DVD-AUDIO & SACD
Ljud, ljudkvalitet och vad som är "bra
ljud" och vad som inte är det, kommer alltid vara en källa
för diskussioner och meningsskiljaktigheter. Under tiden kommer tekniken
kring detta att fortsätta utvecklas, precis som all annan teknik.
Ny teknik behöver dock inte alltid garantera ett bättre resultat,
men intressant kan det ju vara för det...
© 2003 BigScreen Entertainment
De flesta tillverkare ställer sig bakom DVD-Audio
som framtida ljudformat för musik. SACD eller Super Audio
CD är ett konkurrerande system från Sony/Philips som
bland annat använder hybridskivor (dock inte alla). Dessa hybridskivor
kan även spelas i vanliga CD-spelare, men givetvis inte med SACD-systemets
prestanda. DVD-audio- och SACD-spelare kan vanligtvis även spela
vanliga CD:s av praktiska skäl, samt även DVD-video i de flesta
fall. Systemen är dock inte kompatibla med varandra. Båda formaten
är kopieringsskyddade. Både DVD-audio och SACD lagras på
4,7 GB DVD:s (4700 MB), vilket kan jämföras med CD-formatets
650 MB.
Artikeln är i huvudsak skriven av min
kollega Michael Eklund - musikproducent & ljudtekniker,
samt medlem i LjudTekniska Sällskapet.
Vad skall man välja?
Personligen väljer jag utan tvekan DVD-audio framför
SACD. Dynamiken är mycket viktigare än ultraljudsfrekvenser.
SACD-systemet har hög upplösning i registret (under ca 8 kHz)
men över ca 10 kHz är det faktiskt sämre än CD-systemets
(med en flerbitsomvandlare). DVD-audiosystemets upplösning är
däremot flera gånger bättre än både CD- och
SACD-systemet. Vidare skall SACD använda frekvenser upp till 100
kHz, men där har systemet dock störsignaler på ca –40
dB, det vill säga att musiksignalerna (om där finns några
överhuvudtaget) dränks totalt under störnivån. Systemet
har också störsignaler i lägre (fortfarande över
20 kHz) register, och till så pass hög grad att det kan påverka
diskantelementets talspole i ett högtalarsystem (genom upphettning)
med ett hörbart negativt resultat. Störsignalerna i DVD-audio
ligger på –144 dB och är på så sätt
överlägset SACD.
Annat att tänka
på
Jag som förordar DVD-audio har dock hört en del riktigt dåliga
inspelningar även i detta format. Det är här man måste
se upp. Bara för att musiken är utgiven på ett högteknologiskt
och nytt format som DVD-audio eller SACD, så är det inte en
garanti för att det låter bra. Man måste skilja på
systemfel och inspelningstekniska fel. Precis som med CD-systemet kan
ju en inspelning låta hur bra eller dåligt som helst, beroende
på hur det är inspelat, mixat och mastrat. En bra inspelning
på CD kommer fortfarande att låta bättre än en dålig
på DVD-audio eller SACD. En annan intressant aspekt är att
det idag inte finns några apparater som ens är i närheten
av DVD-audiosystemets toppspecifikationer. De bästa maskinerna har
idag en dynamisk förmåga om ca 120 dB vilket kan jämföras
mot de teoretiska 144 dB. Men detta är ändå redan mycket
bättre än de SACD- och CD-spelare som finns.
Inspelningsbegränsningar
& utbud
Den kanske mest förvånande och intressanta aspekten är
emellertid att de inspelningar som görs idag inte alls kan matcha
dessa prestanda. Begränsningarna finns i mikrofoner, A/D-omvandlare,
analogbandspelare etc. Att gå från 24 bit-44,1 kHz till 24
bit-192 kHz eller mer, ställer mycket höga krav på dagens
studios där hårddiskinspelning används. Särskilt
om man ska spela in i surroundformat med flera mikrofoner. Det är
inte heller självklart att alla studios frivilligt byter ut sina
ofta extremt dyra monitorer av varierande kvalitet till de få ultraljudskapabla
högtalare som finns. Då kommer man givetvis att missa de eventuella
musiksignaler och – ännu värre - störljud som kan
finnas i registret, som i sin tur förs vidare till det slutliga mediet.
Med andra ord är det alltså svårt att veta vad som verkligen
sker i dessa ultraljudsfrekvenser.
Således finns här alltså en stor risk att vi kommer att
få se många DVD-audio/SACD:s i form av nyutgåvor av
gammal musik – musikinspelningar som alltså inte når
upp till de specifikationer som systemen egentligen skall ha. Från
början var det dessutom tänkt att en stor fördel med SACD
skulle vara att man använder deras 1-bits DSD-teknik (Direct Stream
Digital) för att spela in med samma format genom hela kedjan. På
så vis skulle en massa omvandlingar och onödiga steg undvikas.
Men nu gör man inte så, utan använder ändå
flerbitars PCM (för att systemet har bättre prestanda kanske?)
under inspelning och mastering, som sedan därför måste
kodas om till DSD. DVD-audio har inga sådana konverteringar till
olika format. SACD har fler musikutgåvor än DVD-audio än
så länge, men faktum är ändå att det inte finns
särskilt mycket av vare sig det ena eller det andra.
Hör man skillnaden?
Sedan har vi då detta med de nya underbara ultraljudsfrekvenserna
som båda systemen vill frälsa oss med. De flesta musiker, inspelningstekniker,
audiologer och öronläkare är tämligen överens
om att vi inte hör ljud över cirka 20 kHz (CD-systemet når
till ca 21 kHz). Många öronläkare hävdar dessutom
att om vi nu kan detektera toner över denna gräns så kommer
örat ändå att uppfatta det som en och samma ton. Man menar
att örat inte kan skilja på exempelvis 24 kHz eller 32 kHz.
För att överhuvudtaget uppfatta något i dessa frekvenser
med musikaliskt innehåll (de består ju bara av övertoner)
måste musiken spelas väldigt, väldigt starkt och genom
en exemplariskt bra ljudanläggning. Med åldern avtar dessutom
förmågan att höra höga frekvenser. Här kan man
därför verkligen fundera över hur viktigt det är att
prioritera utraljudsfrekvenser när det i själva verket är
den dynamiska upplösningen man borde optimera. DVD-audio har en bra
målsättning med sina 144 dB medan SACD redan satt en hörbar
begränsning på 120 dB. Här kan man uppfatta tydliga skillnader.
Visserligen är dagens pop/rockinspelningar oftast så oerhört
hårt komprimerade att även denna aspekt blir mindre viktig.
Men förhoppningsvis kanske komprimeringshysterin avtar när man
nu faktiskt kan få så pass bra prestanda som DVD-audio har.
De som lyssnar på dynamiska inspelningar (mestadels jazz och klassiskt)
kommer att bli de första att verkligen få njuta av den nya
tekniken.
Välj rätt
högtalare
Tror du att dina nyinköpta högtalare klarar av att spela dessa
ultraljudsfrekvenser korrekt? Med all sannolikhet gör de inte det.
Här krävs nya diskantelement, även i center- och surroundhögtalarna.
En rimlig gissning är att om tillverkarna ska göra högtalare
som inte blir för dyra, men med någorlunda rak frekvensgång
långt upp i registret - och ändå tjäna pengar –
så måste man ge avkall på något annat. Tänk
om man börjar använda enklare element i de register vi faktiskt
kan höra skillnad på… Inte så kul.
Vilket format "vinner"?
Det är ingen självklarhet att det bästa systemet vinner
marknaden. Det är det tyvärr aldrig. Andra exempel på
det är till exempel VHS kontra Betamax i videovärlden. Det mesta
handlar om pengar och marknadsföring. Reklambudget och utbud av musikinspelningar
kan styra mycket mer än önskvärt. Slipade försäljare
och tidningsrecensenter utan gedigen kompetens styr tyvärr också
försäljningen i allara högsta grad. Men du som konsument
har ändå en viss makt att påverka handeln. OM du inte
kan vänta med att uppgradera din aläggning så lägger
i alla fall vi vår röst på DVD-Audio, men vårt
säkraste tips är ändå att avvakta med inköp
ett tag till och istället njuta av CD-inspelningarna ett tag till!..
Tekniska
skillnader
TEKNIK
|
MAXFREKVENS |
BITAR |
S/N
RATIO |
DATAHASTIGHET |
CD |
21 (44,1)
kHz |
16 bit |
96 dB
|
1,4 Mbps
|
SACD |
100
kHz, alla kanaler |
20 bit |
120 dB |
2,8
Mbps |
DVD-Audio |
48 (96)
kHz, 6 kanaler
96 (192) kHz, 2 kanaler
|
24 bit |
144 dB |
9,6
Mbps |
|