Hitachi PJ-TX300 "Illumina"
SVÄRTANS SVARTA RIDDARE
Med varumärket ”Illumina” stegar Hitachi
in på marknaden igen med generation 3 av sin TX-hundra-serie som
började med just TX100 för några år sedan. Precis
som med föregående tests Sanyo
PLV-Z5 så handlar det även nu om en 3LCD-projektor med
generation 2 av den så kallade ”D5”-panelen från
Epson. Kvar i samma klass att testa är Panasonic PT-AX100 samt givetvis
Epsons egen version; EMP-TW700. Hitachis bidrag här är den maskin
av de fyra D5-orna som bär på den lägsta prislappen samt
den snyggaste designen. Hur står sig då TX300 mot den nytillsatta
budgetreferensen från Sanyo, och hur mycket har Hitachi höjt
ribban sedan sist med TX200? Vi ser efter och jämför som vanligt
givetvis även med vår huvudreferens som just nu är Sharp
XV-Z3000. Hitachi gör minst lika bra ifrån sig som vi hade
väntat oss!
© 2006 BigScreen Entertainment
Som vi sade i föregående test så är
detta förmodligen en sista omgång av 720-baserade LCD-projektorer
vi ser nu, innan klassen kommer räknas som ”low-end”
då 1080-upplösningen tar över. Men än så länge
verkar 720 ha mycket att ge, och för oss DVD-filmssamlare som också
inser att det finns fysiska begränsningar i hur mycket man kan skala
en signal/upplösning till en högre med gott resultat –
för oss känns det extra bra att se hur långt man nu pressat
tekniken utan att höja upplösningen. 720p eller 1280 x 720 som
förkortningen står för är sedan en tid en alldeles
utmärkt upplösning för en något uppskalad DVD-signal
(720 x 576). Dagens low-end projektorer med 480p- eller 576p-upplösning
skalar ned (480), respektive skalar inte alls PAL-signalen (576) vilket
borgar för mycket hög skärpa. 720 linjer har tidigare inneburit
en del avkall på skärpan på grund av skalningen, men
också till förmån för mindre pixlighet. Men både
Sanyo Z5 och Hitachi TX300 här visar nu att LCD kommit ikapp DLP
väldigt mycket även på denna punkt och ingen av dem är
varken pixliga eller oskarpa. Det ser allt bättre ut för alla
LCD-vänner, trots våra prognoser härom året att
LCD var på väg att dö ut. Ack så fel vi hade i det
avseendet. LCD är starkare än någonsin och det visar Hitachi
här lika bra som Sanyo gjorde nyss.
Svart, blank, sportig och fräsch!
Sanyo PLV-Z5 blev den första projektorn vi testat sedan svindyra
InFocus ScreenPlay 777 som kommer med svart chassi. Det är som alla
BigScreen-läsare vet något vi tjatat om i flera år nu
– åtminstone som en option till vitt eller ännu värre;
silver. Men till slut besannades våra böner med Sanyo Z5 och
nu även Hitachi TX300. Skillnaden ligger i att Hitachis maskin är
blank och Sanyos är matt. Vad som är snyggast där är
väl en smaksak, men till viss del även en praktisk fråga
i och för sig. Blanka ytor reflekterar sin omgivning och jag minns
personligen min uppsättning NHT-högtalare innan jag skaffade
Ino Audio, och hur de var samtliga målade i svart pianolack. Att
ha blanka högtalare bredvid en filmduk är ingen höjdare,
hur snygga de än är. Nu är det förvisso fråga
om en maskin som skall sitta i taket, men har man ett dedikerad biografrum
med mattsvart tak som jag själv, så får man självklart
räkna med att ljusa bilder kommer reflekteras i projektorn. Bortsett
från det så är det bara fantastiskt snyggt med blanksvart
som finish. Vill man ha reflexfritt så är dock Sanyos matta
yta på PLV-Z5 bättre, men det är ju ganska glasklart i
sig. Vidare i designen så måste jag också säga
att jag är svag för Hitachis formgivning på TX-seriens
hundra-klass. Det är mycket snyggt med den stora linsen som på
något sätt väller fram ur den rundade fronten, och det
grova fläktgallret samt de diskreta knapparna kompletterar helhetsintrycket
med en sportig fräsch känsla. Detta är en grymt snygg maskin
helt enkelt! Luft tas in från vänster och blåses ut till
höger samt på fronten, riktat åt höger. Fläktljudet
är inte fullt så diskret som på Sanyo Z5, men det är
ändå mycket lågt kring vad jag skulle kalla cirka 26-28
dB. Det varierar dock en smula efter temperatur i projektorn. För
bordsplacering finns en fast stödfot bak samt två skruvfötter
fram – inte helt komplett med andra ord. Vad gäller anslutningar
så är det här inga dubbletter som på Sanyo Z5, utan
det vanliga med en av varje, men det brukar i och för sig för
det mesta räcka bra för normala användare. Fläktljudet
som vi nämnde nyss beror självklart också på huruvida
man väljer hög eller låg lampeffekt, och till skillnad
mot DLP så rekommenderar vi här låg lampeffekt eftersom
den synliga ljusökningen är så liten i förhållande
till ljudökningen från fläktarna. Att växla till
högt lampläge upplevs ge cirka 10 procent mer ljustyck, medan
ljudet verkar öka med en par dB – det vill säga ganska
mycket. För bildens skull är det bara trevligt med mer ljustryck,
men för den ljudkänslige är det låga lampläget
en stark fördel eftersom ljudet sjunker så avsevärt. Fjärrkontrollen
är som så ofta en trist OEM-fjärr av enklaste modell,
så den ängnar vi inte mer tid på än så. En
blanksvart liten rundad sak kanske hade varit bättre, hm?
Pang på rödbetan!
ÄNTLIGEN slipper vi bolla med tramsiga förval för bilden!
Hitachi TX300 kommer i huvudmenyn helt utan allehanda förval i stil
med movie, sports, game, PC och allt vad det brukar heta. De få
som finns finns endast via fjärrkontrollens knapp för Mode.
Men det är så ytterst sällan dessa färval är
användbara i alla fall, så vi är bara överlyckliga
att för en gångs skull i en färsk projektor slippa dem
bland allt annat. Att själv optimera sin bild för olika ändamål
och spara dem i minnet är oslagbart mycket bättre! Så
är det bara pang på rödbetan som gäller, så
att säga. Vi började med att välja rätt gamma. Här
bjuder Hitachi på 4 fabrikslägen och de heter; Standard, Low,
High och High Contrast. High är mörk i lågdagrar och ger
ett intryck av mer svärta (inte djupare). Standard är mellanläget
och Low är det läge som är ljusast med mest detaljer i
lågdagrar. Detta blev också vårt förstahandsval
för vidare kalibrering. För den extreme användaren så
finns det även ett Custom-läge för gamma där man i
9 olika frekvenser kan ändra gammakurvan efter tycke. Detta är
dock inget vi rekommenderar till någon som inte är ISF-tekniker,
eller liknande. Black heter funktionen som styr en av de två ljuskontrolleringsmekanismer
som finns. Detta är den automatiska funktionen som går att
ställa som Off, Auto 1 eller Auto 2. Auto 1 är perfekt enligt
oss, medan Auto 2 går ännu lägre i svärta genom att
strypa ännu mer ljus. Risken är dock att det blir för mycket
för alla som inte har en ”riktig” biograf som vi. Vi
nöjde oss med Auto 1 även om läge 2 också var häftigt
att uppleva då svärtan där med lätthet faktiskt kan
mäta sig med DLP-svärta! Nackdelen är att även ljusa
scener tappar en del sting. Det hela beror också till mycket stor
del på hur man valt att ställa den manuella irisen också.
Här finns steg om 10 där 0-1 ser likadana ut, precis som 8-10.
Men från 2 till 7 så ändras ljuset stegvis med cirka
10% för varje steg, så det är bara att välja det
som bäst passar ditt rum. Vi stannade på 6 för bästa
kompromiss. Det känns som att TX300 KAN nå snäppet högre
än Z5 i fråga om ljustryck, men vill man kombinera det med
bra svärta så hamnar det hela på en nivå där
Z5 får ut mer ljusdynamik i framför allt medelljusa scener.
I mörka vinner dock Hitachi. Värt att nämna är också
att TX300:s autoiris låter en hel del när den dynamisk (konstant)
sluter, respektive öppnar sig, så det kan vara bra att känna
till under väldigt tysta scener, så du inte tror att din nyinköpta
projektor håller på att gå sönder eller så.
Zoom och fokus är manuella, men känslan när man vrider
på dem är högst kvalitetsingivande.
Färgjustering är inget krav
En av de skönaste aspekterna med denna läckra projektor är
dess plug n’ play-känsla i så mycket, bland annat färgåtergivningen.
Som vanligt känns de förinställda Kelvin-temperaturerna
inte så exakta, men de ser dock ändå samtliga ”tittbara”
ut utan kraftiga färgstick som ofta kan vara. För de som jag
som inte gillar för varma bilder med ton av sepia (brun, gult, rött,
orange) så vill jag slå ett slag för 9300K hur absurt
högt det än låter. Men bilden är inte så likblek-kall
som man kan tro när man ser siffran, utan här känns istället
bilden mest ”ren” utan övervarma färgstick. Klarheten
och naturligheten i färgernas känsla blandas med krispig kontrast
och det ser väldigt bra ut helt enkelt för att bara vara ett
färdigt färgläge. Så vi struntade i den väldigt
höga siffran och lät TX300 jobba där i fråga om färgåtergivning.
Det finns dock även här möjlighet för den extremt
petige att trimma till närmast perfektion om man så vill, då
TX300 också har en komplett normal vitbalans för RGB med Low,
Mid och High för respektive färg. Sanyo PLV-Z5 behövde
färgjusteras via vitbalansen för att vi skulle bli glada, men
här går det faktiskt att nöja sig med att bara ställa
den till 9300K, om man delar vår smak vill
säga. (Gör man inte det så rekommenderar jag
att man hör med tex HemmabioCenter
i Stockholm som har tillgång till ISF-utrustning och exakta 6500K-kalibreringar).
Men det är här bilden ser ut som på Sanyo Z5, som på
vår referens Sharp Z3000 samt som på vår plasma-referens
LG 50PY2R. Så det borde ju stämma ganska bra då, inte
sant. Skall vi vara riktigt petiga själva så är det i
sådana fall en önskan om att enkelt kunna minska gult en smula,
men värden för CMY finns inte här, så det är
lite för knepigt för att vara värt mödan. Det ser
ändå så bra ut som det är! Ett stort plus är
givetvis utdelat också för den så extremt användbara
Lens Shift:en, som självklart finns med här liksom på
föregående modell. På denna punkt ligger LCD som teknik
före DLP då sådan optisk installationshjälp är
svårare att implementera där. TX300:s lens shift är inte
fullt så omfattande som den på Sanyo Z5, men det är fullt
tillräckligt.
Usel de-interlacing
Här kommer vi till TX300 största svaghet – förmågan
att själv hantera interlace-signaler. Detta fungerar inte alls och
hur man än ställer läget Progressive till TV, Film eller
Turn Off så ser det lika illa ut. Det kryper och rullar väldigt
mycket i konturer och diagonala linjer i bilden och det enda botet är
att skicka in en redan progressiv signal, eller att använda digitalsignal
med HDMI (då digitalt alltid är progressivt). Så för
vanligt filmtittande är det inget svårlöst problem, men
för dig som spelar PlayStation 2 eller liknande så får
du leva med interlace-bilder. Funktionen OverScan samt Position ställde
vi till 5 respektive V Position 46, och H Position 142. Övriga finesser
inkluderar; Auto Off, Svenska som menyspråk, Menu Position, OSD
brightness, My Screen, Keystone och Digital Shutter (perfekt funktion
för 2,35:1-filmer då man kan släcka ned det ”döda”
utrymmet ovan och under bilden och slippa de "grå" fälten
som normalt annars bildas vid så kallad letterbox-format.
|
Plug n’ play med ypperlig kvalitet!!!
Det är med andra ord inte mycket vi gjort hittills för att få
maximal kvalitet med TX300. De största förändringarna vi
gjorde låg i den vanliga bildmenyn. Här blev det för komponentsignal,
interlace likväl som progressive; Brightness -5, Contrast +8, Color
-10 (mycket färgstark i fabriksläge 0), Tint -1 samt Sharpness
7 (max). Övriga värden för Gamma, Color Temp, Iris och
Black är enligt tidigare genomgång. För progressiv komponentsignal
var allt likadant som för interlace, som sagt. Förändringen
kom med HDMI där vi kunde öka Contrast till +20, samt Color
till -8. I övrigt även här samma som annars. Viktigast
av allt med HDMI är dock att projektorfunktionen Frame Lock är
ställd till On – annars rycker bilden i rörelser. På
grund av bristen på egen de-interlacing så rekommenderar vi
inte Hitachi TX300 för er som tänker använda projektorn
till övervägande annat än DVD-film från en god DVD-spelare,
men för er som liksom vi prioriterar projektoranvändandet för
just det, så är TX300 är extremt prisvärt köp
med oerhört hög prestanda. Mata den med progressiv komponentsignal
eller HDMI så ser det helt underbart ut. Svärtan är tveklöst
bland de absolut bästa jag sett någonsin på en LCD och
helt klart i klass med referensen för LCD; Sony VPL-HS60 samt även
mätbart med DLP. Ljusstyrkan är alldeles perfekt för bilder
kring eller drygt 100 tum. Kontrasten är vansinnig hög för
att vara LCD och helt klart kring samma klass som Sanyo Z5, dock lägre
i registret (mindre dynamik i medelljusa scener, fast djupare svärta
i mörka). Färgåtergivningen ser ren och balanserad ut
på 9300K och skärpan är av yppersta klass även ställd
till max. Pixligheten lyser nästan med sin frånvaro på
samma sätt som hos Sanyo Z5 och ger en känsla av nära på
DLP. Det finns inget nämnvärt med Hitachi TX300 som är
direkt dåligt så när som på de-interlacing, men
i övrigt är bilden extremt lik Sanyo Z5 och med en prislapp
som denna så kan inte Hitachi misslyckas. Maskinen introducerades
alldeles nyligen för cirkapriset 16 000 kronor, men går redan
att finna för kring 14 000 kronor. Hitachi PJ-TX300 är en fullträff
och projektorn kommer att rida in i er filmkväll likt en nattsvart
riddare som bjuder på slagkraftig underhållning av högsta
klass!
Bästa bild: Progressiv komponent
el. HDMI!
Kontakter:
En av varje-principen, helt enkelt! Man
har också bjudit på en direktingång för vanliga
datorer med VGA. Annars finns givetvis HDMI.
Knappar:
Här får man klara sig utan
belysning, men ack så snyggt knappsatsen ändå sjunker
in i den så övrigt läckra designen.
Fjärr:
Fjärrkontrollen är som så ofta en trist OEM-fjärr
av enklaste modell, så den ängnar vi inte mer tid på
än så. En blanksvart liten rundad sak kanske hade varit bättre,
hm?
PLUS
+ Bra ljusflöde
+ Dynamisk och kontrastrik
+ OERHÖRT djup LCD-svärta
(Passar mkt bra i helmörka rum)
+ Mycket snabb iris
+ Naturlig färgåtergivning från fabrik
+ Skärpan är väldigt hög!
+ Obefintligt kalibreringsbehov
+ Lens Shift
+ Priset |
MINUS
- Värdelös de-interlacing!
(”Kräver” progressiva signaler!)
- Lätt ”iris-delay” |
|
|
|
OMDÖME
Bättre svärta än Sanyo PLV-Z5, men något lägre
dynamik i medelljusa (normala) scener. Väldigt trevlig färgåtergivning
från fabrik ställd till 9300K (lär mäta lägre
Kelvin än så) där bilden färgmässigt nästan
är på pricken lik våra referensbilder. Goda kalibreringsmöjligheter
för den som vill trimma. Relativt tystgående. Snygg design.
Bra pris. Kort sagt: ett MYCKET bra köp! Var dock aktsam med
att det krävs progressiva signaler för bästa stabilitet
i rörelser (det vill säga en progressiv DVD-spelare eller
HDMI-signal). Projektorn rekommenderas verkligen
mycket varmt av oss till alla DVD-filmsvänner där
ute! |
BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")
KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer: |
Sharp
XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain Denon
DVD-3910
Supra Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin)
– Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away,
Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta
Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl... |
FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Lens Shift:
HDMI:
DVI:
Komponent:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:
|
FAKTA
3LCD (D5 "g2")
16:9
1280 x 720 (HDTV-720p)
För 100”: ca 2,8–4,5 m
1200 ansilumen
10 000:1 (Full On/Off)
egen
150W / 2000-3000 tim (nor/eco)
28/24 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,6
Ja
Ja
Nej
Ja
BHD = 340 x 113 x 298 mm
4,7 kg
2 år
15 000 kronor
Hitachi: 08–562 711 00
www.hitachidigitalmedia.com
Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm. |
EXTRA
Trots att vi egentligen är emot screen shots av flera anledningar
så försöker vi också bejaka alla er som frågar
efter dem. Här är i alla fall en hjälplig bild som visar
hur lika bilderna är i 100" (vardera) mellan Hitachi
PJ-TX300 (överst till vänster) ställd till 9300K,
Sanyo PLV-Z5 kalibrerad enligt sitt test under till vänster,
samt den kraftigt kalibrerade huvudreferensen/DLP-referensen; Sharp
XV-Z3000 till höger.
|