LJUDFORMATEN FÖR FILM...
Vilka är då de vanligaste ljudformaten
som vi pratar om idag? Ja inte är dem få till antalet i alla
fall vilket man snart ser genom den oerhörda mängd logotyper
som existerat genom åren. Vi skall här gå igenom dem
var och en med deras respektive logotyp och en snabb beskrivning...
© 2003 BigScreen Entertainment
När det artificiella ljudet officiellt föddes
i filmens värd så var det en sensation som skulle bli svår
att toppa i teknikens historia. Händelsen i sig uppmärksammades
mer än färgfilmens inträde. Året var 1926, tekniken
kallades Vitaphone där man bland annat fick hjälp av en levande
orkester och filmen hette ”The Jazz Singer”. 1928 toppades
den av Disneys ”Steamboat Wille” där allt ljud, dialog
och musik, lagrades synkroniserat på filmens optiska monospår.
Filmljudet som föddes då och blev standard på 30-talet
kallades, och kallas ännu, för monoljud. Redan 1895 fanns det
förvisso experimentellt ljud på film, men det var först
nu på 1920-talet som det kom att visas kommersiellt för den
stora massan.
Senare på 40- och 50-talet utvecklades stereoljudet som därefter
på 70-talet förfinades av Ray Dolby och Dolby
Laboratories. Företaget Dolby Labs grundades i London 1965
av amerikanen Ray Dolby (fil.kand. i fysik). Redan 1956 var studenten
Ray med och utvecklade världens första videobandspelare med
inspelningsfunktion. Men Dolby Labs kom senare dock att specialisera sig
på ljudåtergivning och till en början främst brusreducering
för kassettdäck. Första innovationen blev "Dolby A-type
Noise Reduction". Därefter utvecklades Dolby B- och C-type Noise
Reduction med mycket populära resultat. Idag har företaget givit
upphov till de flesta moderna ljudformat inom filmindustrin.
Dolby Stereo
Analogt system med begränsat frekvensomfång på 45 –
15 000 Hz. Introducerades 1977 när Star Wars hade premiär på
biograferna. Dolby Stereo är ett bioljudsformat i 4 kanaler (då
kallade Dolby allt med fler kanaler än mono för ”Stereo”)
som senare gav upphov till Dolby Surround. De 4 kanalerna utvanns ur en
matrixkodad stereokanal vilket gav höger och vänster frontkanal
i stereo samt två surroundkanaler i mono. Brusreduceringssystemet
kallat Dolby A var också implementerat.
TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 45 - 15 000 Hz
(Dolby SR)
Inget ljudformat i sig, men en viktig milstolpe för renare ljud.
Detta var en vidareutveckling av Dolbys äldre brusreduceringssystem;
”Dolby-A” (professionellt) och ”Dolby-B”
(hemmabruk). Dolby SR kom att bli det första stora klivet mot ett
renare ljud för alla biobesökare. Frekvensomfånget utökades
nu till 35 – 17 000 Hz.
Dolby Surround
Detta analoga format var egentligen identiskt med Dolby Stereo, men utvecklat
för hemmabruk. Det blev det första formatet att 1982 nå
våra hem och ljudet blev snabbt en mycket populär standard
under denna VHS-dominerade epok, samt en språngbräda för
nästa format; Dolby Pro-Logic. Tekniskt sett var alltså ljudet
fortfarande uppdelat i 4 kanaler (2 kanaler i stereo framtill plus 2 kanaler
i mono baktill).
Dolby Surround Pro-Logic
Nästa steg för Dolby efter Surround blev 1987 att addera en
centerkanal. Genom att plocka frekvenser från vänster och höger
front skapades denna nya kanal. Tekniken var från början dyr
och ovanlig, men finns numera som standard i samtliga ljudprodukter för
hemmabio. Pro-Logic integreras även i vissa TV-apparater. Vänster,
center och höger kanal jobbar med 20 – 20 000 Hz. Surroundljudet
är fortfarande i mono samt begränsat till frekvenser mellan
100- och 7000 Hz (7 kHz). Systemet är analogt.
Dolby Surround Pro-Logic II
Vidareutvecklig av Dolby Pro-Logic och en slags analog motsvarighet till
Dolby Digital. DPL-II ger (till skillnad från DPL), med hjälp
av mycket avancerad teknik, stereo i surroundljudet samt fullregisterljud
i alla kanaler. Detta är det maximala ljudformatet för alla
nostalgiska och VHS-frälsta filmsamlare!
Dolby Digital
Ifrån början fick detta ljudformat namnet Dolby SR-D, senare
ändrades det till AC-3. Kort därefter bytte Dolby för tredje
gången till namnet alla känner igen idag; Dolby Digital. Ljudet
kallas dock även för 5.1 vilket är en teknisk term för
detta första digitala multikanalsljud från Dolby. 5 diskreta
(egna/oberoende) fullregisterkanaler plus en baskanal (.1) jobbar med
vänster front, center, höger front samt vänster bak och
höger bak. Maximal digital lagring: 20 bit, 48 kHz. Frekvensomfång:
20 Hz – 20 kHz, alla kanaler.
TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 92 dB
Upplösning: 16 bitar
Samplingshastighet: 48 kHz
Dolby Digital EX
Utveckling av 5.1-ljudet framtagen av THX och Dolby Labs i samarbete.
Föddes på bio 1999 i och med premiären av Star Wars Episode
I. Kallas ursprungligen på bio för THX Surround EX
men i hemmet (efter licensering) numera oftast för Dolby Digital
Surround EX. Ibland refererar man även till den tekniska termen 6.1.
DTS motsvarighet till EX kallas DTS-ES. En eller två extra högtalare
(via 1 monokanal) adderas baktill mellan surroundhögtalarna för
att skapa mer rymd i surroundljudets omfång. Denna monokanal är
dock en matrixkanal som utvinns ur vänster och höger surroundkanal
(likt principen hos Dolby Pro-Logic). Därför är termen
6.1 något missvisande då den extra kanalen egentligen inte
är fullt "diskret"! Det enda äkta 6.1-ljudssystem
som finns idag är Digital Theater Systems "DTS-ES Discrete 6.1".
DTS
"Digital Theater Sound". Digitalt surroundljudsformat för
både film och musik. Föddes 1993 av amerikanska DTS Technology
i samarbete med Steven Spielberg inför premiären av Jurassic
Park. DTS är relativt vanligt inom biograffilm, men tyvärr inte
lika vanligt inom hemmabio och DVD. DTS är betydligt mindre komprimerat
än Dolby Digital. Enligt uppgift är skillnaden i komprimering
1:3 för DTS mot hela 1:12 för Dolby Digital. DTS ljud på
DVD jobbar även med en högre bitrate på hela 1,5 Mbps
(megabits) jämfört med Dolby Digitals 384 kbps (kilobits).
TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 96 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44.1 kHz
DTS Neo:6
Världens för närvarande mest avancerade matrix-ljudsystem!
Neo:6 kan med endast en 2 kanalig stereokälla skapa 5.1- eller 6.1-ljud
(dock ej "diskret"). Formatet kan utvinnas från alla möjliga
källor, digitala som analoga: CD, kassettband, radio, TV, stereo,
video, mm. Neo:6 jobbar med två olika lägen! "DTS Neo:6
Cinema" är optimerat för surroundkodat stereofilmljud,
medan "DTS Neo:6 Music" istället är optimerat för
att utvinna surroundljud ur vanlig stereoinspelad musik. Detta är
DTS svar på Dolby Pro-Logic II.
DTS-ES (Matrix 6.1)
DTS motsvarighet till Dolby Digital EX. DTS med en extra surroundkanal
i mitten.
DTS-ES Discrete 6.1
Egentligen det enda ÄKTA 6.1-formatet! Här är den extra
surroundkanalen verkligen en egen (diskret) kanal och inte en matrixkanal
(frammixad), som på hos alla andra så kallade 6.1-format.
Detta är för närvarande världens mest avancerade ljudformat
för hemmabio!
DTS 96/24
En specialvariant av DTS med 96 kHz samplingsfrekvens i 24 bitars upplösning
för alla 5.1-kanaler. Kräver dock specialinspelat DVD-material
(filmer eller musik-DVD:s).
SDDS – Sony Dynamic Digital Sound
Sonys egna ljudformat som endast stöds av Sonys egna filmbolag, Columbia
Pictures. Det digitala formatet jobbar med 7 diskreta kanaler samt en
subbas. Upplösningen är 20 bit, 44,1 kHz. Formatet finns endast
för bio och kommer förmodligen aldrig att existera för
hembiobruk.
TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 90 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44,1 kHz
THX
Inget ljudformat i sig utan en kvalitetsnorm/standard enligt George Lucas
team hos LucasFilm. Bygger på en rad regler, normer och krav kring
ljud- och bildteknik, men även kring annat som har med biografer,
film och hemmabio att göra som till exempel biograftemperatur, avstånd
till duk, stolarnas komfort, mm. Vissa hävdar att namnet kommer från
Lucas första film: "THX-1138", andra hävdar att det
står för samarbetet med Lucas nära vän och kollega
vilket skulle ge namnet "Tomlinson Holman eXperience" eller
"eXperiment". Läs mer om THX på www.thx.com.
THX Surround EX
Det ursprungliga namnet för, och biografens motsvarighet till, Dolby
Digital EX.
THX Select
Lucasfilms normer för mindre hembioanläggningar!
THX Ultra och Ultra2
Lucasfilms normer för hembioanläggningar modell större
och störst!
Dolby-DTS 96/24 Digital Surround EXES Pro-Logic THX
Vår skräckvision om framtiden… ”Enough is enough”,
som någon klok person sade…
Mycket stora förbättringar har onekligen skett genom åren
och introduktionen av Dolbys digitala multikanalsformat Dolby Digital
var tveklöst en enorm utveckling för vårt sätt att
uppleva film i våra hem och på bio. DTS tog det hela ett par
steg längre rent tekniskt. Idag har vi en hel uppsjö av digitala
ljudformat för filmtittande och även för musik (DVD-Audio
och SACD). Men det har faktiskt numera gått så långt
att man kan fråga sig vart denna kapprustning i kanaler egentligen
skall sluta? Vad blir nästa steg? En kanal i taket? En i golvet?
En subbas i varje hörn? En center på varje vägg? En surround
på toaletten, ett mellanregister på balkongen och en diskant
hos farmor?
7.1 blir 14.1, eller 37.4, eller varför inte 96.8???
Vi behöver faktiskt inte mer X.1… det räcker nu! Eller?
;-)
Dolby®
and the double D-symbol courtesy of
Dolby Laboratories Licensing Corporation
DTS®
courtesy of Digital Theatre Systems Incorporated
SDDS®
courtesy of Sony Cinema Products Corporations
THX®
courtesy of Lucasfilm Incorporated
|