Sanyo PLV-Z5
”D5” – GENERATION 2: WOW!
Nu är det ett litet tag sedan vi hade en LCD-projektor
på sträckbänken. Det var, för att vara exakt, i mars
detta år. Då rusade Sony fram med sin VPL-HS60 och tog platsen
som referens för LCD-projektorer. Denna plats är oerhört
tätt följd av ”D5-ligan” bestående av Epson
EMP-TW600, Hitachi PJ-TX200, Panasonic PT-AE900, och Sanyo PLV-Z4. Alla
fyra sistnämnda använder Epsons LCD-paneler generation 5 –
kallade ”D5”. Denna efterföljare till Sanyo PLV-Z4 använder
dock inte en ny panel, utan är istället en trimmad ny utgåva
av Z4 med ”samma” D5-panel. De andra tre LCD-leverantörerna
har gjort samma sak. Den nya D6-panelen är nämligen en ”Full
HD-panel” i 1080p, så detta är alltså med största
sannolikhet en sista omgång D5-enheter som vi kommer få att
se från de fyra LCD-giganterna.
© 2006 BigScreen Entertainment
Framtiden är som vanligt större, kraftigare, och bättre
när vi pratar hemelektronik och allt efter gränsen 2006/2007
lär definitivt i huvudsak handla om ”HD” i någon
form. Det har gjort att 720p-upplösning har blivit extremt prisvärt
idag och de nya D5-orna är därför också inte bara
nyare, utan även billigare än sina föregångare. 720
är förvisso också en HD-upplösning, men 1080 kommer
att gå under benämningen ”Full HD”. Nu handlar
det om vem som kan fånga flest konsumenter i denna förmodade
sista våg av 720p inom LCD, innan upplösningen kommer räknas
som ”low-end” (liksom 480/576 gör idag). Tillverkare
har alltid sökt överträffa varandra samtidigt som man köper
OEM-prylar av varandra – nästan likt historiens cowboys och
indianer, där de vita sålde vapen till indianstammar som de
sedan krigade emot, om man tillåts sväva iväg en smula
långt med liknelserna. Men lustigt är det, och egentligen så
skulle man kunna säga att både Epson, Hitachi, Panasonic och
Sanyo tillverkar ”en och samma projektor”, fast i olika skal,
med olika kringkomponenter, optik och mjukvara. Ibland undrar man dock
vart gränsen går när man först kan kalla det för
”en annan produkt”. Men å andra sidan så är
det också ibland just de små detaljerna som gör det.
Till exempel en bra eller dålig intern de-interlacer, bättre
eller sämre optik, mjukvara och så vidare. Och ibland är
det trots små eller stora skillnader nästan ingen skillnad
alls i kvalitet i alla fall, och då kan det istället bli en
fråga om design eller självklart prissättning. Dessa fyra
tillverkare har alltid dragit mer eller mindre jämt, så när
som på några strån här och där, och därför
skall det som alltid bli intressant och se om det gäller ännu.
Vår gissning är självklart; ja! Med största sannolikhet
kommer det bli svårt att utse någon solklar vinnare, men vi
skall göra vårt bästa, och först ut är Sanyo
PLV-Z5 som sagt. Detta mest på grund av att Sanyos svenska distributör
Cavena Multimedia är
mycket duktiga på att snabbt få loss demoenheter. Näst
på tur står den som först kommer hit av de andra tre.
Vi skall även försöka styra till det så vi kan göra
en shoot-out mellan alla fyra och självklart har vi LCD-referensen
Sony VPL-HS60 på plats, utöver vår ”huvudreferens”
– DLP-referensen Sharp XV-Z3000. Ja det är snart huset fullt
här nu med högpresterande ”prisbomber” och utgången
kommer kanske att bli något av en nagelbitare för de BigScreen-läsare
som går i LCD-köpartankar just nu. Glöm för all världen
heller inte att också försöka SE produkten innan du köper
den, samt skaffa gärna också intryck från andra sajter
och tidningar med. Second opinions skadar inte, även om de kanske
förvirrar ibland också så klart. Detta är hur som
helst vad vi på BigScreen kom fram till när det gäller
Sanyos bidrag till D5 – generation 2…
Välfungerande design & SVART finish!
Designmässigt så känner man igen Z5 från Z4 direkt.
Om vi tittar på den vanligaste versionen i silver till att börja
med så är det enda som skiljer rent utseendemässigt att
det nu är svart detaljtext på chassiet istället för
vit. Powerknappen är lika matt som chassiet nu istället för
blank krom och slutligen; man har nu dubbla HDMI-ingångar. Dubbla
komponentingångar finns också självklart kvar från
Z4. Men roligast av allt enligt mig är att Z5 till skillnad från
tidigare generationer numera finns även i SVART. Tack och lov har
någon lyssnat på alla som liksom jag tycker att svart är
tidlöst och tveklöst snyggast. I övrigt är Z5 designad
som Z4 rent utvändigt, så se gärna den recensionen för
mer detaljerad info om fysiska funktioner. Kvar finns också den
automatiska luckan som skjuts fram framför linsen vid avstängning,
samt tvärtom vid aktivering. Det är en mycket snygg och användbar
finess, samt framför allt praktisk då man slipper tappa bort
linsskyddet eller att det bara hänger där i ett snöre,
vilket inte är så snyggt. Chassiet är relativt stort som
innan, vilket också bidrar till Sanyos lyckade fläktljudshantering
som verkar som lägst hamna kring mycket låga 20-23 dB. Förvisso
är detta helt temperaturstyrt, så beroende på ljusstyrka
och temperatur i projektorn så kommer ljudet att variera emellanåt
vilket kan te sig lite märkande just när det sker. Som mest
kan Z5 låta kring drygt 29-30 dB skulle jag tro, men för det
mesta så måste Z5 klassas som mycket diskret. Vår DLP-referens
låter flera gånger högre kan jag lova! Och i en tyst
scen så uppskattas det mycket med tystnad så klart. Skall
vi prata specifikationer så har man gått från 1000 ansi
och 7000:1 i kontrastvärde till 1100 ansi och 10 000:1 i kontrast.
Det senare känns som man verkligen får ta med en smula skepsis,
då det skulle innebära samma kontrast som en DLP som BenQ PE8720.
Men för all del, vi får väl se. Givetvis har man inte
heller tagit bort den mycket omfångsrika Lens Shift:en som tillåter
mycket stor bildförflyttning utan att fysiskt flytta projektorn.
Detta är en funktion som VERKLIGEN saknas i samma omfattning inom
DLP och som är lika bra som man kan önska. Glöm Keystone
– Lens Shift är framtiden inom praktisk projektion!
3 ljuskontroller!
Självklart har också Z5 alla de avancerade ljuskontrolleringsmekanismer
som Z4 har. Somliga tycker kanske det är för mycket, andra kanske
för lite? Vi säger: tillräckligt! Sanyo har nämligen
fortfarande hela TRE sätt att kontrollera ljuset. Dels har man en
manuell linsiris, men även en automatisk lampiris (som alltså
sitter längre in) samt framför allt, och lite unikt ännu
för Sanyo; en automatiskt ljuskontrollerad lampa. Allt detta är
givetvis som vanligt för att försöka kontrollera LCD-sidans
svagaste punkt – svärtan. Och precis som med Z4, som var den
första modellen med denna trippelteknik, så blir resultatet
en blandning av orden lyckat och begränsat. Det viktigaste är
att man försöker åstadkomma maximal svärta i mörka
scener och maximalt ljus i ljusa och det lyckas man med kan man säga,
det är bara återigen att det inte sker fullt så fantastiskt
bra som man kan önska – men det är fortfarande ”bra”!
När ljuset minskas med en iris eller minskat ljusflöde från
lampan så ändras ljuset över hela bilden på en LCD-projektor.
På en DLP så tillkommer också effekten av att pixlar
som skall vara svarta inte förses med direkt ljus, tack vare speglingstekniken.
Men den negativa effekten av regnbågsflimmer på en DLP kan
självklart väga ut det hela till LCD:s fördel – och
därav har vi numera så många fina LCD-modeller med någon
form av ljuskontrolleringsteknik liksom denna. Det viktiga är bara
att man förstår att denna teknik rent principiellt oftast gör
sig bäst i ett väldigt mörkt rum då ljusflödet
kan bli mycket lågt med fullt slutna iris, låg lampeffekt
och strypt lampa. I detta läge är svärtan extremt djup
för att vara LCD, men dynamiken i lågdagrar faller också
eftersom ljuset stryps över hela bilden. Så länge vi är
överens om detta så törs vi medge att svärtan är
flera gånger bättre än gamla tiders LCD utan ljuskontrollering.
Kontrasten ökar också lavinartat eftersom projektorn kan sluta
sin autoiris, sänka sin lampeffekt och jobba med ytterligare en iris
(även om denna är manuell), kontra att den även kan öppna
upp iris samt öka lampeffekten. Det innebär att kontrast i ”Full
On/Off” blir väldigt hög, men eftersom ljusförändringen
sker över hela bilden simultant så blir alltså inte ansi-kontrasten
lika märkbart mycket större, mot tidigare. Hoppas det inte lät
för invecklat. Men jo, Z5 känns definitivt vassare än Z4.
Vi har dock ingen Z4 kvar här att jämföra med, så
vi får lita på intuition och känsla. Men jag skulle ändå
våga tippa på en total kontrastökning med cirka 20 procent.
Z5 känns också mer ljusstark mot Z4. Svärtbottnen känns
dock lika av vad jag minns, så det är alltså det ökade
ljuset som ger känslan av ökad kontrast.
Ingen iris delay
En lite tuff detalj, även om den kanske är trivial, är
att OSD:n är tonad. Sådant gillas. Uppläggsmässigt
så är menyerna också lätta att navigera i och det
är inte svårt att hitta den funktion man söker. Den typiska
OEM-fjärrkontrollen är för övrigt helt ok, även
om det inte är något häpnadsväckande flashigt att
tala om. Men den gör det den skall på ett bra sätt och
belysning finns. Innan vi lämnar ljushanteringen ovan helt, så
glömde jag nästan att också meddela hur vi ställde
den. Den fixerade irisen som styrs manuellt kan ställas från
0 som är helt öppen till -63 som är så sluten som
det går. Bäst kompromiss fann vi kring -20 eller maximalt -30.
Detta för att inte dränka dynamiken i ljusa scener för
mycket. Den automatiska lampirisen ställde vi till Auto2 då
Auto1 är långsammare. Lamp Control som styr lampans effekt
kan ställas till full effekt, A1, A2 eller halv effekt. Även
här valde vi A2 och anledningen var densamma. En snabb iris eller
annan ljuskontroll är önskvärt framför en långsam
så vida den inte exakt matchar ens ögons förmåga
att anpassa sig för ljusförändringar (ögats iris),
men det varierar ju också från person till person (ungefär
likt förmågan att se eller inte se regnbågar på
en DLP). Sanyo PLV-Z5:s ljusförändringar sker på ett sätt
som enligt oss är extremt svårt att notera. Lampiris ändras
med A2 på en tiondels sekund beroende på bildinnehåll
och man kan till och med höra hur irisen switchar lägen beroende
på bildinnehåll. Detta allt medan lampeffekten å andra
sidan ändras på ett sätt som är svårt att märka
på grund av låg hastighet. Man ser att en mörk bild har
bättre svärta än i en ljus bild (till exempel svarta kanter
vid 2,35:1-filmer, likväl som man ser att dynamik och ljustryck ökar
vid ljusa scener – det vill säga mer än på en LCD
utan iris och dylikt. Det syns extra tydligt på textremsor. Så
fungerar gör det verkligen och på ett diskret sätt som
man överlag inte retar sig alls på. Effekten som beskrivs här,
eller rättare sagt risken för den negativa effekten, kallas
”iris delay” och kan läsas mer om under ”Allt
om bild – Bildåtergivningstekniker”. Z5 har alltså
ingen märkbar iris delay.
Funktioner, finesser & vitbalans
Kikar vi vidare bland grundinställningar så hittar vi Auto
Black Stretch. Denna kan ställas mellan Off, L1, L2 och L3. Ingen
av dem gav någon märkbar effekt på bilden i någon
signal eller film över huvud taget, så vi klassar den som ”menykosmetika”
och lämnar den Off. Contrast Enhancement fungerar dock mycket bra
och ger verkligen en effekt av ökad kontrast. Den kan ställas
likadant och här valde vi L3 för maximal kontrastökning
i bilden (större skillnad mellan ljus och mörker). Effekten
syns bäst i medelljusa scener till ljusa. Transient Improvement är
en funktion som lika gärna kunde heta ”edge enhancement”
då den påverkar bilden på samma sätt som ökad
skärpa i Photoshop gör. Man kan därför också
överstyra skärpan genom att konturer slår över med
spökskuggor om man ökar denna för högt relativt den
vanliga Sharpness. Vi ställde Transient till L1 utav Off-L3. Color
Management är inget för dig som inte har ISF-utrustning (avancerad
kalibreringsutrustning), men kort beskrivet så kan man här
plocka valfri färg i bilden genom ett plockverktyg i OSD:n och sedan
stegvis ändra tonen till önskad ton och sedan spara. Det kallar
vi total kontroll, men också invecklat och inget för vem som
helst. Color List kan sedan välja mellan olika sparade lägen.
Dynamic Gamma är precis som Contrast Enhancement en funktion som
verkligen fungerar och här kan man välja mellan Off, Auto1 eller
Auto2. Auto2 gav enligt oss bäst bild genom att den ger mer tryck
i lågdagrar (mer synliga detaljer i mörker). Med andra ord
så sänker man gammakurvan. För mer lättöverskådlig
kontroll av färgåtergivningen så finns givetvis även
av reguljär vitbalans i form av Gain och Offset för RGB, men
faktiskt även Gamma för samma tre grundfärger. Tyvärr
saknas som kompletteringsfärgerna CMY, men det gör inte så
värst mycket då det inte är svårt att få mycket
god färgåtergivning med Z5. För att mest efterlikna vår
referensbild hos Sharp XV-Z3000 så ställde vi Sanyo Z5 via
vitbalansen till Gain: R -5, G +5, B +10, Offset: 0 på alla samt
Gamma: G -5. Detta är för interlace-komponent som signal. För
progressiv komponentsignal blev det endast Gamma: R -3 som tillkom. För
HDMI blev det Gamma: R -5. På detta sätt ger alla signaler
i stort sett identisk färgåtergivning med mycket naturlig touch
mycket lik den hos referensbilden.
BigScreen’s inställningar
Image Adjust heter den funktion som kan justera bildens placering i bildytan
och här ställde vi Overscan till +10, Horizontal till -8 samt
Vertical till +5. Det gav perfekt centrering enligt THX-Optimizer. Tramsiga
förval för bilden verkar många tillverkare tro är
nyckeln till en perfekt projektor. Personligen avskyr jag dessa fåniga
förval som sällan ger perfekta inställningar för film.
Det är MYCKET bättre att själv optimera och därefter
spara lägen som passar till exempel ljusa rum och mörka rum
(dag och kväll) och vad det nu mer kan handla om. Fungernade lägen
att utgå ifrån är Natural eller om du skall kalibrera
för ljusa rum; Living. De övriga tar vi inte ens upp på
grund av tidsbrist. Vårt test är baserat på utgångspunkt
ifrån Natural. Nåväl, nu till de slutliga inställningarna.
För interlace-komponent blev det: Brightness -5, Contrast +3, Color
-3, Tint -3, Color Temp User, Red 0, Green 0, Blue 0, Sharpness +4, Gamma
+4 och Progressive Film. För progressiv signal var inställningarna
samma och för HDMI: Brightness -4, Contrast -5, Color +3, Color Temp
User, Red 0, Green -10, Blue +5 (färgjusteringen skedde alltså
för HDMI även här, utöver bara vitbalansen), Sharpness
+3 och Gamma +3. Vi får inte heller glömma att påpeka
att funktionen Progressive: Film också fungerar i princip lika bra
som Faroudja DCDi via vår DVD-spelare Denon DVD-3910. Med andra
ord så får du alltså alltid perfekt progressiva bilder
även med interlace-signal. Med alla inställningar enligt ovan
så fick vi en underbar bildkvalitet från en LCD-projektor
av senaste klass.
|
D5 "g2" – med ett kliv frammåt!
Sanyo PLV-Z5 ger bilder med mycket bra skärpa, både optisk
och digitalt. Skärpan är väldigt hög – jag skulle
vilja säga maximal, och detta också utan att slå över.
Svärtan är inte fullt så djup som på andra LCD av
samma kaliber, men ljustrycket går å andra sidan att pressa
mycket högt om man vill, så dynamikresurser finns det gott
om. Kontrasten verkar märkbart högre än hos Z4 och bilden
känns överlag både skarp och dynamisk i de flesta scener
som inte är kolsvarta. Ljusflödet räcker som sagt långt
och det är inga problem att fylla mycket stora dukar om man så
vill. 3 meters bredd till exempel är imponerande och inga problem
för Z5. Även pixligheten är minskad på Z5 mot Z4
och det hela påminner om Panasonics ”Smooth Screen”
trots den höga skärpan – MYCKET bra och film-likt! Iris
Delay kan inte uppmärksammas, trots att ljuskontrolleringen fungerar
bra med dubbla iris och effektstyrd lampa. Färgåtergivningen
är efter mindre justeringar exemplarisk, men fungerar även bra
som den är. Färgtemperaturen skall ställas som Low, Mid
eller High, och vi utgick ifrån Mid i vårt test. Men med alla
ovan justeringar går det från mycket bra till oerhört
bra enligt oss och mycket naturligt. Sanyo PLV-Z5 känns som en klockren
LCD-projektor för dig som letar det senaste inom LCD idag och bäst
lämpar den sig för folk med ”normala” vardagsrum
(eller vart man nu vill ha den) eftersom ljus är en större styrka
än svärta, som dock fortfarande är mycket bra. En grå
duk skulle nog fungera fint med Z5 också, för dig som vill
trava längre ned i svärtbotten eller för dig med kolsvarta
rum (för att slippa grådaskig-känslan i mörkret).
Hur som helst så är Sanyo PLV-Z5 en hembioprojektor som vi
inte har några som helst betänkligheter att rekommendera varmt
till alla projektorspekulanter. Mycket god LCD-kvalitet utlovas med märkbar
förbättring från Z4. Detta är för närvarande
den bästa D5-baserade enhet vi testat hittills. Därför
måste vi ge den utmärkelsen ”Budgetreferens
– LCD” som fram tills nu senast hållits
av fjolårets excellenta Epson TW600. Grattis Sanyo till ett mycket
bra 3LCD-tillskott på marknaden!
Bästa bild: HDMI!
Kontakter:
Anslutningarna bjuder på dubbla
dubletter så att säga; dubbla komponent samt dubbla HDMI -
inte dumt alls!
Knappar:
Knappsatsen är diskret, snygg och
tillräcklig. Kanske hade det varit trevligt med belysning dock..
Fjärr:
En typisk OEM-fjärr, varken mer eller mindre.
PLUS
+ Ljusstark!
+ Bra dynamik
+ Bra LCD-svärta
+ Bra egen de-interlacing
+ Naturlig färgåtergivning
+ Skärpan är mycket hög
+ EXTREMT tystlåten!!!
+ Dubbla komponentingångar
+ 2x zoom
+ Lens Shift |
MINUS
- Kanske något långsam iris?
- Något begränsad svärta
(Fungerar bäst i lite ”ljusare” rum) |
|
|
|
OMDÖME
En mycket god representant för 3LCD-teknikens senaste LCD-generation
med D5-baserade projektorer! Sanyo PLV-Z5 lämnar nog ingen
LCD-köpare besviken med sin väldigt goda bildkvalitet
och sitt oerhört låga fläktljud. |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain Denon
DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Lens Shift:
HDMI:
DVI:
Komponent:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
3LCD (D5 "g2")
16:9
1280 x 720 (HDTV-720p)
För 100”: ca 3–6 m
1100 ansilumen
10 000:1 (Full On/Off)
PixelWorks
145W / 2000-3000 tim (nor/eco)
?/22 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 2,0
Ja
Ja, dubbla
Nej
Ja, dubbla
BHD = 382 x 126 x 304 mm
5 kg
3 år
18 000 kronor
Cavena: 08–792 10 40
www.cavena-multimedia.se
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
EXTRA
Här har vi en par bilder som visar hur Sanyo PLV-Z5 såg ut
kontra Sharp XV-Z3000 efter vår egen kalibrering! Z5 till vänster
och Sharp till höger. Bild 1 är okalibrerad Z5 och bild 2 är
efter kalibrering. Hav dock överseende med fotografiets kvalitet
(åldrig kamera).
|