VAD ÄR LJUD?
Vi är ju i huvudsak inriktade på bildåtergivning
i storformat, men eftersom en projektor i sig inte gör en hembio
komplett utan ljud, så har vi här valt att föröka
få med det allra viktigaste om det som sätter fysisk närvaro
till våra hembioupplevelser; ljudet! Att berätta ALLT om ljud
i en enda artikel skulle innebära att vi egentligen skulle behöva
en helt egen hemsida för detta. Denna rubrik borde kanske ha hetat
”Det mesta om ljud”, men som sagt, vi tar det viktigaste…
© 2003 BigScreen Entertainment
När vi tänker på hembio, det vill säga riktig hem-BIO,
så tänker vi oss en anläggning bestående av en projektor,
en bra DVD-spelare och en uppsättning högkvalitativa högtalare
som matas med en kraftig förstärkare. Framför allt tänker
vi oss allt detta utan DISTORSION. Det gäller både bild som
ljud. Bilden ger oss en visuell närvaro i filmen medan ljudet ger
oss en fysisk. Distorsion är vår värsta fiende
oavsett om vi pratar bild eller ljud. Är bilden riktigt
dålig eller ljudet väldigt illa så faller ju upplevelsen
drastiskt och ibland till och med så pass mycket att upplevelsen
istället blir en plåga. Hur bild fungerar kan du läsa
om under ”Allt om bild”.
Här skall vi titta på vad rent ljud innebär och vilka
de olika ljudformaten är som skall få oss att sjunka in i filmens
underbara värld.
Artikeln är utarbetad i samarbete med min kollega Michael
Eklund - musikproducent & ljudtekniker, samt medlem i LjudTekniska
Sällskapet.
Ljudet
Ljud uppkommer när luftpartiklar sätts i rörelse
och gungar fram och tillbaka. När detta sker så bildas det
förtätningar och förtunningar
i luften som i sin tur skapar högt och lågt tryck. Det är
dessa tryckvågor som våra örons känsliga
trumhinnor snappar upp och förmedlar vidare till hjärnan i form
av elektriska impulser.
Frekvens är inte bara en term inom bildteknik. Det
är framför allt en term som man ofta stöter på inom
ljudvetenskap. Frekvens är ett sätt att ange vågor/svängningar
per sekund. Frekvensen för ljud anges, precis som för bild,
i Hertz (Hz) och 1 kiloHertz (kHz) är 1000 svängningar per sekund.
Tonstyrkan (volymen) avgörs av ljudvågornas
amplitud, det vill säga hur kraftiga svängningar ljudvågorna
gör.
Akustik: Om materialet
i till exempel en vägg är så att ljudet lätt går
igenom säger man att väggens transmission är hög.
Det ljud som dämpas (fastnar) i väggen kallas absorption.
Det ljud som studsar tillbaka i rummet kallas reflexion. Transmission,
absorption och reflexion har olika värden för olika frekvenser.
Själva karaktären på ett ljud avgörs
av tre saker: grundtonen, transienten och övertonerna.
Transienten är själva attacken i ljudet som kan variera i styrka
och tid. Övertoner är tillagda toner som alla ljud har (utom
sinustoner) och dessa kan variera i antal och styrka.
Människan kan som högst uppfatta ca 20 000 Hz,
allt över detta kallas ultraljud. Den lägsta frekvensen
ett mänskligt öra kan höra är ca 5 Hz, allt under
detta kallas infraljud. Det här är förvisso ganska
individuellt men vad som säkert är, är att med åldern
avtar förmågan att höra höga frekvenser markant.
Vår hörselförmåga förändras också
med ljudtryck och frekvens. Vi hör mindre diskant och mycket mindre
bas vid svaga nivåer, vid starkare nivåer minskar dessa ”fel”
och vi hör tonernas styrka i förhållande till varandra
bättre men aldrig korrekt. Det är just detta loudness-knappen
på din förstärkare är till för. Den ger mer
bas och diskant vid svaga nivåer för att försöka
kompensera för detta frekvensbortfall i vår hörsel. På
normala till högre volymer skall man inte använda denna funktion
om man eftersträvar korrekt ljud.
|
deciBel - dB?
Den mänskliga hörseln fungerar inte som en ljudtrycksmätare.
Vi hör nämligen inte olika ljudtryck med de
rätta styrkeförhållandena. För att hantera olika
ljudtrycksnivåer korrekt beräknar man nivåskillnader
enligt en logaritmisk skala kallad decibel som bättre överensstämmer
med hur vi uppfattar ljudstyrkan. En ökning av 6 dB (decibel) motsvarar
den dubbla ljudstyrkan. CD-systemets dynamik på 96 dB är beräknat
på just detta (16 bitar * 6 dB = 96).
Effektnivå (effektdecibel) mäts dock annorlunda
och just detta är därför källa till stor förvirring
bland många konsumenter. När man fördubblar spänningen/ljudtrycket
så fyrdubblas effekten (som mäts i Watt). Alltså
blir en 3 dB ökning det dubbla. Detta gäller vanligtvis effekten
i till exempel förstärkare.
Hörselskador uppkommer ofrånkomligt när
ett mänskligt öra utsätts för alltför kraftiga
belastningar. Ljudstyrkan i dB är dock långt ifrån allt
som spelar in. Riskerna för skador ökar eller minskar även
med följande faktorer:
Distorsion: orent och färgat ljud ger ökad belastning
på trumhinnan och således större risk för skador.
Frekvens: diskant orsakar lättare skador än bas.
Exponeringstidens längd: ju längre man utsätter
sig för stora påfrestningar desto svårare har örat
att repa sig.
Individuell känslighet: vissa är mer känsliga
än andra på grund av ålder, arvsanlag, eventuella tidigare
skador, mm.
Förenklade exempel på vanliga ljudstyrkor
att relatera till (grovt generaliserat):
- · 10 dB, Porlande
bäck, vindens sus
- · 20 dB, Prasslande
löv, viskning
- · 30 dB, Genomsnittlig
videoprojektor
- · 40 dB, Radio på låg
volym
- · 50 dB, Lågmält samtal
- · 60 dB, Normal samtalston
- · 80 dB, Dammsugare, cafélokal,
hårtork
- · 90 dB, Skrik, vrål
- · 110 dB, Nattklubb, diskotek
- · 120 dB, Konsert, propellerplan - Kan
ge hörselskador!
- · 130 dB, Smärtgräns!
- · 140 dB, Jetmotor - Grava hörselskador!
- · 180 dB, Kanonskott - Trumhinnan spricker!
Enkla tips för bättre
ljud hemma!
Vad kan vi då som hembiofanatiker göra för att uppnå
bästa tänkbara ljud i våra hembiorum? Ja givetvis bör
vi till att börja med införskaffa bra utrustning som förstärkare
utan färgning, kablar utan signalbortfall samt naturligtvis det viktigaste
av allt; högtalare utan distorsion. Att finna hårdvara som
lever upp till detta till hundra procent går ju dessvärre inte
riktigt. Däremot kan vi också fixa och dona lite därhemma
så att vår utrustning åtminstone kan arbeta med bästa
möjliga resultat.
Här är några goda råd utan inbördes
rangordning:
- Undvik lysrör eller dimmers som ofta orsakar störningar
(brum).
- Separera strömkablar och signalkablar.
- Ha inte utrustning som förstärkare, DVD-spelare etc i trånga
utrymmen eller tätt ovanpå varandra, på grund av risk
för överhettning.
- Se till att högtalarna har samma omgivning,
att låta till exempel vänster högtalare stå i
ett hörn medan höger högtalare står mer fritt från
väggen kommer att ge mycket stora ljudskillnader.
- I hörn får högtalarna stöd av
golv och två stycken sidoväggar vilket ger mycket mer bas
som kan bli överstyrd. Flytta högtalarna en bit ut för
att minska fenomenet.
- Ofta har man alldeles för lite dämpning
i vanliga rum, sätt upp tjocka gardiner som hjälper till att
begränsa dom höga frekvensernas reflexer. Mattor och tygsoffor
fungerar också utmärkt.
- Låt högtalarna stå på ett så mjukt material
som möjligt, till exempel skumgummifötter. Detta minskar stomljud,
något som dina grannar inte alls gillar. Spikes har, i motsats
till vad många tror, motsatt effekt och är inget vi
rekommenderar då de fullkomligen pressar ned stomljud i golvet
vilket också kan ge mycket elak resonans! För mätningsresultat:
se mer hos Sonic
Design.
- Låt inte butiken sälja på dig svindyra kablar, lägg
pengarna på bättre högtalare istället.
- Om du har råd så ger oftast en förstegs-/slutstegskombination
renare ljud än en integrerad förstärkare. Orsakerna till
detta är många men den vanligaste är att det aldrig
är bra att utsätta D/A-omvandlare (finns i försteg) för
värme (genereras i slutsteg). Vissa undantag från denna regel
finns givetvis, men rent generellt kan man säga att det är
bättra att separera komponenterna.
|
Vad är surroundljud?
Då vet vi vad ljud är på ett ungefär, men sedan
då? Hur får vi ljudet att påverka oss så monumentalt
som det kan göra när vi går på bio eller ser en
film i en fet hembioanläggning?
För detta krävs bland annat riktigt kraftig och djup bas som
ger fysisk närvaro i filmens ljud. Utöver bas behöver vi
rent och massivt ljud från frontkanalerna där musik och de
flesta tyngre ljudeffekter huserar. En centerkanal ser till att dialogen
alltid kommer från rätt ställe oavsett vart betraktaren
sitter, precis som på bio. Slutligen har vi surroundljudet som ger
atmosfär, platsnärvaro och rymd till ljudet med hjälp av
högtalare placerade bredvid eller snett bakom (5.1)
och i vissa fall även rakt bakom (6.1) lyssnaren.
Termen 7.1 är ganska missvisande eftersom det fortfarande
"endast" är en kanal bak - även om man använder
två högtalare (monoljud). Läs mer i vår "Ordlista".
Huruvida man skall ha sina surroundburkar bakom eller vid sidan om lyssningspositionen
i ett 5.1-system råder en del meningsskiljaktigheter kring, men
vi säger som så att testa dig fram till det du tycker låter
bäst. Vanligtvis brukar man ha dem som i kompromissen på bilden,
om det är direktstrålande högtalare, och på
sidan om det är bipolära högtalare...
InoAudio Pi60 Signatur
|
Vad är "bra ljud"?
(Detta stycke återfinns även under "Hur
testar vi?"). Man skall ha mycket klart för sig att
både ljud och bild är faktorer som i alla högsta grad
påverkas av sin omgivning. Skillnaden är bara att i
fallet bild så kan användaren själv ganska "enkelt"
(med lite vilja, motivation och engagemang) skapa mer eller mindre optimala
förutsättningar för maximal bildkvalitet. Med ljud är
det dock tyvärr ofantligt mycket svårare. En uppsättning
ljudutrustning kommer garanterat att låta på ett visst sätt
i ett rum och på ett helt annat sätt i ett annat (annorlunda)
rum. Kvaliteten på själva utrustningen är långt
ifrån allt som spelar in här. Storleken på rummet, möbleringen,
väggarna, taket och takhöjden, golvet, materialet på/i
dessa, mattor eller ej, med mera… alla är de faktorer som ofrånkomligen
kommer att påverka hur vi uppfattar ljudet, även om utrustningen
i sig är "felfri". För vissa sker denna ljudpåverkan
med ett positivt resultat, för andra med ett negativt. Vad som är
bra ljud är som sagt för många (tyvärr) en fråga
om subjektiva bedömningar, även om man även här kanske
borde kunna tycka att det till viss del är ganska elementärt.
Men förhoppningsvis så vet i alla fall de flesta vad kraftig
distorsion är; det vill säga då när det skär
så där riktigt illa i öronen så det gör ont.
Ett resultat av detta på höga volymer kan till exempel ge tinnitus.
Så vill väl ingen ha det, det kan vi nog i alla fall vara överens
om (hoppas vi)? Men sedan blir det ju lite svårare och mest en fråga
om lyssningsförutsättningar (miljön), god eller dålig
hörsel, personlig smak, eventuella varumärkespreferenser och
tidigare erfarenheter. Har man en gång upplevt riktigt distorsionsfritt
ljud så brukar få avvika tillbaka något annat. Men saker
man inte kan se är hur som helst också sällan självklara
för den stora massan. Vår åsikt är i alla fall helt
enkelt att bra ljud är RENT ljud
– till att börja med! Med rent ljud menar vi självklart
utan distorsion, samt ofärgat och "så som det lät
vid inspelningstillfället". För att uppnå det krävs
dels utrustning av sällsynt klass, men även en hel del omgivningsförutsättningar
som sagt. Men alla delar ju självklart inte denna åsikt och
många är det som faktiskt tycker om när ljud
färgas av utrustningen (!?). Det gör inte vi, varken
inom ljud eller bild. Vårt referensljud levereras av undertecknads
personlige vän; ljudingenjör Ingvar Öhman
på Ino Audio. Högtalarna är ett par vackra "Ino
Audio Pi60 Signatur". Enligt oss är detta förmodligen
"världens bästa högtalare", men alla är
inte av denna åsikt. Ljud är nästan som en religion när
det gäller grupperingar och starka åsikter... även om
det inte borde vara så, och just därför håller vi
ganska låg profil när det gäller ljudbiten, vilket till
exempel märks i vårt forum. Åsikterna är för
många helt enkelt för att vi skall "orka" predika
om ljud...
Vill du veta mer om ljud? Gå med i LTS
- LjudTekniska Sällskapet.
|