föredrar LCD, där Sony VPL-HS60
ännu leder) med sin fenomenala (dock något ljusfattiga) ThemeScene
H79. Detta var och är en underbar projektor med DarkChip3-teknik
som tilltalar alla som behöver hög kontrast och mycket djup
svärta i mörka hembiorum. Men då modellen nu utgått,
samt då Sharp Z3000 erbjuder mer flexibilitet och till betydligt
lägre pris så föll det sig naturligt att läget är
som det är nu, hos oss. Nu skall vi gå från det aktuella
läget, till det aktuella objektet…
Blankt och tjusigt
Designen på HD72 är inte dum alls. Det är ”takvänligt”
vitt som är ganska vanligt, men det är också blankt och
tjusigt och det matchas fint av den kromade trattformade linsen som sticker
ut likt en silverkantarell ur det isblanka höljet. Knappsatsen är
av en helt ny design där de alla ligger på rad. Finishen är
även här krom. Framtill har vi två stödfötter
som går att höjdjustera samt två skruvfötter baktill.
Det vill säga fyra individuellt justerbara fötter istället
för två som på Sharp Z3000. Luft tas in från höger
och baktill – båda underifrån, och blåses ut på
vänster sida, riktat bakåt. Eftersom luftintagen sitter under,
så råder vi som alltid att man är försiktig med
vart man ställer projektorn (inga dukar eller mjuka underlag). Bäst
gör sig en projektor alltid i taket. Framsidan skryter också
med en ovanlighet inom projektorer; inbyggd Faroudja DCDi. Att ha en de-interlacer
av denna kaliber inuti projektorn borgar för flimmerfria bilder oavsett
bildkälla. MYCKET bra, och ännu ganska ovanligt. Återigen
är detta något Sharps modell saknar (även Mitsubishi).
Vi återkommer till detta längre fram. Anslutningarna baktill
är standard; ”en av varje”, och eftersom detta är
en projektor av senaste modell så finns det självklart HDMI,
men även DVI som digitalanslutning. Fjärkontrollen håller
samma överklass som Optomas fjärrar alltid gör. Den är
lätt att hantera med tydliga grafiska symboler. Den är belyst
och den kommunicerar utmärkt med projektorn. Belysningen är
för övrigt också försedd med dimmer, så ljuset
sakta minskas några sekunder efter man slutat använda fjärren.
Som alltid från Optoma – en utmärkt fjärr.
Konkreta skillnader
Om vi gör som i testet av Mitsubishi HC3000 och först ser till
de skillnader som är mest uppenbara mot Sharp XV-Z3000 så kan
vi sätta fingret på följande. HD72 har 1300 ansi på
pappret, medan Z3000 har 1200. Upplösningen är givetvis densamma
då båda är 768p (1280 x 768) av typen DarkChip2. Kontrasten
är hos Optoma 4000:1, hos Sharp 6500:1. Återigen enligt specifikationerna
naturligtvis. HD72 har en spinn på 4x (240 Hz) och Z3000 5x (300Hz).
Optoma har 7-segments färghjul (RGBwRGB) för lite mer ljustryck,
medan Sharp har 6 (RGBRGB). Sharp har 3 iris-lägen medan Optoma helt
saknar iris och istället använder sig av ljuskontrollerad lampa
(likt Sanyo PLV-Z4). Sharps zoom är 1,15 medan Optomas är 1,20.
Det var de konkreta skillnaderna på pappret. Om vi sedan lägger
till det vi sett i vårt testrum så handlar det om; dels ett
svagt ”ljusflicker” (flimmer) som kan synas i pausade bilder
med Optoma HD72, medan Sharps bild är 100% stilla. Detta kan vara
ett fel på lampan eller ett överbelastat strömuttag. I
rörliga bilder syntes det inte alls. Optomas modell har också,
liksom många andra Optomor, ett litet ”problem” med
halo-ljus kring bilden. Återigen är detta något som är
svårt att se och mest en bagatell. Bilden Optoman ger är överlag
ganska mjuk och brusfri, medan Sharps modell är hårdare i karaktären,
med högre skärpa men också mer brus i bilden.
Normalt fläktljud
Sharp är inte direkt kända för diskreta fläktljud
på sina projektorer, och många lär nog avstå från
Sharps Z3000-modell just bara därför, även om den i övrigt
är excellent enligt oss. Mitsubishis modell är betydligt mer
diskret, och det får man nog säga om HD72 här också.
Det låter i alla fall inte alls lika mycket, även om det inte
heller är ”tyst” på något sätt. 29-30
dB känns träffande. Sedan gör vi också som alltid
med DLP – kör dem i det högre lampläget eftersom
en DLP klarar detta bättre än LCD (som i sin tur ofta numera
kompenserar med en iris) och därav kommer också det högre
fläktljudet givetvis (tyvärr). Men det är bättre än
Sharp hur som helst. Menysystemet på HD72 är av en ny sort mot
vad vi är vana vid från förr, men detta är bättre.
Det är mer diskret, samtidigt som det är mer överskådligt
och snabbnavigerat och välstrukturerat. Vanliga finesser som vi även
finner hos de flesta är bland annat; Format, Zoom, Overscan, Keystone,
Language och Projection. Nyare typer är Display Type där man
väljer om man vill nyttja 720 eller alla 768 rader på höjden.
Image Shift är också den självklara nyheten på alla
768p, och den funktionen ger en mindre ”lens shift” ävrn
om det sker digitalt för 720-bilden inom 768-ytan. Men det är
ändå 48 extra linjer att flytta bilden med uppåt eller
nedåt – mycket bra i brist på äkta lens shift.
Mycket stort kalibreringsbehov
Nu kommer vi in på den alltmer oerhört hett debatterade avdelningen:
kalibrering. Jag skall peta ihop en separat artikel om detta inom kort
(läs snarast) då ärendet har eskalerat till mer eller
mindre ohanterbara och synnerligen otrevliga proportioner i andra forum
online. Men nu skall vi inte tappa tråden och fördjupa oss
i den tråkiga aspekten för tillfället, utan först
bara konstatera det viktiga. Optoma ThemeScene HD72 är liksom Sharp
XV-Z3000 ganska ”bedrövlig” i färgskalan från
fabrik. På denna punkt mosar Mitsubishi HC3000 den båda genom
att nästan bara ställa den i 6500K (Kelvin). Men på Sharps
modell får man leta och leka sig fram tills det blir bra, och oss
tog det en stund vilket framgår av det testet. Här slapp vi
den resan då denna HD72 uppenbarligen har varit på test någon
annan stans där recensenten vet hur bra färgåtergivning
skall se ut (det vill säga så verkligt som möjligt). Jag
förvånades nämligen först över hur otroligt
korrekt HD72 såg ut direkt ur kartong innan ett besök under
vitbalansens meny ”RGB Gain/Bias” visade hur vitbalansen var
kraftigt justerad. Nollställde man dessa mätare så blev
bilden till att börja med väldigt grön, men också
fadd och blek. Det såg helt enkelt inte bra ut, men med dessa inställningar
som fanns där, så var det ”dead on” efter vad jag
hade önskat själv. Bilden var också i det närmaste
identisk i fråga om färgåtergivning som vår sedan
tidigare kalibrerade Sharp Z3000 som stod bredvid – ett ganska bra
betyg för både den okände recensenten likväl som
vår egen inställning, då de var så lika. Hur var
den inställd då, undrar säkert många nu. Värdena
var R Gain 6, G Gain -4, B Gain 7, R Bias -13, G Bias -13, B Bias -11,
och med dessa så såg alltså Optoma HD72 helt perfekt
ut (efter hur långt man kan komma med ett tränat öga i
alla fall. Självklart kan man säkerligen nå ännu
längre om man hostar upp några tusen för en så kallad
ISF-certifierad kalibrering som inledningen av detta stycke handlar om.
Detta är hur som helst något man bör pilla till innan
man gör något annat, för annars är det inte så
lätt att få till en så vacker bild som vi fick.
Modes
Vidare med inställningarna så fanns det inga så här
pass livsavgörande saker utom möjligtvis val av rätt grundinställning
så klart. Denna punkt är något vi brukar börja med,
men det kändes viktigast att klara av färgbiten först denna
gång. Optoma HD72 har fem grundval och alla är de färdiginställda
lägen av grundmenyvalen, och inte olika lägen för gamma
som det kan vara på andra modeller. HD72 har istället separat
val för gamma också. Mode som grundvalen kallas ger; Cinema,
Bright, TV, sRGB och User. Först fastnade vi för Bright, men
eftersom läget TV är den enda som verkar fylla hela DMD:n i
bredd (de andra skalas ned?) så utgick vi från läget
TV där bilden är större i höjdled samt åt höger.
DeGamma blev nästa punkt att titta på och här erbjuds
lägena; Film, Video, Graphics och PC. Istället för att
uttrycka oss felaktigt angående hög eller låg gamma och
få på moppe för det, så säger vi som så
här… Det ljusaste läget (mest krispig med tydliga lågdagrar)
är Video och det mörkaste (mest fadda) är Film. Graphics
är snäppet tydligare än Film och PC hamnar precis innan
Video. Vi valde oftast läget Video, men de andra fungerar fint med
beroende på bildstorlek och ljusförhållanden i rummet.
BrilliantColor som till viss del hör ihop med 768p-tekniken är
en mjukvara som ger tillgång till ”ljustoppsjustering”
av det vita på HD72. Det är frestande att köra denna på
10, men för säkerhets skull kan man stanna vid 5-7 för
att undvika risk för överstyrda högdagrar. TrueVivid heter
nästa funktion som vi valde att ställe till 0. Att öka
på denna tycks göra bilden blekare i färgtrycket (kalla
det ”färgkontrast”). Color temp är gjuten på
läget 1 av 0-2. 0 ger gul bild och 2 ger blå bild.
Artificiell Intelligens?
AI är ett hett ord i filmvärlden. På senaste tiden har
benämningen hittat till projektorbranschen med i det avseendet att
man implementerar avancerad ljuskontroll. Detta är självklart
inget med ”intelligens” att göra, men däremot en
smart innovation. I de flesta fall använder man sig av en iris för
att kontrollera ljuset – antingen automatiskt eller manuellt. AI
förknippas dock alltid med automatik dock. På Optoma HD72 saknas
som sagt tidigare iris helt, och man har istället valt en ljuskontrollerad
lampa. Dessvärre kan i alla fall ingen av oss så någon
effekt av AI aktiverat – bilden är kontant mycket ljusstark.
Ljustrycket ligger i princip sida vid sida med Sharp Z3000 och jag skulle
tippa på att HD72 mäter kring drygt 1000 ansi i en korrekt mätning.
Hade detta varit en äldre projektor så hade svärtan fått
lida mycket av detta, men idag är DMD-tekniken i sig bättre
så redan vid bildchippet får man bättre ljuskontroll
och svärtan påHD72 är helt ok, trots avsaknad av iris och
trots att vi inte kunde se effekten av AI-lampan. Nivån på
svärtan ligger ganska precis mellan den svärta som Sharp ger
mellan det öppna och det halvslutna läget med sin iris. Med
andra ord är projektorerna extremt lika i fråga om ljustryck
och dynamik med max ljusflöde aktiverat.
|
Perfekt de-interlacing
En mycket trevlig och ännu ganska ovanlig detalj är det inbyggda
DCDi-chippet. I menyn finner vi också tillgång till Noise
Reduction, V Edge Enhancement och H Egde Enhancement. Dessa lämnade
vi på default, men själva DCDi-funktionen självklart på
Auto. Detta innebär att oavsett källa så ger Optoma ThemeScene
HD72 mycket god de-interlacing. Man kan även välja att aktivera
eller avaktivera vilka källor man kopplat in. Detta gör att
projektorn kan snabbare hitta en källa på automatik, istället
för att själv peka ut den. Color Space heter valet av just densamma,
och självklart skall den stå på YCbCr så länge
man inte använder en RGB-källa. Men som sagt, att slippa tänka
på om man har en progressiv signal eller inte är oerhört
skönt och ett vinnande koncept. Anser du att du har bättre de-interlacer
i din DVD – ja då är det bara att avaktivera DCDi i projektorn.
Finemangs! Övriga inställningar blev för interlace-komponent:
Contrast 20 och Sharpness 5. Övriga på 0. För progressiv
komponent: Contrast 15, Brightness 12, Sharpness 5 och HDMI: samma som
interlace-komponent! Bästa bilden blev dock vanlig interlace-komponent,
tätt följd av HDMI. Detta är en underbar hembioprojektor
som passar extra bra i ljusa miljöer. Det är svårt att
säga att någon är solklart bättre än någon
annan i fråga om ren bildkvalitet, när det gäller dessa
tre. Avgörandet faller mest på ändamålen samt hur
flexibel modellen är, men Opoma ThemeScene HD72 är hur som helst
ett minst lika bra köp som Mitsubishi HC3000 eller Sharp XV-Z3000.
Well done, Optoma… again!
Bästa bild: interlace-komponent!
Kontakter:
Anslutningarna baktill är standard;
”en av varje”, och eftersom detta är en projektor av
senaste modell så finns det självklart HDMI, men även
DVI som digitalanslutning.
Knappar:
Knappsatsen är av en helt ny design
där de alla ligger på rad. Finishen är även här
krom. Ingen belysning dock.
Fjärr:
Fjärkontrollen håller samma överklass
som Optomas fjärrar alltid gör. Den är lätt att hantera
med tydliga grafiska symboler. Den är belyst och den kommunicerar
utmärkt med projektorn. Belysningen är för övrigt
också försedd med dimmer, så ljuset sakta minskas några
sekunder efter man slutat använda fjärren. Som alltid från
Optoma – en utmärkt fjärr.
PLUS
+ Mycket ljusstark!*
+ Underbar dynamik!
+ Bra godkänd svärta
+ Inbyggd DCDi
(Kockren de-interlacing av alla signaler!)
+ Perfekt färgåtergivning
(KRÄVER dock kalibrering)
+ Skärpan
+ Bildens ”lugn” i detaljer
+ 768p ger 48 raders ”Image Shift”
+ Priset |
MINUS
- Svagt ”ljusflicker” i stillbilder
- Lite haloljus
- Saknar Iris!
- * Begränsad svärta
(Mår bäst i lite ljusare rum)
- 4x spin (240 Hz) |
|
|
|
OMDÖME
En underbar ljuskanon som är som gjuten för DLP-älskaren
som söker kraftfulla stora bilder i normal hemmiljö! Kanske
inte lika klockren för kolmörka hembiografer, på
grund av avsaknad av Iris, men fantastisk för lite ljusare
rum. Kräver, precis som Sharp Z3000, mycket kalibrering av
färgerna, till skillnad från Mitsubishi HC3000 som är
extremt bra från fabrik i fråga om färger. 240
Hz kan vara en faktor för regnbågskänsliga, men
för DLP-vänner är detta en suverän variant på
Sharp Z3000, och som vårt test visar så är de nästan
identiska i fråga om mycket. Fläktljudet är dock
betydligt lägre på Optoma jämfört med Sharp,
samt det inbyggda DCDi-chippet ger överlägsen bildhantering
på alla signaler. Ett väldigt bra
köp som rekommenderas varmt! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain Denon
DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
DLP HD2+/DarkChip2™ + DDP3020
15:9
1280 x 768 (HDTV-720p + XGA)
7 seg (RGBwRGB) / spin x4 (240 Hz)
För 100”: ca 3,6–4,4m
1300 ansilumen
4000:1 (Full On/Off)
Faroudja DCDi
220W / 2000-3000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
30 /29 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,20
Ja
Ja
Ja
Nej
BHD = 344 x 94 x 246 mm
3,2 kg
2 år
20 000 kronor
Projektorsystem: 08–532 595 90
www.projektor.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
EXTRA
Får vi bjuda på en par bilder som visar hur lika de såg
ut efter kalibrering? Optoma till vänster och Sharp till höger...
Hav överseende med fotografiets kvalitet (åldrig kamera).
|